vikt på islandshäst

Eliin98

Trådstartare
Hej jag har ett Islandssto som jag skulle veta vikten på för att beräkna foderstat ordentligt..
Har inte möjlighet att väga henne på riktig våg.
Sånna där mätband stämmer ju aldrig vad jag hört, iaf inte på islandshästar.
Jag har försökt att räkna ut med flera olika "räkningsmetoder"
Men inget stämmer, antingen väger hon 200 eller 900 haha.
Jag har läst på olika forum osv där folk skriver hur mycket sina islandshästar väger och uppskattade hennes vikt till ca 400 kg och räknade ut foderstaten efter det.
Men jag tror hon inte väger riktigt så mycket, och jag vill inte ge henne en smula för mycket mat då hon redan är för tjock.
Jag tror hon är ca 138 cm i mankhöjd, ganska" ideal " kroppmässigt.
Hon är en normal/kraftig modell av islandshäst.
Hon är för tjock nu, hon är inte sådär supermega tjock men man ser ju att hon är lite överviktig.
Men det ska bort!
Så jag undrar, vad tror ni hon väger på ett ungefär?
Jag kan ladda upp en bild också bara jag lär mig hur man gör.
Hur kan man ladda över bilder från datorn hit till buke? man måste ju ha en "sidadress"?
 
Sv: vikt på islandshäst

Att gissa utifrån en bild är ju hart när omöjligt hur som. Har Du ingen klinik Du kan åka till för att väga henne? Tänker att det är bättre att veta än att gissa liksom. :)
 
Sv: vikt på islandshäst

Tror inte mina föräldrar går med på att låna en transport, lasta henne (kan vara jobbig att lasta) och åka till klilik bara för att väga henne:D
Det är ju inget som är speciellt viktigt egentligen :p
Det är väl bättre att försöka gissa än inget alls.
Men vi får väl se om vi ska på klinik av någon annan andledning någon gång fram över, raspa tänderna eller nåt så kan vi ju kanske kolla.
Men det lär väl inte bli på ett tag så tills dess får jag försöka gissa mig till ett ungefär iallafall
 
Sv: vikt på islandshäst

jag skulle lägga henne på 360 kg och sen om hon blir för mager öka mängden mat.
 
Sv: vikt på islandshäst

Min isis är ca 140 cm hög normal/lite kraftigare modell. Vägde honom på våg i somras, då vägde han 400 kg och enligt veterinär skulle han gå ner 40 kg för att hamna i bra hull. När jag kom hem så testade jag viktbandet och det visade också 400 kg :) Dock tycker jag att så fort han sätter vinterpäls så visar bandet alltid för mycket!
 
Sv: vikt på islandshäst

Min vägde 400 på viktband men vågen sa 450 men jag tror inte den var rätt för min kompis hade precis foten där innan :D
 
Sv: vikt på islandshäst

där jag räknar (hästsveriges program) kan man bara fylla i 300, 350, 400 kg osv. Ska jag testa räkna med 350 ?
 
Sv: vikt på islandshäst

Mitt ena sto vägde i normalhull välmusklad ca 140 cm, 400 kg prick. Då hade hon precis vad hon behövde på sin kropp, varken mer eller mindre. Hon fick anses som grov i sin kroppskontruktion.

Hennes son är fn 146 cm fet ponny, han väger på våg 470 kg, men är en mycket ung häst och jag kan tänka mig att en normalvikt landar runt 420-430 kg färdig och klar. Då kommer han förmodligen bli lite högre också.
 
Sv: vikt på islandshäst

när jag skriver in henne på 350 kg och fyller i den mat hon äter i nuläget utom nyponpulvret så står det-
(energi) tilldelat- 50.6
behov-42,4
balans-19.4
är det på tok för mycket energi om vi säger att hon egentligen väger 360, 370 kg?
 
Sv: vikt på islandshäst

när jag skriver in på freefarm och räknar henne som 375 kg så blir balansen 11..
vet inte hur jag ska göra, i nuläget får hon 6 kg hö per dag dubbla smh nät ute och inget nät inne under natten.
Hon får 0.4 kg krafft muskel per dag för att täcka upp proteinbehovet i höet utan att få för mycket energi.
Hon får även mineralpellets och nyponpulver.
 
Sv: vikt på islandshäst

En vältränad islandshäst, medel hög väger nog ofta runt 350kg. Jag håller just nu på med ett vikt/hull projekt på hippologutbildningen. Jag väger och hull bedömer 6st hästar som tränas på olika sätt.
Min träningshäst på ca 138cm väger 361kg och skulle nog kunna gå ned lite/lägga på sig lite mer muskler.
Mitt sto på ca 135cm är som finast i hullet när hon väger ca 320kg.

Är nog få islandshästar (medel höga) som är fina i hullet vid 400kg...
 
Sv: vikt på islandshäst

Fick hjälp att räkna fram att min islandsdam 132 bör väga 320-330 och det tror jag stämmer ganska bra men hon väger idag ca 360 lite väl rund om magen men inte direkt fet. Så 320-350 tror jag är normalt för isisar som inte är så jättestora
 
Sv: vikt på islandshäst

Intressant, jag trodde nog många vägde runt 400. Fast jag har bara antagit det alltså :p
 
Sv: vikt på islandshäst

Min häst jag hade förut var ca 140 i mkh och vägde runt 365kg när jag vägde honom. Hästar runt den mankhöjden verkar ju väga där omkring :) vet också att skolans hästar vägde runt 400kg när de var smällfeta ;)
 
Sv: vikt på islandshäst

Min islandskorsning (ser ut exakt som en islandshäst i kroppen) på drygt 150 cm i manken väger ca 400 kg när hon är i normalhull så din som är lite mindre borde ju då också väga mindre. På min häst stämmer viktmåttbandet riktigt bra och i vilket fall som helst så är det ett bra sätt att hålla koll på hästens hull tycker jag.
 
Sv: vikt på islandshäst

Intressant, jag trodde nog många vägde runt 400. Fast jag har bara antagit det alltså :p

Det är mycket som spelar roll, t ex kan nämnas att när vi körde in vår gammelman till kliniken för ca 3 år sedan efter att ha matvägrat ca 5 dagar, han var från början allt annat än fet men 5 dagar utan mat gjorde även det sitt till. På våg vägde han 417 kg 142-143 cm hög, det resulterade i att han fick gå iväg till en annan våg för invägning eftersom veterinären inte trodde detta stämde. Men det stämde, 417 kg även på nästa våg, och inte ett uns av fett på sin lekamen för då var han tunn i själva hullet men ännu inte tappat något i muskelväg.
 
Sv: vikt på islandshäst

Angående skillnad mellan viktband och våg har vi haft några tillfällen att direkt jämföra resultaten och kommit fram till att de ibland stämmer överens, ibland inte alls.
Största skillnaderna kommer då hästen har lagt sig till med rejäl gräs-/hömage men inte annars är alltför fet - med viktbandet mäter man ju framför värsta magen o då visar bandet rejält mindre än vågen. Andra fall då viktbandet visar för lite är om hästen är slank men bra musklad, för musklerna väger ju som bekant mer än fett, men sånt fattar ju inte viktbandet :p
Exempel från i försomras: Båda våra hästar är ungefär lika höga (ca 135 cm) o ganska grova till kroppsbyggnaden. Den hästen som (tyvärr) hunnit skaffa sig en ordentlig gräsmage vägde enligt viktbandet 345 kg och på vågen 390 kg :nailbiting: Den andra, som inte hunnit föräta sig o var någorlunda jämn i kroppen vägde enligt bandet 361 och på vågen 370 kg.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 104
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 323
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Det är första gången jag gör höanalys och jag tror att jag har extremt dåliga hövärden.. Det är till mitt lättfödda islandshäststo, 9...
2
Svar
23
· Visningar
4 699
Senast: Eliin98
·
Foder & Strö Hejsan! Jag undrar hur man räknar ut hästens vikt? Har räknat enligt tre olika formler jag hittat på nätet och har kommit fram till tre...
Svar
12
· Visningar
4 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp