Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

KL

Hoppar in här jag också, började plugga till personalvetare nu i höst. :) Har haft en ganska tuff period den senaste månaden, med två kurser på 100% takt samtidigt men nu är den ena färdig (lämnade in tentan idag) och den andra har en uppgift kvar till nästa vecka som vi skrivit ett utkast till redan. :)
Och idag var jag och hämtade ut kurslitteraturen till sista delkursen. Och jag måste känna att det känns så skönt att känna sig pepp igen efter de här tunga veckorna! :bump: T.o.m. så att jag nog ska börja läsa de nya böckerna trots att kursen inte börjar förrän nästa vecka. :D

Vad fint!!! färg är fett!

Jag har faktiskt, hör och häpna, börjat plugga till anatomiomtentan som är på 18 p och på... lördag :crazy:. Tror dock I N T E att jag kommer sätta den, har hunnit igenom ungefär hälften av materialet och det är knappast befäst. I den förra kursen kuggade 54% den här tentan. I min duktiga klass var det väl 40%... Men nu är jag stressad iaf, bäst att rida på vågen för att underlätta inför tentan som blir i vår. Kursen som vi har nu, patologi, är inte fullt lika jobbig att läsa in.

Det känns skönt att jag kommit ur mitt superslöa mode iaf! Antar att alla har toppar och dalar i sina studier, och jag är väl inne i en ganska extrem dal. Det här är min 7e termin på universitetet och jag har aldrig misslykats tidigare, så jag tvivlar typ inte på min egen kapacitet, bara på min motivation..

kl

Idag var det Näringslivsdag, med en mässa som inte kändes så väldigt nödvändig för oss men det var ändå kul att se vilka företag som var där. Däremot så gick vi sedan på en inspirationsföreläsning som var otroligt bra! Den handlade om att våga följa sina drömmar, att våga ta steget ur sin komfortzon, att kunna misslyckas och lära av det, att strunta i vad andra tycker om en mm. Kul och välbehövligt just nu, i denna down-period av plugg.

Var också på näringslivsdagen. Idén är jättebra men tyvärr är utbudet för oss husdjur väldigt begränsat. Saknade många företag, även om det var givande att prata med de som var där :)

delvis kl!

Har börjat en ekonomikurs nu och var på studiebesök på en gård i måndags som hade köttdjur på naturbete. Väldigt kul att komma ut och se hur det funkar i praktiken och se vilka problem dagens lantbrukare har att tampas med. Och i avelskursen har jag en föreläsning om BLUP imorgon. Just nu går det himla bra med plugget :D

Håller med, just vad vi sa också, att det inte var så mycket som var för oss. Ett par stycken bara, men de flesta var ändå inte så intresserade av att prata med oss eftersom vi bara går första året :p

Vad kul det lät med föreläsningen :).

KL.
Jag borde verkligen sätta mig och förbereda besöket på svinfarm som vi ska på i morgon, men jag har varit på konferens hela dagen och är dödstrött. Problemet är att jag ska skriva rapport på besöket i morgon, så behöver verkligen vara väl förberedd :crazy:. Hade dock ett inslag på konferensen med en forskare i djurvälfärd från Newcastle, som gav en massa inspiration till saker jag kan kontrollera på gården under morgondagen! Älskar bra föreläsare :).

Vilka intressanta kurser du verkar läsa. Visst är det veterinär du pluggar till? Hur mycket gårdsstudiebesök har ni?

Japp, jag läser till veterinär :). Just i den här kursen har vi ganska många gårdsstudiebesök, då den går ut på att skriva en rapport baserad på dessa. Men det ingår i de flesta kurser där vi har produktionsdjur :).

Klart man har toppar och dalar. Vore ju jättesvårt att vara på topp hela tiden under en femårig utbildning. Tycker du verkar duktig och ambitiös iaf :)

665380_169690946505927_1445103634_o.jpg

Vill ha din plugghörna! :love: Lite färg piggar ju alltid upp bland alla högar av böcker!
Själv pluggar jag oftast i sängen eller i soffan vilket oftast resulterar i att jag somnar med böckerna över näsan :o :p Borde verkligen ta mig i kragen och sätta mig på skolan lite oftare istället (som f.ö faktiskt har väldigt mysiga stolar/fotöljer att sitta och läsa i och inte ligger många hundra meter hemifrån så det finns mao inte många ursäkter att inte ta sig dit, egentligen...)

Kl
Så åter till ursprungsämnet... Jag läser första terminen på socionomprogrammet i Umeå. Klarat en tenta redan och väntar just nu på resultatet från tenta #2 som ska komma senast i morgon.
Alltså inne på tredje kursen nu, som heter Individer och grupper i utsatta livssituationer, och börjar känna att vi äntligen har börjat komma igång med allt det intressanta nu.
Har ingen susning om vad jag vill bli när jag blir stor än, söker till polishögskolan vid sidan av så rätt vad det är kan jag halka in på den banan istället.
Skulle dock vara riktigt intressant att få prova att jobba med missbrukar- eller kriminalvård i någon form ( Klassikern "jag vill jobba med människor" börjar kännas grymt uttjatad :angel: ). Har redan läst lite juridik tidigare och har planer på att försöka hinna ta mig an en kortare nätbaserad kurs i rättspsykologi nästa höst vid sidan av mina andra studier.

KL

jag har borjat kora ordentligt i min modellerings klass. Dag kursen tar sa mycket tid att jag inte riktigt hinner att plugga extra. Igar var en riktig low point dar jag blev sa forvirrad att jag inte ens kunde multiplicera :o

sa nu har jag fatt tag pa nagon web sida fran en person som jag har bestamt mig for ar bast (:love:), finns allt fran the basic upp till svara calculus saker. Jag har borjat med jattelatt for att fa tillbaka hjarnan i gamet igen. Det verkar ga at ratt hall i alla fall :)

Det är inte Khan academy? Kan rekommendera den sidan annars. :) Grymma filmer som hjälpt oss ibland när lärarnas förklaringar känns helt förvirrande. Finns många olika ämnen!

Klart man har toppar och dalar. Vore ju jättesvårt att vara på topp hela tiden under en femårig utbildning. Tycker du verkar duktig och ambitiös iaf :)
Vad söt du är! Nej, jag är knappast ambitiös, går sällan på föreläsningar och har aldrig rutiner :D. Men jag kompenserar det genom att vara duktig på att tentaplugga. Nu har ju även det fallerat, funderar dock på att gå upp och skriva tentan med garanterat underkänt resultat, bara för att känna på det inför våren... Haha åh våren kommer inte bli skoj. Typ 4-5 tentor varav två på 15 poäng, och en på 18 :crazy:. Men men, det är jag själv som försatt mig i den här situationen, kan inte skylla på något annat.

Typiskt november kanske? "Alla" tycks vara trötta, omotiverade, sjuka... Själv tycker jag det är svårt att veta hur noga vi ska läsa vår litteratur samt miljöbalken. Själva lagtexten ingår inte i kurslitteraturen men de tycker ändå att vi ska referera till den i tentan om det behövs.

Vad söt du är! Nej, jag är knappast ambitiös, går sällan på föreläsningar och har aldrig rutiner :D. Men jag kompenserar det genom att vara duktig på att tentaplugga. Nu har ju även det fallerat, funderar dock på att gå upp och skriva tentan med garanterat underkänt resultat, bara för att känna på det inför våren... Haha åh våren kommer inte bli skoj. Typ 4-5 tentor varav två på 15 poäng, och en på 18 :crazy:. Men men, det är jag själv som försatt mig i den här situationen, kan inte skylla på något annat.

Fyy, låter inte som någon hit :crazy: Jobbigt med så stora tentor också. Vet att läkarlinjen här har 30poängs-tentor (terminstentor alltså). Inte så kul :crazy:

Stämmer säkert! Det är ju sämsta tiden på året den här perioden :)

(Kan säga att det som krävdes i mitt fall var en riktig svår kurs, har medfört att engagemanget aldrig varit högre här :D)

Jag är mest pepp på att det ska bli jul. :D Ser fram emot att sitta hem-hemma på landet och plugga, förslagsvis medan det är riktigt vitt och fint utomhus! Det är liksom lite trevligare än att sitta i min lilla lägenhet.
Det är lite segt med kursen nu, men nästa vecka och veckan därefter ska vi på två studiebesök. :) Hoppas det blir roligt!

Håller på och laddar upp in för morgon dagens tenta. Det känns faktiskt som det börjar släppa nu!

Håller tummarna!

KL.
Borde verkligen renskriva anteckningarna från dagens besättningsbesök medan de finns friskt i minnet. Men jag ooorkar inte :(. Tror att det blir Grey´s Anatomy och glass istället ;).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
794
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
981
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka