Bukefalos 28 år!

Vi som tränar Nosework/specialsök

HeleneK

Trådstartare
Visst ska det väl finnas en egen tråd för oss :)

Jag ser fram att det blir officiellt från årsskiftet. Ska bli kul att träna lite mer strukturerat och få kvitto på svagheter och styrkor.

Jag har gått Nosework-kurs, både grund och fortsättning med min hund. Nu är jag dessutom snart klar med min utbildning för att bli specialsöksinstruktör. Känns fantastiskt kul, men också lite skrämmande.

Utöver det så tycker jag att det är väldigt intressant att se hur olika man väljer att lägga upp sin träning, framför allt beroende på om man är skolad inom Nosework eller Specialsök, men också i övrigt.

Så ös nu på med presentationer, tankar och frågor, så vi som sysslar med detta kan få utbyte av varandras erfarenheter :D
 
*hoppar in* :angel:

Jag tränar nosework med min hund!! Vi går just nu en kurs för en superduktig instruktör :up:
 
Vi tränar! Har gått kurs och är med i en träningsgrupp, vi har väldigt kul! :D

Monster är inte stensäker på markeringarna än - han fryser till men så tittar han mot mig för att se om jag är på väg eller... Jag går inte emot honom förrän han "fryst tillbaka", men då är han inte så noga med exakt var han sätter nosen... :cautious:
Tips? :D

Men det är kul att se hur sökdofterna blivit betingade förstärkare, han blir så lycklig när han känner doften av lavendel (:wtf:) och eukalyptus (:up:) nu för tiden. (Lagerblad står kvar i kylen fortfarande. :angel:)
 
Jag tränar nosework med mina hundar. Det är jättekul och hundarna älskar det! :)

Min ena hund har godkända doftprov i Eukalyptus och Lagerblad. Planen är att starta på tävling (inoff) i sommar/höst med honom.
Träningen med valpen har börjat komma igång mer nu. Jag hoppas att vi kan fixa ett godkänt doftprov i Eukalyptus senare i år.:up:
 
Vi försöker komma med på en nose work-kurs! Om vi kommer med så kan vi hänga här. :D

Hon behöver något att tänka på nu när inte kroppen fungerar som den ska.
 
Vi har precis gått första tillfället på en grundkurs! Det verkar jätteskoj, även om Gimli just berättade för mig i köket att han tror hela grejen handlar om kartonger, och inte eukalyptus... O_o men vi ska träna mer så får vi se hur skillade vi blir, om vi skulle våga oss på någon tävling sen.
Har tänkt introducera unghunden också, men jag måste fixa ett gäng kartonger att träna med...
 
Vi har precis gått första tillfället på en grundkurs! Det verkar jätteskoj, även om Gimli just berättade för mig i köket att han tror hela grejen handlar om kartonger, och inte eukalyptus... O_o men vi ska träna mer så får vi se hur skillade vi blir, om vi skulle våga oss på någon tävling sen.
Har tänkt introducera unghunden också, men jag måste fixa ett gäng kartonger att träna med...

Jag tycker inte kartonger är bästa änden att börja i. Det blir så lätt konflikter med hunden om vad som är meningen man faktiskt ska göra med de där roliga, skramliga, lättknuffade sakerna... :angel:
För mig sparar man sånt tills man har en markering som funkar på saker som tål mer. :D
 
Vi har precis gått första tillfället på en grundkurs! Det verkar jätteskoj, även om Gimli just berättade för mig i köket att han tror hela grejen handlar om kartonger, och inte eukalyptus... O_o men vi ska träna mer så får vi se hur skillade vi blir, om vi skulle våga oss på någon tävling sen.
Har tänkt introducera unghunden också, men jag måste fixa ett gäng kartonger att träna med...

Ett av mina projektekipage hade väldigt svårt att lära sig med kartongmetoden, så vi har lämnat den så länge och gått över till möbeltassar och då gick det på ett litet kick! Innan vi startade med möbeltassarna hade vi en leksak som vi droppade lite eukalyptus på och gömde. Så fick hunden göra några uppletande och massa lek med leksaken som luktade eukalyptus, sen satt doften direkt.
 
Jag tycker vi kan köra en online-variant, för jag har inget bra alternativ att gå kurs på:mad::D

Jag har gjort grunderna, dvs lärt in nån slags doftsök, vilket var alldeles för lätt, men sen kan jag inte så mycket mer:D
 
Jag tycker vi kan köra en online-variant, för jag har inget bra alternativ att gå kurs på:mad::D

Jag har gjort grunderna, dvs lärt in nån slags doftsök, vilket var alldeles för lätt, men sen kan jag inte så mycket mer:D

Hur har du gjort hittills?
 
Hur har du gjort hittills?
Jag har inte haft de riktiga dofterna, så jag körde på tepåsar.

Men vid ett par tillfällen har vi kört eukalyptus, en droppe på en bomullstuss i en burk, sen i med en annan tuss i samma burk en liten stund, och sen den bomullstussen i en tesil. Klick när hunden väljer den doftande tesilen. Sen gömma tesilen enkelt och hunden får leta upp den. Mer avancerat än så blev det inte. Jag skulle vilja ha en sån där doftmojäng, med hål där man kan dra på typ en skena, tydligt väl:angel:

Kanske ska börja med att beställa ett doftkit.
 
Jag tycker inte kartonger är bästa änden att börja i. Det blir så lätt konflikter med hunden om vad som är meningen man faktiskt ska göra med de där roliga, skramliga, lättknuffade sakerna... :angel:
För mig sparar man sånt tills man har en markering som funkar på saker som tål mer. :D
Berätta gärna hur du gör då?
Just Gimli verkade iaf inte ha några problem att låta bli att leka med dem, men nu hemma är ju alla kartonger potentiella gömmor...
 
Ett av mina projektekipage hade väldigt svårt att lära sig med kartongmetoden, så vi har lämnat den så länge och gått över till möbeltassar och då gick det på ett litet kick! Innan vi startade med möbeltassarna hade vi en leksak som vi droppade lite eukalyptus på och gömde. Så fick hunden göra några uppletande och massa lek med leksaken som luktade eukalyptus, sen satt doften direkt.
Hur gör ni med godis då med tassarna? Ger ur handen nära när hunden hittar eller?
 
Jag har inte haft de riktiga dofterna, så jag körde på tepåsar.

Men vid ett par tillfällen har vi kört eukalyptus, en droppe på en bomullstuss i en burk, sen i med en annan tuss i samma burk en liten stund, och sen den bomullstussen i en tesil. Klick när hunden väljer den doftande tesilen. Sen gömma tesilen enkelt och hunden får leta upp den. Mer avancerat än så blev det inte. Jag skulle vilja ha en sån där doftmojäng, med hål där man kan dra på typ en skena, tydligt väl:angel:

Kanske ska börja med att beställa ett doftkit.

Man behöver absolut inget avancerat. Jag tränar oftast med möbeltassar eller avklippt tops i ett sugrör som jag tejpar fast på olika ställen (under bord/stolar) på hörn osv.

Doftmojängen jag gissar att du syftar på kan vara en urvalsbana? Det är ett bra sätt att mängdträna, många repetitioner på kort tid, men det finns andra enklare/billigare sätt att göra det om man inte har en sådan. Det är bekvämt att träna med urvalsbana och risken finns att man "fastnar" lite i det. Och det är ju inget man kommer att göra i tävling (annat än doftproven som kan liknas vid en urvalsbana), så det är bra att kombinera med annan träning.
 
Hur gör ni med godis då med tassarna? Ger ur handen nära när hunden hittar eller?

Ja precis! I början får man vara snabb med att belöna när hunden uppmärksammar doften. Belöningen ska alltid ges precis vid doftkällan, hunden ska inte vända sig mot föraren för att få godisen.
Desto säkrare hunden blir kan man börja dra ut på belöningen något (handlar om någon sekund) för att se att hunden håller sig kvar vid doftkällan.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt, förlåt, förlåt. Men om man ska börja kontakta uppfödare så bör man nog börja med att välja ras. Och trubbnosexperten @dobbis får...
Svar
16
· Visningar
1 381
Senast: Killaloe
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 488
Hundträning Min 6-månader gamla valp (unghund?) och jag har lite problem vad gäller möten med människor och hundar. Han går oftast lös, och när...
Svar
3
· Visningar
1 535
Senast: Nila
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 705
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp