Bukefalos 28 år!

Vi som tränar Nosework/specialsök

Jag vill också!!! Men alla kurser är så fruktansvärt dyra!! :(
Är det nån som börjat att köra på själv?

SBK håller på att examinera sina första instruktörer nu, så snart kommer det finnas kurser på brukshundklubbarna också. De är väl i regel billigare än de privata aktörerna.
 
Kan man läsa någonstans om hur man lär hunden att söka i mönster?

Inte vad jag vet, men vi gör det genom att ha en tänkt "bana", (exempelvis gå vänstervarv) visa var hunden ska starta och inte låna hunden gå tillbaka (om den inte tydligt visar att den fått vittringen). Vissa hundar tycker sökandet är roligare än hittandet och struntar därför i att markera vid första tillfället utan går tillbaka när den fått springa runt och söka ett tag. Om hunden inte får möjlighet att göra det genom att man hindrar den från att gå tillbaka och att den kanske får se någon annan springa fram till källan och hitta doften (konkurrens) så kan man öka motivationen för att hitta.
 
Någon här som är insatt i markeringar? Jag tänker främst på vilka vinster/risker man har med olika markeringar...
Hur tänker ni angående fokus på doftkällan alt. markering och därefter fokus på föraren som har belöning?
Vad gör att hunden blindmarkerar och vad ökar risken för blindning?
 
Någon här som är insatt i markeringar? Jag tänker främst på vilka vinster/risker man har med olika markeringar...
Hur tänker ni angående fokus på doftkällan alt. markering och därefter fokus på föraren som har belöning?
Vad gör att hunden blindmarkerar och vad ökar risken för blindning?

Insatt är jag inte, men jag funderar gärna kring det om det går bra?

Blindmarkeringar handlar nog om misstag i träningen, att värdet hamnar i beteendet att markera snarare än att jaga. Jag tror det är en stor risk när man fokuserar mycket på att hunden SKA lyckas, man vet var gömman är och styr hunden (medvetet eller ej) att "hitta" - istället för att fundera på varför den inte lyckades. Köra banor där man inte själv vet, köra tomma banor, och - framför allt! - bygga värdet i själva doften tror jag hjälper mot det. De jag ser som blindmarkerar verkar vara väldigt förarorienterade/veka eller helt enkelt inte ha fattat riktigt så mycket av övningen som föraren tror.

Äsch, ville skriva om resten också men pallar inte att kisa på telefonen mer! Återkommer...
 
Jaha... Jag tror @Christensen1 kastade en förbannelse över oss! Monster har aldrig blindmarkerat, men nu idag gjorde han det fyra gånger! :arghh:

Eller nja, han markerade möbeltass... Så vet inte riktigt om man räknar det som blindmarkering(?), jag vet ju vad som hände. Får köra ner mina egna ord i halsen faktiskt, jag trodde Monster kunde eukalyptus men jag hade helt enkelt fel. Jodå, den har något värde för honom (han hittade alla sju till slut), men inte alls så mycket som jag hade inbillat mig. Gör om gör rätt! :banghead:

Å andra sidan markerade han alldeles strålande. Han låste fast med världens stelfrysning på de där förbannade möbeltassarna! Envis som synden, "jag har hittat den matte, den är här, kolla vad jag jobbar!"... Ibland blir jag rädd för hur korkad jag är, predikar för kursare att inte vara rädda för frustrationen, det är där drivet finns! :grin: Men tydligen lever jag inte som jag lär.

Nu är jag trött och sur. Men Monster är i alla fall nöjd. :D
 
Jaha... Jag tror @Christensen1 kastade en förbannelse över oss! Monster har aldrig blindmarkerat, men nu idag gjorde han det fyra gånger! :arghh:

Eller nja, han markerade möbeltass... Så vet inte riktigt om man räknar det som blindmarkering(?), jag vet ju vad som hände. Får köra ner mina egna ord i halsen faktiskt, jag trodde Monster kunde eukalyptus men jag hade helt enkelt fel. Jodå, den har något värde för honom (han hittade alla sju till slut), men inte alls så mycket som jag hade inbillat mig. Gör om gör rätt! :banghead:

Å andra sidan markerade han alldeles strålande. Han låste fast med världens stelfrysning på de där förbannade möbeltassarna! Envis som synden, "jag har hittat den matte, den är här, kolla vad jag jobbar!"... Ibland blir jag rädd för hur korkad jag är, predikar för kursare att inte vara rädda för frustrationen, det är där drivet finns! :grin: Men tydligen lever jag inte som jag lär.

Nu är jag trött och sur. Men Monster är i alla fall nöjd. :D
*hahahaha* Tyvärr sträcker sig inte mina förmågor till förbannelser!! :D
Om de gjorde det finns det definitivt lämpligare objekt än specialsöksekipage. :devil:
 
Vi tränar! Har gått kurs och är med i en träningsgrupp, vi har väldigt kul! :D

Monster är inte stensäker på markeringarna än - han fryser till men så tittar han mot mig för att se om jag är på väg eller... Jag går inte emot honom förrän han "fryst tillbaka", men då är han inte så noga med exakt var han sätter nosen... :cautious:
Tips? :D

Men det är kul att se hur sökdofterna blivit betingade förstärkare, han blir så lycklig när han känner doften av lavendel (:wtf:) och eukalyptus (:up:) nu för tiden. (Lagerblad står kvar i kylen fortfarande. :angel:)

Du tar for lang tid att markera att han gor ratt. Om du markerar innan han hinner bryta ... och ger beloningen VID kallan ... och sedan stracker ut tiden en halv secund i taget far du till det. :)

Vår instruktör har spekulerat lite i att noseworkhundarna kommer ha det lätt i de lägre klasserna, då de har möjlighet att flänga runt lite och söka som de vill. Men de kommer inte att klara de högre klasserna eftersom att de inte söker systematiskt.
Specialsökshundarna kommer att ha lättare i de högre klasserna då de söker noga och föraren kommer kunna lita på att ett område är avsökt.

Det forstar jag inte ... varfor inte lara hundarna att soka systematiskt OCH hitta doften snabbt?

När det gäller Nosework så är det hunden som sköter allt och föraren är bara någon som håller i kopplet och belönar vid markering. I noseworkklubben ligger fokus på att hunden ska ha kul och att det inte ska finnas så mycket krav. Jättetrevlig träningsform som de flesta hundar och förare tycker är jätteroligt.

Specialsöket har sitt ursprung i arbetande hundar som söker narkotika, sprängmedel osv. Hunden får inte göra fel och man måste vara säker på att hela området verkligen är avsökt.
Detta kan man träna på olika sätt, men vi har lärt oss att vi talar om för hunden vart den ska starta och att den ska söka i ett mönster, alltså från ena hållet till det andra.

Inom specialsöket bör hunden inte söka av samma ställe flera gånger, utan man ska kunna lita på att hunden tar doften vid första passagen, annars så har den slarvat. I Nosework får hunden gå fram och tillbaka som den vill.

Detta är givetvis min egen uppfattning om skillnaderna och inte någon universal sanning :D

Fast man haller inte bara kopplet, man haller koll pa var hunden sokt och var den varit.

Har ar mina tva nar jag soker med Andrew Ramsey, som ar en "stor" tranare har i USA. Jag ar nu certifierad att trana hans metoder. Han ar en bomb/knark/whatever tranare fran militaren som har sadlat om till Nosework for att, som han sager, fundera pa hur man tranar de samsta hundar och forare for att lyckas.:p

Jag gar tillbaka lite for manga ganger pa varje sok (jag har battrat mig:grin:) men hundarna vet precis vad de gor. Jag vet inte var nagon "hide" ar, det ar Andrew som klickar da han vet nar hunden ar ratt. De soker tre "essensial oljor" bjork, anis och clove (nejlika tror jag).


och har ar en bild pa var forsta tavling. Jag gav min allert for Diva precis INNAN :banghead: hon gav sin allert till mig ... aldeles bredvid dar jag sa att det var. Miss Mandy kvalificerade sig i alla sok hon gjorde, Diva skulle ocksa ha gjort det om det inte varit for mig.:angel:
IMG_0285_zpsoacm5xar.jpg
 
Du tar for lang tid att markera att han gor ratt. Om du markerar innan han hinner bryta ... och ger beloningen VID kallan ... och sedan stracker ut tiden en halv secund i taget far du till det. :)

Nja, som jag upptäckte idag när det strulade så verkar det snarare ha varit så att jag haft för bråttom och inte låtit honom jobba för lönen lite. :D
(Han får alltid belöningen så nära gömman det bara går.)
 
Du tar for lang tid att markera att han gor ratt. Om du markerar innan han hinner bryta ... och ger beloningen VID kallan ... och sedan stracker ut tiden en halv secund i taget far du till det. :)



Det forstar jag inte ... varfor inte lara hundarna att soka systematiskt OCH hitta doften snabbt?



Fast man haller inte bara kopplet, man haller koll pa var hunden sokt och var den varit.

Har ar mina tva nar jag soker med Andrew Ramsey, som ar en "stor" tranare har i USA. Jag ar nu certifierad att trana hans metoder. Han ar en bomb/knark/whatever tranare fran militaren som har sadlat om till Nosework for att, som han sager, fundera pa hur man tranar de samsta hundar och forare for att lyckas.:p

Jag gar tillbaka lite for manga ganger pa varje sok (jag har battrat mig:grin:) men hundarna vet precis vad de gor. Jag vet inte var nagon "hide" ar, det ar Andrew som klickar da han vet nar hunden ar ratt. De soker tre "essensial oljor" bjork, anis och clove (nejlika tror jag).


och har ar en bild pa var forsta tavling. Jag gav min allert for Diva precis INNAN :banghead: hon gav sin allert till mig ... aldeles bredvid dar jag sa att det var. Miss Mandy kvalificerade sig i alla sok hon gjorde, Diva skulle ocksa ha gjort det om det inte varit for mig.:angel:
IMG_0285_zpsoacm5xar.jpg
Tack för filmerna!!! :up: För en diskussion angående fokus på förare eller fokus på doftkällan vid belöning.
Hur tänker du där och vad har du lärt dig?
Vad är anledningen till att du belönar vid doftkällan? (gör det själv men ser flera som vill att hunden tittar på föraren).
 
Flera orsaker, men narmast for att har kan dommaren be foraren att tala om EXACT var doftkallan ar innom decimetern. Om hunden da har lart sig att titta pa foraren ar det svart att exact pin-pointa doftkallan. Doftkallan ska vara det som markeras, darfor ar det dar jag belonar.
Jag har fatt mitt certificat efter filmen, men behover fortfarande jobba lite mer pa att dra ut tiden innan hundarna tittar pa mig ... jag vill ha dem att vralstirra pa doftkallan, med nasan sa nara de kan komma, tills jag sager att det ar bra.

Har ar squid i labbet dar jag larde honom soka. :cool: Han kunde sta kvar precis hur lange som helst tills man sa att, "Du har ratt! dar AR det" ... med ett litet klick pa en klicker.:p

IMG_3973_zpsdwa04xoe.jpg
 
Senast ändrad:
Det forstar jag inte ... varfor inte lara hundarna att soka systematiskt OCH hitta doften snabbt?
Fast man haller inte bara kopplet, man haller koll pa var hunden sokt och var den varit.

Det är ju givetvis en generalisering, men om man låter hunden gå lite som den vill så kan den ha tur att hamna vid doftkällan direkt, eller otur att inte hamna vid den alls. Och då är det ju bra att man som förare har koll på var hunden har varit och inte.
Vid systematiskt avsökande bestämmer ju föraren var hunden ska söka och har på det sättet bättre koll på var hunden har sökt och inte.
 
Tack för filmerna!!! :up: För en diskussion angående fokus på förare eller fokus på doftkällan vid belöning.
Hur tänker du där och vad har du lärt dig?
Vad är anledningen till att du belönar vid doftkällan? (gör det själv men ser flera som vill att hunden tittar på föraren).

Jag tar mig friheten att svara på detta jag med :p
Om hunden får belöningen hos föraren så finns det en risk att hunden markerar att doften finns i "området" och vänder sig mot föraren för att få sin belöning. Om man tävlar och domaren vill att man pekar ut exakt var källan finns kan det då bli svårt för föraren att veta exakt var den är. Om hunden istället stannar kvar vid källan så är det lätt för både domare och förare att se att hunden verkligen har doftkällan och inte bara vittringen av doften.
 
Det är ju givetvis en generalisering, men om man låter hunden gå lite som den vill så kan den ha tur att hamna vid doftkällan direkt, eller otur att inte hamna vid den alls. Och då är det ju bra att man som förare har koll på var hunden har varit och inte.
Vid systematiskt avsökande bestämmer ju föraren var hunden ska söka och har på det sättet bättre koll på var hunden har sökt och inte.

Fast man later inte hunden ga "lite som den vill" man hjalper hunden att ha ett monster i sitt letande sa att man vet var den varit.
 
Fast man later inte hunden ga "lite som den vill" man hjalper hunden att ha ett monster i sitt letande sa att man vet var den varit.

På de kurser jag har gått så styr man inte hunden alls. Och ingen av de som jag har pratat med som har gått kurser för Svenska noseworkklubben har gjort det heller. Och precis som jag skrev, så är det min uppfattning om Nosework och inte en universell sanning.
Kanske görs det annorlunda i Sverige?
 
Det lilla jag läst från yrkesfolk så har de uppmanat att belöna söklusten först och främst. Senare kan man lära hunden söka systematiskt och markera.

Vilket jag tycker är väldigt klokt, glädje först och regler sedan! :up:

Jag har kört en doft jag vet att Monster kan idag, och tack vare idiotmissen igår så markerar han nu med jättetydliga frysningar. Tack för förbannelsen, trots allt. :D
 
Det lilla jag läst från yrkesfolk så har de uppmanat att belöna söklusten först och främst. Senare kan man lära hunden söka systematiskt och markera.

Sanningen ar att man kan inte lara en hund soka om den inte vill soka och leta ... vissa hundar far man borja med att lara den ga fran en area till en annan ... Innan man ens borjar lagga in dofter. Grejen ar att allt som hor ihop med soket maste vara superkul.
Jag blandar dofter (en coctail av bjork/anis/clove) och godis de forsta soken nar hunden visar att den kan soka, Innan det ar det bara godis. Sedan tar jag bort godiset valdigt tidigt och levererar godiset vid kallan istallet.
Jag har ibland varit tvungen att ta till grill kyckling fran affaren, och min lunch pa rokt "flank steak" gick ocksa at en gang :cautious: for att fa tillrackligt intresse i godiset.

Jag "styr" aldrig hunden, men beroende pa hur motiverad hunden ar (mina ar overmotiverade) kan jag hindra dem fran att "flacka" runt och rusa som idioter for att leta. Mina ar numera riktigt metodiska, men missar fortfarande ofta "troskel" gommor och tar dem pa utvagen istallet, da de bara rusar forbi i sin iver att starta soka. :angel:
 
Har ar en video av en 12 veckor gammal Schafer som for forsta gangen lar sig vad nosework ar. Tranaren ar Andrew Ramsey, vars teknik jag ar certifierad i.

 
Sanningen ar att man kan inte lara en hund soka om den inte vill soka och leta ...

Jag funderar lite på detta som du skrev och vet inte om jag inte förstår, eller om jag inte håller med.
Så länge hunden har något som den uppskattar, leksak eller godis, så kan man ju lära den att leta efter det. Och sedan så parar men ihop doften med det och på det sättet kan man lära en hund att söka efter doften.
Om hunden inte söker eller letar efter godis eller leksak, så finns det flera olika saker man kan göra för att öka motivationen för det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt, förlåt, förlåt. Men om man ska börja kontakta uppfödare så bör man nog börja med att välja ras. Och trubbnosexperten @dobbis får...
Svar
16
· Visningar
1 396
Senast: Killaloe
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 510
Hundträning Min 6-månader gamla valp (unghund?) och jag har lite problem vad gäller möten med människor och hundar. Han går oftast lös, och när...
Svar
3
· Visningar
1 536
Senast: Nila
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 712
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp