Vikt på ryttare (ponny)

Finns det verkligen ridskolor som inte bara har så hög viktgräns, utan dessutom så många så stora elever att de behöver slänga upp dem på samma häst flera gånger per dag? :confused: Aldrig varit med om. Det fåtal stora ryttare jag sett på ridskolor har varit några långa, kraftiga män och ett par rejält överviktiga kvinnor. Med tanke på hur mycket tid jag ändå spenderat på ridskolor så tycker jag det är rätt få. Har svårt att tänka mig att det skulle förekomma så värst ofta faktiskt.

Sen så tycker jag det är lite konstigt att jämföra så faktiskt. Oavsett om någon ridskolehäst någonstans går med för tung ryttare, så blir ju inte ryttaren i TS mindre tung för det. Att någon helt annan häst med helt andra förutsättningar också rids av en ryttare som kan anses vara för tung gör ju varken till eller från för TS med ponny.
Nu menar jag inte på samma häst utan att det händer varje dag.

Jag jämför inte. Det var någon annan som skrev att det vore som att 120 kilos ryttare skulle rida 600 kilos hästar och det gör de ju.
 
Jag pratar om de jag träffat. Jag drar inte alla över en kam.
Vi pratar om inridning, inte någon timmes ridning/dag 6 dagar i veckan. Inridning innebär ju mycket korta stunder några gånger i veckan och med en duktig balanserad ryttare är det i normalfallet inga problem för en frisk häst. Om ryggen sjunker ner är det självklart att ryttaren är för tung precis som det är självklart att ryttaren är för tung om hästen breddar bakbenen när ryttaren sitter upp men en duktig ryttare märker sådant och hoppar genast av. Ingen vettig människa fortsätter ju då.


Hur många ridskolor har en våg folk får ställa sig på innan de sitter upp? Vem avgör vem som ska väga sig? För det är ju det enda sättet att veta och det hade, om det finns, inte varit okej alls. Att folk ljuger om sin vikt är ju liksom ingen nyhet. Självklart kan de neka om de tror att någon är för tung men de kan inte veta om Pelle väger 125 kg eller om han väger 90 kg.


Hur bra koll har du? Man blir ofta förvånad vad framförallt vältränade män väger. En man på 190 cm+ väger sällan under 100. Vältränad ligger han lätt på 120 kg. Vi hade (tyvärr) flertalet män som vägde i spannet runt 120 kg och självklart är det inte bra för ridskolehästar att ha nybörjare på ryggen som väger så mycket. En duktig ryttare i den viktklassen är det däremot inga problem med.

För det första har jag bara sett en handfull män på ridskolan jag red på. Och en del av dem var så pass korta/lätt byggda att de kunde rida D-ponnys utan problem. De som sett ut att väga 100 + kg har definitivt inte varit så många att alla stora hästar fått en på ryggen varje dag. De få tunga ryttarna sätts säkerligen upp på de största och mest viktbärande hästarna.

Ang. våg på ridskola så hade de det ett tag. Men utan siffror. Vågen var färgkodad och bredvid den satt en lista över hästarna där det stod vilka färger som fick rida dem. Jag vet inte hur detta hanterades i praktiken då jag inte red på ridskola då.
 
Nu skrev jag 190+. Inte 180-190. Jag har inte heller skrivit något om att de i regel väger utan att en vältränad man på 190+ kan väga 120.
Menar du vältränad som Atlas i gladiatorerna 2m lång och 135 kilo
Johan odelmark i och för sig vara 174 cm och väger 98 kilo
Samuelsson 2m 150 kilo

Så en vältränad manskropp på 190 cm och vikt på 125 kilo så pratar vi om en som inriktar sig på kroppsbyggarsporter och lägger många timmar varje dag på gym.
 
Fast vet vi helt ärligt att det är en unghäst? Tänker att problematiken i ts är ett stort skäl till att just shettisar inte rids in i lika tidig ålder som större ponnyer och stora hästar, just för att det är en väldigt liten person som måste göra det? Jag har läst igenom första sidan av tråden och ingenstans står det (vad jag kan se) att vi pratar om en tre-fyraåring. Det kan lika gärna vara en tioårig ponny. Ts kan ju mycket väl ha motionerat hästen på andra sätt som ger muskler (tömkörning eller körning exempelvis) men vill nu rida in den.

När jag letade efter en shettis som sällskap till min större ponny var nio av tio oinridna. Jag ville gärna ha en som gick att rida på eftersom det finns ett barn som vill, men den jag har var typ sutten på, inte mer. Dock sex år gammal och välmusklad. Inriden efter det av liten tonåring. Nu frågar inte jag vad folk väger, eller tvingar upp någon på en våg a la biggest loser (tycker det är rätt.... Läskigt att man verkar så säker på vad andra i ens omgivning väger som en del är i tråden, jag vet inte ens vad jag själv väger) men skulle väl gissa på hur hon ser ut och på vad jag vägde i samma ålder som att hon ligger runt 45 kilo, kanske lite mindre.
 
Fast vet vi helt ärligt att det är en unghäst? Tänker att problematiken i ts är ett stort skäl till att just shettisar inte rids in i lika tidig ålder som större ponnyer och stora hästar, just för att det är en väldigt liten person som måste göra det? Jag har läst igenom första sidan av tråden och ingenstans står det (vad jag kan se) att vi pratar om en tre-fyraåring. Det kan lika gärna vara en tioårig ponny. Ts kan ju mycket väl ha motionerat hästen på andra sätt som ger muskler (tömkörning eller körning exempelvis) men vill nu rida in den.

När jag letade efter en shettis som sällskap till min större ponny var nio av tio oinridna. Jag ville gärna ha en som gick att rida på eftersom det finns ett barn som vill, men den jag har var typ sutten på, inte mer. Dock sex år gammal och välmusklad. Inriden efter det av liten tonåring. Nu frågar inte jag vad folk väger, eller tvingar upp någon på en våg a la biggest loser (tycker det är rätt.... Läskigt att man verkar så säker på vad andra i ens omgivning väger som en del är i tråden, jag vet inte ens vad jag själv väger) men skulle väl gissa på hur hon ser ut och på vad jag vägde i samma ålder som att hon ligger runt 45 kilo, kanske lite mindre.
Nu skrev jag ju trots allt i början att jag tyckte att hon vägde för mycket, och var nyfikna på vad andra tyckte. That was it.
I sann Bukeanda har jag dock en fet, omusklad unghäst och redan bestämt att denna tjejen ska rida honom tre timmar per dag 7 dagar i veckan :angel: Jag låter folk hållas i tråden. Jag vet vad jag har i hagen.
 
Nu skrev jag ju trots allt i början att jag tyckte att hon vägde för mycket, och var nyfikna på vad andra tyckte. That was it.
I sann Bukeanda har jag dock en fet, omusklad unghäst och redan bestämt att denna tjejen ska rida honom tre timmar per dag 7 dagar i veckan :angel: Jag låter folk hållas i tråden. Jag vet vad jag har i hagen.
I vanlig Bukeanda så blir det rent hittepå när man inte får svaret man önskar. Ingen har påstått något av det du skriver.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 226
Senast: WBanna
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 959
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 040
Senast: Bri
·
Gnägg Hej! Har haft häst i många år men tog paus för ett par år sedan. Har då haft hopphästar och alltså inga billiga försäkringar. Går i...
Svar
4
· Visningar
1 112
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp