Vikt och hälsotråd 2024

Var inte alls pepp på att motionera idag men ut kom jag. Från ingenstans kom ösregn som höll i sig nästan hela rundan. Har inget emot regn men ogillar när kläderna klistrar sig fast på kroppen.
Men kroppen kändes väldigt pigg och med mina mått mätt så blev det i ett rätt bra tempo.
IMG_8328.jpeg
 
För två veckor sen så hade jag en toppvikt när jag vägde mig. 🙃 Men i fredags började jag ta tag i kosten igen och idag stod vågen på -1.4kg från toppvikten. Går alltid fort i början, lär ju gå segare sen men då är det bara 5 kg kvar till normalvikt i alla fall!
 
Från och med måndag har jag en onlinecoach! Jag är aldeles för dålig på att ta tag i det här själv. Vill gå ner någonstans mellan 5-10 kg, men det främsta målet är att få in hälsosammare kostvanor. Jag måste klämma in mer promenader också, men det känns inte speciellt svårt. Träningsdelen känns lätt, jag har gjort över 60 pass hittills i år, så det är en vana jag verkligen befäst! Abbonemang på tre månader men siktar på att hålla på året ut. Bara trist att jag börjar med aw med övernattning på hotell... Tur att vi ska paddla kanot fyra timmar på tisdag 🤭 blir nog att dra igång på riktigt på onsdag alltså. 😊
 
Från och med måndag har jag en onlinecoach! Jag är aldeles för dålig på att ta tag i det här själv. Vill gå ner någonstans mellan 5-10 kg, men det främsta målet är att få in hälsosammare kostvanor. Jag måste klämma in mer promenader också, men det känns inte speciellt svårt. Träningsdelen känns lätt, jag har gjort över 60 pass hittills i år, så det är en vana jag verkligen befäst! Abbonemang på tre månader men siktar på att hålla på året ut. Bara trist att jag börjar med aw med övernattning på hotell... Tur att vi ska paddla kanot fyra timmar på tisdag 🤭 blir nog att dra igång på riktigt på onsdag alltså. 😊
Jag har funderat på att göra detsamma. Vem valde du?
 
Äntligen har stjärnorna lyckats stå rätt och jag har sedan två månader tillbaka börjat gå ner i vikt. Efter många när det inte har hänt något alls när jag har dragit ner på maten (bara upp) verkar kroppen helt plötsligt svara. Möjligen kan sömn och mindre stress vara dörröppnare, men också att jag verkar ha hittat ett sätt som funkar för mig.

Ett problem som jag tidigare inte kunde hantera var att jag omöjligen kunde somna om jag drog in på maten på kvällen. Det var en särskilt dålig sak i kombinationen med mina sömnsvårigheter som innebar att jag alltid vaknade vid 2 för att inte kunna somna om. Tvärt emot alla rekommendationer och så äter jag numera endast lite till frukost och lunch för att kunna äta som vanligt till middag. Det funkar super! Då får jag både njuta av god mat på kvällen och gå och lägga mig ohungrig. Att äta mindre frukost och lunch har gått över förväntan. Vill jag träna så äter jag något kolhydratrikt till lunch och tränar hyfsat nära inpå måltiden och stoppar i mig protein efteråt.
 
Efter många när det inte har hänt något alls när jag har dragit ner på maten (bara upp) verkar kroppen helt plötsligt svara.

Efter många år skulle det stå. Jag började gå upp en del i vikt redan under 2016-2018 men höll det hyfsat i schack genom att jag sprang 6-7 mil per vecka. Sedan blev jag skadad och då eskalerade det - och så kom sömnproblemen 2019. Nu har jag gått ner 4-5 kg från den absoluta toppen och har väl någonstans mellan 5 och 8 kg kvar att gå ner.

Jag får se var det stannar, men redan nu kan jag ha kläder som jag inte har kunnat ha sedan 2019. :) Typ 10 cm smalare midja och tre bh-storlekar mindre. Jag har dock en ännu större garderob med kläder som väntar på mig, men det är inte ett självändamål att jag prompt måste kunna komma i alla kläder igen. Viktigare - och det låter säkert fånigt ytligt - är att jag ska kunna titta i spegeln och se mig själv igen och inte en främmande liten ”tant” som mer liknar min mamma. Trots att det var ganska länge sedan jag gick upp i vikt så har jag liksom utseendemässigt och storleksmässigt inte vant mig vid förändringen. Exempelvis missbedömer jag hela tiden min bredd och slår i höfterna mot bord och bänkar. Men det senare har faktiskt redan minskat.
 
Äntligen har stjärnorna lyckats stå rätt och jag har sedan två månader tillbaka börjat gå ner i vikt. Efter många när det inte har hänt något alls när jag har dragit ner på maten (bara upp) verkar kroppen helt plötsligt svara. Möjligen kan sömn och mindre stress vara dörröppnare, men också att jag verkar ha hittat ett sätt som funkar för mig.

Ett problem som jag tidigare inte kunde hantera var att jag omöjligen kunde somna om jag drog in på maten på kvällen. Det var en särskilt dålig sak i kombinationen med mina sömnsvårigheter som innebar att jag alltid vaknade vid 2 för att inte kunna somna om. Tvärt emot alla rekommendationer och så äter jag numera endast lite till frukost och lunch för att kunna äta som vanligt till middag. Det funkar super! Då får jag både njuta av god mat på kvällen och gå och lägga mig ohungrig. Att äta mindre frukost och lunch har gått över förväntan. Vill jag träna så äter jag något kolhydratrikt till lunch och tränar hyfsat nära inpå måltiden och stoppar i mig protein efteråt.

Periodisk fasta fungerar ju för många och de flesta jag har läst verkar ha lagt sitt ätfönster senare på dygnet :)
 
Hoppar in här. Jag har gått ner i vikt senaste månaderna pga stress och behöver lägga in en extra växel känner jag för att vända den trenden. Har halkat ner till underviktig enligt BMI, känner knappt igen mig när jag tittar i spegeln :( vägde in mig på 53,3 kg idag och skulle vilja gå upp minst 5 kg.

Kommande vecka ska jag försöka förbereda kaloritätare matlådor och sätta larm för att äta oftare. Vill helst inte börja räkna kalorier men kanske får bli så om det här inte funkar.
 
Tyvärr känsloätit i helgen. Blir ledsen på mig själv men försöker att inte var för hård mot mig själv.
Joggat mån, ons, fre och sön iaf och gått mina steg.
 
76,1 O_o Tror det mest beror på att det inte blev nån mat med nån direkt substans igår, mest flytande och proteinpudding pga dålig planering. Gick över kalorimålet lite men det är ju liksom ingen tyngd i fem digestivekex:laugh: 76,9 igår dock så förhoppningsvis har jag åtminstone trillat under 77-strecket :)
 
Har inte alls haft lust att motionera och det har blivit mycket onyttigt senaste veckan. Dels tar jag gärna till godis vid alla sorters känslor och dels har det blivit tårta osv vid skolavslutning.
Men jag gör alltid dom planerade rundorna (jogga varannan dag) och det blev 5.5 km tisdag, 7.5 km med intervaller torsdag och en mil i dag.
 
Start: 53.3
Idag: 53.9 (+0.6)

Första gången jag ser ett plus på vågen på länge så det känns positivt! Har fått bättre aptit överlag tror jag av att ställa larm och äta oftare även när jag inte känner mig hungrig. Har även kommit igång med regelbunden (men väldigt lätt) träning, hoppas att det ska hjälpa min ryggvärk som jag också antar är stressrelaterad... Tyvärr hade jag en sämre dag igår som också verkar hålla i sig idag men jag ska försöka hålla i med samma plan eftersom det ändå verkar ha gjort skillnad.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 543
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
513
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 605
Senast: Stergo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 500
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp