Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Ja, här får du massa pepp :bump::bump::bump: :D

Klunkar just nu i mig energidryck för att vakna till lite.
Fundrar om man ska uppfinna en tidsmaskin för att spola fram tiden tills tentorna är över..

KL

Sitter och nöter på med en supertråkig hemtenta - oj, vad jag inte vill skriva en massa saker om folkhemmet och välfärdsstaten ..

Måste bara dela med mig av ett citat av socialdemokraten Arthur Engberg som diskuterar dödsstraffet, från en av föreläsningarna:

"Det är min övertygelse, att det moderna samhället nog måste principiellt tillerkännas en rätt att även släcka ett liv. Jag antar, mina herrar, att vi en gång, kanske icke i en så avlägsen framtid, inom samhället tvingas att taga under övervägande att släcka sådana liv, som bestå i ohjälpliga och vanskapade idioter och som från början äro dömda att vara samhället till en börda och alla andra och sig själva till förbannelse. En sådan utväg får naturligtvis tänkas hållas öppen."

.. Det känns som något som inte borde vara hämtat ur modern tid. :eek:

Haha :laugh:
Jag hade faktiskt föredragit en hemtenta just nu.

Sitter med bokförning, och blir alldeles snurrig av suspense accounts, accrual, depreciation accounts och alla andra 390439483 olika accounts som man ska ha koll på för att genomföra en simpel transaktion...:mad:

Hemtenta brukar vara nice, men varken studielitteraturen eller föreläsningarna ger särskilt bra svar på frågorna! :rofl: Som tur är ska jag och en vän spendera vår lediga dag på universitetet imorgon och försöka komma fram till svar på våra frågor .. Förhoppningsvis går det.

Alltid bra att gå igenom tenta med en kompis. Brukar komma upp mer idéer och mer diskussionsmaterial att använda till tentan :D

Är väl rätt brett? Var vill du jobba om du själv får välja?

Som polis :p (ungdomspolis, kriminaltekniker eller hundförare)
Med socionom vill jag väl även ha nåt ditåt. Kriminal- eller missbrukarvård kanske. Eller civilanställd inom polisen eller liknande myndighet.
Min mentor föreslog att jag skulle försöka sikta på dubbel examen, men vi får se vad som händer.. Socionom är som du säger väldigt brett och jag har tänkt läsa rättspsykologi och kanske även pedagogik och kriminologi också om jag hinner.

(Om det inte slutar med att jag läser så rackarns mycket att jag blir kvar på universitetet :angel: )

Senast ändrad:

Och om vi tar det på svenska. :p Vad får vi då? Vad har man det där till?

Haha, grejen är att jag försökte jättelänge att hitta en lämplig svensk översättning, men kom aldrig på något som stämde tillräckligt mycket överens med verkligheten. Men såhär då: Jag läser om service- och turismindustrin, vad som karakteriserar en service, hur man hanterar gäster, kunder och personal på bästa sätt, hur man gör en destination attraktiv för turism osv. En kurs i projektledning kommer jag också att läsa.

Han som är VD för hotellet jag jobbar på har gått den här utbildningen, och det är väl något i de svängarna jag skulle kunna tänka mig också, om jag lyckas riktigt bra det vill säga! Kan även tänka mig något i stil med kommunikatör, projektledare eller jobb inom turismindustrin på något annat höger. Dock inte som reseledare eller receptionist eller sådär, been there done that! ;)

KL.
Tentaångest :eek:! Har två tentor någon gång under de nästa par veckor och kan inte ett skit. Den ena kursen börjar först i morgon, så den är väl lugn men den andra :crazy:. Well well, det är väl bra att gå i plugg-mode och köra så hårt det bara går :). Men det får vänta till i morgon, nu har jag ett avsnitt av Grey´s Anatomy att se (liiite studierelevant kan man väl kalla det :angel:?) och en massa skönlitteratur jag "måste" läsa ;).

KL

Sitter och nöter på med en supertråkig hemtenta - oj, vad jag inte vill skriva en massa saker om folkhemmet och välfärdsstaten ..

Måste bara dela med mig av ett citat av socialdemokraten Arthur Engberg som diskuterar dödsstraffet, från en av föreläsningarna:

"Det är min övertygelse, att det moderna samhället nog måste principiellt tillerkännas en rätt att även släcka ett liv. Jag antar, mina herrar, att vi en gång, kanske icke i en så avlägsen framtid, inom samhället tvingas att taga under övervägande att släcka sådana liv, som bestå i ohjälpliga och vanskapade idioter och som från början äro dömda att vara samhället till en börda och alla andra och sig själva till förbannelse. En sådan utväg får naturligtvis tänkas hållas öppen."

.. Det känns som något som inte borde vara hämtat ur modern tid. :eek:

Känns väl ganska tidstypiskt..? Han dog 1944 och då fanns det ju som bekant väldigt många människor som tyckte att idioter och andra ohjälpliga skulle elimineras. Att gömma undan och utföra "behandlingar" på "idioter" som inte sällan ledde till döden var något som svensk psykvård sysslade med in på 60-talet...

Det där med mänskliga rättigheter är ett väldigt nytt påfund, onekligen.

KL
Tänkte ikväll börja träna på överbetygs tentan som går på torsdag, ute i god tid som vanligt. Men alla uppgifter som vi har typ 6 stycken berör bara godkänt och vi har princip bara gått igenom godkänt delen på föreläsningarna och inte har vi någon direkt kursbok.

KL
Tänkte ikväll börja träna på överbetygs tentan som går på torsdag, ute i god tid som vanligt. Men alla uppgifter som vi har typ 6 stycken berör bara godkänt och vi har princip bara gått igenom godkänt delen på föreläsningarna och inte har vi någon direkt kursbok.

Så är det någon som är bra på att räkna på betong så får den gärna säga till.:D

Jo, jag förstår även jag att det är väldigt rätt i tiden, men om man objektivt ser själva påståendet utan att placera in det i ett idéhistoriskt kontext och ett tidsperspektiv utan bara för vad det är, så .. Hur i helskotta tänkte människor. :crazy:

Steriliseringslagstiftningen togs väl bort så sent som 1976 - Social ingenjörskonst at it's finest .. :cool:

Halv kl
På tal om knasigheter...

Saxat ur en av våra böcker:
"Det är rätt egendomligt, men krymplingen måste spela krymplingens roll, precis som många kvinnor får lov att vara vad männen vill att de ska vara, nämligen bara Kvinnor. Likaså måste negrerna ofta uppträda som clowner inför den "överlägsna" vita rasen, så att den vite mannen inte blir skrämd av sin svarte broder." - Goffman

Boken skrevs -71 och är tydligen fortfarande aktuell som kurslitteratur (inte som referenslitteratur) när det gäller att förstå ämnet stigmatisering. Vi är många som inte riktigt förstår syftet med att fortfarande använda sig av just den boken, även om Goffman tydligen ska ses som rätt "erkänd" :crazy:

Den gode (ironin) Erving .. :cool: Det är från Stigma? Jag har läst en annan bok av honom vill jag minnas, jaget och maskerna. :D

Jajemen! :p
Jag var så otroligt glad när jag läst klart boken (eller, skummat igenom och fått med det viktigaste i anteckningarna) och svor dyrt och heligt att Goffman är bannlyst för all framtid här hemma. Blev då så snällt upplyst av en som går ett par terminer över mig att Goffman kommer komma tillbaka, ofta.... HUR.......?!?!?! VARFÖR......?!?!?! :devil::devil::devil::devil:

knapp
åååh, tentaångest. Tenta på torsdag. Jag kommer inte igång och pluggar. Jag eeeh..kan inget?! Typ. Har varit på alla föreläsningar(eller sett dem, vi har dem inspelade) labbat och skrivit rapporter men thats it. Hinner knappast göra alla instuderingsfrågor och läsa allt i boken till torsdag så jag vettefan hur det här ska gå. Och jag vill ju klara den..såklart. Suck.

Tror inte heller det är så många som har skrivit vad de pluggar till!

Vad läser du för något? :)

Jag försöker bli arbetsterapeut

Haha, men en onlinetenta är nog inte samma sak som jag menar med en hemtenta :p En onlinetenta är väl precis som en salstenta, bara att den sker hemma liksom? En hemtenta för mig är när man får några dagar - en vecka på sig att skriva x antal sidor om nåt...

Åh..i så fall har jag aldrig varit med om en hemtenta. Fast jag blir lite fundersam ändå. Skillnad mellan examinationsuppgift, studieuppgift och hemtenta? Du har en sak du ska skriva om på en viss tid? Jag tror inte jag förstår skillnaden.

...

Idag är det MOHO som gäller. På fredag ska sista uppgiften för denna läsperiod vara inne. På måndag börjar vi om igen med nya böcker, nya uppgifter....o nya tentor till slut. ;)

Som polis :p (ungdomspolis, kriminaltekniker eller hundförare)
Med socionom vill jag väl även ha nåt ditåt. Kriminal- eller missbrukarvård kanske. Eller civilanställd inom polisen eller liknande myndighet.
Min mentor föreslog att jag skulle försöka sikta på dubbel examen, men vi får se vad som händer.. Socionom är som du säger väldigt brett och jag har tänkt läsa rättspsykologi och kanske även pedagogik och kriminologi också om jag hinner.

(Om det inte slutar med att jag läser så rackarns mycket att jag blir kvar på universitetet :angel: )

Dubbel examen. Vad hade du tänkt lägga till då? Socinom och?

Det är väl inte helt fel att bli kvar på universitetet? För egen del föredrar jag lärare som varit ute i verkilgheten en stund o inte bara läst böcker.

Haha, grejen är att jag försökte jättelänge att hitta en lämplig svensk översättning, men kom aldrig på något som stämde tillräckligt mycket överens med verkligheten. Men såhär då: Jag läser om service- och turismindustrin, vad som karakteriserar en service, hur man hanterar gäster, kunder och personal på bästa sätt, hur man gör en destination attraktiv för turism osv. En kurs i projektledning kommer jag också att läsa.

Han som är VD för hotellet jag jobbar på har gått den här utbildningen, och det är väl något i de svängarna jag skulle kunna tänka mig också, om jag lyckas riktigt bra det vill säga! Kan även tänka mig något i stil med kommunikatör, projektledare eller jobb inom turismindustrin på något annat höger. Dock inte som reseledare eller receptionist eller sådär, been there done that! ;)

Åh...hur man ger en bra service? DET skulle många behöva läsa!!! ;)

Socionom och polis :) Var visst en del som gjorde så enligt mentorn. Börja som socionom och sedan även ta en polisexamen

Kl

Måste lägga i en högre växel idag. Mycket att plugga! Vill kunna läsa igenom materialet för tentan minst två gånger, helst fler än så! Så att det sitter liksom. Måste skärpa mig nu och vara mer effektiv.
Trååååkigt!
Så nu blir det bukeförbud tills kl 18 :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
991
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka