Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Usch och fy alltså. Borde gå en stresshanteringskurs. Eller snarare en självkänsla/självförtroende/självuppfattningskurs.

Jag pratade med en kursare om detta igår. Hon är nämligen alltid lugn inför och efter tentor. Oroar sig sällan. Jag menar INGEN TENTAÅNGEST, hör ni hur det låter? Hon visste inte varför, det har växt bort med åren (men ändå har hon bara precis lämnat gymnasiet). Hon tänker rationellt och menar: Jag har aldrig kuggat - varför skulle jag plötsligt göra det om jag har gått tillväga på samma sätt som tidigare? (Det låter drygt nu när jag skriver det, men hon framstår inte alls som sådan utan snarare tvärtom, hon är oerhört ödmjuk. Det är väl min sammanfattning av vårt samtal som får den tonen).

Hon har ju rätt på ett sätt. Tänker rationellt - jag gör tvärtom. Oroar mig ALLTID, hur bra det än känns, inbillar mig alltid att jag kommer misslyckas, att jag inte klarar av det. Jag har aldrig någonsin känt mig så korkad som jag gjort senaste terminen, och det är ju så att ju mer jag tänker att jag är dum i huvudet, desto mer dum i huvudet blir jag. Självuppfyllande profetia. Men varför känner jag så då? Jag har ju klarat allting än så länge, vissa saker bättre än andra. Men faktum är, att det nog till stor del grundar sig i att jag är inte "bäst" längre. Jag tillhör inte toppskiktet av vår klass, långt ifrån. Jag är medel och det är en känsla jag inte är van vid. Nu studerar jag tillsammans med "jämlikar" och precis som vår programansvariga har försökt sagt, så kommer det ha en inverkan på vår självkänsla och vårt självförtroende. Och vår självuppfattning. Detta har jag varit medveten om hela tiden men jag trodde aldrig att det omedvetet skulle påverka mig så pass mycket som det gjort...

Blä! Men bättring ska det bli :)

Aha..jag har en liknande person i min klass. Stensäker tjej med inställningen 'Vi har fler försök på oss'. Vilket innebär..lugn o fin! Sedan att hon är ganska enerverande på sitt sätt då hon alltid, alltid sätter allt vid första försöket..det hör inte hit. :p

Jag mötte ju mina klasskompisar i köket kvällen innan tentan med ett lugnt face (vi bor på vandrarhem) varav ena tjejen utbrister, - Är du så lugn som du ser ut o vara? O jag svarar lite så där - Ja, det är jag. Jag har haft min plan, hållit mig till min plan o gör likadant nu. Jag är trygg i det jag gör. Kan säga att folk höll på att tappa hakan. Misstänker din klasskompis gör likadant. Stanna i bubblan och håll dig till din plan.

Kanske måste du känna dig trygg i det du gör, att det är det som saknas? Jag gick igenom h-vetets alla kval under första läsperioden. Det var mkt som hände. Jag kan idag sitta o titta på alla resultat jag gjorde o känna en enorm inre glädje över mig själv. Jag klarade faktiskt av det! Jag kan ju! Det är min egen egoboost. Kan du hitta någon frid o glädje i det du faktistk har gjort?

Absolut. Du har ju helt rätt! Betyg eller mått på ens prestation spelar ingen som helst roll i sammanhanget. Ännu mindre på högskolan - absolut ingenting hänger på mina betyg. Tro mig, såhär tänker jag också! Och talar inför andra. Men vad jag känner, det är något helt annat. Just när jag ska få tillbaka och har fått tillbaka en tenta så är jag ofantligt glad över ett godkänt, just då är jag otroligt nöjd över mig själv och min prestation! Att jag klarade det! Men sedan har jag ju märkt att någon gnagande känsla växer fram alt eftersom, där jag värderar mig själv och min "smarthet" utifrån hur jag presterat. Det har inget med mina FÖRNUFTIGA tankar kring detta att göra.

Men, så kul att läsa psykologi, för jag fick plötsligt kanske lite mer insikt om ämnet. Finns något som kallas prestationsmotivation, som innebär att man är "rädd" för att misslyckas och att det sänker ens självkänsla något oerhört när man gör det. Det räcker med en alldeles lagom utmanade uppgift för att rädslan för att misslyckas ska bli stark. Hänger ihop ganska väl med prestationsångest. Ja jag vet inte så mkt om det men förmodligen har jag en ganska hög prestationsmotivation. Inte så sunt. Man kan vara duktig men värderar sig själv utifrån sina prestationer.

Önskar jag kunde följa mina rationella tankar lite mer, som du lyckas göra :) Kanske en vanesak. Måste "vänja mig" eller hur jag ska uttrycka mig. Jaja, något jag kanske får ta upp i min framtida egenterapi, det är ju ganska väsentligt för min framtida yrkesroll också :)

Senast ändrad:

Jag har märkt att jag är ganska bra på att inte tänka på saker. :p Saker som är akuta och jobbiga kan bli väldigt påfrestande för mig, men sådana saker som du nämner ligger väl mest i periferin oftast. Jag har ett eget driv att få saker gjorda och att lyckas med dem, men jag glömmer ofta bort att jag har gjort en tenta. Sen står det plötsligt att det finns tentaresultat. :D Nu har jag dessutom klarat alla tentor på första försöket och det bidrar såklart till att jag har större självkännedom än förr och känner att jag har verktygen för att klara en tenta.

Det är bara en enda gång jag känt - helt ärligt, inte bara "jag tror det gick bra men vill inte jinxa det" - att det gått riktigt dåligt. Och då klarade jag mig med en poäng över G-gränsen. :p
Det måste ju vara bra att läsa psykologi också, du får ju massor gratis kring ens beteende.

För övrigt så var jag på ett intressant seminarie idag om en laxart i Kanada! En riktigt duktig kvinnlig forskare föreläste kort om deras arbete. Både jag och min kompis fick lite mindervärdeskomplex. :D Vi är båda inte särskilt bra på statistik och denna kvinna var rätt så grym. Men har nog övat mycket mer också.
Och; laxen (sockeye salmon) var ungefär den finaste lax jag sett!
tumblr_m92xe5fsBF1rbia2no1_500.jpg

Aha..jag har en liknande person i min klass. Stensäker tjej med inställningen 'Vi har fler försök på oss'. Vilket innebär..lugn o fin! Sedan att hon är ganska enerverande på sitt sätt då hon alltid, alltid sätter allt vid första försöket..det hör inte hit. :p

Jag mötte ju mina klasskompisar i köket kvällen innan tentan med ett lugnt face (vi bor på vandrarhem) varav ena tjejen utbrister, - Är du så lugn som du ser ut o vara? O jag svarar lite så där - Ja, det är jag. Jag har haft min plan, hållit mig till min plan o gör likadant nu. Jag är trygg i det jag gör. Kan säga att folk höll på att tappa hakan. Misstänker din klasskompis gör likadant. Stanna i bubblan och håll dig till din plan.

Kanske måste du känna dig trygg i det du gör, att det är det som saknas? Jag gick igenom h-vetets alla kval under första läsperioden. Det var mkt som hände. Jag kan idag sitta o titta på alla resultat jag gjorde o känna en enorm inre glädje över mig själv. Jag klarade faktiskt av det! Jag kan ju! Det är min egen egoboost. Kan du hitta någon frid o glädje i det du faktistk har gjort?

Ja, det är säkert en faktor som väger in. Så skönt att du kan känna dig så lugn och trygg i dig själv och din egna förmåga! Det skulle säkert underlätta för mig med, men det är ju tyvärr just tryggheten man får "offra" vid PBL tror jag (gud så jag skyller på PBL - märks kanske att jag är inne i en period när jag hatar det?!). Jag har läst en del om PBL och den allra största nackdelen med det sättet är just att det ökar osäkerhet och oro hos elever. Allvarligt talat vet jag inte hur jag ska kunna vara trygg i det jag gör, men tar gärna emot tips. Jag kan ju älta att jag läser enligt PBL hur länge som helst, och att jag tycker utbildningen är alldeles FÖR fixerad vid det arbetssättet, men det är ju inget jag kan förändra så jag måste istället förändra min egen inställning och studieteknik så den passar utbildningen.

Glädje kring vad jag åstakommit... Tja, kanske, jag vet inte. Ibland? Men jag tycker ju egentligen att jag har "misslyckats" när jag ser tillbaka. Fått godkänt, men inte känt att jag lärt mig något, och... Ja, jag vet inte. Svårt det där :)

Så skönt :) Mina tankar kring detta ligger också i periferin allt som oftast, men har bubblat upp just nu då denna kurs känns mig övermäktig och jag vet inte riktigt hur jag ska angripa den. Då kommer nog tankarna om hopplöshet och värdelöskänslor. Men i slutändan löser sig allt ändå tror jag, man märker att man klarar det som du säger!

Och vilken cool lax :eek: Jättefin verkligen. Vad är det du pluggar nu igen?

Visst är den! :D Aldrig hört talas om den förut, har fullt sjå med att hålla koll på vad som sker inom Sverige i princip... :p Jag läser sista terminen på biologiprogrammet (kandidat) och till hösten blir det antagligen masterprogram i biologi med inriktning rinnande vatten.

Ja, det är säkert en faktor som väger in. Så skönt att du kan känna dig så lugn och trygg i dig själv och din egna förmåga! Det skulle säkert underlätta för mig med, men det är ju tyvärr just tryggheten man får "offra" vid PBL tror jag (gud så jag skyller på PBL - märks kanske att jag är inne i en period när jag hatar det?!). Jag har läst en del om PBL och den allra största nackdelen med det sättet är just att det ökar osäkerhet och oro hos elever. Allvarligt talat vet jag inte hur jag ska kunna vara trygg i det jag gör, men tar gärna emot tips. Jag kan ju älta att jag läser enligt PBL hur länge som helst, och att jag tycker utbildningen är alldeles FÖR fixerad vid det arbetssättet, men det är ju inget jag kan förändra så jag måste istället förändra min egen inställning och studieteknik så den passar utbildningen.

Glädje kring vad jag åstakommit... Tja, kanske, jag vet inte. Ibland? Men jag tycker ju egentligen att jag har "misslyckats" när jag ser tillbaka. Fått godkänt, men inte känt att jag lärt mig något, och... Ja, jag vet inte. Svårt det där :)

Vänta nu lite här. Du tycker du misslyckats eftersom du anser att du inte känner dig att du lärt dig något? Märklig mening men jag tror du greppar vad jag menar. :D

För mig handlar det här om tankevurpa. Ett tankefel helt enkelt.

Kan det vara så att du inte trivs med PBL i den formen det innebär? Är det det som är felet tro? Gissningar..bara en drös dravel, gissningar.

Har ni någon praktik på ingång? Det sades till oss att vi kommer att först fatta när vi ger oss ut på VFU:n vad vi verkligen kan. Då först ploppar allt upp.

Har ni någon studievägledare eller dyligt som du kan vända dig till? Någon mentor eller coach på skolan?

Jag skulle personligen inte klara av PBL som studiesätt men är verkligen fashinerad av er som läser det o klurar ut hur man gör. :)

Förresten, TIPS till alla som läser många vetenskapliga artiklar på datorn:

Foxit-reader! (PDF-läsarprogram) Där kan man stryka under meningar, skriva in anteckningar o.s.v. (gratis, det finns ju bara i betalversionen av Adobe Reader). HUR BRA SOM HELST! Kommer underlätta mina studier något oerhört :love: Kanske är sjukt efter, ni som pluggat längre känner ju säkert redan till såna saker :D

Haha, misslyckande-känslorna är väldigt komplexa tror jag :D Bottnar dels i känslan att jag inte lär mig något, men också som sagt att jag inte tillhör toppskiktet längre, dvs jag får ingen "bekräftelse" i form av betyg att jag är duktig. Jag märker att jag väderar mig själv och andras kunskap och smarthet i vad de fått för betyg. Typ "den där tjejen är ju jättesmart, hon har ju fått VG på allting" och tvärtom då "Jag kan ju ingenting, jag får ju bara G på det mesta..." Ja ni förstår. Blir inte klok på mig själv! Men jag känner igen denna problematiken sedan innan, jag värderar mitt egna värde utifrån bekräftelse i alla möjliga sammanhang. På jobbet, i skolan, hemma, vänner. Trots medvetenhet om det så är det svårt att förändra :)

Vi har tyvärr inte praktik förrän termin 9. Så det är lång tid kvar. De hade praktik i termin 6 förut också, men det ändrades av någon anledning. Trist tycker jag. Praktik gör mycket för ens förståelse inför yrket och för att kunna implementera sin teoretiska kunskap i mer praktiska sammanhang, precis som du säger.

Studievägledare eller dylikt var ett bra tips, ska vända mig dit om jag känner att mina känslor och tankar kring detta kvarstår. PBL har verkligen fördelar men inget jag skulle välja faktiskt, men nu kunde jag inte välja (det var i denna skola jag kom in). PBL tror jag kan vara toppen om kombinerar det med lite mer vanligt studiesätt. T.ex. läkarprogrammet här (och SSK tror jag också) kör bara "lite" enligt PBL, där de utgår från gruppdiskussioner och vinjetter/fall men samtidigt har mer tydliga direktiv kring kurslitteratur och vad de faktiskt behöver lära sig. Förvisso försvinner väl lite av fördelarna som kommer från PBL då, men man skulle ju kunna lägga som krav att man UTÖVER "listad" kurslitteratur även ska söka artiklar m.m.

De flesta kan nog anpassa sig till PBL ändå, även om det inte är ultimat för alla :)

Senast ändrad:

Ska genast prova :)!

Jag tipsar om reference managern Mendeley :). Gratis, smidig och funkar bra i både Word och Open Office (säkert Mac-program också, men det har jag inte testat själv).

Vi har kuratorer på skolan o annan 'hjälp' för att stödja de elever som har det svårt av olika anledningar. Att prata med någon om sitt studieliv kan ha en förlösande effekt. Just känslan 'jag är inte själv o någon annan förstår mig' är skön.

Är du lite av en prestationsprincessa?

Jag 'ser' ett behov av tankevurpor och att lära sig tänka rätt. Jag var lite av en prestationsprincessa (läs mkt!!) förut men efter en gudasänd KBT har jag kommit ur det hela.

Nu vet jag inte ritkigt vad du studerar till så det här kan låta fel. Jag träffade en sjukgymnast för inte så länge sedan och vi pratade just om studier och hur det blir sen. Hon sa något klokt. Dina meriter på pappret, alltså dina betyg säger INGENTING om hur du är som praktiker. Hur du agerar ute i verkliga livet. O det är ju där som är den stora spelplanen. Det som händer nu inför är ju igentligen en piss i Nilen. Så bara för att jag har ett gäng i min klass som jagar VG och att bli kursetta så betyder de inte att de kommer att vara bra i stora livet sen.

Jag får hoppas att lite terapi kan få mig bort från detta också. Tror absolut det hjälper. Har ju egenterapi i utbildningen så får ta upp detta då. Vet inte om jag är en "prestationsprinsessa", det beror kanske på hur man definierar det? ;) Jag jagar absolut inte högsta betyg, egentligen. Innan varje kurs och tenta så tänker jag att jag är jättejättejäääättenöjd bara jag slipper omtenta, men sedan ballar känslorna ur av någon konstig anledning? Jag är dundersuperduperjätteglad när jag fått tillbaka en tenta jag är godkänd på, men nu efter en längre tid så har det ändå påverkat mitt sätt att se på mig själv.. Och andra... Jättekonstigt :)

Tycker alls det sista du skrev låter fel. Det är ju exakt så det är - såklart. Oftast tycker jag personligen att personer med höga betyg inte alls korrelerar med hur de fungerar i "riktiga livet". Det är ju därför dessa tankar är så konstiga och ologiska :D Jag VET ju att betyg inte säger något särskilt alls om just den personen (eller om mig som person) eller hur man kommer fungera i sin yrkesroll... Jag får nog bara tuta in ännu mer sådana förnuftiga tankar när mina känslor är mindre förnuftiga ;)

Ska genast prova :)!

Jag tipsar om reference managern Mendeley :). Gratis, smidig och funkar bra i både Word och Open Office (säkert Mac-program också, men det har jag inte testat själv).

Funkar inte i rena macprogram som pages, men kan installeras på mac och är bra till att sortera sina artiklar i och bra sökfunktion! Man kan också stryka under och skriva kommentarer i den.

(Men det kan man i Macs pdf program också och det blir mycket snyggare där :angel: )

Jag har ledig, så jag slappar och slappar... :p

KL

Andra dagen på vårt källtextseminarium om Islam & Afrikansk religion. Detta har verkligen inte varit mitt seminarium, men ett G borde jag i alla fall ha i min hand. Vi skall få en tillhörande skrivuppgift imorgon, men jag hoppas att den inte är alltför jobbig och att den skall göras klart i helgen. :p

fast det som ar ultimat bra med mendeley ar ju att man kan dela en artikel folder med andra personer, typ for grupprojekt eller forsknings projekt. Darmed ser personer vart man fatt information far etc.

macs pdf program har jag aldrig anvant till att halla ordning pa mina artiklar :D

KL

Och seminariet fortsätter .. :p

Inför varje sådant här seminarium som är förlagt på studentplattformen så skall vi sammanfatta ett startinlägg, vilket oftast är en summering av det vi läst, reflektioner och några frågeställningar till de övriga i gruppen. Startinläggen skickas in innan seminariets början och de inläggen brukar sedan ligga dolda för att sedan göras offentliga till gruppen klockan 8 på morgonen den dag som seminariet inleds, alltså under gårddagen.

Seminariet sträcker sig fram tills midnatt, och tror ni inte att folk börjar droppa in startinlägg nu?! :eek: Ni är väldigt många timmar försenade, folks. Jag blir bara så bitter och trött på att folk inte är ute i tid att jag funderar på att inte svara på de inlägg som kommit in alldeles för sent - jag har gett respons på de som var ute i tid med sina inlägg redan och har gjort det som krävs (och mer) för att skutta över godkänt-gränsen.

Borde jag ha dåligt samvete eller inte över att jag känner att jag dragit mitt strå till stacken redan? :angel: Jag vill mest svara den sista som gett respons på mitt, avvakta ytterligare respons och sedan vara klar med detta ..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
994
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka