Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Jag tror verkligen du är en ambitiös person med höga krav på dig själv, så jag kan tänka mig att du har en del prestationsångest. Tror dock du kommer klara det galant i slutändan, även om jag förstår att vägen dit kan vara lite jobbig... Pepp till dig!

kl

Förresten, hemtenta, är det bättre el. sämre än salstenta tycker ni? hur brukar de gå till? vi ska ha det i nästa kurs o har aldrig haft det tidigare!

Vi har bara 4 salstentor på 5 års studier (och har dessutom haft tre av dem första terminen ;)) Jag håller med Lizan om att inlärningen blir bättre vid hemtentor, dock tycker jag hemtentor är mycket mer ångestframkallande och påfrestande än salstentor. Mer intensivt. Men de flesta brukar tycka tvärtom är min upplevelse!

Vi brukar ha hemtentor som löper över några dagar upp till en vecka. Det är svårt att släppa tankarna på hemtentan då, och jag tycker pressen att "skapa något" bidrar till lite mer ångest.

Personligen gillar jag nog salstentor (med rätt eller fel -poängfrågor) mer bara för jag har så otroligt lätt för innantillärning. Hemtentor blir därför mer utmanande för mig, och utmaningar är ödesdigra för mitt självförtroende tyvärr, så jag blir ett vrak under hemtentaveckor. Men jag vet att hemtentor ändå är bättre för mig ! Jag lär mig mer och utvecklas.

Du kan ju meddela sedan när du haft hemtentan vad du tyckte kändes bäst för dig. Många uppskattar hemtentor mycket !

Tack för peppen! Sitter nu och är trött och tom i huvudet men vill fortsätta skriva... Bara jag tar mig fram till diskussionen. Väl där måste jag börja leta fler källor, och det var svårt att hitta nåt relevant senast. Blöh.

De flesta verkar dra över eller så gott som planera att dra över tidsgränsen med uppsatsen. Jag vill inte! Okej om examinatorn skickar tillbaka och kräver komplettering, men jag vill iaf skicka in uppsatsen inom tidsramen.

Angående salstentor: Vi har haft olika. Senast hade vi 5 h per dag i två dagar. Det var alltså som två skilda tentor och inlämningen stängdes vid en viss tidpunkt. Dagen efter kunde man inte lämna in föregående dags tentasvar. Men annars har vi haft några dagar till en vecka på oss, gott om tid och oftast väl tilltaget. Både salstentor och hemtentor har sina plus och minus. Jag gillar att en salstenta är gjord när jag går där ifrån, och det får bära eller brista. Med hemtentor har man ju all litteratur, men man kan hinna bli ganska galen på allting innan tidsfristen går ut...

det marktes ratt tydligt att hen inte var dar, alla tre ganger, och det ar obligatorisk narvaro pa presentationerna sa "forhoppninsgvis" far hen inte godkant. Jag och en annan kille som nu blivit drabbade tva ganger tankte prata med kursansvarige, med for att vara arlig orkar vi inte lagga ner mer energi pa det.

tjoho! klar i alla fall! :bump: nu blir det tenta plugg, har ocksa tre rest uppgifter. Bl.a. maste jag gora nagot beteende syndrom experiment pa akvarie fiskar har hemma eftersom jag missade en hel vecka va labbar. Men det ska bli kul, tankte involvera min 13 ariga lillebror (som gor ratt daligt ifran sig i skolan) som labassistent :banana:

har egentligen 30 poang kvar for att kunna ta ut en master till, dvs ett projekt till. Men jag vet inte om jag orkar :D helst vill jag borja en doktorand istallet. Far se efter sommaren, ledig i April sa tankte lara mig mer avancerad matte och modellering. Jobbar som faltassistent pa Oland i maj och Juni, och jobbar extra pa ett annat stalle i Juli och Augusti. Daremot natt sa tankte kolla och kommunekologen behover nagon hjalp :angel:

Ingen som har nagot roligt projekt om typ en groda nagonstans annars? :rofl:

Ja, jag vet precis hur det kanns! Forsta gangen jag fick tillbaka min forra projekt draft borjade jag nastan grata. Men i slutandan sa har jag lart mig sjukt mycket fran feedbacken jag fick, och undrar lite surt varfor jag inte fick liknande fran dem engelska universitet som jag faktist betalade ett antal tusen per ar till i avgift :crazy:

Ja precis, det tar ju jattemycket tid att andra om allt, darfor vi blev tvugna att skita i det.

Vad pluggar du? Det låter sådär lagom allvarligt, och roligt! :D

kl

Jag har en tenta imorgon, i numeriska metoder, och jag viiiill inte :cry:
När den är över är det i och för sig helg i en dag, och då ska jag mysa i stallet och känna att jag varit duuktig hela veckan.
Men jag vill inte ha tentan :p

*KL*

Idag hade jag opponering på min uppsats. Känns som att jag aldrig har blivit så sågad innan. Opponenten sågade mitt syfte och menade att det var inte alls det jag gjorde och det återkom i hela uppsatsen igenom. Så istället för att bara kritisera syftet, så hade han syftet som huvudpunkt och sågade uppsatsen utefter mitt kanske lite dåliga syfte. Känns som att jag inte kommer att bli godkänd ens en gång på uppsatsen.

Precis efter att jag blivit opponerad på skulle jag själv opponera på en uppsats. Tyvärr gjorde jag alldeles för dåligt ifrån mig eftersom jag inte kunde tänka ordentligt eller ens hann kolla igenom uppsatsen en gång till innan opponeringen eftersom det hade tagit så lång tid på min. Så jag är verkligen helt körd.

Usch, hur orkar man med? Någon som känt sig totalsågad på uppsatsen men som ändå fått i alla fall godkänt?

har en BSc Hons i Beteende ekologi, en MRes i Ekologi och Bevarande biologi och pluggar nu till en MSc i Biologi, men eftersom jag plockar ihop mina kurser sjalv sa blir det mest ekologi inriktat :D vill ha en doktorand inriktad mot modellering och forhoppningsvis med amfibier involverat pa nagot horn.

Jag tycker om statistik, men har insett att min matte ar usel! darmed tankte jag lara mig sjalv och med modellering ar man tvungen att vara bra :D + forhoppningsvis blir jag mer attraktiv pa arbetsmarknaden.

jag har kopt den har luntan http://press.princeton.edu/titles/8458.html

den ar bra, och har en massa traningsuppgifter i slutet av kapitlen. Men svaren finns inte nagonstans :crazy: har googlat som en dare. Funderar pa om jag ska skicka e-mail till dem som skrivit den istallet.

japp! fick daligt betyg men 9% over godkant i alla fall. I princip sa tyckte den ena opponenten att det inte var nagon mening med studien :grin: (nu var det i england sa det var tva universitets professorer som opponenter, inga studenter med). + att dem fragade mig fragor konstant som egentligen inte hade nagot med min specifika utbildning att gora eller med mitt projekt. (jag ar utbildad mer mot Animal Ecology, fick fragor inom Plant Ecology vilket jag inte kan nagonting om). Var nagot sur och upprord efter opponeringen, men lattad over ett godkant i slutandan :o

Fy vad surt! Jag hade nog tjurat lite och sen antagligen vaknat med lite fighting spirit dagen efter och tagit tag i allting då. Jag kan inte tänka konstruktivt när allt är nattsvart... När får du veta om den är godkänd ändå?

KL

Här blev lyckan total efter att dels ha hittat en onlineversion av en bok som inte finns på mitt bibliotek (och jag ville ha den NU!), och efter att sedan ha hittat rubriken "Diel periodicity and the influence of light at the onset of migration" i sagda bok. :D YAY! Det var precis vad jag letade efter och behövde till min analys. Tack till övriga ålnördar där ute i världen. :D Kanske klarar av det där med att skriva om under helgen och lämna in på måndag igen. Hoppas det!

Jag läser kinesiska och marknadsföring& organisation och skriver kandidat uppsats. innan den 26 mars ska jag ha gjort följande

1 10 minuters redovisning på kinesiska
1 textläsnings tenta
läsa och översätta ett mittuppslag på kinesiska och sammanfatta det med 300 tecken.
Ha hemtenta
2 deadlines på uppsatsen varav 1 är på måndag med tio nya sidor
1 inlämning

så frågan är hur tänker mina lärare?
och hur tänker jag som hänger på buke:angel:

Men får du ingen chans att ändra på något? Varför ska man annars ha opponering? :p Och vad händer om du inte blir godkänd?

Säger som lizan...

KL

Nån mer än jag som bara tar ut sig helt under en dag med uppsatsskrivande? Jag blir antagligen lite väl spretig och uppenbarligen väldigt engagerad... Har många sidor uppe samtidigt, får många 'snilleblixtar', vill ta med allting, blir helt peppad när jag hittar någon bra källa eller liknande. Är ju helt klart väldigt glad i mitt ämne och bryr mig, inte bara om uppsatsen utan framtiden inom ämnet och vad den forskning jag har fått ta del av kan bidra till.

Sen går jag hem och dör lite. Sov två timmar direkt.
Hepp hepp. Samma visa imorn! *spark i röven*

Hur går det för dig, Chili?

*kl*

Jag har för första gången spikat en inlämningsuppgift, full pott på ett PM som jag helt ärlig var rädd att få underkänt på! :bump:

GÖTTTTTT!!!! :bump:

Själv är jag så jävla nöjd med mitt exjobb! Inte det jag skrivit, gud nej... Ska ha ett färdigt utkast på hela skiten inlämnat den 2e april. Jag har skrivit rätt mycket men det är dåååååligt skrivet. Men men, det är bara o fixa till. :p Och om det är kass när jag lämnar in det så ger jag opponenterna något att bita i? :D

Det jag är nöjd med är mitt ämne. Det är så jävla intressant att jag blir helt lyrisk när jag tänker på det lite utanför min skrivpanik! :D Det är så jävla skoj! :bump:

Jodå! Börjar känna mig nöjd med vad jag åstadkommit, har dubblerat längden på min diskussion och tycker den är full av bra grejer nu. :) Den var verkligen fattig innan men jag insåg inte själv att jag släppte bollen så snart jag plockat upp den, istället för att utveckla och diskutera på riktigt. Men det känns kul att verkligen ha kommit fram till något. :D Jag har ju fasen hjälp till att forska! Gjort fältarbete och allt själv, eller ja - tillsammans med en kompis, men utan större hjälp från projektledaren. :) Så vi har inte bara hängt på och hjälpt till och fått ta del av data, utan verkligen samlat in allt själva under vår och höst 2012. Mycket nöjd! Är lite på samma nivå som lizan där, tror jag, med nån slags kärlek till själva ämnet... :D

Har kikat lite på andra uppsatser idag och man har verkligen olika upplägg! Vi rekommenderas att inte ha underrubriker t.ex., medan flera som jag läste hade mängder med underrubriker. Sedan detta med sammanfattning. Jag har alltid lärt mig att den ska vara så kort som möjligt, och vi rekommenderas att skriva den i ett stycke. Så läser man uppsatser med sammanfattning på nästan en sida... Men så länge jag följer min handledare/examinatorns lathund och kurskraven så!

Grymt kul med ditt PM! Vad innebär ett PM förresten? Har ni det utöver eller istället för tentor?

Det är en djungel, det där med hur texter ska utformas... Kan inte folk bara enas om en standard? :D

Vi har PM utöver tentorna. Förra terminen skrev vi ett PM där vi skulle lägga fram ett lagförslag, den här terminen skriver vi två PM där vi analyserar rättsfall utifrån olika perspektiv. Det jag skrev nu handlade om kontraktsrätt (hittade ett om en travhäst, var nästan som hemma :D) och nästa blir om fordringsrätt (då handlar det om båtar och borgenärer, inte riktigt mitt intresseområde :p).

Skönt att få jobba med case på det sättet, det gillas! Lite mer verklighetsförankring och man får verkligen använda sina kunskaper. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
996
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka