Sv: Vi Som Pluggar
Nä, jag tror det man kan göra uppemot fem omtentor innan de kan kräva att man går om kursen... Något sånt i alla fall, jag är inte säker. Men så länge det inte är en spärrkurs skulle jag inte vara orolig, om jag vore du.
Förstår att det är jobbigt med opedagogiska lärare också. Jag hade en sådan under min metodkurs i höstas, där jag faktiskt tyckte han förklarade på ett oerhört förvirrande och komplicerande sätt. I början kände jag mig helt uppgiven, eftersom det var svåra mattesaker som skulle läras in, men det finns ju inte så mycket att göra där och då - förutom att ta mer eget ansvar över det egna lärandet. Jag slutade faktiskt (mer eller mindre) att gå på föreläsningarna efter ett tiotal förvirrande sådana, eftersom de inte gav mig någonting alls. Istället läste jag mig till all kunskap i kurslitteratur och satt med kurskamrater, gjorde övningsuppgifter o.s.v. och vände mig till mina kursare istället för till läraren. Jag la ner enormt mycket tid på den kursen, och satt i skolan från tidig morgon till sen eftermiddag/kväll.
Kanske kan du och dina kursare sitta i grupper och diskutera föreläsningarna efteråt? Hur de uppfattat saker? Att arbeta i grupp höjer ofta den individuella nivån och förståelsen. Kanske kan du sammanställa föreläsningsanteckningar på datorn efter varje föreläsning, och samtidigt gå igenom allt (och fylla på i sammanställningen) du inte förstår i kursböcker?
Det jag försöker få fram är att man måste lära sig att hantera situationer där läraren är mindre pedagogisk också, och hitta en sätt så man kan lära sig ändå! Lärare kommer liksom alltid variera i kvalité, så för sin egen skull tror jag det kan vara nyttigt att försöka minska på lärarens roll i lärandeprocessen, och istället försöka utöka ditt eget ansvar/din egna roll. Förstår du hur jag tänker eller låter det helt knasigt?