Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Nu behöver jag eran hjälp. Jag har problem med inlärandet av ställande med min hund. Jag vet fasen inte hur jag ska få till det då hon inte nappar på något av metoderna som vi fått på kursen.
Den första och den vi helst skulle använda var att stå med hunden framför oss, släppa favvoleksaken bakom hunden och sedan backa med hunden gående mot mig. Hunden ska då vilja stanna för att vi ''glömt'' leksaken och då när den stannar belönas den med att få springa och ta den. Alla kursens hundar tog detta sätt, utom min. Hon brydde sig inte om leksaken. Provade med godis och hon bara följer mig och tycker att ''jaja vi skulle inte göra nåt med den''.
Då fick jag en plan b och det var att backa och låta hunden gå framför mig med mig. Låtsaskasta något med höger hand och när hunden stannar till kasta iväg leksaken med vänster och sedan utveckla det. Min hund stannade två första gångerna, andra gången vände hon sig om istället, leksaken kastas ju ändå ditåt. Provade att kasta den framåt istället. Sen nästa gång jag ''lurkastar'' med tomma handen för att få ett stopp så bryr hon sig inte utan fortsätter följa efter mig med ögonkontakt.
Går jag och säger stanna så stannar hon efter två steg typ.

Vad gör man? Har skickat mail till min instruktör med och hoppas få hjälp. Annars hoppas jag vi löser det på träningen på tisdag. Men jag skulle gärna vilja komma igång så vi slipper göra det på kursen när vi fila till momentet och ska lära oss annat.

Hon är leksakstokig, men bara i början medan hon är pigg. Hon blir trött i huvet och börjar grejja med annat rätt så fort. Imorgon ska jag testa ställande det första vi gör för att hon förhoppningsvis ska vara superpepp på leksaken. Men jag tror inte det ger så mycket annat utfall.

Hur lär ni in ställandet och vad tycker ni jag ska göra?
 
Jag har fatt ett super snyggt stallande pa Mandy genom att kasta bollen bakat, over hennes huvud, samtidigt som jag sagt mitt "stanna comando". Sedan drog jag ut tiden och avstandet mellan kommandot "stay" och att bollen kom farande. Da och da kastar jag fortfarande bollen samtidigt som jag sager det ... men oftare kommer ingen boll flygande alls. Hon tvarnitar med stela framben ... for hon vet ju att bollen kommer framifran, vilken sekund som helst.:D
 
@hastflicka kan du ta bort handrörelse och bollen och hon stannar lika bra på bara rösten? Det brukar ju vara svårt att ta bort ett kroppskommando om de lärt sig det. Funkar det bra för dig? Tack för tipset! Då blir det lite samma metod som min plan b jag fick fast du kastar bollen direkt och inte fintar innan och belönar efter ställandet.
 
Drygt en vecka kvar till en tredagarstävling. Efter den tävlingen är LP1 förhoppningsvis taget så jag slipper ettans moment, börjar vara leds på dom nu :-)

Börjat träna in rutan nu och det känns som att vi är på rätt spår nu även om det är långt kvar till färdigt moment. Däremot fjärren, känns tungt att börja med då jag inte riktigt vet hur jag ska lägga upp träningen. Vill verkligen se till att den blir bra från början och gärna lägga in stå direkt. Det här är så svårt!
Hur gjorde ni för att träna in fjärren på ett bra sätt utan att få rörelse åt något håll? Target?
 
Det har jag inte haft nagra problem med. Jag haller bollen i hoger hand, sager "stay!" och kastar den over hennes huvud pa min vanstra sida. Forst tog jag fram bollen sa hon visste att jag holl i den, efter ett par ganger insag hon vad det innebar nar jag holl bollen trippade fram i vantan pa commando och boll ... sedan gomde jag bollen och "overraskade" henne med commandot en halv sekund fore kastet.
Hela vitsen ar att beloningen kommer direkt, det ar darfor jag fatt ett sadant fint stallande. Jag kommer dock att gora annorlunda med lillan. Mandy ar en mastare att anticipera sa hon VET vad vi ska gora om jag bara kommer ihag att tala om det innan vi gar ivag, medan Diva tar langre pa sig att lara sig monster och ar "fladdrigare" till sattet. Med Diva tanker jag borja (vi hade precis borjat innan olyckan och det var supersnyggt) med ett hopp-sta och anvanda samma kommando till sta under gang, och pa inkallning.
 
For fjarren har jag haft beloning bakom for att inte fa en framforflyttning vid de olika rorelserna. Mandy-gumman vet ju annars att beloningen ar hos mig.:p
 
@Nominous dvärgschnauzern kunde redan "stanna" (under promenader etc) sen innan så med honom började jag säga stanna medan han gick fot och har sen jobbat på att snabba upp det genom att belöna snabba ställanden och byta kommando.
Aussien kunde inget sånt sen innan. Där fick jag tipset att slänga en boll och säga "stå" samtidigt. Dvs hon sprang och hämtade bollen direkt. Efter ett tag kunde jag vänta med att kasta bollen, eftersom hon hade tänket bakåt stannade hon men snett. Efter ett tag började jag skynda mig att gå tillbaka och belöna framifrån med godis för att få lite mer framåtriktning. Hon har ett väldigt fint ställande idag.
 
Senast ändrad:
Vi har förresten tävlat ikväll. Stoja har uppfört sig helt underbart! 10 på tandvisningen och en hund som ligger och vilar precis vid plan (omgiven av andra hundar) är dagens stora vinster :banana:
Däremot var hon lite trött och opepp. Det måste vara första gången!

154,5 p gör mig dock lite bitter. Stolpe ut! Och så är jag lite förvånad över såpass kraftiga neddrag på platsen (fick 8) för att hon skiftade vikten till ena skinkan vid ett tillfälle och nosade i 2 sek. Inte varit med om tidigare men men, olika domare dömer lite olika, så är det ju.
 
Drygt en vecka kvar till en tredagarstävling. Efter den tävlingen är LP1 förhoppningsvis taget så jag slipper ettans moment, börjar vara leds på dom nu :-)

Börjat träna in rutan nu och det känns som att vi är på rätt spår nu även om det är långt kvar till färdigt moment. Däremot fjärren, känns tungt att börja med då jag inte riktigt vet hur jag ska lägga upp träningen. Vill verkligen se till att den blir bra från början och gärna lägga in stå direkt. Det här är så svårt!
Hur gjorde ni för att träna in fjärren på ett bra sätt utan att få rörelse åt något håll? Target?

Nu svarar jag även om min fjärr inte är helt klar. Förutom att stå saknas så ska jag öka avståndet lite till, men jag är rätt nöjd med skiftena.
Jag har funderat rätt länge innan jag började, för att skaffa mig en tydlig målbild hur jag vill att skiftena ser ut. Börjat med henne precis framför mig såklart och varit noga med att aldrig belöna flyttade tassar. Sättandet vill jag ha rätt snärtigt och att hon "hoppar" upp, så där fick jag börja med att träna mycket ryggstyrka och varvade i början sitt med "sitt fint" (tassarna i vädret) för att få in rätt tänk hos henne. Hon ska däremot bara "hoppa" med framtassarna, baktassarna ska vara stilla.
Läggandet vill jag ha snabbt och att hon "slänger" sig ner med båda tassarna samtidigt.

Stå har jag svårt för, att skapa mig en plan och lyckas med. Just nu är planen hoppstå, beteendet finns, jag håller på att jobba in ett kommando för det och samtidigt sätta kriterium på låsta baktassar, då det är framshejpat och jag inte kunde sätta krav från början.
Ingen av mina hundar kan alltså stå som i att ställa sig från ligg/sitt än. Att shejpa fram det (utan hoppstå) har inte funkat.
 
@Jenka tack för svar! Hon bryr sig inte alls när jag kastar bollen över huvet på henne. Skitkonstigt, för hon är bolltokig! Men det är precis som hon sorterar bort den och behåller kontakten istället. Hon gör aldrig så annars. Så det är ju surt!
Jag har satt en matskål bakom henne och lagt en godis i, bara sagt varsågod och skapat ett intresse och sedan börjat backa och sagt stanna och sedan direkt varsågod och hon nappar iafl på att stanna till och vända. Första gången hon nappar på nåt. Idag fick jag ett stannande på eget initiativ så det var riktigt härligt! Så jag tror att det är denna metod som kommer funka på henne. Allt annat skiter hon ju totalt i. Så vi testar detta ett tag. :)

Hon kan ju också kommandot ''stanna'' och det är det jag använder nu för att hon ska förstå vad jag vill. Men jag vill ju inte använda det sedan. Går det bra att byta kommando när hon har förstått? Man strular inte till det för mycket då?
 
Det funkade på min dvärgschnauzer att byta kommando utan några större problem. Jag tror att jag använde båda under en kort övergångsperiod, kommer inte riktigt ihåg.

Haha, surt när du vill att hon ska vända efter bollen, men bra med störningstålighet i övrigt!
 
@Jenka Haha ja jag fattar inte varför hon inte intresserar sig alls av leksakerna när vi tränar. Annars är det det bästa i hennes liv. Men när vi tränar så skiter hon fullt i dem. De är jätteroliga när vi avbryter träningsmomentet och belönar, då jagar hon bollen tills hon svimmar. Men om vi tränar ett moment och jag vill använda bollen då ser hon den inte.
Gräs funkar jäkligt bra som störning dock ;) Det där jäkla gräsätandet så fort hon kommer åt mellan momenten, är det en stresshandling eller vad är det? Hon äter sällan gräs annars på det här viset. Nu har jag börjat platsa henne mellan momenten så hon ligger och har tråkigt och inte håller på grejjar med annat, då blir hon lite otålig och vill träna istället och söker kontakt för att få göra nåt.
 
Om hon aldrig gör det annars kan det säkert vara en stress/frustrationsgrej. Jag har haft en del problem med min senaste månaderna med just stress och frustration. Tack och lov verkar det som att vi fått någorlunda bukt med det nu (peppar peppar...) men i de fallen har det lett till just att hon gör "konstiga" saker. Snor godis, luktar osv.
 
Nu behöver jag eran hjälp. Jag har problem med inlärandet av ställande med min hund. Jag vet fasen inte hur jag ska få till det då hon inte nappar på något av metoderna som vi fått på kursen.
Den första och den vi helst skulle använda var att stå med hunden framför oss, släppa favvoleksaken bakom hunden och sedan backa med hunden gående mot mig. Hunden ska då vilja stanna för att vi ''glömt'' leksaken och då när den stannar belönas den med att få springa och ta den. Alla kursens hundar tog detta sätt, utom min. Hon brydde sig inte om leksaken. Provade med godis och hon bara följer mig och tycker att ''jaja vi skulle inte göra nåt med den''.
Då fick jag en plan b och det var att backa och låta hunden gå framför mig med mig. Låtsaskasta något med höger hand och när hunden stannar till kasta iväg leksaken med vänster och sedan utveckla det. Min hund stannade två första gångerna, andra gången vände hon sig om istället, leksaken kastas ju ändå ditåt. Provade att kasta den framåt istället. Sen nästa gång jag ''lurkastar'' med tomma handen för att få ett stopp så bryr hon sig inte utan fortsätter följa efter mig med ögonkontakt.
Går jag och säger stanna så stannar hon efter två steg typ.

Vad gör man? Har skickat mail till min instruktör med och hoppas få hjälp. Annars hoppas jag vi löser det på träningen på tisdag. Men jag skulle gärna vilja komma igång så vi slipper göra det på kursen när vi fila till momentet och ska lära oss annat.

Hon är leksakstokig, men bara i början medan hon är pigg. Hon blir trött i huvet och börjar grejja med annat rätt så fort. Imorgon ska jag testa ställande det första vi gör för att hon förhoppningsvis ska vara superpepp på leksaken. Men jag tror inte det ger så mycket annat utfall.

Hur lär ni in ställandet och vad tycker ni jag ska göra?
Om jag skulle börja om med ny hund skulle jag lära in hoppstå!
http://www.klickerklok.se/traningstips-12-hoppsta/
 
Jag hade borjat lara Diva hopp-sta innan hennes olycka. Super bra for en ADHD :p hund, det ger ett valdigt klart criterion for vad hon ska gora ... och det ingar mycket rorelse vilket alltid fungerar sa mycket battre att lara sig for den lilla vildhjarnan.

Miss Mandy har ett jatte fint sta, men hon maste paminnas da och da for att inte ta tid pa sig med stannandet. Blir hon pamind presterar hon ett staende med stela framben ... men ofta lite snett da hon vantar pa bollen.:angel:
 
@Nominous

Jag lärde min hund ställandet genom att shejpa in ett backande och när han bjöd på det även när jag rörde mig så la jag på kommandot och tog bort kraven på själva backandet så det blev det ett stopp. Stadgan tränade jag in separat. Nu hade jag lite bråttom så ställandet är inte så snyggt som det kunnat vara men stabilt. Tanken är att vi ska gå tillbaka till grunderna nu när jag ska lära in inkallning med ställande.

Med nästa hund vet jag inte om jag kör samma metod eller hopp-stå. Beror på vad som passar den hunden. Helst skulle jag lära in båda med två olika kommandon.

Ni som kör hopp-stå, har ni det även vid inkallning med ställandet?

Angående att hon inte leker så kanske hon är för fokuserad på uppgiften?

Min hund är så, han leker inte om han tror att han har en uppgift att göra. Men med att tydligt frikommando så leker han gärna. Prova att träna in ett kommando som betyder nu ska vi leka skiten ut den här roliga leksaken. Det behöver ju inte göras just vid lydnadsträningen utan när hon faktiskt vill leka och använd inte leksaker som störning vid lydnadsträningen.
 
Jag började med hoppstå men tyckte inte det blev bra så jag gjorde om med "vanligt" ställande. Dvs jag backade och så fort hunden saktade in så blev det klick och godis (till sist krav på tvärnit och parallella tassar). Nu var jag lite klantig här och lyckades kasta godis åt ena hållet så jag fick en hund som vred sig lite ;). Men det var snabbt fixat. För lite mer stuns i ställandet så belönade jag med boll. Samma ställande har jag tagit med mig till inkallningen. Började där med grej bakom men Sarek är lite dålig på tvära vändningar så jag fick inte till det riktigt. Så det fick bli att jag talade om att jag inte var nöjd med det långsamma ställandet, sedan gjorde vi om och när det blev bra så fick han belöning framåt hos mig. På så sätt hoppas jag kunna säkra upp att även 2:a (och 3:e) sträckan har lika bra tempo som den första. Det brukar annars vara där en del poäng ryker enligt min erfarenhet.

Vi leker också en del med stå och ligg för att säkra upp att hunden lyssnar och inte väljer själv vilket stopp han ska ha.
 
Om jag skulle börja om med ny hund skulle jag lära in hoppstå!
http://www.klickerklok.se/traningstips-12-hoppsta/

TACK!!!!! :bump::bump: Det här nappar hon på! Äntligen säger hon, det händer nåt kul och inte bara nåt jag inte fattar varför det kommer bollar flygandes när jag koncentrerar mig. :p
Hon är jättelätt att shejpa in på nya saker då hon får prova sig fram och tänka lite, hon tycker tankespelen är roliga. Så detta passar henne. Har börjat ikväll och hon tar det direkt. Bara befästa kommandot nu och ta bort bollen som jag använt för att locka fram hoppet. Ska bli superkul att arbeta vidare på detta! Du gjorde min dag nu :D Gud vad roligt det här är med tävlingslydnad och hundar. Varför har jag inte upptäckt detta tidigare? :p

Har ni något bra förslag på omvänt lockande till hopp-stå? Jag har så dålig fantasi när det gäller omvänt lockande än då jag inte börjar arbeta så mycket med det. Läste i länken att det kunde vara bra för att få dem att stå kvar sedan.

@Nominous

Jag lärde min hund ställandet genom att shejpa in ett backande och när han bjöd på det även när jag rörde mig så la jag på kommandot och tog bort kraven på själva backandet så det blev det ett stopp. Stadgan tränade jag in separat. Nu hade jag lite bråttom så ställandet är inte så snyggt som det kunnat vara men stabilt. Tanken är att vi ska gå tillbaka till grunderna nu när jag ska lära in inkallning med ställande.

Med nästa hund vet jag inte om jag kör samma metod eller hopp-stå. Beror på vad som passar den hunden. Helst skulle jag lära in båda med två olika kommandon.

Ni som kör hopp-stå, har ni det även vid inkallning med ställandet?

Angående att hon inte leker så kanske hon är för fokuserad på uppgiften?

Min hund är så, han leker inte om han tror att han har en uppgift att göra. Men med att tydligt frikommando så leker han gärna. Prova att träna in ett kommando som betyder nu ska vi leka skiten ut den här roliga leksaken. Det behöver ju inte göras just vid lydnadsträningen utan när hon faktiskt vill leka och använd inte leksaker som störning vid lydnadsträningen.

Hon nappar på hopp-stå än så länge så jag ska prova det. Om det skiter sig (vilket jag inte tror bara hon nappat) så ska jag prova din idé. Tack!

Ja jag tror faktiskt att det är så att hon är för fokuserad på uppgiften så hon släpper leken tills hon får sitt belönings/fri-kommando. För då jagar hon bollen tills hon inte orkar springa mer.
 
@Milosari Vad var det du upplevde som inte blev bra med hoppstå? Jag tror inte backande och vänta på att hon ska sakta in kommer funka i nuläget på Donnan då hon bara följer med mig eller när hon ledsnar viker av och gör nåt annat. Så jag får inte det jag vill. Men hoppstå tycker hon är lite latjo så det får en chans. :)
 
Jag shapar inte in ett hoppsta, jag anvander luring. Jag haller en godis i handen och visar fran ett sitt hur hon hoppar upp och staller sig med raka framben. Det ar mycket lattare for mig att fa det rakt, da jag inte kan kasta bollen bakat och fa den rak. :p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
225
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
2 3
Svar
58
· Visningar
2 851
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
666
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
707
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp