Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Åh, här vill jag vara med!

Läser T5 på Psykologprogrammet i Göteborg. Har haft väldigt blandade känslor om hela utbildningen och yrket under hela studietiden men tycker ändå att det är sjukt intressant i slutändan. Utbildningen är ju bred och allt kan man ju inte brinna för. Men jag känner ändå att det blir mer och mer verklighetsförankrat vilket är roligt. Just nu läser vi en utrednings- och behandlingskurs på 15 poäng och ikväll sällskapar jag med en bok om att skriva utlåtanden och intyg! Nästa termin blir det praktik!

Angående det här med att heltidsplugg verkligen är heltid; jag har alltid haft sjukt lätt för mig, läser snabbt osv, och har kunnat lägga minst 25 h i veckan på hästen, men det börjar bli jävligt tight nu. Är glad för min medryttare som tar två dagar i veckan och för snälla stallkamrater som hjälper när det krisar. Inför förra tentan satt jag 12-14 h/dygnet och pluggade helt slaviskt de sista 8-9 dagarna. Och värre kommer det bli. :p

Då får jag ändå försöka att njuta eftersom tiden går ju fort... Jag vet det, men just nu känns målet så långt bort!

Statistical power, effect size osv och lite granna om en stramare struktur runt rapportering av resultat.

Vi haller pa med en meta-analys av Animal Welfare's artiklar fran 2009 + flera andra bevarande journals. Men det var inte latt att ta ur data fran AW eftersom det var sadan vid skillnad pa hur resultat + metoder var rapporterade :crazy:

Det är ju så himla konstigt egentligen.. Att det dels är så varierande nivå på alls och dels är så mycket skräp...

Hojta gärna när den väl är publicerad så man kan kika på det! Superintressant!!!!!

KL
Idag har jag en sån dag där jag verkligen inte tror på min kapacitet överhuvudtaget. Hur ska någon vilja ha mej? Jag kan ju inget. BLÄ

jo precis, och en del saker blir man ju forbannad over. Vi hade en artikel med over 30 ars forskning om ett (i mitt tycke) valdigt viktigt amne, och sa har dem inte gjort det ordentligt :crazy: varfor liksom? sant sloserie med resurser!

KL

Sitter just nu och är fruktansvärt trött på statistik fastän jag väl snällt får inse att detta i princip bara är början. Läser till husdjursagronom tredje året och går nu en kurs i husdjursavel. Den är väldigt intressant och det känns som att statistiken nu blir applicerbar i verkligheten men problemet är att vi inte har några statistiker som lär ut i denna kursen så allt blir så mycket krångligare när man ska lista ut allt själv. Har tenta nästa vecka så jag hoppas poletten trillar ner tills dess :).

Hehehe... Åh vad väl jag minns det där från genetikkursen vi läste... Föreläsaren visste vad hon skulle göra, men kunde inte förklara det för fem öre.

Många poletter trillade ner ett par år senare, i våras rättare sagt, när vi läst zoodjursbiologi och pratade om avel där med lite populationsgenetik på hotade arter och fick en heldag med en sjukt pedagogisk ung genetiker! Hon va grym! :love:

Du tröstar inte mig direkt, vill ju att poletten ska trilla ner nu och inte om ett par år ;). Tyvärr blir det väl lätt så när det är forskare som undervisar - de är himla duktiga på det de gör men är inte pedagogiska för dem öre. Vi hade en renodlad statistikkurs precis innan denna kursen och hon som undervisade där var lektor och hade väldig struktur på sina föreläsningar och lärde ut på ett mer matematiskt (om man nu får säga så om statistik ;)) sätt att lära ut. Men de undervisade vi har nu blandar ihop parametrar vi lärde oss på förra kursen med andra variabler osv vilket gör oss väldigt konfunderade. Det blir en del pusslande för att få det att gå ihop.

Äsch, fastän inga poletter trillade ner förrän i våras så fick jag typ nästan alla rätt på vår genetiktenta. Vi fick dock ha formelsamling som vi fick kladda på innan så den var min räddning. :D

Har för mig att det dessutom var något husdjursavelshäfte vi fick som var min andra räddning, för att allt stod så jäkla bra förklarat där.

KL

Hakar på här sista månaden som student! Jag är inne på min allra sista kurs innan jag är färdig ingenjör. Ska få tillbaka en tenta idag som skulle ha meddelats för en vecka sen egentligen, är lite irriterad på det. Gillar inte att få tillbaka tentan innan jag vet om jag har klarat den eller inte...

Det var ju skönt :). Vår formelsamling har dock en del att önska men får komplettera med lite anteckningar så att den blir förståelig och förlita mig på det. Varför förstå genetiken när det räcker att memorera formler, typ ;).

Om ni också får anteckna på formelsamlingen så kan ju ett tips vara att ta dom på orden när dom säger så. Det gjorde jag. Det var ingen som specificerade hur eller vad vi fick anteckna, så jag antecknade allt möjligt smått och gott. :angel: :D

Kl

Mattetentan gjord och den ska jag bara ha godkänt på, det kändes jättebra på i stort sett alla uppgifter :) Nästa kurs börjar på måndag, då blir det etologi :)

Haha, så har jag också gjort i en kurs! Kursen var i två delar, med en bok och ett kompendie som litteratur, till varsin del. Man fick ha boken, med anteckningar, men inte kompendiet. Alltså antecknade jag det jag behövde för att klara delen man inte fick ha litteraturen i, i boken :angel: Klarade tentan väldigt bra!

knapp
jag läser första terminen på processoperatörsprogrammet och just nu har vi vår första kurs som har engelsk litteratur! omg, vi läser kemi och bokjäveln är typ på tusen sidor på engelska. Det kommer säkert gå bra när man kommit in i det(försöker jag intala mig) men jag hade svårt att förstå kemi på svenska.
Tillråga på allt så började en ny kurs idag som skall gå parallelt. Engelska. Mycket muntliga övningar + muntlig examination. Jag hatar att pratar in för grupp. Jag hatar det så mycket att jag nästan svimmar, jag klarar det liksom inte så bra. Har redan hunnit fundera på att hoppa av den här utbildningen tusen gånger pga muntligt i engelskan. Tkr det är hemskt jobbigt med muntligt på svenska men då kan jag iallafall språket, även om jag kräktes sist för att jag var så nervös. Ursch. Jaja, det är väl bara att härda ut...förhoppningsvis är det roligare kurser nästa termin, hittinitlls har det varit astråkigt...matte, mera matte, kemi och engelska. Ursch!
Slut på gnäll!

Men precis! Säger dom inte mer än "med anteckningar" får dom väl skylla sig själva. :p Jag skrev aldrig tentan första omgången, så när jag väl gjorde den ett halvår senare på omtentatillfälle var det bara jag och en till som skrev, så vi satt på varsitt kontor typ, så det var VÄLDIGT enkelt för våra tentavakter att se vad vi skrivit eller inte skrivit på formelsamlingen. Några klasskamrater gav mig lite sura miner över det men det får stå för dom. Som man frågar får man svar brukar man ju säga, tycker att det gäller den här typen av situation också. ;)

Precis! Mina klasskamrater var mest sura att de inte hade tänkt på det, och sa typ att man inte fick göra så. Men lärarna sa aldrig vad, eller hur mycket anteckningar man fick ha :p

KL

Fick tillbaka en tenta, tredje sista någonsin! Och det blev en 4a :banana:

Dock har vi restriktioner på våra anteckningar och de kollar formelsamlingen innan varje tenta så vi är vääääldigt noga med att inte anteckna något som skulle kunna bli nekat utan att först fråga lärarna ;). Skulle jag kugga denna tenta så får jag trösta mig med att det inte är så mycket att läsa in till omtentan då vi i denna kursen läser 5 olika avsnitt som tar ca 2 veckor per avsnitt och har tenta efter varje.

Yes!!! Fick idag reda på att jag klarat kirurgi-tentan förra helgen!!! :banana::bump::banana: Jag är så överlycklig så att jag skulle kunna börja gråta :o Eftersom jag fick ett tillräckligt bra betyg så betyder detta att jag kommer att få godkänt i det ämnet oavsett vad som händer på den muntliga/praktiska delen sen i december :bump:
Känns så skönt att veta, då kan man gå in till den praktiska prövningen utan att känna någon press, fy så bra!

Jag hade verkligen aldrig trott att jag skulle få en 3:a (1 är max, 5 är underkänt) så detta känns helt underbart. Förra veckan var verkligen en mardrömsvecka för mig, massa ångest över att man aldrig ens kommer hinna läsa allt som behövs på den tiden vi hade på oss. Ångest över att behöva göra omtenta och på så sätt inte bli klar med studierna den tid som planerats.

Ganska peppad inför tentan imorrn nu! Höjde ju självförtroendet en aning i alla fall.

Lycka till alla andra och hoppas det gått bra för ni som gjort tenta/lämnat in idag :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
794
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka