Bukefalos 28 år!

Vi som tränar Nosework/specialsök

Berätta gärna hur du gör då?
Just Gimli verkade iaf inte ha några problem att låta bli att leka med dem, men nu hemma är ju alla kartonger potentiella gömmor...

Jag gömmer där det inte fysiskt går att nå källan (bakom möbler som inte går att flytta på, i golvspringor, dörrkarmar, spruckna stenar vägbrunnar, osv. I/på olika hållare (så inte hunden lär sig leta bomull eller möbelfilt etc) som går lätt att plocka bort igen.
 
Man behöver absolut inget avancerat. Jag tränar oftast med möbeltassar eller avklippt tops i ett sugrör som jag tejpar fast på olika ställen (under bord/stolar) på hörn osv.

.
Åh, förklara mer!

Och hur gör ni för att det inte ska dofta människa? Eller det har mindre betydelse?
 
Jag tränar specialsök och har gjort i många år (innan det blev modernt och poppis ;) )..
Dock har jag aldrig tränat för instruktör men jag har turen att ha skickliga träningskompisar som bla gått på hundcampus (på den tiden när Fält var där).
Jag tror inte att jag kommer att köra nose work. Helt enkelt för att tycker att bedömningen fokuserar på fel saker på tävling. Snabbast vinner, typ. Bara den markerar rätt.
Och det är inte ett beteende jag vill gynna iallafall, utan jag ser hellre en hund som söker noggrant.
Så jag hoppas på att SBK kommer att ta in specialsök som gren och ha en annorlunda bedömning där inte bara tid spelar roll. :)
 
Åh, förklara mer!

Och hur gör ni för att det inte ska dofta människa? Eller det har mindre betydelse?

Att det doftar människa bryr vi oss inte om, så länge det doftar människa på flera andra ställen också. Man får vara noga med att kontaminera med sin egen doft lite överallt genom att gå runt och ta på allt möjligt som finns inom sökområdet. Det vi däremot försöker tänka på är att göra allt sånt först och sedan sätta ut den positiva doftkällan sist, så att man inte luktar av doftämnet när man kladdar runt.

Möbeltassarna lägger jag en droppe doft på och placerar sedan någonstans i sökområdet. Vill man vara säker på att hunden går på doften och inte möbeltassen så sätter man också ut ett antal negativa möbeltassar utan doft på. Samma sak med sugrören. Jag klipper av sugrör i typ 4 delar och klipper även ner tops så jag har bomullsbitarna kvar. De stoppar jag in i sugrören och häller på en droppe av doften om de ska vara positiva, eller låter bli om de ska vara negativa. Sen tejpar jag fast dem på lite olika ställen.
Var det det du syftade på?
 
Jag tror inte att jag kommer att köra nose work. Helt enkelt för att tycker att bedömningen fokuserar på fel saker på tävling. Snabbast vinner, typ. Bara den markerar rätt.
Och det är inte ett beteende jag vill gynna iallafall, utan jag ser hellre en hund som söker noggrant.
Så jag hoppas på att SBK kommer att ta in specialsök som gren och ha en annorlunda bedömning där inte bara tid spelar roll. :)

Vår instruktör har spekulerat lite i att noseworkhundarna kommer ha det lätt i de lägre klasserna, då de har möjlighet att flänga runt lite och söka som de vill. Men de kommer inte att klara de högre klasserna eftersom att de inte söker systematiskt.
Specialsökshundarna kommer att ha lättare i de högre klasserna då de söker noga och föraren kommer kunna lita på att ett område är avsökt.
 
Jag tränar specialsök och har gjort i många år (innan det blev modernt och poppis ;) )..
Dock har jag aldrig tränat för instruktör men jag har turen att ha skickliga träningskompisar som bla gått på hundcampus (på den tiden när Fält var där).
Jag tror inte att jag kommer att köra nose work. Helt enkelt för att tycker att bedömningen fokuserar på fel saker på tävling. Snabbast vinner, typ. Bara den markerar rätt.
Och det är inte ett beteende jag vill gynna iallafall, utan jag ser hellre en hund som söker noggrant.
Så jag hoppas på att SBK kommer att ta in specialsök som gren och ha en annorlunda bedömning där inte bara tid spelar roll. :)
Vad/hur skulle man bedöma då? *nyfiken*
Och - har hunden upplevelse av att tiden är en faktor då egentligen? Eller hur tycker du att det påverkar negativt? Rätt markering blir väl alltid "rätt" oavsett hur lång tid det tar?
 
Vår instruktör har spekulerat lite i att noseworkhundarna kommer ha det lätt i de lägre klasserna, då de har möjlighet att flänga runt lite och söka som de vill. Men de kommer inte att klara de högre klasserna eftersom att de inte söker systematiskt.
Specialsökshundarna kommer att ha lättare i de högre klasserna då de söker noga och föraren kommer kunna lita på att ett område är avsökt.
Berätta gärna mer om hur träningen skiljer sig åt, jag blir jättenyfiken!
Nu har vi ju bara gått en kurs och då har hunden fått söka fritt, på sitt eget vis och i sin egen takt. Det blev ju iaf inte alls systematiskt med Gimli, kommer de på att bli systematiska själva eller hur lär man in det?
 
När det gäller Nosework så är det hunden som sköter allt och föraren är bara någon som håller i kopplet och belönar vid markering. I noseworkklubben ligger fokus på att hunden ska ha kul och att det inte ska finnas så mycket krav. Jättetrevlig träningsform som de flesta hundar och förare tycker är jätteroligt.

Specialsöket har sitt ursprung i arbetande hundar som söker narkotika, sprängmedel osv. Hunden får inte göra fel och man måste vara säker på att hela området verkligen är avsökt.
Detta kan man träna på olika sätt, men vi har lärt oss att vi talar om för hunden vart den ska starta och att den ska söka i ett mönster, alltså från ena hållet till det andra.

Inom specialsöket bör hunden inte söka av samma ställe flera gånger, utan man ska kunna lita på att hunden tar doften vid första passagen, annars så har den slarvat. I Nosework får hunden gå fram och tillbaka som den vill.

Detta är givetvis min egen uppfattning om skillnaderna och inte någon universal sanning :D
 
När det gäller Nosework så är det hunden som sköter allt och föraren är bara någon som håller i kopplet och belönar vid markering. I noseworkklubben ligger fokus på att hunden ska ha kul och att det inte ska finnas så mycket krav. Jättetrevlig träningsform som de flesta hundar och förare tycker är jätteroligt.

Specialsöket har sitt ursprung i arbetande hundar som söker narkotika, sprängmedel osv. Hunden får inte göra fel och man måste vara säker på att hela området verkligen är avsökt.
Detta kan man träna på olika sätt, men vi har lärt oss att vi talar om för hunden vart den ska starta och att den ska söka i ett mönster, alltså från ena hållet till det andra.

Inom specialsöket bör hunden inte söka av samma ställe flera gånger, utan man ska kunna lita på att hunden tar doften vid första passagen, annars så har den slarvat. I Nosework får hunden gå fram och tillbaka som den vill.

Detta är givetvis min egen uppfattning om skillnaderna och inte någon universal sanning :D
Är det negativt att lära hunden att söka i mönster även vid Nosework då?
Jag tänker att när det finns fler gömmor så kanske hunden annars drar förbi samma gömma flera gånger och är nöjd med det liksom. Och hur ska man som sagt veta att hela området är avsökt?
 
Vad/hur skulle man bedöma då? *nyfiken*
Och - har hunden upplevelse av att tiden är en faktor då egentligen? Eller hur tycker du att det påverkar negativt? Rätt markering blir väl alltid "rätt" oavsett hur lång tid det tar?
Jag vill inte ha tid alls i bedömning. Maxtid- visst. Men snabbast har inte alltid jobbat mest metodiskt. Jag hade hellre sett en bedömning grundad i hundens arbete, hur väl hund och förare samarbetar, hur väl föraren läser sin hund och hur välavsökt området är.
Det ställer förstås helt andra krav på domarna.
 
Blir lite som skillnaden mellan hoppning och dressyr på häst då :)
Det ena blir en bedömningssport medan den andra blir enkla poäng, klarat eller ej.
Ja, det blir ju högre krav på domarnas kunskap, också säkert mer missnöje/diskussioner när folk inte tycker att man fått ett "rättvis" bedömning.. Klurigt..
 
Håller med, dessutom blir det ju
Jättekonstigt att bedöma tid tycker jag, när det ju beror så mycket på vilket håll man (hunden) väljer att starta åt och kan ha turen att komma snabbt på doften
Jag vill inte ha tid alls i bedömning. Maxtid- visst. Men snabbast har inte alltid jobbat mest metodiskt. Jag hade hellre sett en bedömning grundad i hundens arbete, hur väl hund och förare samarbetar, hur väl föraren läser sin hund och hur välavsökt området är.
Det ställer förstås helt andra krav på domarna.
 
Är det negativt att lära hunden att söka i mönster även vid Nosework då?
Jag tänker att när det finns fler gömmor så kanske hunden annars drar förbi samma gömma flera gånger och är nöjd med det liksom. Och hur ska man som sagt veta att hela området är avsökt?

Nej det tycker inte jag. Men det blir inte "nosework-tänk", men jag kommer ändå satsa på det träningssättet, även om jag kommer att tävla i nosework.
 
Visst ska det väl finnas en egen tråd för oss :)

Jag ser fram att det blir officiellt från årsskiftet. Ska bli kul att träna lite mer strukturerat och få kvitto på svagheter och styrkor.

Jag har gått Nosework-kurs, både grund och fortsättning med min hund. Nu är jag dessutom snart klar med min utbildning för att bli specialsöksinstruktör. Känns fantastiskt kul, men också lite skrämmande.

Utöver det så tycker jag att det är väldigt intressant att se hur olika man väljer att lägga upp sin träning, framför allt beroende på om man är skolad inom Nosework eller Specialsök, men också i övrigt.

Så ös nu på med presentationer, tankar och frågor, så vi som sysslar med detta kan få utbyte av varandras erfarenheter :D

Jag vill också!!! Men alla kurser är så fruktansvärt dyra!! :(
Är det nån som börjat att köra på själv?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt, förlåt, förlåt. Men om man ska börja kontakta uppfödare så bör man nog börja med att välja ras. Och trubbnosexperten @dobbis får...
Svar
16
· Visningar
1 396
Senast: Killaloe
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 510
Hundträning Min 6-månader gamla valp (unghund?) och jag har lite problem vad gäller möten med människor och hundar. Han går oftast lös, och när...
Svar
3
· Visningar
1 536
Senast: Nila
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 712
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp