Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Ehhh har du googlat? ;) Finns ofta väldigt bra förklaringar när man googlar. Vet inte hur mycket excel jag googlat med mitt exjobb! :D

Japp jag har googlat och kollat på excels hjälp på internet... Ingen tycks ha samma problem som mig. :cool: Det ska liksom bli rätt på en gång så jag vet inte varför den gör på det här viset.
Tror dock jag löser det genom att ha den serien som ett linjärt diagram, blev kanske till och med mer pedagogiskt då!

Jag hade ett liknande problem med spss, jag gjorde EXAKT som det stod att jag skulle göra, ändå tyckte den att jag inte kunde göra ett visst test. Sen gjorde jag lite transformeringar för jag tänkte att det kanske behövdes och då fungerade testerna. Sen kom jag på att jag inte alls skulle transformera först, så jag testade att göra som jag gjort från början igen... Och så bara funkade det...

SUCK OCH STÖN! säger man då.... :p

Ungefär så det funkade när min handledare först gjorde diagrammet... det funkade inte alls, men sen gick han in och valde datan igen via någon meny (som inte finns i min version) och då funkade det. :p Om jag går in på Markera data och "väljer om" dataserien så ändras det tyvärr inte.

Linjediagram it is :angel:

KL

Tjoho, mina tentadatum har kommit ut och jag får sommarlov redan den 9 maj i år! Har förvisso två enorma tentor dagarna efter varandra (8 och 9 maj), men det känns ändå överkomligt på något vis. Och jag överlevde ju förra gången, så...

Nu ska jag skriva uppsats! :D

KL
ursch, jag fick just resultatet från min första icke godkända tenta. Det känns inget kul. Eller jag fick bara veta att jag är underkänd inte hur många poäng ifrån jag var. Suck. FAn också, jag som trodde det skulle gå vägen för jag skrev på allt utom typ 5 poäng, av 115p. Bara att rycka upp sig men det känns jävligt tungt just nu alltså. Gillar inte kursen över huvudetaget å inte läraren heller. Ville bara få glömma det här nu! Suck suck suck.

Jag förstår att det känns jobbigt! Är det den kursen som det var strul med tidigare i tråden där läraren var så otydlig och så? :( Jag tror du kommer kalra omtentan bra, du får försöka tänka positivt att du säker lär dig mer på kuppen och dessutom har fått mer kunskap om dig själv och hur du hanterar "motgångar". När är omtentan?

Väntar själv på tentaresultat i dagarna...

Ja precis! Jag hade verkligen hoppats att jag skulle skrapa ihop ett G iaf eftersom jag ju ändå skrev på det mesta. Men icket. Vet inte hur många poäng jag fick men.
Har inte fått veta när omtentan är :( Hoppas den är snart så man får göra bort den!
Har ju en annan kurs nu där jag ska göra omtenta för jag missade ordinarie tillfället, och i klassen var det 3 st av 11 som fick godkänt! Den läraren är verkligen dålig! Han kan inte föklara något så man får försöka lära sig själv..så det blir lite tungt nu en period.
Men du har ju rätt i det. Man får försöka tänka positivt ändå. Och man får väl i princip gör hur många omtentor som helst? Man behöver väl inte gå om kursen i första taget väl?

Håller tummarna att du får positivt tentaresultat!

Nä, jag tror det man kan göra uppemot fem omtentor innan de kan kräva att man går om kursen... Något sånt i alla fall, jag är inte säker. Men så länge det inte är en spärrkurs skulle jag inte vara orolig, om jag vore du.

Förstår att det är jobbigt med opedagogiska lärare också. Jag hade en sådan under min metodkurs i höstas, där jag faktiskt tyckte han förklarade på ett oerhört förvirrande och komplicerande sätt. I början kände jag mig helt uppgiven, eftersom det var svåra mattesaker som skulle läras in, men det finns ju inte så mycket att göra där och då - förutom att ta mer eget ansvar över det egna lärandet. Jag slutade faktiskt (mer eller mindre) att gå på föreläsningarna efter ett tiotal förvirrande sådana, eftersom de inte gav mig någonting alls. Istället läste jag mig till all kunskap i kurslitteratur och satt med kurskamrater, gjorde övningsuppgifter o.s.v. och vände mig till mina kursare istället för till läraren. Jag la ner enormt mycket tid på den kursen, och satt i skolan från tidig morgon till sen eftermiddag/kväll.

Kanske kan du och dina kursare sitta i grupper och diskutera föreläsningarna efteråt? Hur de uppfattat saker? Att arbeta i grupp höjer ofta den individuella nivån och förståelsen. Kanske kan du sammanställa föreläsningsanteckningar på datorn efter varje föreläsning, och samtidigt gå igenom allt (och fylla på i sammanställningen) du inte förstår i kursböcker?

Det jag försöker få fram är att man måste lära sig att hantera situationer där läraren är mindre pedagogisk också, och hitta en sätt så man kan lära sig ändå! Lärare kommer liksom alltid variera i kvalité, så för sin egen skull tror jag det kan vara nyttigt att försöka minska på lärarens roll i lärandeprocessen, och istället försöka utöka ditt eget ansvar/din egna roll. Förstår du hur jag tänker eller låter det helt knasigt? :)

Senast ändrad:

Ja jag förstår hur du menar! Vi är uppdelade på två orter, och den andra orten sitter alltid efter föreläsningarna och pluggar/räknar tillsammans fick vi höra, det låter ju faktiskt jättesmart!
Jag ska försöka att inte "gräva ner mig" för jag vet att jag gör det jättelätt när jag inte förstår och då bara "stänger av" istället för att försöka hitta alternativa sätt att lära mig på! Själva räknedelen ska ju inte vara SÅ svårt egentligen, det är ju bara massvis med formler som vi har en formelsamling till. Jag hakar också lätt upp mig på om jag inte kan lösa ett tal o sen kikar jag på lösningsexemplet, men jag kan inte förstå det heller, då ger jag typ upp. Mycket dumt!
Får försöka peppa mig själv, det är ju faktiskt så kort period kvar nu tills vi får gå ut på praktik! Jag SKA klara det här!
Tack för dina tips :bow:

Så bra! :) Ja, du kan säkert höra med dina kursare om någon vill sitta kvar efteråt och plugga/räkna tillsammans som de gör på den andra orten. Jag tycker det är oerhört givande (trots att jag varit ganska anti sådant förut och tänkt att jag klarar mig bäst på egen hand). Metodkursen i höstas hade jag nog aldrig klarat på första försöket om det inte vore för "räknestugorna" jag hade tillsammans med mina kamrater. Vi liksom hjälper varann, där vi lägger ihop 1+1 tillsammans och diskuterar kring uppgifterna - vilket medför en mycket bättre förståelse som faktiskt sätter sig också! Rekommenderar det varmt :)

Jag tror jag förstår hur du menar med att "stänga av" när man upplever att man inte direkt förstår. Jag är lite likadan. Som du säger får man nog förändra sitt tankesätt där, att man faktiskt KAN förbättra sig och att det inte handlar om antingen-eller (där man antingen förstår direkt eller så kommer man aldrig förstå - man glömmer ju aspekten att man kan förstå, men att man behöver lägga ner mer tid).

Pepp pepp :banana: Duktig du är som tänker positivt och försöker lägga upp en plan, och reflekterar över din studieteknik! Tror det kommer göra mycket!

Knapplån.

Fråga till er som kan lite om hur de får gå till på högskola :)
Jag läser en kurs (hästens historia) och det finns ingen närvaromåste (eller vad heter de på svenska?) på föreläsningarna.
Kursen är på 4hp och är uppdelad í 2 mindre uppsatser som gäller 20% av betyget var och en sluttenta på 50%, de sista 10% är uppdelade på föreläsningstimmarna i så kallade lektionsprov och utkommer lite var som (finns inga datum satta för när dom skrivs) och väger mellan 1-2,5% styck. Får man göra så? Ha lektionsprov som inte är utmärkta i en kurs som jag egentligen inte skulle behöva gå på föreläsningarna i ?? Måste man inte märka ut sådant? Man får inte göra proven efteråt...

Jag har läst kursen en gång innan på skolan (då på annan nivå men ämnet är "tyvärr" desamma = jag tycker inte det är värt att sitta på alla föreläsningarna då jag redan kan grejjerna = skulle inte ha svårt för att göra proven även om jag inte går på föreläsningarna) och går två program samtidigt = många föreläsningar går samtidigt och känns motigt att behöva välja att gå på föreläsningar som jag kan grejjerna som undervisas och dessutom inte ska vara obligatorisk (JAAA där kom de svenska ordet för det) istället för svårare grejjer som jag inte kan bara på grund av att jag annars missar poäng....

Någon som vet???

//Petronella - som btw är överlycklig över godkänt resultat på tentorna i både fodring av sporthästen och experimentiella studier, bara uppsatser och arbeten kvar att få tillbaka i de kurserna, sen är de över!

Kl

Har funderat på en sak.

Säg att du sitter på en icke obligatorisk föreläsning. Du kanske tycker att föreläsaren är dålig, eller på något sätt känns det i alla fall ovärt att sitta där och lyssna.

Sitter du kvar, eftersom det känns otrevligt mot föreläsaren att gå, trots att du inget hellre vill än att sticka därifrån?
Eller smiter du ut i rasten, eftersom du anser att du själv väljer vad du vill lägga din tid på?

Jag har varit med om att personer går mitt i. Själv har jag gått under rasten. Känns det värdelöst så vet jag inte varför jag ska stanna kvar... Vill man vara artig är det bara att skylla på tandläkaren. ;)

Jag går vid nästa rast, utan att ha något dåligt samvete. Man kan lika gärna läsa i kursboken om föreläsaren är dålig. Vill inte slösa bort min tid på att sova i en föreläsningssal.

Kl

Jag har fått två glada besked; klarat kursen Husdjur i världen och klarat min omtenta i ekonomikursen. :bump:
Så nu är det bara att skriva allt jag har på min kandidatarbete, är dock inte peppad alls. Känns som jag aldrig kommer bli klar och deadlinen i maj kryper allt närmare.. :angel:

Jag hade aldrig gått mitt i en föreläsning, tycker både det är respektlöst och lite pinsamt att resa sig och gå mitt i alltihopa. Hade vi haft pauser (vilket vi sällan har här då föreläsningarna oftast bara är en timme långa) hade jag möjligen kunnat tänka mig att gå då om jag verkligen "var tvungen", men inte annars!

Jag går i pauserna om jag ska gå. Jag resonerar som så, att får jag inte ut något av föreläsningen så är det mer tidseffektivt om jag sitter själv och studerar. Får ibland lite dåligt samvete, men samtidigt känner jag att det är mitt ansvar att jag klarar mina studier och då känns det onödigt att lägga timmar på dåliga föreläsningar som ger absolut nada bara för "artighetens skull". Jag tycker vi har många föreläsningar av ganska dålig kvalité.

Om en föreläsare är lika dålig jämt så är det ju nånting man får klaga på, antingen under kursen eller efteråt på kursutvärderingen. Så jag ser ingen mening med att sitta kvar för att vara artig. Vi har för det mesta väldigt bra föreläsningar och de som varit dåliga på att förklara har jag ändå oftast stannat på, då själva ämnet varit svårt så alla små halmstrån man kunde greppa var värda även om läraren var mindre bra. :p De jag lämnat har varit enkla lektioner i de enklare kurserna, där läraren helt enkelt är väldigt förvirrad, opedagogisk och otroligt tråkig.

Säg att du sitter på en icke obligatorisk föreläsning. Du kanske tycker att föreläsaren är dålig, eller på något sätt känns det i alla fall ovärt att sitta där och lyssna.

Sitter du kvar, eftersom det känns otrevligt mot föreläsaren att gå, trots att du inget hellre vill än att sticka därifrån?
Eller smiter du ut i rasten, eftersom du anser att du själv väljer vad du vill lägga din tid på?

Jag går i en paus/rast eller liknande uppehåll (typ diskutera med de bredvid dig om ... i x minuter). Aldrig att jag sitter kvar på en föreläsning som inte ger mig någonting.
Känns respektlöst att gå mitt i, inte endast för föreläsarens skull men det blir ett störningsmoment för andra studerande som är intresserade av att lyssna.
(sen kan jag ha rätt stor lust att gå mitt i när de börjar babbla hur länge som helst om alla deras utbildningar, anställningar, meriter och sk roliga anekdoter från arbetslivet :devil: )

kl

Måste bara skriva några rader..

Hade en tenta i måndags, i söndags kväll låg jag i princip och grät och var uppgiven för att jag inte klarade någon extenta alls, och för att det kändes som om jag inte lärt mig någonting alls på en hel vecka!!
Idag kom ett meddelande i klassens facebookgrupp om att resultaten var uppe. Jag klickade mig på darrig hand (verkligen!) fram till resultatsidan, trodde jag inte skulle ha klarat kursen, och det står B!!!!!!
Så då grät jag en skvätt idag också! :p

:bump::bump::bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
996
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka