Bukefalos 28 år!

Vi som rider ardenner

Sv: Vi som rider ardenner

Inte för att jag är någon expert på sadelutprovning, men ligger inte den sadeln i bakvikt (= för smal sadel)?
 
Sv: Vi som rider ardenner

Jag är heller ingen expert men jag tycker den ser ut att ligga jättebra faktiskt! Det var min första reaktion när jag såg bilderna iaf! :grin:
 
Sv: Vi som rider ardenner

Jag vill oxå ha en ardenner! Fast jag får nöja mej med ett mindre kallblod hihi....
 
Sv: Vi som rider ardenner

Kanske, jag vet inte.När man rider i den så ligger den bra men det kan vara så . Jag är absolut ingen expert på sadlar men hon som provade ut den provade en massa olika och sa att denna låg bäst. Hon visade även hur man skulle känna och så men det kommer jag inte ihåg xD
Det var ju ett tag sen jag provade ut sadeln så det kan ju hända att han har växt över ryggen.. Jag tror det var två år sen. Jag ska kolla extra noga nästa gång det blir ridtur på honom hur sadeln egentligen ligger.
Tack så mkt.
/ida
 
Sv: Vi som rider ardenner

Tänkte slänge in ett par bilder på min lille pålle :)

IMG_4237.jpg


Står och solar vintertid, fast snön lyser med sin frånvaro..

HPIM4697.jpg


Och sådär ser han ut på sommaren :)

HPIM4707.jpg


Där har jag nyss väckt honom :D.
 
Sv: Vi som rider ardenner

Guud va fiin
Maffig och snygg
Me like that :)
 
Sv: Vi som rider ardenner

Tackar :). Han växer så det knakar så vette tusan vart han ska sluta. I somras va han lite sommarrund, men nu är han absolut inte det, för allt det fettet har gått åt till höjden på han ;).
 
Sv: Vi som rider ardenner

Hur gammal är han? :)
Hur hög tror du?
/ida
 
Sv: Vi som rider ardenner

Oj då, kollade nu och såg i första inlägget. Han är ju inte så gammal. Men tänk egentligen hur mkt det kan skilja på ardennrar. Kolla bara på min Flora och jämför med din kille, dom är ju helt olika i kroppsbyggnaden lixom :) *bara lite spekulationer.. *
btw, har du löshoppat han?
 
Sv: Vi som rider ardenner

Han blir 4år i sommar och är 173 i manken mätte jag idag :).
Jag har inte löshoppat han, tycker ardennrar om det? han har inte ens vart i ett ridhus. Ska ta mig i kragen och åka iväg någon dag så han får springa lös första dagen och bara kolla läget. Han gick inte ens att typ leda i grimskaft när jag fick hem han så har typ "bara" uppfostrat honom i 9mån som jag ägt honom. Han har inte haft det så roligt i sitt hästliv kan man säga så mkt tid har gått åt till att "bara" få honom att fatta att han är en häst och att respektera människor. Men nu är han jättetrevlig så nu som sagt har jag börjat klängt på ryggen på han och ska börja miljöträna honom genom att åka lite överallt :).
Körning får vänta tills plånboken är större och jag kan köpa en sele :).
Tycker att ardennrar skiljer så jättemycket från varandra :D.
Vad har du för föräldrar på dina?. // Fia
 
Sv: Vi som rider ardenner

Julle (vallacken) tycker om att hoppa. Alltså jag har inte heller varit i ridhus men jag rider lite hemma på egnafixade hinder ;) Jag har inte hoppat honom på läänge för att det har varit alldeles för dåligt underlag här, jag har bara en liten gräsplätt där jag rider. I sommras hoppade jag kanske 70-80 nånting med honom och jag har även löshoppat honom ngn gång men jag kmr inte ihåg hur högt han klarade då, men han tkr iallafall att det är väldigt skoj.

Jag hoppar inte så ofta med han för jag tror att det blir en ganska stor påfrestning för frambenen på dom eftersom dom är så tunga men lite då och då skadar nog inte :D

Det låter jättebra med miljöträningen för det kan behövas ;) Nämen det är ju alltid bra att låta dom vara med ute och se massa nya saker. Jag tycker att du verkar ha kommit framåt väldigt mkt på den stunden du har ägt honom och han ser verkligen fin ut!

Flora 2 är u: Julie och e: elegant

Julle är u: Flora 1 och e: Rubon

Flora 1 ett är julles mamma och flora2s mormor
Julie är syster till julle och mor till flora 2. Alltså är julle flora2s morbror. Lite wierd menmen.. ;)


Vad har du för några?
/ida
 
Sv: Vi som rider ardenner

Ojj ojj ojj..tur för dig att vårt stall har max.gräns på mankhöjden (158cm), annars hade jag nog hämtat honom i natt.. :devil:
Jösses :love:
 
Sv: Vi som rider ardenner

Ojj ojj ojj..tur för dig att vårt stall har max.gräns på mankhöjden (158cm), annars hade jag nog hämtat honom i natt.. :devil:
Jösses :love:

Puhhh där hade jag tur att ni hade en maxgräns på manken, annars hade jag blivit ledsen :D. Men jag tackar ändå! ;).
 
Sv: Vi som rider ardenner

Hmm jag kanske ska ta o fixa lite hemma också och testa löshoppa honom. Har ingen paddock, men går ju att stängsla in som en paddock och testa, och när marken är mjukare så det går att sätta stolp :laugh:.
Jag har ridit mkt på ardennerhästar innan jag skaffade mig min, och vet att de älskade att hoppa över bäckar och stockar i skogen så varför inte på banan. Men som du skriver också ska man nog tänka sig för och inte hoppa för mkt med dem utan bara ibland, de är för tunga för hoppning. Men vet att de är riktigt bra dressyr hästar faktiskt trots sin tunga kropp :).

Men vad skoj att dina är typ släkt, visste du om det när du skaffade dem eller har du fått reda på det i efterhand? Har du någon helbild på Julle, vore kul och se om det finns någon likhet`fast de är släkt på långt håll :).

Jag har u: Viola och e: Vermot på min. Hans mor Viola fick dom ta bort när Häggrid, som min heter, va ca 5mån. Hon fick problem med hovarna, men det gjorde honom nog inget sådär för han började tutta på sin mormor som också hade ett annat föl då :)
 
Sv: Vi som rider ardenner

Tycker det är helt fantastiskt att det finns ston som släpper till någon annans hästs föl så tänkte slänga in ett bildbevis på att min Häggrid fick en surrogatmor när hans gick bort..
HPIM2735.jpg
 
Sv: Vi som rider ardenner

Haha, vad söött ;) Det är ju jättebra atft det finns sånna ston annars hade det ju kanske inte gått så bra.

Ja vi visste om det innan för att Floras mamma Julie ägde vi innan (men vi bytte henne mot min new forest ;)) så att det var ehhm, vad ska man säga, planerat :D

ja, testa gärna och löshoppa. Jätteskoj!! Nu blir det ju en aning svårt att få ner pinnar i backen xD

Ska du börja träna för tränare och så sen med då? Jag tränade för min "vanliga" tränare en gång på julle och kommentaren efteråt va lixom, "wow, jag gillar din baota häst" Haha xD

Jag har inga superbra bilder på honom men den som jag har lagt in tidigar i tråden visar ju lite, men dom är ju inte alls lika. Julle är mkt grövre i kroppen och Flora är mer åt det ädlare hållet. När man rider Flora känns det typ som om man rider ett grovt halvblod :p

Jag har en film på honom, jag slänger in den. Jag vet att jag har aslånga tyglar och min sits är ju helt :angel: Men du kan ju iallafall få dej en bild utav hur han ser ut ;)



http://se.youtube.com/watch?v=8DFwBwgJ-2E
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 383
Hästhantering När vi köpte vår ponny i början på november så var hon en lugn om än lite hanterad tjej som precis blivit inriden. Hon är importerad...
2
Svar
30
· Visningar
3 142
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 412
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridstrumpor!
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp