Viktgräns på ridskola

K

knabstrup

Hur ser det ut på era ridkolor runt om i landet? Har ni någon generell gräns för vad eleverna max får väga, och i så fall vad ligger den på?
 
Nej, vi har det inte men jag tycker att det skulle vara intresant att höra om andra ridskolor har det.
Man borde ha viktgräns på vissa hästar tycker jag kanske inte en generell gräns, jag menar hästar är ju olika byggda och olika stora och klarar olika mycket.
 
En ridskolehäst får man ju förutsätta, är en stabil färdigväxt häst med flera års regelbunden ridning. Alltså klarar den av att bära ganska många kilon.

En tung ryttare med bra sits och balans är mindre "skadlig" för hästen än en lättare som skumpar upp och ned hela tiden.

Malin
 
Rider islandshäst och på ridskolan jag rider finns en gräns på 100 kg.
 
På den ridskolan jag har min häst är det gräns 50 kg för ponny och 90 för häst.
 
35 kg max på den lilla shettisen & något mer på de större,annars max 50-55 på ponnyerna...

Mvh Pigge
 
Vi har viktgränser för alla hästar. Kommer inte ihåg nu vad det är för gränser. Står ett schema hur mycket varje häst klarar.
:bump:
 
Nej, hos oss har vi ingen generell gräns. Det är olika beroende på både häst och ryttare...
 
där jag kommer ifårn har vi hästar i alla storlekar, så det finns ju ngn som passar alla. Sen är det ridlärarna som sätter ut hästar till lektionerna så att alla frå en lämplig häst. När nya elever anmäler sig tex via telefon frågar vi om vikt och längd för att kunna sätta rätt häst, men har ingen exakt gräns på varje häst. Det kan ju vara svårt eftersom en häst som går i rätt form bär mkt mer än den som har en nybörjare i obalans på ryggen.
 
På vår ridskola finns det ingen viktgräns. Det finns må¨nga olika stora hästar, så det finns alltid någon som passar oavsett storlek på ryttaren.
 
Näe där jag red förut hade dom inte det.
Men vissa hästar som var svagare fick förstås ta dom lättare ryttarna.
Sen hade vi vissa hästar som fick ta de som var större än de övriga.

Eftersom ridskole hästar ändå bör vara välmusklade och färdigutvecklade så ska det inte vara någon större fara, så länge man har någon häst som är större.

Har man bara mindre hästar måste man kanske ha någon gräns...
Som någon skrev tidigare, så är det värre om en person inte kan rida och stutsar omkring i sadeln :bump:, än en rundare person som rider rätt.
 
Vi har 100kg på de stora hästarna, men vi har många kraftiga halvblod också. Och dom sätter inte mig på en B-ponny iheller. Ibland är det någon som är lite väl lång som får rida shettisarna men då är det för att dom inte har fått någon motion den dagen.
 
Vi har en gräns på 100kg på stor häst och på ponny är det olika beroende på vilken ponny det är.
 
Där jag red förut så hade man en generell gräns på 85 kg, vet inte om de hade någon gräns för ponny. I mitt tycke var den gränsen alldeles för låg. Det är inte många normalstora killar som klarar den gränsen.

/Pauling
 
vi har ingen direkt gräns så. Men vi har en lista där det står hur mycket varje häst kan bära som mest.
 
50för d-ponnys åxå??? väldigt LÅG gräns isåfall!
är smal och väger över 55+! :crazy:
 
Vi har ingen skriven viktgräns så, det är alldeles för svårt att säga. En lite tyngre balanserad ryttare är bättre än en obalanserad lite lättare ryttare. Ridläraren delar alltid ut hästar i sina egna grupper och känner alla elever och vet vilka som kan rida vilka hästar.
 
På våran ridskola, ekerö rs, har varje häst en maxgräns, särskilt ponnyerna. Dom är typ på 55-65 kilo vanligast.
 
Jag tror inte vi har någon viktgräns.
Jag har inte växt något på längden eller gått upp i vikt, men fick ändå börja med stor häst, för det fanns inte plats i någon ponnygrupp. Jag kan rida både C- och D-ponnyer. Känner mig ganska liten på de stora pållarna, och kommer bara upp på den minsta utan att kliva på något =/ Hon är 156 cm (min favorit =))
 
vi har ingen viktgräns utsatt men hästarna får ju inte gå med större ryttare än de klarar av.

Dock tycker jag nog att det kan vara lite lågt med 100 kg gräns. Hästar orkar mer än så om de är väl musklade. Kolla bara på voltigehästar, nu är de flesta hästarna oftast stora men tänk efter vad tre personer på ryggen väger.

Om man tränar hästen rätt så är det inget problem. Dessutom brukar det inte vara överskott på tunga ryttare så hästarna behöver ju inte gå med tungt varje pass.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
5 849
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 124
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 057
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp