Bukefalos 28 år!

Vi som rider ardenner

Sv: Vi som rider ardenner

Jag skrev iofs att jag tyckte den låg bra...inte att den låg dåligt! hihi! Bara ett förtydligande! :p
 
Sv: Vi som rider ardenner

Tack så mkt, jaa,jag förstod först inte det men efter ett tag tänkte jag på det igen och då fattade jag men orkade inte ändra inlägget.. ;) Jag tycker oxå att den ligger bra, Bra att ngn håller med mig Tack:bow:

btw, jag måste bara säga att du har ett sjukt häftigt namn, hur kom du på det? :)

/ida
 
Sv: Vi som rider ardenner

Hejsan!!

Kul att se bilder på Hägge! Har inte sett honom på länge, eller sen jag kollade på honom.

Håll inte på att hoppa honom. Ardenner är inte gjorda för att hoppa, dom går mycket fort sönder i benen. Det blir åtskilliga kilon på benen när dom landar. Dom är gjorda för att gå i sakta mak på ett gärde i 8timmar om dagen, så dom är uthålliga och starka istället.

Shit och pannkaka!!! Är han så stor!! Mina är ju pygmeer mot honom.;)
 
Sv: Vi som rider ardenner

Det är farligt att ha en så vacker häst :D

Man suger åt sig som en tvättsvamp när man får höra sådana här kommentarer ;). Själv så tycker jag också han är gudomligt vacker, men vem tycker inte det om sin egen häst? :D. haha
 
Sv: Vi som rider ardenner

Hejsan!!

Kul att se bilder på Hägge! Har inte sett honom på länge, eller sen jag kollade på honom.

Håll inte på att hoppa honom. Ardenner är inte gjorda för att hoppa, dom går mycket fort sönder i benen. Det blir åtskilliga kilon på benen när dom landar. Dom är gjorda för att gå i sakta mak på ett gärde i 8timmar om dagen, så dom är uthålliga och starka istället.

Shit och pannkaka!!! Är han så stor!! Mina är ju pygmeer mot honom.;)

Hallå där !.

Självklart hade jag inte tänkt hoppa mycket med honom, absolut inte, vet att de inte håller för det. Men det kommer troligen bli ett skutt här och där emellanåt om han vill. Kommer aldrig tvinga han till ngt. Så på den punkten behöver du inte vara orolig :).

Haha, jadu han har växt något grymt sedan han kom, bara knaka till en dag och han växer ännu. Han är enormt huvud jämfört med de flesta ardennrar. Så jag vill helst att han ska sluta växa nu för det kommer inte bli lätt att hitta utrustning till honom :D.
Hur höga är dina?
 
Sv: Vi som rider ardenner

Ja när han väl är inriden så ska jag ta upp kontakten med min förra tränare som lär ut centrerad ridning. Det är något jag verkligen älskar att rida och hoppas på att Häggrid kommer tycka om också. Red mkt centrerad på mitt förra varmblod och hon älskade det :).

Du har så kallade "äkta" ardennrar, som är korta i kroppen korta ben osv osv. Min är en enorm klump :D haha. Undra hur han kommer se ut på dressyrbanan ;). Julle är verkligen fin!. Rör sig mycket fint. Och hur du sitter eller håller tyglarna struntar jag i, man rider som man vill :D hehehe, jag är inte heller någon gudagåva på den biten emellanåt :angel:.
 
Sv: Vi som rider ardenner

En annan fråga. Vad använder ni för tyglar när ni rider ardennrar?. Mina "vanliga" jag har till varmblodet är för korta ( 3m ). Så funderar på att beställa ett par western tyglar för de är lite längre iaf :).
 
Sv: Vi som rider ardenner

Tack :D
Jo egentligen skulle jag ha Desdemonia när jag skaffade en hotmail för måååånga år sedan...sen skrev jag fel men så tyckte jag det lät lite roligt så jag behöll det!

En rolig grej var när jag kom till ridhuset härom dagen så stod det på tavlan vilka som betalat anläggningskort och så stod det mitt vanliga namn och sen Dexdemonia som hästens...haha..! Han heter ju Chan men jag fattade ju iaf att det var jag men andra måste ju tro att det är nån annan än jag som har just det kortet..haha!
 
Sv: Vi som rider ardenner

Ja när han väl är inriden så ska jag ta upp kontakten med min förra tränare som lär ut centrerad ridning. Det är något jag verkligen älskar att rida och hoppas på att Häggrid kommer tycka om också. Red mkt centrerad på mitt förra varmblod och hon älskade det :).

Du har så kallade "äkta" ardennrar, som är korta i kroppen korta ben osv osv. Min är en enorm klump :D haha. Undra hur han kommer se ut på dressyrbanan ;). Julle är verkligen fin!. Rör sig mycket fint. Och hur du sitter eller håller tyglarna struntar jag i, man rider som man vill :D hehehe, jag är inte heller någon gudagåva på den biten emellanåt :angel:.
Vad kul! Jag är inte så haj på vad centrerad ridning egentligen innebär, vill du berätta lite? :)

Haha, Man tackar :) Var ute och red på besten idag och det gick bra =) Skoj var det

Nä det är klart, men man ser så sjukt mkt efteråt om man filmar när man rider, det kan ju kännas på ett sätt men se ut på ett helt annat ;)
 
Sv: Vi som rider ardenner

Tack :D
Jo egentligen skulle jag ha Desdemonia när jag skaffade en hotmail för måååånga år sedan...sen skrev jag fel men så tyckte jag det lät lite roligt så jag behöll det!

En rolig grej var när jag kom till ridhuset härom dagen så stod det på tavlan vilka som betalat anläggningskort och så stod det mitt vanliga namn och sen Dexdemonia som hästens...haha..! Han heter ju Chan men jag fattade ju iaf att det var jag men andra måste ju tro att det är nån annan än jag som har just det kortet..haha!
Haha , vad häftigt det kan bli även när det blir fel. Jag blev bara lixom sådär lite kär i namnet när jag såg det så jag var bara tvungen att säga ngt.. ;)
 
Sv: Vi som rider ardenner

Vad kul! Jag är inte så haj på vad centrerad ridning egentligen innebär, vill du berätta lite? :)

Haha, Man tackar :) Var ute och red på besten idag och det gick bra =) Skoj var det

Nä det är klart, men man ser så sjukt mkt efteråt om man filmar när man rider, det kan ju kännas på ett sätt men se ut på ett helt annat ;)

Äntligen har jag tid att sitta här en längre stund för att svara, har vart mycket nu ett tag :).
Centrerad ridning handlar om att man rider med enbart sitsen mycket man blir så kallat " ett med hästen". Man strävar efter att komma i balans med sig själv och hästen. Alltså så himla svårt att förklara. Gå in på denna länk och läs lite kanske du kan fatta mera :D http://www.crsweden.se/.
När jag red CR så red jag mitt förra varmblod, hon var hur het som helst innan vi började med detta och man fick styra väldigt mycket med bara tyglarna för att få henne dit man ville.
Efter ca 6-8mån så red jag henne utan träns och tyglar helt, helt lugn och sansad var hon ( inte alltid i skogen ;).. ). Man lutade sig bara på ett visst sätt åt det hållet man skulle rida åt så svängde hon dit fick henne i trav och galopp med hjälp av bara sitsen och inga skänklar. Riktigt lugn och harmoniskt ridsätt är det!. :)
 
Sv: Vi som rider ardenner

Jag ringde en tjej som provar ut sadlar (även begagnade) och sa exakt hur hästen ser ut och så. Så hade hon med sig olika typer och provade ut vilken som låg bäst. Den ser ut som en helt vanlig allroundsadel och den är jätteskön att rida i. Jag kan slänga in en bild på sadeln där den sitter på killen.

Sadeln ligger inte bra alls!
Den är med all säkerhet för smal eftersom den ligger alldeles för långt fram och dessutom i bakvikt.
Jag kan rekommendera en ny sadel, den ligger inte alls bra..





För övrigt:
Vackra hästar allihopa! :love::love:
 
Sv: Vi som rider ardenner

Äntligen har jag tid att sitta här en längre stund för att svara, har vart mycket nu ett tag :).
Centrerad ridning handlar om att man rider med enbart sitsen mycket man blir så kallat " ett med hästen". Man strävar efter att komma i balans med sig själv och hästen. Alltså så himla svårt att förklara. Gå in på denna länk och läs lite kanske du kan fatta mera :D http://www.crsweden.se/.
När jag red CR så red jag mitt förra varmblod, hon var hur het som helst innan vi började med detta och man fick styra väldigt mycket med bara tyglarna för att få henne dit man ville.
Efter ca 6-8mån så red jag henne utan träns och tyglar helt, helt lugn och sansad var hon ( inte alltid i skogen ;).. ). Man lutade sig bara på ett visst sätt åt det hållet man skulle rida åt så svängde hon dit fick henne i trav och galopp med hjälp av bara sitsen och inga skänklar. Riktigt lugn och harmoniskt ridsätt är det!. :)
Häftigt! Jag har aldrig testat det innan men det låter verkligen som ett sunt ridsätt. :) Hur började du med detta? Häftigt att det blev en sån stor skillnad. Men det gör ju jättemkt om man ändrar ridsätt. Både på det bättre och sämre.
 
Sv: Vi som rider ardenner

Sadeln ligger inte bra alls!
Den är med all säkerhet för smal eftersom den ligger alldeles för långt fram och dessutom i bakvikt.
Jag kan rekommendera en ny sadel, den ligger inte alls bra..





För övrigt:
Vackra hästar allihopa! :love::love:
Okej. Tack för kommentaren. Jag ska be min tränare titta på den för att jag känner att det är bättre att ngn lixom känner och så irl. Men som sagt Tack så mkt, det får en att få upp ögonen lite och ta tag i saker. :)
 
Sv: Vi som rider ardenner

Okej. Tack för kommentaren. Jag ska be min tränare titta på den för att jag känner att det är bättre att ngn lixom känner och så irl. Men som sagt Tack så mkt, det får en att få upp ögonen lite och ta tag i saker. :)

Vad bra att du inte blev sur :o

Ja gör det!
Men du ser själv att den ligger för långt fram, den ligger på bogbladen.
Om du lyfter frambenet ser du att bogbladen kommer ta i sadeln.
Sadelgjorden ska ligga ungefär en hand bakom armbågen.
 
Sv: Vi som rider ardenner

Sadeln ligger inte bra alls!
Den är med all säkerhet för smal eftersom den ligger alldeles för långt fram och dessutom i bakvikt.
Jag kan rekommendera en ny sadel, den ligger inte alls bra..
Precis min tanke.

Fö. blir jag nästan lite ångerfull av tanken på att jag tackade nej till en ardennerkille som jag var på g att åka o titta på. Så fina hästar ni har! :love: Istället blev det en envis och trotsig bruksnordis. :o :D
 
Sv: Vi som rider ardenner

Vad bra att du inte blev sur :o

Ja gör det!
Men du ser själv att den ligger för långt fram, den ligger på bogbladen.
Om du lyfter frambenet ser du att bogbladen kommer ta i sadeln.
Sadelgjorden ska ligga ungefär en hand bakom armbågen.
Nejnej, fast det är rätt lätt att bli sur på sånna saker och folk som alltid tror att dom vet bättre men jag tycker istället att man tar det konstruktivt och lixom lär sig av det ;) Okej. Jag har faktist inte så stor koll på sånt men ska kolla det :) Thank you!
 
Sv: Vi som rider ardenner

Häftigt! Jag har aldrig testat det innan men det låter verkligen som ett sunt ridsätt. :) Hur började du med detta? Häftigt att det blev en sån stor skillnad. Men det gör ju jättemkt om man ändrar ridsätt. Både på det bättre och sämre.

Där jag hade hästen förut var vi ett gäng som red mycket för olika tränare och då fick vi tips om att det fanns en person inte långt ifrån oss som precis hade utbildat sig till Centrerad ridlärare. Vi tyckte det verka vara en konstig ridstil men gav det en chans, första kursen är utan häst. Man får lära sig att balansera sin egen kropp och lära sig hur hästen fungerar i rörelser beroende på hur vi rör oss på hästens kropp.
Sedan fick vi ta med hästarna och ja, efter första lektionen kan jag erkänna att jag typ fattade ingenting och allt var bara hur trist som helst. Men jag gav det några chanser och blev sedan fast på det när poletten i huvudet hade ramlat ner :D. Ja det gör massor att ändra ridstil, denna typ av ridstil tycker jag bara har positiva egenskaper :). Så när min pålle är inriden ska jag åka till henne o ta lektioner o se vad han säger om det ;).
 
Sv: Vi som rider ardenner

Precis min tanke.

Fö. blir jag nästan lite ångerfull av tanken på att jag tackade nej till en ardennerkille som jag var på g att åka o titta på. Så fina hästar ni har! :love: Istället blev det en envis och trotsig bruksnordis. :o :D
haha okej, vill du visa bild på nordisen? (vi kan göra undantag, eller??;))
Synd att du inte åkte.. Där missade du säkert ngt.. ;)
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 378
Hästhantering När vi köpte vår ponny i början på november så var hon en lugn om än lite hanterad tjej som precis blivit inriden. Hon är importerad...
2
Svar
30
· Visningar
3 120
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 348
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp