Bukefalos 28 år!

Vi som rider ardenner

Sv: Vi som rider ardenner

Där jag hade hästen förut var vi ett gäng som red mycket för olika tränare och då fick vi tips om att det fanns en person inte långt ifrån oss som precis hade utbildat sig till Centrerad ridlärare. Vi tyckte det verka vara en konstig ridstil men gav det en chans, första kursen är utan häst. Man får lära sig att balansera sin egen kropp och lära sig hur hästen fungerar i rörelser beroende på hur vi rör oss på hästens kropp.
Sedan fick vi ta med hästarna och ja, efter första lektionen kan jag erkänna att jag typ fattade ingenting och allt var bara hur trist som helst. Men jag gav det några chanser och blev sedan fast på det när poletten i huvudet hade ramlat ner :D. Ja det gör massor att ändra ridstil, denna typ av ridstil tycker jag bara har positiva egenskaper :). Så när min pålle är inriden ska jag åka till henne o ta lektioner o se vad han säger om det ;).
Tur att du gav det en chans iallafall! Kanske ska fundera lite.. Men det är ju ändå ett rättså stort steg att bara byta stil sådär huxflux.. ;)
Hoppas han gillar det, det tror jag nog att han gör!
f.ö. har jag precis varit ute och mockat.. :/ Det var tuungt idag -__-
Menmen, så är det . Vill man hålla på att utnyttja dom här underbara hästarna så får man ta skiten ( ;) ) med.. xD

Gonatt på er alliopa =)
 
Sv: Vi som rider ardenner

Ja, den ardennern var jättefin, ung och outbildad men totalt säker, reds av småtjejer. Gav mig en helt ny syn på rasen och era bara bekräftar det hela. :love: Men ibland vill ödet annat.

Nu blir det smygreklam. :angel:
Tolle.jpg
 
Sv: Vi som rider ardenner

Ja så är det ju, ödet har sin egen väg ibland ;)

Gud va söt liten pålle! Fin färgskiftning på magen :)
 
Sv: Vi som rider ardenner

Tur att du gav det en chans iallafall! Kanske ska fundera lite.. Men det är ju ändå ett rättså stort steg att bara byta stil sådär huxflux.. ;)
Hoppas han gillar det, det tror jag nog att han gör!
f.ö. har jag precis varit ute och mockat.. :/ Det var tuungt idag -__-
Menmen, så är det . Vill man hålla på att utnyttja dom här underbara hästarna så får man ta skiten ( ;) ) med.. xD

Gonatt på er alliopa =)

Jag ångrara det inte en enda sekund. Men det blir lite konstigt för om man ska åka iväg och typ rida dressyr för någon dressyrtränare så försöker hon ändra min sits direkt och det är inge kul o ha flera olika sitser beroende på vad man gör, blir en aning jobbigt så bara låta bli dressyren och annat trams :D.. skoja bara !!.
Ja visst är det kul o mocka åt de små varelserna!.Fy vissa dagar undrar jag verkligen hur mkt dynga som kan komma ur deras kroppar :D. Men som du skrev bara o hugga i om man vill ha dem :)

TINTILAR: Vilken söt!. Är det en renrasig bruksnordis?. Den ser ganska smäcker ut på bilden :)
 
Sv: Vi som rider ardenner

Tack. :) Tycker du? Han ser ändå lite kralligare ut på den än vanligt tycker jag, då pälsen står rakt ut. :o

Han är ren bruksnordis men bara 4,5 så han ser ju fortfarande lite omogen ut i kroppen, dessutom väldigt omusklad. Men jättemkt bredare blir han nog inte, bruksisar är inte alltid jättekralliga har jag upptäckt efter att ha tittat runt lite. Sen kanske det är olika med olika stam också, då detta är en ras som korsats med både engelska fullblod och ardenner. Dölen som man använt för att restaurera rasen med är ju inte jättebreda och från allra första början, när nordsvensken var en lanthäst, var den ju ännu lättare. Så det har nog o göra med stammen men han är nog ungefär som de brukar vara i hans ålder. Benen och halsen är ju ganska rediga på dem men kroppen är inte alltid jättetung.

Säkert lite olika som sagt, en annan tjej på buke har en bruks som redan son 3-åring var för bred för ardennerselen de hade hemma på gården. :cool: Dock är det nog sällan ardenner-stuk på dem. De är ju kända för att orka tyngre arbete än vad de till utseendet tros klara av.
 
Sv: Vi som rider ardenner

Jag tycker att han är ganska grov i hals och ben, men själva kroppen ganska smäcker mot de bruksnordisarna jag har haft hand om, men de jag hade hand om en gång i tiden va nog också ganska feta :laugh:.
Vet att de är riktigt sega och starka att dra timmer med. Jag körde någon enstaka gång med en nordis i skogen och han bara drog o drog verka aldrig finnas något stopp i dem :).
Skillnaden jag har märkt på ardenner och nordis i körning är att, oftast, ardennern känner av först om det är för tungt eller inte innan den försöker dra, medans nordisen försöker dra oavsett hur tungt det är. Dumma eller smarta jag vet inte?! :D.
Men ack vad mysiga hästar både nordisar och ardennrar är, så tycker du har gjort ett bra köp fast det inte är en ardenner, vem vet nästa häst kanske blir en större variant ;).
 
Sv: Vi som rider ardenner

Jag ångrara det inte en enda sekund. Men det blir lite konstigt för om man ska åka iväg och typ rida dressyr för någon dressyrtränare så försöker hon ändra min sits direkt och det är inge kul o ha flera olika sitser beroende på vad man gör, blir en aning jobbigt så bara låta bli dressyren och annat trams :D.. skoja bara !!.
Ja visst är det kul o mocka åt de små varelserna!.Fy vissa dagar undrar jag verkligen hur mkt dynga som kan komma ur deras kroppar :D. Men som du skrev bara o hugga i om man vill ha dem :)

TINTILAR: Vilken söt!. Är det en renrasig bruksnordis?. Den ser ganska smäcker ut på bilden :)
Ja, det är klart, bara strunta i derssyren ;)
Jomenvisst, ibland går det lätt men ibland så.. ;P
 
Sv: Vi som rider ardenner

Ja det har du rätt i. :) Som sagt får han nog lite mer massa med tiden men han blir ingen jätte. Hans pappa är också ganska smäcker i kroppen faktiskt för o va nordis.

Haha, jadu den frågan ställer man sig nog ofta när man har en sån här. Men de är som du säger underbara hästar oavsätt vad. O som sagt, det kanske blir en ardenner nästa gång.
 
Sv: Vi som rider ardenner

Jag rider inte ardenner, men jag har gjort det några gånger :angel: Senast sommaren 2006, en lång tur på Öland..skulle inte tveka att göra om det!!

Hercules :love:
nu ca 8år gammal, bilderna är från 2006. Ignorera mig :D
Jag+%26+Hercules1.jpg

Jag+%26+Hercules+5.jpg

Den där pållen känner jag igen! Har nämnligen köpt honom! :laugh:
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 382
Hästhantering När vi köpte vår ponny i början på november så var hon en lugn om än lite hanterad tjej som precis blivit inriden. Hon är importerad...
2
Svar
30
· Visningar
3 141
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 412
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp