Bukefalos 28 år!

Vi som tränar Nosework/specialsök

Sjalvklart kan man oka motivationen ... vilket val var vad jag var ute efter, man tar till tillrackligt "gott godis" (som min lunch:cautious:) for att hunden ska vilja folja efter och leta. :)
 
Jag går en grundkurs med mina föräldrars cocker, sista gången imorgon :)

Han har lite svårt för höga (över 1,2) gömmor. Är också väldigt yvig vid fordonssök och utomhussök, ofta han missar då. Sökningen är nästan roligare än belöningen :D
Att få till en bra/tydlig markering ska vi också jobba vidare på.
 
Senast ändrad:
Jag har tittat på när man visade nosework för ett tag sen. Hade funderingar på att gå kurs med nån av mina hundar, eller kanske båda de 2 yngsta. Man hade lagt ut att antal fälgar i lektionssalen och så satte man ner en liten burk med en liten gummibit i en av dem. Så skulle den kopplade hunden gå runt o lukta på alla fälgarna. När man trodde att de luktade något skulle man slänga ner en leksak på fälgen (hamnade oftast på hundens nos) o försöka få hunden intresserad av leksaken istället. Kände direkt att nä det är inget för nån av mina. De flesta hundarna var mer intresserade av de som satt runt om o tittade på än av att lukta på fälgarna.
 
Jag har tittat på när man visade nosework för ett tag sen. Hade funderingar på att gå kurs med nån av mina hundar, eller kanske båda de 2 yngsta. Man hade lagt ut att antal fälgar i lektionssalen och så satte man ner en liten burk med en liten gummibit i en av dem. Så skulle den kopplade hunden gå runt o lukta på alla fälgarna. När man trodde att de luktade något skulle man slänga ner en leksak på fälgen (hamnade oftast på hundens nos) o försöka få hunden intresserad av leksaken istället. Kände direkt att nä det är inget för nån av mina. De flesta hundarna var mer intresserade av de som satt runt om o tittade på än av att lukta på fälgarna.

Fast då låter det mer som att själva upplägget var fel?
 
Jag har tittat på när man visade nosework för ett tag sen. Hade funderingar på att gå kurs med nån av mina hundar, eller kanske båda de 2 yngsta. Man hade lagt ut att antal fälgar i lektionssalen och så satte man ner en liten burk med en liten gummibit i en av dem. Så skulle den kopplade hunden gå runt o lukta på alla fälgarna. När man trodde att de luktade något skulle man slänga ner en leksak på fälgen (hamnade oftast på hundens nos) o försöka få hunden intresserad av leksaken istället. Kände direkt att nä det är inget för nån av mina. De flesta hundarna var mer intresserade av de som satt runt om o tittade på än av att lukta på fälgarna.
Sådär ska det nog inte gå till... :confused:
 
Sådär ska det nog inte gå till... :confused:

Nej, det låter som att instruktören missförstått några tekniker tyvärr!
(Att leta efter en gummibit brukar vara när man har en hund som är väldigt leksaksmotiverad, man klipper bitar av leksaken (eller en likadan) som hunden ändå är benägen att leta efter - fast man brukar börja med hela först som regel. Och kasta leksaken på nosen kan man ju göra om det funkar som en belöning. Om man måste sedan, som @dpmatte beskriver, försöka få hunden intresserad av leksaken istället för doften... Då är man ju ute och seglar på både djupt vatten och hal is. Utan kompass och karta.)
 
@Monstermom Förresten, min instruktör jag går nosework hos, hon har haft en cane corso-hane på kurs som var hennes favorit! Tydligen var han jätteduktig, och hon sa att cane corso var den rasen hennes bästa kurshundar varit :p
 
Jaha, där ser man. Jag gillade inte alls sättet att "jobba" på så därför, som jag sa, tyckte jag inte att det var något för mina hundar. Men då var det helt galet då. Jaha, då ska man kanske kolla nån annanstans oxå då. När man inte vet nåt så tror man ju att det ska vara som man visar.
 
Vi halkade också in på nosework när vi blev elevekipage (försökskaniner :angel:) till en kompis som utbildade sig till instruktör. Hon är klar nw-instruktör nu :banana: och vi ska typ avsluta det hela med att gå ett doftprov om ett par veckor. Ska bli superspännande att se om det sitter för min har blindat lite nu med så försöker belöna sökandet bara igen. Hon blev lite grann "Nu är jag trött på att leta så jag markerar så blir matte nöjd" :arghh: Kanske en nackdel med ligg/sitt markering jämfört med nosfrys....
 
Vi går en kurs i nose work nu. Bara en gång kvar vilket känns väldigt tråkigt då hon älskar det! Som tur är finns det tre kurser till. :D

På kursen så har vi kört med sökbana, plattform, behållarsök, fordon och inomhussök. Hon är verkligen superduktig på allt utom möjligtvis plattformen som hon tycker är lite läskig och när hon blir trött och vi kör inomhussök så går hon och lägger sig i sängen. :laugh:

Jag har även kört lite sök hemma, både inomhus och behållare. Kör med godis hemma men ska köpa hydrolat så vi kan köra på riktigt även här. En liten film om ni lovar att inte skratta.. :nailbiting: Hon har ju inte lärt sig någon riktig markering än men man ser ju ändå att hon har hittat vad hon ska. :up:


Alpina och den roliga sökbanan! :love:
6B18A814-BFE8-4569-B4E4-0768F35296D5_zpstvjicanw.jpg
 
Mina tjejer var pa tavling forra helgen. Det var 12 lador i 2 rader, en med lukt och vi gick igenom 3 lukter. Vi hade 3 minuter pa oss att hitta ratt, Mandy's langsta tid var 26 secunder och 16 hundradelar. Hennes basta tid var 4 secunder och 11 hundradelar:bow: Princess Divas samsta tid var 25 secunder och 56 hundradelar och hennes basta var 16 secunder och 28 hundradelar (bara for att hon maste forsakra sig om att hon inte har sjalva kallan dar lukten samlas) :)

Jag funderar pa att lagga in sa de lar sig tva lukter till ... sa vi kan tavla i alla olika klubbar som hittar pa egna lukter.:p
 
Vi går en kurs i nose work nu. Bara en gång kvar vilket känns väldigt tråkigt då hon älskar det! Som tur är finns det tre kurser till. :D

På kursen så har vi kört med sökbana, plattform, behållarsök, fordon och inomhussök. Hon är verkligen superduktig på allt utom möjligtvis plattformen som hon tycker är lite läskig och när hon blir trött och vi kör inomhussök så går hon och lägger sig i sängen. :laugh:

Jag har även kört lite sök hemma, både inomhus och behållare. Kör med godis hemma men ska köpa hydrolat så vi kan köra på riktigt även här. En liten film om ni lovar att inte skratta.. :nailbiting: Hon har ju inte lärt sig någon riktig markering än men man ser ju ändå att hon har hittat vad hon ska. :up:


Alpina och den roliga sökbanan! :love:
6B18A814-BFE8-4569-B4E4-0768F35296D5_zpstvjicanw.jpg
Var går ni kurs? :D
 
Väcker lite liv i tråden!
Jag och min kille ska göra doftprov nästa vecka, och nu har jag lite sista minuten panik och undrar om någon har smarta tips hur jag lär honom att INTE försöka mosa lådorna emellanåt? :angel:
 
Oj, jag måste ju kliva in här då vi halkade in på nosework via ett bananskal :D
Har en bekant som utbilade sig till instruktör, så Skalman och jag kom med som projektekipage och jag är så galet stolt över honom och han älskar det :D Synd bara att han var för ung för att doftprovet skulle bli officiellt, men vi ska få göra om det när han har åldern inne - känner mig inte ett dugg orolig där :)
 
Var ett tag sedan jag tränade NW med hundarna, nu såg jag ett doftprov skulle göras i närheten av mig så jag funderar på om man ska damma av NW nosen och försöka oss på ett prov, om jag blir nöjd över hur hundarna jobbar för att hitta gömman såklart då. :angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt, förlåt, förlåt. Men om man ska börja kontakta uppfödare så bör man nog börja med att välja ras. Och trubbnosexperten @dobbis får...
Svar
16
· Visningar
1 381
Senast: Killaloe
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 488
Hundträning Min 6-månader gamla valp (unghund?) och jag har lite problem vad gäller möten med människor och hundar. Han går oftast lös, och när...
Svar
3
· Visningar
1 535
Senast: Nila
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 705
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp