Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Spännande! Det vet jag inte om jag sett nån 🤔 En afghan och några bra whippet, men annars vet jag inte 🤷‍♀️ Ska bli kul att höra hur det går! Farten har de ju iaf 😜
Whippet är inte helt ovanliga, inte heller italienska vinthundar och förut har det funnits några bra afghaner. Tror det är 2 salukis totalt som öht tävlat agility officiellt. Det är så jäkla svårt att styra dem! När jag tränat lite förut så går det antingen långsamt och korrekt, eller full fart utan kontroll :rofl: Men det var just därför instruktören rekommenderade den här kursen också när jag var på öppet hus förut. Vi konstaterade att jag inte direkt behöver hjälp att lära in hindren, vilket är i princip det enda de gör i nybörjarkursen. I fortsättningskursen blir det mer styra hunden och tja... Jag är lite rädd nu att jag tagit mig vatten över huvudet...

Tror jag lyckades ansöka till gruppen precis.

Har en borzoi som jag tränar agility med, avslutar pre-agilitykursen imorgon och har dessutom kommit igång med nybörjarkurs.
Det lyckades du nog ja! :D Att jag har frågor innan godkännande är enbart för att folk som faktiskt är intresserad av "icke-vinthundig" träning ska gå med, annars blir det på nolltid fullt av folk som vill träna utställning eller bara diskutera LC/kapp :p

Har du några filmer på när ni håller på med agility? Tycker du också det är svårt att styra? :angel:
 
Och nu när jag skulle ut för att träna lite på att gå framåt på kommando så var min icke-agilityhund betydligt mer pepp än vad min agilityhund var. Min agilityhund ville bara stå helt stilla och på sin höjd trava lite slött mot godiset. Den som jag inte tänkt köra i agility var det full fart på och hej vad kul det var att springa i full fart både till godis och leksak :p
 
Whippet är inte helt ovanliga, inte heller italienska vinthundar och förut har det funnits några bra afghaner. Tror det är 2 salukis totalt som öht tävlat agility officiellt. Det är så jäkla svårt att styra dem! När jag tränat lite förut så går det antingen långsamt och korrekt, eller full fart utan kontroll :rofl: Men det var just därför instruktören rekommenderade den här kursen också när jag var på öppet hus förut. Vi konstaterade att jag inte direkt behöver hjälp att lära in hindren, vilket är i princip det enda de gör i nybörjarkursen. I fortsättningskursen blir det mer styra hunden och tja... Jag är lite rädd nu att jag tagit mig vatten över huvudet...


Det lyckades du nog ja! :D Att jag har frågor innan godkännande är enbart för att folk som faktiskt är intresserad av "icke-vinthundig" träning ska gå med, annars blir det på nolltid fullt av folk som vill träna utställning eller bara diskutera LC/kapp :p

Har du några filmer på när ni håller på med agility? Tycker du också det är svårt att styra? :angel:
Tyvärr inte, än...
Under pre-kursen har vi mestadels jobbat på handlingen och endast introducerat hopp och tunnel som hinder. Så han har ganska ok koll på vart jag vill att han ska gå. Däremot är tunnlar det jobbigaste som finns... Mycket bekvämare att bara stanna och titta. Kommit fram till att det helt enkelt är jobbigt fysiskt för högbeningen att krypa igenom.
Lyckades få två klockrena tunnlar idag, men sen fick det räcka. Måste sluta när det är som roligast! Nästa gång lyckas vi kanske med tre...

Sen blir det inte lätt när man har en hund som är grymt svår att motivera. Rätt vad det är så drar han iväg och snusar lite eller bara ställer sig och tittar på nån fågel eller nått och då spelar det ingen som helst roll att man står där med köttbullar, ost och tretton sorters godis i godispåsen....
 
Var iväg på blåbärsclear round ikväll. Skulle sprungit två lopp, men det blev pannkaka :(
Humla blev ovanligt påverkad av miljön, och var låg när vi gick in på banan. Hon kunde inte fokusera alls, men sprang på efter bästa förmåga. Strök mig och åkte hem.

Tror det berodde på att två förare verkligen skrek på sina hundar (och båda hade sprungit två gånger innan det var vår tur).. Ingen var aggressiv i sitt beteende, men de lät verkligen arga..

Ska nog inte stå så nära banan så länge nästa gång, så hon inte blir lika påverkad. Glad och nöjd hund när vi kom hem dock ❤️
 
Och nu har vi testat agilityslalomet :banana: Tänkte köra med allé-metoden eftersom jag tror det blir lättast med mina damer så att de både tänker på vad de gör och har bra fart. Efter några gånger kunde jag spring med Aysu i bra fart och hon gick självmant genom slalomet en gång när jag inte bad om det, så det var en succé! Ebrah var också jätteduktig, men verkade inte tänka riktigt lika mycket på vad hon faktiskt gjorde. Gissar att poletten trillar ner snart för henne också. Hon har generellt sett svårt att förstå att hon kan använda andra saker för att få belöning från mig.
 
Igår var jag och Maze och tävlade agility I Nordmaling. En tredjeplats, ett nollat lopp som blev en fjärdeplats, en femteplats men sen tyckte Maze att vi var färdiga och la in handbromsen och hon ville inte starta överhuvudtaget
😛
. Vi skyller det till viss del på att hon var trött och att det började regna lite mer :heart
 
Det var en whippet med igår i XL, jag var helt säker på att det var en greyhound tills jag såg startlistan 🙈
 
SM i Kalmar, nån som ska dit? Vi är där alla dagarna, men vår pansarkryssare startar på torsdagen 🤩✊🏼 En tjej i klubben ska springa med henne, de har bara tränat tre gånger, så vi är bara glada att de kan starta 😍 Maken kan ju inte springa, och vita raketen är skadad 🤷‍♀️ Men vi hoppas på trevliga dagar ☀️🇸🇪🤩
 
SM i Kalmar, nån som ska dit? Vi är där alla dagarna, men vår pansarkryssare startar på torsdagen 🤩✊🏼 En tjej i klubben ska springa med henne, de har bara tränat tre gånger, så vi är bara glada att de kan starta 😍 Maken kan ju inte springa, och vita raketen är skadad 🤷‍♀️ Men vi hoppas på trevliga dagar ☀️🇸🇪🤩
Nej men jag ska följa på liven :) Min lilla hemmaklubb har en representant i XS, hon är verkligen värd att få lyckas så jag hoppas hon klarar av att hålla nerverna i styr 🤞
 
SM i Kalmar, nån som ska dit? Vi är där alla dagarna, men vår pansarkryssare startar på torsdagen 🤩✊🏼 En tjej i klubben ska springa med henne, de har bara tränat tre gånger, så vi är bara glada att de kan starta 😍 Maken kan ju inte springa, och vita raketen är skadad 🤷‍♀️ Men vi hoppas på trevliga dagar ☀️🇸🇪🤩
Nope, vi har just så pass bara startat 1 tävling i klass 3 än så länge + att vi saknar en pinne i hopp 2 för att kunna flytta upp och det är lite för långt att åka bara för att titta men nästa år då det är i Piteå hoppas jag att vi kan kvala, dit har vi bara 20 mil :D jag får heja på ett par klubbkamrater som åker ner och tillta på liven :)
 
Det var en whippet med igår i XL, jag var helt säker på att det var en greyhound tills jag såg startlistan 🙈
Var den så stor? Alltså, när jag satt och kollade reglerna nyligen så skrattade jag lite åt storleksgränserna, för mig känns det som att gränsen för XL fortfarande går vid småhundar :angel:
 
Idag var det dags för blåbär igen :) Tänkte mig ordentligt för och gick inte fram till banan förrän det närmade sig vår tur. Tyvärr satt något kvar från göra tävlingen, så hon var lite ofokuserad på banan. Övervägde att hoppa över andra varvet, men efter lite diskussioner med min tränare och träningskompis kom jag fram till att jag skulle försöka igen, och bara diska mig om det inte kändes bra för Humla.

Peppade med mer köttbullar och hon kunde faktiskt släppa det omgivningarna lite mer andra varvet :love: Ingen tid att tala om, men som felfria fick vi ändå en tredjeplats (av sju ekipage) :D

Imorgon är det blåbär igen på hemmaklubben, hoppas det ska bli bra :)
 
Vi var och tävlade Nessie och Nano igår i klass 1, det var jättelänge sen då jag inte kommer ihåg att vi kom iväg och tävlade nåt förra året.
Nano har haft en muskelinflammation i höger bak och behandlats med antiinflammatoriska och koppelpromenader i våras och vi är fortfarande lite försiktiga med henne och hon går mest på pyttehöjd på träningarna.
Nessie och husse hade lite knöligt första lopp med en vägran och så petade hon ner en bom. Andra loppet väldigt bra flyt men missade en port i slalomet och husse valde att köra på och diska sig.
Nano och jag gick in i hopploppet och diskade oss direkt då jag hade leksak i handen, vi körde slalom och tunnlar och var nöjda så. I agility loppet så tog fröken fantastiskt fina kontaktfält, ett klockrent slalom och ett otroligt fint upplopp där hon lämnade mig och satsade full fart framåt. Jag hade lyckats diska oss innan genom att råka trycka ut henne mot en tunnel hon inte skulle ta men var glad att jag kunde belöna hennes fantastiska upplopp med att kasta en boll framför nosen på henne :p . Nu hoppas jag att fröken håller sig skadefri så jag kan börja träna lite agility för jag är helt värdelös på det..

20210724_142600.jpg


Vi har varit iväg på kennelläger med Tay och husse körde tre dagar unghund/grundträning för Jenny Damm och det var jätteroligt. Nu har han fått lite inspiration i agilityträningen och ska väl försöka ta sista pinnen i hoppklass med Nike så de kan gå upp och börja tävla i klass 3 😁.
 
Var på SM förra helgen, och vår hunds resultat ska vi väl inte prata så mycket om. Supertaggad med stand-in-förare som tränat tre gånger🤷‍♀️ Men vilka fantastiska rundor vi sett! Medium-finalen var en rysare med fyra hundradelar mellan guld o silver 😳
På SM:s Facebooksida ligger ettan och tvåans lopp i alla storlekar bredvid varandra, kul att se! Hiskligt varmt var det, men kul 🤩
 
Idag åkte husse och tävlade Nike, han hade dock dålig koll så han missade första loppet 😂. Andra loppet var ett hopplopp med vinst och pinne och sista loppet gamblade han på ett slalomskick som inte gick bra (och som han egentligen inte behöver göra med sin xs hund) och han plockade upp en boll som motivations höjare och diskade sig men fick till andra slalomskicket.
Nu är dom klara att flytta upp I klass tre, såna stjärnor 🌟.
En medtävlande frågade vad han gjort med Nike, hon kom ihåg när de tävlade samtidigt och Nike strosade runt banorna och nu springer hon på så himla bra 😁. Det som är skönt är att man kan jobba på nu då hon är kastrerad och inte kommer segna ihop till en sengångare som hon gjort i tre månader kring löpen förut. Med löp var 6:e månad så hann hon precis börja springa på bra innan det var dax för löp igen 😝.
Hon är anmäld till en till klass 2 tävling men sen ska de upp i 3:an och jaga SM pinnar hoppas jag.


Nike
received_949389415874775.jpeg
 
Förra helgen var vi i Skellefteå och tävlade, för Maze blev det vinst med pinne i agilityloppet, alla andra diskade sig, sen är det som att hon dör av och inte vill springa nåt mer lopp utan blir nosig mm. Nu har jag bestämt mig för att bara köra ett lopp per dag med henne ett tag.

För Ultima blev det två disk, ett i klass 2 och ett i klass 3, klass 3 får jag ta på mig då jag sprang för långt och visade på fel hinder. Sen mådde Ultima inte alls bra utan var rejält lös i magen och bajsade till och med ljust blod så jag strök söndagen och kurerade henne. Hon var bra ett par dagar senare som tur var och ingen av de andra hundarna blev dålig så jag vet inte riktigt vad hon fått i sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp