"Viktbärande"???

K

knyttet

\"Viktbärande\"???

Har fått hem ett litet sto, en shetlandskorsning. Hon har troligtvis island i sig också, är enormt grov med rejäl benstomme. Mankhöjden ligger nånstans runt 110 cm.
Hon ska ridas ev en liten tjej sen, men måste sättas igång först. Hon ser så rejäl ut så jag har funderat på om jag kan skritta henne själv (jag väger 56 kg). Vad borde en rejäl ponny i den storleken orka? Jag vet ju att jag kommer att vara lång, men skulle hon orka? Det handlar bara om skrittpromenader, men jag kanske ändå är för tung? Vad tror ni?
 
Re: \"Viktbärande\"???

Min jobbarkompis har en shettis en rätt stor och bastant kille och hon säger att han nog kan bära runt 50-55 kg iallafall när det gäller skritt
 
Re: \"Viktbärande\"???

Jag red en shettis när jag var liten och han kunde bära runt 50-55 kg i skritt.
 
Re: \"Viktbärande\"???

Hmm, jag vet i alla fall en shettis korsnig, väldigt kraftig och med en mankhöjd på 115 cm, som rids dagligen av en tjej på ca 55 kg, även i trav. Men så är den ponnyn i väldigt bra kondition också...
 
Re: \"Viktbärande\"???

Någon enstaka gång går säkert bra men jag hade inte ridit flera gånger. Hästen är ju inte igångsatt.
Eftersom det endast handlar on skrittpromenader kan du väl leda den lilla tjejen? :)

Hlsn Elisabet :bump:
 
Re: \"Viktbärande\"???

Om du väger 56 kg kan du rida i både skritt, trav och galopp!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 103
Hästmänniskan Skulle gärna vilja ha lite hjälp om vilken storlek på häst som skulle passa mig bäst . Jag är en tjej på 25 år som till våren tänkte...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 463
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 163
Senast: Badger
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 857
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Vad är detta?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp