Videon med Finlands statsminister

Men så otroligt löjligt. Även som politiker och statsminister har hon rätt att ha kul med vänner. Vad är skillnaden om hon äter en god middag och dricker ett glas eller två tillsammans med vänner i hemmet? Så otroligt hycklande. Och typiskt när det är en ung kvinna inte en medelålders man.

Det har blåst upp pga oppositionen. Gissar att Erdogan gnuggar sina händer.
 
Jag som finsk har dubbla känslor. Spontant är det LÅT HENNE VARA MÄNNISKA.

Men samtidigt så var hon i tjänst just då.

Men så igen, så har knappast alla män i politiken varit bättre. Tvärtom.


Sen kan man fundera om det var ett misstag eller om man söker en viss sorts väljare.

Känner samma, det är lite "å ena sidan, men så å andra sidan".
Jag kan inte i videon se något som tyder på att hon ens skulle ha druckit "för mycket", sådär kan man ju bli av inget/lite alkohol bara stämningen och umgänget är det rätta.

Presidenten är ju alltid i tjänst också, om ingen annan jourar, och jag tror knappast det var läsk som dracks under de välkända bastumötena Kekkonen hade.
Eller när Ahtisaari var på statsbesök till Sverige, och hade plåstrad panna efter en "kam-incident".

Såg även att någon på facebook påstod att det nog skulle bli lika hallå ifall en ung småbarnspappa i politiken skulle festa och dansa med en massa andra människor. Tror jag aldrig jag läst att föräldraskap ens skulle ha nämnts när någon manlig politiker har tabbat sig.
 
Janne Korhonen i en twittertråd:

A short explainer to the "scandal" of Finnish prime minister Sanna Marin partying, for those who don't read Finnish.

1. Someone had leaked a video of Marin dancing with her friends.

2. A known neo-nazi and the Finnish equivalent of 4chan anonymous message board began to speculate that the participants in the video were on drugs. Their evidence: they thought someone on the video talked about "flour gang", which these trolls interpreted to mean drugs.

3. It is worth noting that police officers, crime reporters with 20+ years of experience, and researchers who have actually studied Finnish drug culture all say that the word for "flour" (jauho) isn't used to refer to drugs. Also, the audio quality is very poor.

4. The trolls from the anonymous message board - a hotbed of misogynism and far right trolling - began to drum up the "controversy." A known pro-Putin conspiracy theorist picked up the neo-nazi tweets and amplified them.

5. Large segments of Finnish media jumped on the bandwagon. So far, their key pieces of evidence are
a) a journalist insinuating that lack of bottles in the short video means that the participants must be on drugs
b) an anonymous "acoustics expert"

6. Note that this conveniently anonymous expert says that someone in the audio is talking about "flour", which the police, crime journalists and actual researchers say isn't used to refer to drugs in Finnish drug culture.

7. Extra irony points accrue from the fact that many people who now criticize Marin steadfastly defended a conservative member of parliament who just some weeks ago was accused by nine separate individuals to have been grooming underage girls and plying them with alcohol.

8. In short, this is probably the dumbest scandal I've seen, and I've seen some pretty fucking dumb one

 
Hennes drogtest var negativt. Nu verkar det mest skrivas om att någon ska ha kysst henne på halsen (det går inte att se på videon ifall han viskar nåt eller kysser henne), men vem fan bryr sig liksom. En man (som är kändis) påstås ha kysst henne på halsen och HON FÅR SKULDEN?!
 
Hennes drogtest var negativt. Nu verkar det mest skrivas om att någon ska ha kysst henne på halsen (det går inte att se på videon ifall han viskar nåt eller kysser henne), men vem fan bryr sig liksom. En man (som är kändis) påstås ha kysst henne på halsen och HON FÅR SKULDEN?!
Kvinnor är alltid ansvariga för att de blir antastade, våldtagna, misshandlade och så vidare. Åtminstone om man lyssnar på vissa män (och säkerligen en hel del kvinnor också).
 
Jag har inte sett videon men tycker att det känns befriande att hårt ansatta politiker också väljer att leva ett liv utanför jobbet och träffa vänner under normala och rimliga umgängesformer. Även om kraven är extra hårda och illegala droger hade varit ett problem.

Bara så trist att det blir sånt ståhej, att normalt fungerande journalister hänger på i spekulationsvågen som trollfabrikerna vill. Lite som marionetter, när jag istället tänker att medvetenheten borde vara väldigt stor i kåren.
 
Jag har inte sett videon men tycker att det känns befriande att hårt ansatta politiker också väljer att leva ett liv utanför jobbet och träffa vänner under normala och rimliga umgängesformer. Även om kraven är extra hårda och illegala droger hade varit ett problem.

Bara så trist att det blir sånt ståhej, att normalt fungerande journalister hänger på i spekulationsvågen som trollfabrikerna vill. Lite som marionetter, när jag istället tänker att medvetenheten borde vara väldigt stor i kåren.
Jakten på klickar är det som styr idag. Visserligen har det alltid varit så kvällstidningarna agerat, men det finns gränser hur mycket du får plats med på en förstasida och löpsedel. Men idag, med sekunder på sig att få ut ett scoop, har du inte någon tid till eftertanke, så som man nog kan ha haft med en utgåva per dag.
 
Janne Korhonen i en twittertråd:

A short explainer to the "scandal" of Finnish prime minister Sanna Marin partying, for those who don't read Finnish.

1. Someone had leaked a video of Marin dancing with her friends.

2. A known neo-nazi and the Finnish equivalent of 4chan anonymous message board began to speculate that the participants in the video were on drugs. Their evidence: they thought someone on the video talked about "flour gang", which these trolls interpreted to mean drugs.

3. It is worth noting that police officers, crime reporters with 20+ years of experience, and researchers who have actually studied Finnish drug culture all say that the word for "flour" (jauho) isn't used to refer to drugs. Also, the audio quality is very poor.

4. The trolls from the anonymous message board - a hotbed of misogynism and far right trolling - began to drum up the "controversy." A known pro-Putin conspiracy theorist picked up the neo-nazi tweets and amplified them.

5. Large segments of Finnish media jumped on the bandwagon. So far, their key pieces of evidence are
a) a journalist insinuating that lack of bottles in the short video means that the participants must be on drugs
b) an anonymous "acoustics expert"

6. Note that this conveniently anonymous expert says that someone in the audio is talking about "flour", which the police, crime journalists and actual researchers say isn't used to refer to drugs in Finnish drug culture.

7. Extra irony points accrue from the fact that many people who now criticize Marin steadfastly defended a conservative member of parliament who just some weeks ago was accused by nine separate individuals to have been grooming underage girls and plying them with alcohol.

8. In short, this is probably the dumbest scandal I've seen, and I've seen some pretty fucking dumb one

Tack! Det var just den vinkeln jag letade efter. Nuförtiden måste man alltid fundera på vem som vinner på en nyhet toppar nyhetsflödet. Speciellt nu när vi närmar oss valet här i Sverige.

Att Ryssland försöker manipulera val (Brexitomröstning, amerikanska presidentvalet osv) är väl välkänt numera.
 
1661023442986.png
 

Liknande trådar

T
Hästmänniskan De senaste veckorna har jag kartlagt vilka av Sveriges ridföreningar som använder sig av krypterad dataöverföring (TLS, även känt som...
Svar
14
· Visningar
1 733
Senast: Stereo
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 258
Övr. Hund Åh vad jag önskar att jag aldrig skulle behöva starta en sådan här tråd, speciellt inte redan. I lördags hämtade vi hem en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
31 399
Senast: yennork
·
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 098
Senast: Cezzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp