Vikt på ryttare (ponny)

Jag tycker faktiskt det är okej när det "bara" handlar om inridning. Hellre det än att ponnyn rids in av ett barn, inridningen blir därefter också. Jag hatar när småponnyer enbart rids och hanteras av småbarn, det är då det blir fel i hanteringen (oftast eftersom de vuxna i närheten resonerar som så att ponnyn ändå är så liten att inget kan hända). Min shettis hanteras precis likadant och ur samma säkerhetstänk som den större ponnyn. Nu är han övervuxen och grov (skulle tippa på att han är mellan 110-115 i mankhöjd) och ordentligt inriden först som sexåring. Barnet som normalt rider honom väger väl runt 30 kilo. Men han reds in av en större tjej, som kan rida. En sjuåring kan omöjligt rida in en häst på samma sätt som en vuxen, ens med mycket hjälp från marken. Det tycker jag är farligare för både ponny och eventuella ryttare i det långa loppet än att en liten vuxen/lättare tonåring sitter in hästen i början. Hon kommer ju inte rida runt på den i flera timmar sju gånger i veckan.
 
Gemensamt för dom shettisar jag mött som har bråkat vid ridning så har dom alla ridits av för tunga ryttare vid flera tillfällen och framförallt vid inridning.

Man sätter inte upp en ryttare som väger 120 kg på en häst som väger 600kg vid inridning även om ryttaren kan rida.
 
Gemensamt för dom shettisar jag mött som har bråkat vid ridning så har dom alla ridits av för tunga ryttare vid flera tillfällen och framförallt vid inridning.

Man sätter inte upp en ryttare som väger 120 kg på en häst som väger 600kg vid inridning även om ryttaren kan rida.
Jodå. Det är inget konstigt med det och det fungerar bra sålänge ryttaren är duktig och välbalanserad. Dessutom sätts 120 kg nybörjarryttare på ridskolehästar i 600 kilos klassen flera gånger varje dag. Det är så mycket värre än att en duktig ryttare som ligger i övre spannet för vad som är lämpligt viktmässigt rider in en häst. En bekant har ridit in många mindre ponnyer både egna och andras. Hen väger ca 50 kg och det har aldrig varit några problem. Perfekta barnponnyer har det blivit av allihopa. Ingen av de ponnyer jag har mött som ridits in av duktiga välbalanserade vuxna ryttare har det varit några problem med. Däremot de som ridits in av barn. De blir ingen lycklig av.
 
Jodå. Det är inget konstigt med det och det fungerar bra sålänge ryttaren är duktig och välbalanserad. Dessutom sätts 120 kg nybörjarryttare på ridskolehästar i 600 kilos klassen flera gånger varje dag. Det är så mycket värre än att en duktig ryttare som ligger i övre spannet för vad som är lämpligt viktmässigt rider in en häst. En bekant har ridit in många mindre ponnyer både egna och andras. Hen väger ca 50 kg och det har aldrig varit några problem. Perfekta barnponnyer har det blivit av allihopa. Ingen av de ponnyer jag har mött som ridits in av duktiga välbalanserade vuxna ryttare har det varit några problem med. Däremot de som ridits in av barn. De blir ingen lycklig av.
Vilken ridskola tillåter 120 kg ryttare ?
På samtliga jag varit på och även på turridning har maxvikt legat på 90 kg och ibland 100 kg. Och då har dom med den vikten fått rida vissa speciella hästar och inte fått välja som andra ryttare.
 
Jodå. Det är inget konstigt med det och det fungerar bra sålänge ryttaren är duktig och välbalanserad. Dessutom sätts 120 kg nybörjarryttare på ridskolehästar i 600 kilos klassen flera gånger varje dag. Det är så mycket värre än att en duktig ryttare som ligger i övre spannet för vad som är lämpligt viktmässigt rider in en häst. En bekant har ridit in många mindre ponnyer både egna och andras. Hen väger ca 50 kg och det har aldrig varit några problem. Perfekta barnponnyer har det blivit av allihopa. Ingen av de ponnyer jag har mött som ridits in av duktiga välbalanserade vuxna ryttare har det varit några problem med. Däremot de som ridits in av barn. De blir ingen lycklig av.

Precis! Om man pratar om två barn som ska rida samma ponny, där den ena väger 30 kilo (tydligen okej enligt de flesta) men inte kan rida och studsar runt på ryggen, bankar i sidorna och sliter ponnyn i munnen av ren okunskap, och en som väger 45 kilo och kan rida, då väljer jag elva gånger av tio barn nummer två. Sen kanske inte den personen ska rida i det långa loppet, men att rida in ponnyn och på så sätt ge hästen en positiv upplevelse av ridning, det gynnar alla. Att bli ryckt i munnen och dunsad i ryggen av ett litet barn kan aldrig ge en bra upplevelse. Alla har vi varit nybörjare och klumpiga på hästryggen. Men rida in hästar ska inga nybörjare göra.
 
Jodå. Det är inget konstigt med det och det fungerar bra sålänge ryttaren är duktig och välbalanserad. Dessutom sätts 120 kg nybörjarryttare på ridskolehästar i 600 kilos klassen flera gånger varje dag. Det är så mycket värre än att en duktig ryttare som ligger i övre spannet för vad som är lämpligt viktmässigt rider in en häst. En bekant har ridit in många mindre ponnyer både egna och andras. Hen väger ca 50 kg och det har aldrig varit några problem. Perfekta barnponnyer har det blivit av allihopa. Ingen av de ponnyer jag har mött som ridits in av duktiga välbalanserade vuxna ryttare har det varit några problem med. Däremot de som ridits in av barn. De blir ingen lycklig av.

Jag aldrig sett en ryttare på ridskola som jag tror väger 120 kg. Och definitivt inte flera gånger i veckan. Kanske finns någon enstaka per ridskola på 100+ kg men det är nog inte så vanligt.
 
Jodå. Det är inget konstigt med det och det fungerar bra sålänge ryttaren är duktig och välbalanserad. Dessutom sätts 120 kg nybörjarryttare på ridskolehästar i 600 kilos klassen flera gånger varje dag. Det är så mycket värre än att en duktig ryttare som ligger i övre spannet för vad som är lämpligt viktmässigt rider in en häst. En bekant har ridit in många mindre ponnyer både egna och andras. Hen väger ca 50 kg och det har aldrig varit några problem. Perfekta barnponnyer har det blivit av allihopa. Ingen av de ponnyer jag har mött som ridits in av duktiga välbalanserade vuxna ryttare har det varit några problem med. Däremot de som ridits in av barn. De blir ingen lycklig av.
Du behöver inte dra alla över en kant. Alla ponnyer reagerar säkert inte så men jo, jag tycker inte det ser riktigt okej ut att sätta det tyngre spannet på unga oinridna hästar. Jag har aldrig tyckt att det är okej, det betyder inte att det inte görs men det är min personliga åsikt i det hela. Jag tycker man ofta överskattar hästars förmåga att bära vikt och sen blir man förvånad när det blir problem. Jag tycker och kommer aldrig tycka att det känns rätt att se unga hästar gå runt med maxvikt där ryggen sjunker ner och man ser hur dom reagerar på tyngden.
Men det finns så klart undantag därmed. Det finns inget rätt och fel, bara forskning och personliga åsikter.
Och det är skillnad på 10 kilo hit och dit för hästen att bära, sen tillkommer utrustning på det.
 
Du behöver inte dra alla över en kant. Alla ponnyer reagerar säkert inte så men jo, jag tycker inte det ser riktigt okej ut att sätta det tyngre spannet på unga oinridna hästar. Jag har aldrig tyckt att det är okej, det betyder inte att det inte görs men det är min personliga åsikt i det hela. Jag tycker man ofta överskattar hästars förmåga att bära vikt och sen blir man förvånad när det blir problem. Jag tycker och kommer aldrig tycka att det känns rätt att se unga hästar gå runt med maxvikt där ryggen sjunker ner och man ser hur dom reagerar på tyngden.
Men det finns så klart undantag därmed. Det finns inget rätt och fel, bara forskning och personliga åsikter.
Och det är skillnad på 10 kilo hit och dit för hästen att bära, sen tillkommer utrustning på det.

Jag pratar om de jag träffat. Jag drar inte alla över en kam.
Vi pratar om inridning, inte någon timmes ridning/dag 6 dagar i veckan. Inridning innebär ju mycket korta stunder några gånger i veckan och med en duktig balanserad ryttare är det i normalfallet inga problem för en frisk häst. Om ryggen sjunker ner är det självklart att ryttaren är för tung precis som det är självklart att ryttaren är för tung om hästen breddar bakbenen när ryttaren sitter upp men en duktig ryttare märker sådant och hoppar genast av. Ingen vettig människa fortsätter ju då.

Vilken ridskola tillåter 120 kg ryttare ?
På samtliga jag varit på och även på turridning har maxvikt legat på 90 kg och ibland 100 kg. Och då har dom med den vikten fått rida vissa speciella hästar och inte fått välja som andra ryttare.
Hur många ridskolor har en våg folk får ställa sig på innan de sitter upp? Vem avgör vem som ska väga sig? För det är ju det enda sättet att veta och det hade, om det finns, inte varit okej alls. Att folk ljuger om sin vikt är ju liksom ingen nyhet. Självklart kan de neka om de tror att någon är för tung men de kan inte veta om Pelle väger 125 kg eller om han väger 90 kg.

Jag aldrig sett en ryttare på ridskola som jag tror väger 120 kg. Och definitivt inte flera gånger i veckan. Kanske finns någon enstaka per ridskola på 100+ kg men det är nog inte så vanligt.
Hur bra koll har du? Man blir ofta förvånad vad framförallt vältränade män väger. En man på 190 cm+ väger sällan under 100. Vältränad ligger han lätt på 120 kg. Vi hade (tyvärr) flertalet män som vägde i spannet runt 120 kg och självklart är det inte bra för ridskolehästar att ha nybörjare på ryggen som väger så mycket. En duktig ryttare i den viktklassen är det däremot inga problem med.
 
Jag pratar om de jag träffat. Jag drar inte alla över en kam.
Vi pratar om inridning, inte någon timmes ridning/dag 6 dagar i veckan. Inridning innebär ju mycket korta stunder några gånger i veckan och med en duktig balanserad ryttare är det i normalfallet inga problem för en frisk häst. Om ryggen sjunker ner är det självklart att ryttaren är för tung precis som det är självklart att ryttaren är för tung om hästen breddar bakbenen när ryttaren sitter upp men en duktig ryttare märker sådant och hoppar genast av. Ingen vettig människa fortsätter ju då.


Hur många ridskolor har en våg folk får ställa sig på innan de sitter upp? Vem avgör vem som ska väga sig? För det är ju det enda sättet att veta och det hade, om det finns, inte varit okej alls. Att folk ljuger om sin vikt är ju liksom ingen nyhet. Självklart kan de neka om de tror att någon är för tung men de kan inte veta om Pelle väger 125 kg eller om han väger 90 kg.


Hur bra koll har du? Man blir ofta förvånad vad framförallt vältränade män väger. En man på 190 cm+ väger sällan under 100. Vältränad ligger han lätt på 120 kg. Vi hade (tyvärr) flertalet män som vägde i spannet runt 120 kg och självklart är det inte bra för ridskolehästar att ha nybörjare på ryggen som väger så mycket. En duktig ryttare i den viktklassen är det däremot inga problem med.

Nu försvarar jag absolut inte detta förfarande, men jag vet ridskolor där man ställt upp respektive ridgrupp på led och sedan har alla vägts en efter en.

Sen håller jag inte riktigt med om att män på 190+ behöver väga så mycket. Absolut om de är utpräglade "muskelbiffar", eller väldigt överviktiga, men inte annars. Mina killkompisar i den längdkategorin väger runt 85-90 kg de flesta (även de som är närmare 200 cm än 190 dito!), visserligen är många då åt det lite smalare hållet, men inte utstickande på något sätt. Min pappa som ändå är utpräglat överviktig och 192 cm, väger 105-110 kg. Så 120 kg köper jag faktiskt inte. 100 kg möjligen, men inte mycket därutöver.
 
@TinyWiny fast alltså näe... en vältränad man i längd 180-190 cm väger inte 120 kg i regel, snarare 90-95. Om vi nu ska diskutera just det.

Jag vet nog inga ridskolor som inte har viktgräns runt 90 kg på hästarna faktiskt. Samma sak med turridningsställen och olika verksamheter som tar emot elever för träning på verksamhetens egna hästar.
 
Alla erfarna hästmänniskor jag känt har


Snarare 70-80 kg skulle jag säga.

Det är högst individuellt utifrån kroppstyp och typ av träning vilket du ju även inser så i sammanhanget tycker jag det är klokt att lägga sig åt det högre spannet utifrån diskussionen. Summa summarum så väger inte vältränade män trots längd, 120 kg vilket var påståendet jag adresserat.
 
@TinyWiny fast alltså näe... en vältränad man i längd 180-190 cm väger inte 120 kg i regel, snarare 90-95. Om vi nu ska diskutera just det.

Jag vet nog inga ridskolor som inte har viktgräns runt 90 kg på hästarna faktiskt. Samma sak med turridningsställen och olika verksamheter som tar emot elever för träning på verksamhetens egna hästar.
Nu skrev jag 190+. Inte 180-190. Jag har inte heller skrivit något om att de i regel väger utan att en vältränad man på 190+ kan väga 120.
 
Jodå. Det är inget konstigt med det och det fungerar bra sålänge ryttaren är duktig och välbalanserad. Dessutom sätts 120 kg nybörjarryttare på ridskolehästar i 600 kilos klassen flera gånger varje dag. Det är så mycket värre än att en duktig ryttare som ligger i övre spannet för vad som är lämpligt viktmässigt rider in en häst. En bekant har ridit in många mindre ponnyer både egna och andras. Hen väger ca 50 kg och det har aldrig varit några problem. Perfekta barnponnyer har det blivit av allihopa. Ingen av de ponnyer jag har mött som ridits in av duktiga välbalanserade vuxna ryttare har det varit några problem med. Däremot de som ridits in av barn. De blir ingen lycklig av.

Finns det verkligen ridskolor som inte bara har så hög viktgräns, utan dessutom så många så stora elever att de behöver slänga upp dem på samma häst flera gånger per dag? :confused: Aldrig varit med om. Det fåtal stora ryttare jag sett på ridskolor har varit några långa, kraftiga män och ett par rejält överviktiga kvinnor. Med tanke på hur mycket tid jag ändå spenderat på ridskolor så tycker jag det är rätt få. Har svårt att tänka mig att det skulle förekomma så värst ofta faktiskt.

Sen så tycker jag det är lite konstigt att jämföra så faktiskt. Oavsett om någon ridskolehäst någonstans går med för tung ryttare, så blir ju inte ryttaren i TS mindre tung för det. Att någon helt annan häst med helt andra förutsättningar också rids av en ryttare som kan anses vara för tung gör ju varken till eller från för TS med ponny.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 739
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 886
Senast: Bri
·
Gnägg Hej! Har haft häst i många år men tog paus för ett par år sedan. Har då haft hopphästar och alltså inga billiga försäkringar. Går i...
Svar
4
· Visningar
1 102
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp