Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Kl

Har funderat på en sak.

Säg att du sitter på en icke obligatorisk föreläsning. Du kanske tycker att föreläsaren är dålig, eller på något sätt känns det i alla fall ovärt att sitta där och lyssna.

Sitter du kvar, eftersom det känns otrevligt mot föreläsaren att gå, trots att du inget hellre vill än att sticka därifrån?
Eller smiter du ut i rasten, eftersom du anser att du själv väljer vad du vill lägga din tid på?

Jag har i princip uteslutande icke obligatoriska föreläsningar, och har nog aldrig gått. Dels tycker jag att det ser tråkigt ut när folk lämnar salen, speciellt om ämnet är tråkigt en föreläsaren bara försöker göra det så bra han kan.

Sen har vi mycket matte, så även om föreläsaren är dålig är det ofta guld värt att ha anteckningarna.

Att komma och gå mitt under föreläsningstid anser jag vara oförskämt, speciellt om man vet att folket är sena på grund av deras eget slarv. Helst ska de ju dra ut skrivbordet så oförsiktigt det bara går, riva av sig jackan och slänga den på golvet, eller bara klampa flitigt.

Om man ska gå så har man sedan innan planerat det, och satt sig närmast utgången. Man smyger ut... Och ja, då är det okej. :p

kl

Måste bara skriva några rader..

Hade en tenta i måndags, i söndags kväll låg jag i princip och grät och var uppgiven för att jag inte klarade någon extenta alls, och för att det kändes som om jag inte lärt mig någonting alls på en hel vecka!!
Idag kom ett meddelande i klassens facebookgrupp om att resultaten var uppe. Jag klickade mig på darrig hand (verkligen!) fram till resultatsidan, trodde jag inte skulle ha klarat kursen, och det står B!!!!!!
Så då grät jag en skvätt idag också! :p

:bump::bump::bump:

Grattis!! Jag fick liknande resultat idag, satte VG (vi har bara U-VG) på senaste tentan :bump: :banana:

kl

Kul att läsa era svar!

Att gå ut mitt i en föreläsning tycker inte jag heller känns okej, jag har gjort det någon gång när jag verkligen har varit tvungen men helst väntar jag såklart till rasten.

Det verkar som att de flesta är eniga om att man inte behöver sitta kvar även om man inte tycker att det ger någonting. Jag kan känna att det beror lite på vilket ämne det är, någon pratade om matte och då är det ju guld att få allt nedskrivet även om man inte förstår just då.

Funderingen kom upp i förra veckan när vi hade en föreläsning där säkert 10 personer gick i rasten, och eftersom vi bara är ca 30 i vanliga fall så märktes det väldigt tydligt. Kändes lite pinsamt nästan för oss som satt kvar, men å andra sidan så tycker jag ju också att man inte bara ska sitta av tiden om det inte ger någonting. Svårt det där.

Och grattis till er som har klarat tentor! :banana:

Här går det otroligt trögt. Cellbiologi känns just nu som det tråkigaste någonsin :p Egentligen är det ju jätteintressant och häftigt, men det känns bara som att jag måste trycka in en massa info i huvudet. Helst igår.

Funderingen kom upp i förra veckan när vi hade en föreläsning där säkert 10 personer gick i rasten, och eftersom vi bara är ca 30 i vanliga fall så märktes det väldigt tydligt. Kändes lite pinsamt nästan för oss som satt kvar, men å andra sidan så tycker jag ju också att man inte bara ska sitta av tiden om det inte ger någonting. Svårt det där.

Ja, det är lite klurigt. Speciellt när man har så små klasser (jag har också det). Men samtidigt hoppas jag att lärarna kan vara tillräckligt trygga i sin roll och inte ta det personligt. Det är ju oerhört svårt att anpassa sitt sätt att föreläsa och nivån på föreläsningen så det ska passa 30-50 personer.

Det svåra är att på det här momentet har vi jättemånga olika föreläsare, de flesta har ingen pedagogisk utbildning utan är forskare eller doktorander. På den föreläsningen jag tog som exempel var det dessutom en inhoppare som föreläste, tror inte han alls var van att hålla föreläsningar för han tittade mest på tavlan eller power pointen och rabblade mest information. Därför tyckte jag lite synd om honom =/

kl

Kul att läsa era svar!

Att gå ut mitt i en föreläsning tycker inte jag heller känns okej, jag har gjort det någon gång när jag verkligen har varit tvungen men helst väntar jag såklart till rasten.

Det verkar som att de flesta är eniga om att man inte behöver sitta kvar även om man inte tycker att det ger någonting. Jag kan känna att det beror lite på vilket ämne det är, någon pratade om matte och då är det ju guld att få allt nedskrivet även om man inte förstår just då.

Har varit med om liknande, vi hade första övningen i ett ämne, och vi var kanske 20 pers i ett klassrum. Efter första 45 min så gick ALLA, så jag kände mig jättehemsk om jag också skulle ha gått..
Lagom kul att sitta där själv de resterade 45 min.. :grin: :crazy: :p

(och ja, hon var riktigt urusel..)

Lider med dig, zassoo. Cellbiologin är inte rolig (nyttig någon gång, vet inte när vi har använt det än).
Hmm.. Jag tror inte jag muntrar upp dig. :p
Kan försäkra dig att tvåan är så mycket roligare än ettan. (själv hoppas jag att fyran är roligare än trean).

kl

Ångest, alla mina kompisar messar att det hittar utmärkta vetenskapliga artiklar till sina arbeten. Och jag sitter och tittar på Black Adder... Prioritering, vad är det?

Tack :p Riktig skittermin det här, bara att försöka ta sig igenom det. Har hört att både cellbiologin och maten ska vara värsta momenten, känns sådär :p

Pust och stön... Sitter nu och upprepar "jag är inte min uppsats, jag är inte min uppsats"... Fick tillbaka efter genomläsning av min handledare och min diskussion känns som ett stort skämt just nu! Han har gett massor med bra kommentarer så jag är inte lämnad helt övergiven direkt, men det är fan tungt att få tillbaka med så många kommentarer. Å andra sidan är jag glad att han är inne och petar på precis allt, förhoppningsvis blir den ju godkänd sen då!

Sedan är han alltid så himla uppmuntrande. I mailet skrev han att jag skriver bra, bra jobbat osv. Efter att ha sett hans miljarders kommentarer undrar jag dock var han får det där med bra jobbat ifrån... :p Turligt nog växlar han mellan kommentarer som upplevs som hårda (fast han menar såklart inte så, men det blir ju att man tycker det ändå) och roliga och uppmuntrande kommentarer.

Men men, nu har jag att göra iaf! Helgen är räddad. ;)

fast sa dar ar det ju jamt :D jag har slutat fa total panik nar det ar en massa kommentarer och betar helt enkelt av dem en och en. For det mesta ar det inget storre anda. Grammatik godkanner jag nastintill pa studs.

KL

kommer att ha sista forelasningen/ovning/seminarie pa masters niva idag nagonsin! :bump: (forhoppningsvis!)

skitglad da vi hade tva presentationer pa projekt igar och som vanligt sa holl andra folk pa och inte tog sitt ansvar/nastintill forstor for andra. Var asglad nar i den forsta presentationen sa kom en person med sina slides 10 minuter (!!!!!) innan forelasning, sen holl dem pa och tjafsa med att byta dator (varfor :confused:), vilket inte funkade. sa dem bytte tillbaka, sen borjade dem tjafsa om att dem kanske hade bytt plats pa nagra slides :confused: framfor hela klassen! fanns ju en anledning till att jag bad om att fa deras slides i helgen, dem jag fick anlande sent kvallen innan :grin: en annan grup hade det varre da ena av deras personer sket i att dyka upp (forra projektet var jag i dennes grupp, hen gjorde samma sak da).

Surprise surprsie sa var samma person i varan projekt grupp for eftermiddags presentationen. Hen dok inte upp da heller. Ok hen kanske blir sa totalt nervos att hen inte kan presentera, det ar inte det som ar problemet, hade hen skickat ett e-mail elelr forklarat att sa ar fallet hade allt varit helt ok! Nu star man liksom dar och ser lite lagom korkad ut eftersom man inte vet vart personen ar.

Tillika skrev hen en hel sektion till varan projekt rapport. Vilket faktist var riktigt bra skrivet (daremot vetetusan om hen ens kollat vad den andra personen redan skrivit i diskussionen). Daremot med fel referens system :confused: eftersom vi fick det sa sent fick vi helt enkelt skita i att ta med hans del :crazy:

Tenta pa onsdag! komemr vara sa glad nar den ar avklarad!

Ja men det är svårt i början att inte ta det så personligt. Fast han och jag har pratat om detta tidigare, samt min prestationsångest och känslan av att allt är så himla dåligt... Men ja, det är ju bara att kämpa på. :) Förhoppningsvis kan jag säga att jag är jäkligt nöjd med slutresultatet sedan!

Gud så gött att vara i slutet på utbildningen på riktigt. :D Jobbigt när folk ska strula, men ja, så är det ju jämt... På förra kursen hade vi också en person som skrev med fel referenssystem fast det påtalats flera gånger hur vi skulle referera. Stort jobb att ändra när även referenslistan stod på helt fel sätt!

Hepp hepp och pepp till oss!

Nej men gud :crazy: Sa hon något? Vad jobbigt för henne...

Hon blev nog ledsen, en finsk dam (går under namnet finska damen i vänskapskretsen :p) som pratar långsamt och inte kan ta frågor, om i övrigt är hon ändå helt okej.. Hon sa något i stil med att någon genomgång andra halvan var överflödig, så jag kunde ju räkna själv och om jag hade frågor kunde hon hjälpa... Och att hjälpa var hon bra på :D

KL

Denna vecka har varit hemsk och är fortfarande inte över. Imorgon på eftermiddagen, kommer jag sammanlagt under denna vecka ha gjort:
2 Inlämningar, 3 prov, grupparbete och en läxa.
Usch, vill bara ha lördag, två veckors ledighet:mad:

Oh gud så härligt!
Jobbigt med folk som inte dyker upp, man sabbar ju så mycket för alla :( Har era lärare något överseende med det?

Jag har faktiskt tjallat en gång, när vi skulle granska andra gruppers rapporter och de vi granskade hade en uppenbar google translate-del, extremt dålig (misstänkt google translate) svenska på nästan all resterande text. Jag skickade ett mail til gruppen där jag skrev att de borde se över om texten inte borde förbättras, och att den var lik direktöversatt text. Skrev även till läraren att han skulle hålla ögonen öppna. Dessutom visste jag att det var folk som ofta maskade maximalt, och sabbat för andra tidigare, så samvetet var helt okej :)

Lycka till på tentan! ;)

kl
jag fick tentan hemskickad idag. det känns sådär. vet inte om jag ville se den egentligen. plus att läraren hade räknat fel, det spelar ingen roll för betygen jag var så långt ifrån godkänt ändå (13p) men ändå, trodde inte att man kunde skicka hem en tenta bara sådär?
hoppas vi får ett facit vill gärna veta vad jag skulle ha skrivit istället, sambon försöker hjälpa mig men vissa grejjor förstår han inte att jag fick fel på och han är mycket bättre än mig på engelska. jaja, nya tag och får försöka klara den nästa gång. har två tunga tentor framför mig, plus denna omtenta då. suck!

Förresten, hemtenta, är det bättre el. sämre än salstenta tycker ni? hur brukar de gå till? vi ska ha det i nästa kurs o har aldrig haft det tidigare!

Jag tycker att hemtenta är så mycket bättre! De tar väldigt mycket av en ofta medan man gör dem, men jag tycker att lärandet blir så otroligt mycket bättre.

Jag har haft väldigt mycket hemtentor och väldigt få salstentor under min utbildning, mycket för att lärarna ofta också tyckt att vi lär oss bättre så, men också för att det varit extra lämpligt i våra kurser, då tentorna varit utformade som "fall" som ska diskuteras. I våra etologikurser nu på masterprogrammet var hemtentan att vi fick en frågeställning + data, och skulle skriva en vetenskaplig rapport, utformad som en vetenskaplig artikel.

Sen har vi haft hemtentor som vart som en vanlig tenta, bara att man gör den hemma. Då är det ofta lite kortare tid, medan tentan ovan fick vi en vecka på oss att skriva.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
994
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka