Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

@WildWilma hur lär man bäst in det? Jag är noga med att alltid innan den stora lekbelöningen klappa händerna, ropa ett glatt braaaa och backa bakåt, det taggar hon till på och vet att nuuuuu, nuuu kommer det. Hon blir jättetill sig när jag gör så och den "belöningen" i lite mer nertonat format tänkte jag ta med mig in på tävlingsbanan sen.

Ot, ikväll var hon sådär härligt energisk igen och det är sååå jäkla roligt att träna då! Fångade en inkallning på film. Vi har haft problem med att hon gärna lägger sig ner och bara sjunker ihop när jag lämnar henne, men vi börjar få bukt med det och hon börjar bli stabil tycker jag.
Var inte meningen att låta henne sitta och vänta sådär länge, men jag har en gångväg precis bakom mig och just när jag stannar så kommer såklart en cyklist och cyklar förbi bakom mig. Ville inte kalla in med risk att hon skulle gå på cyklisten. Så hon fick sitta lite länge :p men det gick ju bra det med :) några tips? Jag tyckte hon var duktig och inkallningarna ser ut såhär nu och jag behöver veta att jag inte gör något fel? :)
Ni får ignorera mitt flåsande, förkyld och täppt i näsan ;)
 
@WildWilma hur lär man bäst in det? Jag är noga med att alltid innan den stora lekbelöningen klappa händerna, ropa ett glatt braaaa och backa bakåt, det taggar hon till på och vet att nuuuuu, nuuu kommer det. Hon blir jättetill sig när jag gör så och den "belöningen" i lite mer nertonat format tänkte jag ta med mig in på tävlingsbanan sen.

Det är ju en belöningscermoni som du kommer att använda som en tävlingsmässig belöning sen :-) Externbelöningen kan ju vara det slutliga belöningen efter hela programmet.

Finns nog flera sätt att lära in den externa belöningen men enklast är nog bara att visa hunden tydligt att här lägger jag en godis/leksak och sen säga varsågod. I början kan man stå jättenära belöningen och hålla hunden i halsbandet om det behövs. Sen öka avståndet och lära hunden vänta på varsågod utan att man måste hålla i den. När den kan sitta lös och springa och ta belöningen när den är ett 10-tal meter bort så kan man lägga in en liten uppgift först, t.ex. sitt och sen varsågod så får hunden springa och ta belöningen osv. Viktigt är ju att hunden att belöningen finns och var den är.

Externbelöningen fungerar ju lite som en omvänt lockande där man inte kan vara nära hunden. T.ex. när man lär in rutan så kan man låta hunden passera en bit från externbelöningen på vägen ut till rutan för att se om den verkligen kan momentet.
 
Det är ju en belöningscermoni som du kommer att använda som en tävlingsmässig belöning sen :-) Externbelöningen kan ju vara det slutliga belöningen efter hela programmet.

Finns nog flera sätt att lära in den externa belöningen men enklast är nog bara att visa hunden tydligt att här lägger jag en godis/leksak och sen säga varsågod. I början kan man stå jättenära belöningen och hålla hunden i halsbandet om det behövs. Sen öka avståndet och lära hunden vänta på varsågod utan att man måste hålla i den. När den kan sitta lös och springa och ta belöningen när den är ett 10-tal meter bort så kan man lägga in en liten uppgift först, t.ex. sitt och sen varsågod så får hunden springa och ta belöningen osv. Viktigt är ju att hunden att belöningen finns och var den är.

Externbelöningen fungerar ju lite som en omvänt lockande där man inte kan vara nära hunden. T.ex. när man lär in rutan så kan man låta hunden passera en bit från externbelöningen på vägen ut till rutan för att se om den verkligen kan momentet.

Ja det där nappar hon inte alls på så det där ska jag fasen ta och träna på!! Tack! :D Jag kommer ju behöva det fram över så det är bara å börja träna. :)
 
Vi börjar komma igång med lydnadslydnaden igen efter lite bruksfokus :D ! Nästa vecka drar jag och Lyxa på landskamp mot Norge tillsammans med SBK:s Talangtrupp, så det tränar vi för just nu. Allt känns väldigt stabilt och under gårdagens träning hade vi fint fart och tryck i alla moment :).

Min lille Boss är ju bara i början av sin lydnadskarriär och har än så länge bara små, små detaljer på plats, men det hindrar ju inte att man kan träna i stort sett alla moment i alla klasser (på hans nivå). Så igår tränade Boss:

  • Fotgående (bakdelskontoll, baklängesmarsch, framlängesmarsh rakt fram)
  • Platsliggning (se bild)
  • Sitt i grupp (utan grupp, ca 10 m avstånd)
  • Inkallning (från stillasittande + lämnande)
  • Konskick (började shejpa in att springa till kon)
  • Gripa vittringspinne
1408153.jpg


Han imponerade också på mig med sin apportering! För bara ett par veckor sen kunde han för sitt liv inte förstå vad vitsen med en apportbock var, nu såg det ut såhär:


 
Vi har haft träningsvila ett tag men igår körde jag igenom treans moment, mycket funkar riktigt bra!
Fjärren är det momentet som kommer ta tid att få ordning på, hon gör bra skiften när jag står jättenära men det håller inte för minsta lilla ökat avstånd.
Annars har vi någon slags grund i alla moment, långt ifrån perfekt men iallafall så jag tror vi kan få poäng på tävlingen om några veckor!
 
Vi har också haft träningsvila, har inte pallat att ens tänka tanken i den här värmen. Men igår körde jag i alla fall igenom några moment hemma i trädgården. Tidigare i somras tog min ena hund LP2 och även om jag tränat lite på treans moment innan så har fokus i år bara varit på tvåan och efter det...eh, ingenting, typ. Vittringsapportering var det nog nästan ett år sen vi tränade, men mitt lilla hjärta bara rusade fram, scannade av alla 10-nånting pinnarna i högen och plockade upp den rätta utan att tveka. Blev SÅ HIMLA NÖJD :)
 
Har nu anmält mig o min lilla rottisdonna till vår andra o tredje tävling i lydnadsklass 1. Jag går försvarsmaktshund-patrullhundsutbildning med henne nu o ska ha lydnadsprov för bevakningshund v:39, o vi gnuggar nu på några moment inför den då det ingår några moment där som vi ej har jobbat med innan.
Så är vår bouvierkille också anmäld till två lydnadsklass 1 men med min man som förare, han behöver ett första pris till för att få sitt LP1.

Har två frågor :)
Som jag har förstått det som så ska man säga till vid tävlingen eller är det innan tävlingen? Att om man tar ett förstapris till så har man LP1 för att få det infört.

Samt om han får sitt tredje första pris o önskar uppflytt får han då tillbaka pengarna för den tävling som han är anmäld till veckan efter i lydnadsklass 1. Eller hur fungerar det? Han är inte intresserad av att tävla i lydnadsklass 2 helgen efter då det är moment som ej sitter eller har tränats färdigt för.
 
Jag behöver lite hjälp med idéer. Min hund tycker det är jääääätteäckligt att ligga ner på blött och kallt gräs. Och jag förstår henne. Hon har ju knappt någon päls på magen. Hur har ni tagit er igenom detta?

Jag har som i tex läggande under gång och läggande från sidan (i ingången) backat och börjat om från början med handtecken och lek å allt när det är blött i gräset bara för att få henne att göra det korrekt och inte få in långsamma lägganden. Men hon vill inte nudda gräset med magen. Lite samma i sättandet med, hon kan hålla rumpan några cm ovanför gräset så hon slipper sitta i det.

Tankar och idéer? :)
 
Inget som har nåt att säga om klippen? :)

Genomgående; fin kontakt och bra jobbat med en så svår hund. Men jag antar att det är lättare att säga vad som är mindre bra? Så vet du vad du ska jobba på. Känn dig inte sågad bara, det är absolut inte meningen! Jag är tävlingsledare i lydnad och tävlar själv + håller kurser i tävlingslydnad men är ingen domare eller har påbyggnadsutbildning i tävlingslydnad. Så mina kommentarer är fortfarande "lekmannakommentarer".

1:a filmen
-kraftigt DK på läggandet. Du stannar upp och vrider hela kroppen mot hunden. Din vänsterarm är också märkligt stel, det släpps kanske igenom i de lägre klasserna men förr eller senare så kommer det ryka poäng pga det. Han ligger och tittar på dig hela tiden när du lämnar honom och det är mycket bra. Sedan ser det ut som DK på uppsättandet också.

-tittar bort liiite när du lämnar men har mest koll på dig. Tänk på att träna på att du inte kallar in direkt när du har vänt dig om. Som TL väntar jag alltid 3 sekunder innan jag säger kommendera. Ingången blev lite strulig, han vänder för tidigt. Träna separat på att han ska börja vända senare.

-Det ser ut som ett litet DK på ställandet också, men det tror jag hade släppts igenom. Har börjat tröttna lite alt har inte lika hög förväntan för här tittar han bort en del. Tänk på att inte sätta honom direkt när du kommer tillbaka, även här väntar jag 3 sekunder innan jag säger "sätt hunden".

2:a filmen
- Startar med en position som är väl långt fram, när ni startar samtidigt så har du benet vid halva hunden (inte vid huvudet eller bogen) och ni går in i varandra. Jag tror starten blir snyggare om han sitter rätt från början. Sedan går han med fin kontakt men tränger lite (går för nära) och plogar lite (dvs är inte helt parallell). Igen så är din vänsterarm helt konstig ;). Se om du inte kan röra lite på den i alla fall så ser det naturligare ut. I elitklass måste du röra båda armarna på ett naturligt sätt för högsta betyg.

- När han tappar bort sig lite i högersvängen så går du bara på och det är bra! Då är det hunden som får jobba sig fram till rätt position igen. Mot slutet tröttnar han lite och släpper dig helt. Här hade jag faktiskt petat till hunden och sagt "men hallå! Nu jobbar vi!" för att han ska förstå att det där är inte ett önskvärt beteende. Sedan får man såklart träna på att hunden ska ha längre uthållighet men om det inte är någon skillnad mellan rätt och fel så tror jag det blir svårare för dem att förstå.

3:e filmen

- bra gripande, bra hållande. Träna mer på avlämnandet, det är ju surt om man skulle råka tappa apporten på tävling! Dvs du ska kunna hålla i apporten och hunden ska inte släppa förrän du säger "loss".
 
Jag behöver lite hjälp med idéer. Min hund tycker det är jääääätteäckligt att ligga ner på blött och kallt gräs. Och jag förstår henne. Hon har ju knappt någon päls på magen. Hur har ni tagit er igenom detta?

Jag har som i tex läggande under gång och läggande från sidan (i ingången) backat och börjat om från början med handtecken och lek å allt när det är blött i gräset bara för att få henne att göra det korrekt och inte få in långsamma lägganden. Men hon vill inte nudda gräset med magen. Lite samma i sättandet med, hon kan hålla rumpan några cm ovanför gräset så hon slipper sitta i det.

Tankar och idéer? :)

Min ena hund kan tycka att det är jobbigt när hans kulor nuddar gräset så är det blött så blir det ett halvsitt. Honom säger jag faktiskt till att vill han vara med och leka så är det på mina villkor. Sitt betyder sitt och därmed basta. Det funkar jättebra på honom. Han vill så himla gärna vara med och leka och han är inte den som är ledsen länge precis.

Den andra hunden har inte problem att ligga i blött gräs men blir snabbt låg och olustig i andra situationer, t ex metallapporten. Honom kan jag inte "gå på" för då säger han "skit i det kärring, du kan hämta din j*vla apport själv". Han blir m a o jätteputt ;). Så där har jag en annan approach och det är lite som du gör att få upp värdet på momentet i små små bitar och göra det liiite jobbigare för varje gång. Dunderbelöning när han lyckas såklart! Jag får inte min hund att leka när det är alldeles för jobbigt så då fungerar godis bättre. Hade han inte velat ligga i blött gräs så hade jag tränat mycket läggande på annan plats, och när det är dags för det blöta gräset så blir det enklast möjliga variant dvs från sitt. Jag sätter mig framför hunden med en godisbit och kan köpa ett och annat sakta läggande i början, bara hunden ligger ordentligt. Översvallande beröm när det blir rätt, han ska verkligen veta hur duktig han var! Så småningom så blir det bara belöning på snabba lägganden och senare blir det lägganden från andra positioner och på högt, jätteblött gräs. Och korta pass, annars tröttnar den här typen av hund!

Så känn efter själv, vad tror du passar? Oftast funkar det bra att vara lite bestämd och sedan belöna upp det korrekta utförandet men på andra hundar så får man ta en liten omväg.
 
@Milosari Jag tränade en dag för några dar sen då det helt plötsligt började tokregna och min hund tyckte det var piss rent ut sagt! Men jag härdade i och jäklar vad hon kom igång. Jag tränar en del sitt, sitt vackert och sen ska hon sätta ner båda framtassarna samtidigt på kommando, lägga sig snabbt med gest från sitt vackert och ställa sig från alla dessa positioner med bakbenen på samma plats alla gångerna, och när jag gjorde det så började hon sätta sig och lägga sig ner riktigt i regnet. Så jag vet inte om hon behövde vänja magen med det blöta och kalla. Så nästa gång det blir blött och kallt på backen så ska jag köra samma sak igen med massa sitt ligg så hon tänker på det istället för att det är blött och att hon får lägga sig och sätta sig många gånger och vänja magen att det inte är så hemskt. Då verkade det lossna förra gången. Jag hoppas det blir så nästa gång med. Men det vet man ju aldrig ;)

Min hund blir nästan lite taggad av snälla korrigeringar. Jag ger henne ett lugnt simpelt ''oj'' när det blir lite tokigt och då blir hon alldeles tossig och gör om och gör rätt. Så det funkar bra på henne. Men hon är väldigt känslig för korrigering så ett litet nästan glatt ''oj'' med humor typ åhoooj vad tokigt det där blev då funkar bra på henne. Hon vet att det inte blev bra och måste göra om för att få belöning men tar inte illa vid sig som hon gör om man säger typ nej eller ryter. :)
 
Genomgående; fin kontakt och bra jobbat med en så svår hund. Men jag antar att det är lättare att säga vad som är mindre bra? Så vet du vad du ska jobba på. Känn dig inte sågad bara, det är absolut inte meningen! Jag är tävlingsledare i lydnad och tävlar själv + håller kurser i tävlingslydnad men är ingen domare eller har påbyggnadsutbildning i tävlingslydnad. Så mina kommentarer är fortfarande "lekmannakommentarer".
Tack så jättemycket! Det var precis det här jag var ute efter när jag la upp klippen så jag känner mig inte alls sågad :) Om man inte får reda på vad som är fel är det ju svårt att göra nåt åt det. Jag är medveten om att jag gör många kropps-dk och jobbar hårt på att få bort dom. Det här träningspasset var hon mycket pigg men hade ganska dålig fokus.


1:a filmen
-kraftigt DK på läggandet. Du stannar upp och vrider hela kroppen mot hunden. Din vänsterarm är också märkligt stel, det släpps kanske igenom i de lägre klasserna men förr eller senare så kommer det ryka poäng pga det. Han ligger och tittar på dig hela tiden när du lämnar honom och det är mycket bra. Sedan ser det ut som DK på uppsättandet också.
Ja, min vänsteraxel lever ett eget liv :o Jag fokuserar för mycket på att den inte ska vara all over the place just nu och det är väl därför den blir stel istället. Jättenyttigt att se sig själv såhär så man verkligen ser vad det är för dumheter man gör. :o Läggandet är vår akilleshäl och jag har tränat stenhårt sen filmningen på att titta rakt fram och inte vrida mig, men det är jättesvårt.

-tittar bort liiite när du lämnar men har mest koll på dig. Tänk på att träna på att du inte kallar in direkt när du har vänt dig om. Som TL väntar jag alltid 3 sekunder innan jag säger kommendera. Ingången blev lite strulig, han vänder för tidigt. Träna separat på att han ska börja vända senare.
Vi jobbar även på ingångarna, hon ääälskar att bumpa rakt in i mig vid inkallning. Jätteskönt att få nästan 40 kg hund indunsandes i benen :angel:

-Det ser ut som ett litet DK på ställandet också, men det tror jag hade släppts igenom. Har börjat tröttna lite alt har inte lika hög förväntan för här tittar han bort en del. Tänk på att inte sätta honom direkt när du kommer tillbaka, även här väntar jag 3 sekunder innan jag säger "sätt hunden".
Vad bra att det bara är ett litet dk här! Har tidigare varit liknande det i läggandet. :o

2:a filmen
- Startar med en position som är väl långt fram, när ni startar samtidigt så har du benet vid halva hunden (inte vid huvudet eller bogen) och ni går in i varandra. Jag tror starten blir snyggare om han sitter rätt från början. Sedan går han med fin kontakt men tränger lite (går för nära) och plogar lite (dvs är inte helt parallell). Igen så är din vänsterarm helt konstig ;). Se om du inte kan röra lite på den i alla fall så ser det naturligare ut. I elitklass måste du röra båda armarna på ett naturligt sätt för högsta betyg.
Jag ska jobba vidare med min dumma vänsteraxel, idag lyckades jag röra på den en del iaf! Bra påpekande igen

- När han tappar bort sig lite i högersvängen så går du bara på och det är bra! Då är det hunden som får jobba sig fram till rätt position igen. Mot slutet tröttnar han lite och släpper dig helt. Här hade jag faktiskt petat till hunden och sagt "men hallå! Nu jobbar vi!" för att han ska förstå att det där är inte ett önskvärt beteende. Sedan får man såklart träna på att hunden ska ha längre uthållighet men om det inte är någon skillnad mellan rätt och fel så tror jag det blir svårare för dem att förstå.
Jag är lite kass på att säga åt henne när hon tappar fokus, men ska lägga mer krut på det!

3:e filmen

- bra gripande, bra hållande. Träna mer på avlämnandet, det är ju surt om man skulle råka tappa apporten på tävling! Dvs du ska kunna hålla i apporten och hunden ska inte släppa förrän du säger "loss".
Det brukar se bättre ut, jag vet inte vad jag gjorde för fel men nåt var det, hon brukar inte göra sådär vid avlämnandet utan det brukar se bra ut och hon brukar hålla stadigt tills jag säger åt henne att ge mig den :) Vi har tränat hårt de senaste veckorna på att gripa snabbt och hålla still, tidigare hade hon en tendens att nosa och fundera lite innan hon tog den och rulla den fram och tillbaka i munnen. :d

Tusen tack att du la tid på att svara! Det hjälper väldigt mycket att få andras syn på saken, även om det är pinsamt uppenbart det mesta även för mig när jag ser klippen. Ska fortsätta att filma lite mer kontinuerligt nu är tanken. :)

Jag tycker det är svårt att röra vänsterarmen naturligt för det blir att jag slår till henne i huvudet med den då. Hur 17 ska man hålla armen för att inte göra det? håller jag ut den över henne blir det väl dk?
 
Jag brukade sla till Miss Mandy i huvudet tills hon valde att ga superlangt ut i foot possition. Imagine that.:angel: Numera har jag handen utanfor hennes huvud och vi ar bada mycket gladare. Jag ror mig mycket mer naturligt och hon slipper fa en 'slapp' i ansiktet hela tiden.
For mig ar det sa mycket lattare att rora mig naturligt nar jag har handen dar ute an nar jag trycker den efter sidan.
 
Höstens första tävling dag:
Platsliggande 10
Tandvisning 8
Linförighet 6,5
Läggande Under Gång 0
Inkallning 8
Ställande Under Gång 8,5
Apport 10
Hopp 8
Helhet 8
Totalt 149,5
Pris 2a
Placering 8/10

Så typiskt att hon struntade i läggandet under gång men men, bara kämpa på. Lite allmänt ofokuserad var hon men det blev lång väntan, de var försenade med klassen innan och sen drog vi startnummer 9 av 10 och det var varmt. Men om vi får såna här poäng en dag när jag känner att hon har lite kass attityd så känns det ju ganska lovande i alla fall :) Jag är nöjd med vår prestation, även om det känns lite surt att hon tyckte det var onödigt att lägga sig, hade hon gjort det hade vi ju fått ett 1a-pris :arghh:
 
Jag har precis skickat in ansökan till höstens talangtrupp, är det några fler bukare som söker?
Det känns som om de som varit med tidigare har varit lite bättre än vad vi är men jag tycker ändå det känns kul att testa, vem vet liksom :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
255
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
2 3
Svar
58
· Visningar
2 952
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
691
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
763
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp