Bukefalos 28 år!

Viktbärande häst - skenbensomfång

S

Seppo

Vet att ämnet börjar bli lite uttjatat men någonstans (troligen på någon hemsida) har jag sett en tabell där hästens skenbensmått visade hur tung ryttare den kan bära. Detta "system" används tydligen ofta i England som jag förstått det. Är det någon som vet var man kan hitta dessa rekommendationer om skenbensomfånget och ryttarvikten.

Givetvis måste i slutändan hästens kropp och hälsa avgöra hur tungt den kan bära men detta skulle ändå kunna innebära att en liten kraftig ponny skulle kunna bära mer än en större men tunn häst.

En annan fråga i sammanhanget som jag funderat över är om man mäter skenbenets omfång endast på frambenen eller om man mäter både fram- och bakben och räknar ut snittvärdet. Någon som vet?

/My
 
Skenbensomfång brukar alltid mätas på frambenen.

Jag såg tabellen i Ridsport och reagerade på hur grova de hästar som klassades som "mkt viktbärande" måste vara. Har för mig att den översta (av tre) klassen innehöll hästar med skenbensomfång >26 cm (eller var det 26.5 cm). Min syster har ett grovt hbl på 173 cm, och jag tror att han har skenbensomfång 23.5 cm. De hästarna som åsyftades här måste vara rejäla irish draught korsningar av vagnshästtyp...
 
Visst har skenbenet en viss betydelse men ryggen och bakpartiet har en större betydelse framförallt en kort ,satt häst med en bra rumpa har en bra bärande kraft kolla i vår värld en länghoppare och en tyngdlyftare fast man inte ska jämföra så kan man ju se skillnaden eller?? för en häst ska ju inte bara bära på frampartiet vi talar ju ofta om samling och vad gör vi då ??
 
en som stod i stallet förut har en liten travare på ca 155 cm, smäcker, rätt lång i kroppen, och hon väger säkert över 90 kg.
inga problem att bära för hästen.
 
Självklart bär hästen den vikten om hon är en skicklig ryttare som inte felbelastar eller har långa träningspass .
men i längden kan hästen drabbas av skador hästen är en lojal kämpe som inte gnäller i första taget.
 
Sv: Viktbärande häst - skenbensomfång

Jag har läst på en engelsk sida att om du tar hästens vikt delat i 6 så har du vikten ryttaren får ha inklusive utrustning.
 
Sv: Viktbärande häst - skenbensomfång

Osäkert hur mycket "vikt" man ska lägga på såna studia och tabel.
Av gamle erfarenhet vet vi att dom Karolina Hästar var av D-Ponny storlik, månge inte mer än stor C och dom skulla kunne bar 130kg och avverka 5 mil om dagen.
 
Sv: Viktbärande häst - skenbensomfång

Men så kan man väl inte resonera. Bara för att hästen inte faller död ner betyder ju inte det att den bär ryttaren utan problem. Hästar klagar sällan och när dom väl klagar har dom burit för mycket under för lång tid.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 414
Senast: Jamtland
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
2 961
Senast: Lazy Lady
·
Hästvård Behöver bolla lite funderingar och även få lite tips. Drar historian lite kort först. Stor tungt halvblod som fick en bäckenkrans...
Svar
2
· Visningar
1 077
Senast: Darby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp