Vikt och hälsotråd 2024

Lilla

Trådstartare
Här kan vi diskutera allt som har med hälsa att göra.
Viktmål, träningsmål, allmänna sunda hälsomål.
 
Jag har lyckats hålla mig från godis och andra direkta onyttigheter hela januari.
Målet är att fortsätta ett tag till och gå ner ca 5 kg utan att banta.
Motion varannan dag är ett annat mål och 10 000 steg som minst varje dag.
 
Jag har efter 8 veckors influensa lyckats ligga av mig med både träning och bra vanor och har lagt ut åt alla håll känns det som, så nu har jag gjort en liten omstart för att få bort sötsug och även dra igång viktnedgången. Nu blir det 10dagar med vlcd diet och kört igång gym/konditionsrutinerna igen. Dag 3 på vlcd nu och hittills inga problem alls, brukar köra en sån runda om jag kommit ur fas med vikt och matvanor och det fungerar varje gång.
 
Jag tycker att jag ändå kommit in i ett ganska bra flow just nu! 💪

Vikten går ganska sakta nedåt, har gått ned 12 kg sedan 1 september men nu börjar det märkas att kurvan planat ut. Men det gör inte så mycket, börjar bli hyfsat nöjd med den vikten jag har idag även om jag gärna skulle gå ned några kilo till. Men det är liksom roligt att handla kläder igen (ska åter till kontoret igen snart efter ett års hemmajobb med bebis, så det behövs) och jag börjar känna mig bekväm i kroppen igen, så det känns jättebra. Räknar inte kalorier eller går på någon speciell diet utan har egentligen bara dragit ned på godis, fika, alkohol osv och tänker lite på portionsstorleken, att sluta äta när jag är mätt och sådär.

Jag har varit på gymmet nu i två månader och tycker att det är jätteroligt, kommer iväg åtminstone en gång i veckan (vilket varit lite av ett mål), ofta två. Får se nu med återgång till kontoret hur det funkar med det framöver, men jag hoppas kunna hålla i. Det har blivit mycket längdskidor nu i januari, men av naturliga skäl knappt någon löpning alls och definitivt ingen cykling (behöver inte slå ihjäl mig liksom!) men jag hoppas att isen här ska smälta bort snart så att det går att ta upp sådant istället nu när skidspåren smält bort (:cry::cry::cry:). Annars märks det verkligen att det varit pissväder och glashalt ute nu i några veckor, vissa dagar kommer jag knappt upp i 2000 steg trots både hund och häst som behöver (men inte vill!) ut...

Märker på framförallt knäna (bröt sönder det ena i en hästolycka för några år sedan) att de inte gjort lika ont nu i vinter som de brukar göra när det är kallt, vilket jag tror jag har träningen att tacka för.

Det var väl en liten sammanfattning på dagsläget. Behöver hänga i en sådan här tråd för att fortsätta hålla mig peppad! :laugh::up:
 
Går segt för mig efter att ha varit sjuk i fem veckor och en stressig höst/vinter, men promenerar i alla fall 10-15k steg i genomsnitt per dag. Har också tagit tag i maten, så hoppas att jag når mina mål lagom till sommaren. :)
 
Fick rejäl träningsvärk efter årets första spinningpass i tisdags.😅
I dag var planen att jogga innan jobbet och trots att det kändes orimligt att gå upp 4:45 så kom jag upp och ut. Isen ligger envist kvar och på vissa ställen så gav den vika och massa vatten chockade fötterna. Men halvmilen blev gjord iaf.
Även om det är tungt att gå upp så föredrar jag att träna före jobbet.
IMG_6188.jpeg
 
Fick rejäl träningsvärk efter årets första spinningpass i tisdags.😅
I dag var planen att jogga innan jobbet och trots att det kändes orimligt att gå upp 4:45 så kom jag upp och ut. Isen ligger envist kvar och på vissa ställen så gav den vika och massa vatten chockade fötterna. Men halvmilen blev gjord iaf.
Även om det är tungt att gå upp så föredrar jag att träna före jobbet.
Visa bifogad fil 138031
Låter helt klart orimligt tidigt! :nailbiting:😅 Heja dig!

Går det bra att springa med sådana där dra på-broddar? Provade en joggingtur i mina icebugs för ett tag sedan men det är mer vandringskängor så det var ingen hit, men jag vågar liksom knappt gå utanför dörren med andra skor just nu.
 
Låter helt klart orimligt tidigt! :nailbiting:😅 Heja dig!

Går det bra att springa med sådana där dra på-broddar? Provade en joggingtur i mina icebugs för ett tag sedan men det är mer vandringskängor så det var ingen hit, men jag vågar liksom knappt gå utanför dörren med andra skor just nu.
Ja dom är toppen! Sitter stadigt och bra och även om jag såklart är försiktig så är broddarna min räddning! Billiga på Apotea.
 
Ligger rätt stabilt på 60.8-61.6 sedan början på december. Men också lite frustrerande när målet var ca 58. Men å andra sidan har jag inte förändrat varken kost eller motion och då är ju resultatet rätt givet.

Ska börja med att kika på en medryttarhäst på söndag och sen ska jag släpa mig till simhall och köpa ett fyramånaderskort då jag har fått fysisk aktivitet på recept.

Sen bör jag ta tag i styrketräning på något sätt, jag behöver muskler. Men inte alla saker samtidigt, då blir det inget.
 
Skolan serverar för god mat. Nästan varje dag tar jag en liten extra portion. Delvis för att jag inte är mätt men också för att jag älskar maten. Tar ordentligt med grönt men får nog ha som mål att ta ännu mer av det och lite mindre av själva maten.
 
Ligger rätt stabilt på 60.8-61.6 sedan början på december. Men också lite frustrerande när målet var ca 58. Men å andra sidan har jag inte förändrat varken kost eller motion och då är ju resultatet rätt givet.

Ska börja med att kika på en medryttarhäst på söndag och sen ska jag släpa mig till simhall och köpa ett fyramånaderskort då jag har fått fysisk aktivitet på recept.

Sen bör jag ta tag i styrketräning på något sätt, jag behöver muskler. Men inte alla saker samtidigt, då blir det inget.

58.5 idag. Dvs snart mål. Får se om det stabiliserar runt den här vikten eller vad som händer, har inte medvetet ändrat ngt men varit hungrig (!) i veckan.
 
Min vikt har stått på ca 65 kg ett par veckor.
Antagligen måste jag minska på matportioner men tycker inte att jag äter några enorma mängder.
Inget godis på 6 veckor och motion varannan dag plus 10 000 steg eller mer varje dag är jag ändå nöjd med.
 
Jag har ett par envisa kilon ned till målet om 66 kilo (vilket är precis på övre gränsen BMI normal). Jag har 2,5 cm på Lill-sis. De har varit supersega hela 2023, går extremt långsamt och nu senast upp efter två träningspass :) går alltid upp typ 1-2 kg dagen efter ett friskispass, går ned igen efter ett par dagar oftast, tänker om jag får rutin på det så borde det inte bli så. Är nog chockade muskler som svullnar eller ngt. Var på 66.9 i november men julen o isen var inte så bra och efter senaste träningspasset tja 68,8. (är också av med 11 kg 2022 och förlorar kanske även styrfart pga ganska glad. Mer (D)ponnies till mig! :))
 
Senast ändrad:
Burit min ettåring runt halva lunchpromenaden eftersom det blev för kallt att åka pulka en sväng. Hon väger ungefär lika mycket med vinterkläder på som jag gått ned hittills och fy vad tungt det kändes 🤯 (Sen blir det ju givetvis mer ergonomiskt med sina egna kilon bra fördelade än en sprattlig liten människa, men ändå)

Annars tror jag att jag sträckt en muskel i ländryggen eller något sådant, haft ont ett par veckor men igår blev det extremt. Kan knappt böja mig ned alls, så jag avbokade morgondagens gympass och hoppas att ryggen kan tänka sig att börja sammarbeta igen Snaaart!
 
Dragits med en förkylning en vecka nu. Tycker att det räcker.
Så ingen träning.
Har inte haft matlust. Men trots det så har vågen fastnat på strax under 65kg. Det är frustrerande. Inte ätit en godisbit på hela 2024.
 
58.5 idag. Dvs snart mål. Får se om det stabiliserar runt den här vikten eller vad som händer, har inte medvetet ändrat ngt men varit hungrig (!) i veckan.

59 idag.

Enl kalendern mens imorgon, enligt kroppen kanske men inte solklart. Har inte tagit tag i motionen och nu har jag ont i både halsen och huvudet. Jobb-frun är pepp men ska återhämta sig från sjukdom. Sen blir det gymmet.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 960
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
465
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 107
Senast: Stergo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 877
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp