Viktgräns.

Status
Stängd för vidare inlägg.
På turridningen jag jobbar tar vi emot alla slags ryttare för en 2-timmars ridtur (skritt för nybörjare och trav om dom vill. Galopp enbart för erfarna ryttare samt alla erbjuds att sitta på sin häst barbacka i havet, vi går djupt till ca 10-20cm under mankhöjd ungefär, detta är den sk höjdpunkten på ridturen).

Vi har en viktgräns på 90kg och vi har två clydies och en stor quarterhäst som är dömda att alltid ta dessa.
Sedan har vi 3-4 hästar till vi kan sätta 80-85kg på och resten är okej att bära runt 65-75-80kg. Några sätter vi aldrig mer än 65kg på av olika anledningar.

När det är lågsäsong kan vi tumma på 90-kg-gränsen samt om ryttaren är erfaren eller 'bara lång'.

Men nu närmar sig skolloven och högsäsong och vi har märkt att vi får fler och fler tyngre människor som vill rida. Nybörjare.
Dom tar reda på viktgränsen och sedan bokar dom in sig som 90kg.
När de väl kommer dit och fyller i papper är det många som fyller i 93, 95, 96 kg osv...

Hur tusan ska vi hantera det här? Och hur strikt ska man vara?

Jag och ägaren har den här diskussionen varje vecka.

Jag tycker att vi ska sätta en våg på kontoret och be att alla som kommer MÅSTE ställa sig på vågen. Och om de väger över 90 så får de inte rida, no $ refunds heller (speciellt under högsäsong när hästarna jobbar varje dag).

Men hur hanterar man detta i verkligheten? Om någon kommer in, har betalt i förskott och sedan väger 92kg?

Jag skulle hata att behöva tala om för en överviktig människa att den är för tung för våra hästar. De tittar ut och ser en stor clydie och tänker liksom VA?
Men det är ju att våra stora hästar är de som jobbar hårdast. Såklart de kan ta 110kg om de måste, men inte två ggr om dagen varje dag...
Överviktiga människor som aldrig ridit förut och skumpar överallt på deras ryggar. Icke flexibla heller när det gäller att ta sig av hästarna.. (vi har höga pallannordningar som alla använder när de kliver upo på hästarna... men att ta sig av brukar vara en annan osmidig historia...

Vi brukade ha en viktgräns på 95 men då hade vi många som vägde över 100 som kom som hade ljugit om sin vikt vid bokning...

Vad gör man?
 

Det är inte min inställning det är av erfarenhet oavsett vad du tycker.

Jag har inte sagt någonting om vem som får rida och vem som inte får. Jag diskuterar olika förslag, olika lösningar på ett problem och så långt har vi nog kommit i diskussionen att vi (ranchen) bör ha EN vikt för alla oavsett kroppsform, så just det du skriver har vi redan kommit förbi.
Varför nämner du ens feta i termer som:

"Jag skulle hata att behöva tala om för en överviktig människa att den är för tung för våra hästar. De tittar ut och ser en stor clydie och tänker liksom VA? "

"Överviktiga människor som aldrig ridit förut och skumpar överallt på deras ryggar. Icke flexibla heller när det gäller att ta sig av hästarna.. (vi har höga pallannordningar som alla använder när de kliver upo på hästarna... men att ta sig av brukar vara en annan osmidig historia..."

Är det bättre att tal om för en icke överviktig att denne är för tung för hästen eller se normalviktiga personer (som kan ha samma vikt som överviktiga beroende på andra variabler) skumpa på hästryggen?

--

Min erfarenhet, den kommer från islandshästar, är att de är långa obalanserade personer som klarar sig sämst. Vikten påverkar hästarna förhållande vis mindre än vikten. Man ser det mycket tydligare på islandshästar då många har instabila gångarter och inte klarar att hålla gångarten om ryttaren stör för mycket.
 
Angående tränad vs överviktig nybörjare så tror jag det beror till stor del hur man är tränad. Jag hade mycket lättare att börja rida igen som bara "tjock" efter ett längre riduppehåll än när jag var mer tränad. Rent fysiskt så kanske koordinationen var bättre men det räckte med tio minuter på hästryggen för att jag skulle få rejäl mjölksyra och börja spänna mig medans otränad red jag en timme utan att det blev lika jobbigt. Samma med min bror som red för första gången efter års uppehåll men var rejält vältränad då, efter bara en stund var han tvungen att kliva av då han fick sån kramp överallt. Hästen såg klart besvärad ut på slutet när han satt och spände sig hela tiden.
När man får rejäl mjölksyra och börjar spänna sig på hästryggen så är man inte lika följsam som ryttare och jag kan tänka mig att det blir ganska jobbigt att bära upp en då. Därför tänker jag mig att det ändå kan vara lättare för hästen att bära upp en tjock person som inte sitter och spänner sig varje steg den tar. Är man vältränad inom nåt som kräver kondition så kan jag däremot tänka mig att man har muskler som är vana att arbeta länge och fungerar bättre med ridningen eller om man kört både kondition och styrketräning. Det beror på hur man ser på termen "vältränad", min bror tränade för bodybuilding på den tiden så han såg ju vältränad ut men hade inte de fysiska förutsättningarna att klara av ett längre ridpass. Hans muskelmassa var anpassad till korta explosiva rörelser med vila emellan och inte lågintensiv träning under längre tid. Att dra alla tjocka över en kam är lika vanskligt som att dra alla vältränade över en kam.
 
Att avla/köpa större hästar för att människan blir fetare är för mig ett steg i fel riktning. Det är även svårt att hitta bra turridningsmaterial som det är.
Vi köpte en clydie för 1.5 år sedan som tyvärr inte klarade det tropiska klimatet vi lever i heller. Så den fick säljas igen :(
Stor häst är inte det samma som viktbärande. Välmusklad, bra inte för lång rygg, starka inte för långa ben och stabilt byggd torde vara idealet. För stora hästar är inte så jättehållbara, min erfarenhet är att de är mindre hållbara, i synnerhet om vi inte talar om kallbloden. Sen är det klart att hästen inte bör vara liten, shettisar må vara vitkbärande men är för små för att bära tunga människor.

---
Och sen är det väl frågan om tillgång och efterfrågan. Är det efterfrågan på viktbärande hästar så är det rimligt att man avlar på dessa. Men att de ska vara vansinnigt stora för att vara viktbärnde är mest en myt.
 
Angående tränad vs överviktig nybörjare så tror jag det beror till stor del hur man är tränad. Jag hade mycket lättare att börja rida igen som bara "tjock" efter ett längre riduppehåll än när jag var mer tränad. Rent fysiskt så kanske koordinationen var bättre men det räckte med tio minuter på hästryggen för att jag skulle få rejäl mjölksyra och börja spänna mig medans otränad red jag en timme utan att det blev lika jobbigt. Samma med min bror som red för första gången efter års uppehåll men var rejält vältränad då, efter bara en stund var han tvungen att kliva av då han fick sån kramp överallt. Hästen såg klart besvärad ut på slutet när han satt och spände sig hela tiden.
När man får rejäl mjölksyra och börjar spänna sig på hästryggen så är man inte lika följsam som ryttare och jag kan tänka mig att det blir ganska jobbigt att bära upp en då. Därför tänker jag mig att det ändå kan vara lättare för hästen att bära upp en tjock person som inte sitter och spänner sig varje steg den tar. Är man vältränad inom nåt som kräver kondition så kan jag däremot tänka mig att man har muskler som är vana att arbeta länge och fungerar bättre med ridningen eller om man kört både kondition och styrketräning. Det beror på hur man ser på termen "vältränad", min bror tränade för bodybuilding på den tiden så han såg ju vältränad ut men hade inte de fysiska förutsättningarna att klara av ett längre ridpass. Hans muskelmassa var anpassad till korta explosiva rörelser med vila emellan och inte lågintensiv träning under längre tid. Att dra alla tjocka över en kam är lika vanskligt som att dra alla vältränade över en kam.
Varför skulle tränade personer spänna sig mer än otränade? Gör muskler att man spänner sig mer?
 
Herr Häst är 162 cm, så du har helt rätt! :)

Nej, jag håller med dig! Har för mig att jag sett/läst i något papper från när han skulle säljas som 4 åring, att han då vägde 480 kg till sina 162 cm. Har sett några bilder från den tiden också. Då var han "unghästslimmad" och rätt så omusklad, men absolut inte utmärglad. Åt andra hållet ser han ut som en spärrballong över 570 kg, och när han (vilket f.ö. vägdes upp på klinik och är det mesta han mig veterligen vägt!) som konvalecent vägde 593 kg, ska vi inte ens prata om hur han såg ut.... :(

Vad det beträffar ryttarens storlek tycker jag för det första att du ser alldeles lagom ut på din häst! :)
Sen håller jag med dig ang. Längd/vikt. Nu ska jag inte uttala mig allt för definitivt, men mig veterligen har alla H.Hs förevarande ryttare, åtminstone de stadigvarande/ägarna, varit mellan ca. 170 cm/70 kg och 190 cm/95 kg. Vilket jag förövrigt inte tror är någon slump direkt. :grin: Mig veterligen är jag den första stadigvarande ryttaren som varit under 170 cm/70 kg. När mamma, som red i 20 år som ung (alltså ingen total nybörjare), och är 172 cm/ca. 65 kg, ridit på honom, har t.om. hon tyckt att han känts "i större laget" för henne. Jag skulle säga att ca. 185 cm/75-80 kg är det mest optimala storleksmässigt på honom. Och ca. 155-160 cm/50 kg vara den undre gränsen för när man kan rida honom "ordentligt" och inte bara åka med.
(Jag är förövrigt 162 cm/ca. 55 kg, kan förtydligas).

Fast du ska aldrig behöva kraftrida en häst. Jag har tex haft elev som hade en Shire på 190 ca och hyfsat grov. Den var ju lika känslig och lätt som en häst på 150. Hästen ska ju bära sig själv. Du ska bara tala om för den hur den ska göra det via dina hjälper. Och en häst på 190 har ju inte sämre känsel än en häst på 150.

Det finns ju proffsryttare som rider int GP och är typ 2 äpplen höga. Kolla Bettina Laisbo tex. Hon är ju väldigt liten och rider stora hästar. Hon ser ju bara till att ha dem lydiga och att hjälperna går igenom.

Så om din häst känns tungriden handlar det om att den antingen inte förmår pga sina pålagringar, spatt eller vad det nu var den hade. Eller att den inte är korrekt skolad/ni inte sett till att hjälperna går igenom och då kan skruva ner volymen sas och komma till små hjälper.
Hur lätt en häst känns hänger inte på mankhöjden eller båldjupet. Det handlar om att den är skolad till att dels reagera men också rätt reaktion.
 
Kul att det blev en diskussion om ämnet även om sidospåren är många...

Angående sadlarna så använder vi kvalitetssadlar till alla hästarna. Av de 24 sadlarna vi har är det 3-4 st som väger upp emot 20kg. Gissar att sadeln till en av clydisarna är över 20kg (bara sadeln).

De flesta av våra sadlar ligger gissningsvis mellan 10-15kg. Några lättare sadlar med då de är barnsadlar och eller inte samma kvalitet.


Vi har alla olika erfarenheter och det är kul att läsa om.
Som någon skrev, en stor häst är rimligtvis inte mer viktbärande. Våra clydesdales är stora och kan ta mer vikt än de andra (mestadels quarterhästar) men de är inte på långa vägar lika stora/massa som de clydes jag red i skottland.

Vi har inte problem med att fylla våra ridturer även om vi säger nej till folk som är över 90kg. Så det där med efterfrågan är ju en sanning med modifikation.

Och som svar till @Lobelia
Ja, det är lättare att tala om för en vältränad människa att denne är för tung samt ja det skär inte lika mycket i hjärtat av att se en lättare människa skumpa runt.
Vi gör vårt yttersta för att ge tips till de som behöver och normalviktiga personer här lättare för sig. Speciellt när det kommer till att hitta balans och rytm till att rida lätt.

Igen _inte alla_ vissa hittar aldrig rytmen.
Men generellt.
 
Fast är det fatshaming att tänka sig att idrottsmän/kvinnor generellt har bättre kroppskontroll, balans och styrka än helt otränade människor som aldrig idrottat?

Det är för mig orimligt. Självklart har det effekt när man tränar en massa. Jag antar t ex att en professionell dansare har bättre balans, koordination och kroppskontroll än jag, som aldrig tagit ett danssteg. Jag tror att maratonlöpare har bättre kondition än jag, som jobbar på kontor och aldrig springer.

Ridning är en idrott. Självklart hjälper det om man är vältränad.

De har bättre kroppskontroll och det behöver inte alls vara av godo för just ridning eftersom de inte är vana att vara följsamma utan mer att själva kontrollera.

Jag har sett många exmepel på både idrottare, dansare och gymnaster som inte alls är bra på att vara just följsamma med hästen. Vilket en otränad inte alls behöver ha problem med.

Jag tycker det är fatshaming att ha viktgräns men den gäller bara för personer med kroppsfett. För övrigt kan man vara fet och vältränad också.
 
De har bättre kroppskontroll och det behöver inte alls vara av godo för just ridning eftersom de inte är vana att vara följsamma utan mer att själva kontrollera.

Jag är ett exempel på det. Innan jag gick upp i vikt så jobbade jag på gym, både som styrketräningsinstruktör och personlig tränare. Jag var väldigt vältränad och fit under dom åren och jag fick ofta höra av min dåvarande dressyrtränare att jag många gånger blev för stark.
Svårigheten när jag vägde för mycket p g a ökad fettmassa var ju det omvända för då hade jag inte kontroll över alla dom kroppsdelarna som liksom skvalpade runt. Lagom är bäst. :angel: :D

Jag har själv tränat en hel del "vältränade personer" d v s muskulösa men som haft jättesvårt med balans och koordination så jag hävdar fortfarande att man inte ska döma efter utsidan.
Det är bra med en viktgräns för turridningshästar men i min åsikt ska den då gälla alla.

Det är skillnad på privathäst som bara bär en ryttare. Min häst tränade upp sig på vägen för min viktökning kom ju inte över en natt så hennes belastning ökade successivt precis så som stärkande träning ska läggas upp. Jag har vid ett enstaka tillfälle suttit upp på min stallägares häst och den reagerade. Den hästen är van vid att bära en 55 kg ryttare och jag vägde strax under 80 vid den tidpunkten så där valde jag att avstå.
 
Om jag inte minns helt fel är @Dressyrtjejen_97 häst i samma stl som min d v s 162-163? Min häst är vägd på klinik och vägde då 543 kg. Då såg hon ut så här. Sen kan vi ju förvisso ha lite olika typ av häst men jag tror inte att en normalbyggd häst i den storleken hade sett utmärglad ut vid 530 kg.

Allmänt:
När den här bilden togs var min vikt ca 82-83 kg + utrustning blir det säkert en bit över 90 kg men det har min häst med lätthet sprungit runt med både på terrängbanan och på andra ställen.

10636256_10203515714626024_6449526526200981111_n.jpg

Detta gör mig ännu mer övertygad om att HH inte väger det
De har bättre kroppskontroll och det behöver inte alls vara av godo för just ridning eftersom de inte är vana att vara följsamma utan mer att själva kontrollera.

Jag har sett många exmepel på både idrottare, dansare och gymnaster som inte alls är bra på att vara just följsamma med hästen. Vilket en otränad inte alls behöver ha problem med.

Jag tycker det är fatshaming att ha viktgräns men den gäller bara för personer med kroppsfett. För övrigt kan man vara fet och vältränad också.

Man kan väga mycket utan att vara fet med.
 
Varför skulle tränade personer spänna sig mer än otränade? Gör muskler att man spänner sig mer?

Jag skrev beroende på hur man är tränad så behöver man inte alls vara följsam. Personer med mycket muskelmassa får mjölksyra snabbare då det går åt mer syre till en större mängd muskelmassa, är man då inte tränad passande för uppgiften utan gör arbete musklerna inte är vana vid så kan det bli smärtsamt = att man spänner sig. Detta gäller såklart inta ALLA tränade personer som jag skrev men beroende på hur man tränat så vänder jag mig emot att alla tränade automatiskt skulle rida bättre än tjocka för att de är tränade. Man har två (eller egentligen tre men jag förenklar) typer av muskelfibrer, ägnar man sig åt konditionsidrott så får man mer av den uthålliga typen av muskelfibrer (som passar bättre i ridning) ägnar man sig åt kraftsport så får man snabba och explosiva typen av muskelfibrer som klarar hårt arbete men bara en kort stund. Har man mestadels den senare typen av muskelfibrer så kan det innebära att man får mjölksyra snabbt då den typen av fibrer inte van vid det lågintensiva längre arbetet ridning innebär.
 
Men varför inte köpa större quarterhästar? Har sett många och grova sådana här i Sverige. Iallafall när jag var ute i svängen. Som vanliga nordsvenskar fast med lite smalare ben typ. Borde väl finnas där ni bor också? Den jag red förr var iallafall 160cm och bred som en ladugård större att sitta på. Men det var 10+år sedan.
 
Kul att det blev en diskussion om ämnet även om sidospåren är många...

Angående sadlarna så använder vi kvalitetssadlar till alla hästarna. Av de 24 sadlarna vi har är det 3-4 st som väger upp emot 20kg. Gissar att sadeln till en av clydisarna är över 20kg (bara sadeln).

De flesta av våra sadlar ligger gissningsvis mellan 10-15kg. Några lättare sadlar med då de är barnsadlar och eller inte samma kvalitet.
Är det western sadlar? De flesta sadlar av engelsk model väger runt eller under 10 kg. I och för sig ganska ointressant med något kg hit och dit.

Vi har inte problem med att fylla våra ridturer även om vi säger nej till folk som är över 90kg. Så det där med efterfrågan är ju en sanning med modifikation.
Då finns det ingen anledning att inte införa en viktgräns om gästerna är för tunga. Men du kanske ser det som ett större problem än den sm bestämmer. Det är inte säkert att det är du som har rätt.

Och som svar till @Lobelia
Ja, det är lättare att tala om för en vältränad människa att denne är för tung samt ja det skär inte lika mycket i hjärtat av att se en lättare människa skumpa runt.
Du kanske skulle strunta i att fundera över om personer är överviktiga eller inte/vältränade eller inte och fokusera vikten i sig. Du fokuserade mycket på övervikt i ditt inlägg, fundera på varför, i mina ögon så tyder det på att problemet ligger hos dig. Det är att personen väger över ett gränsvärde du ska informera om inte att personen är fet och behöver banta i dina ögon.



Vi gör vårt yttersta för att ge tips till de som behöver och normalviktiga personer här lättare för sig. Speciellt när det kommer till att hitta balans och rytm till att rida lätt.

Eller så ser du vad du förväntar dig, det är både mänskligt och vanligt. Klart att kraftigt överviktiga har svårare för sig, men när jag ser turridningar så finns det få av den kategorin utan de flesta har övervikt eller fetma, inte kraftig fetma och inte kraftig fetma. Folk som har burit på sin övervikt ett tag har anpassat sig.
 
Är det western sadlar? De flesta sadlar av engelsk model väger runt eller under 10 kg. I och för sig ganska ointressant med något kg hit och dit.


Då finns det ingen anledning att inte införa en viktgräns om gästerna är för tunga. Men du kanske ser det som ett större problem än den sm bestämmer. Det är inte säkert att det är du som har rätt.


Du kanske skulle strunta i att fundera över om personer är överviktiga eller inte/vältränade eller inte och fokusera vikten i sig. Du fokuserade mycket på övervikt i ditt inlägg, fundera på varför, i mina ögon så tyder det på att problemet ligger hos dig. Det är att personen väger över ett gränsvärde du ska informera om inte att personen är fet och behöver banta i dina ögon.





Eller så ser du vad du förväntar dig, det är både mänskligt och vanligt. Klart att kraftigt överviktiga har svårare för sig, men när jag ser turridningar så finns det få av den kategorin utan de flesta har övervikt eller fetma, inte kraftig fetma och inte kraftig fetma. Folk som har burit på sin övervikt ett tag har anpassat sig.

1. I inlägg #11 på första sidan skrev jag vad för slags sadlar vi har.

2. Problemet är att vi har en viktgräns men folk ljuger om sin vikt. Har inte det framgått i mina inlägg?

3. Vilket problem ligger hos mig?
Jag har skrivit flera ggr att jag håller med om att vi bör ha en vikt som gäller alla oavsett kroppsform.

4. Jag förstod inte nåt i detta stycke du skrev... övervikt? Kraftig övervikt? Fetma?
Vilka turridningar tittar du på? Pma gärna länkar för jag mailar gärna till andra turridningar och frågar om de har problem och om så, hur de hanterar det :)
 
Men varför inte köpa större quarterhästar? Har sett många och grova sådana här i Sverige. Iallafall när jag var ute i svängen. Som vanliga nordsvenskar fast med lite smalare ben typ. Borde väl finnas där ni bor också? Den jag red förr var iallafall 160cm och bred som en ladugård större att sitta på. Men det var 10+år sedan.

Jepp. Håller med. Vi köpte precis två ny större förra veckan och måste nu sälja två av de mindre. Dock tar det ett par månader att skola in nya hästar i verksamheten så de är inte tillgängliga för kunder än :)

Vi har ett gäng större quarters och även mindre mer stabbiga och viktbärande. Vår största quarter är lika viktbärande som våra clydis men den har ett lite starkare huvud som gör att vi helst sätter någon som är åtminstone något erfaren på den
 
Om problemet är stort för er, om hästarna slits och får krämpor av ert problem hade jag infört att alla ställer sig på vågen, samt att ni gör en sista check vilken häst passar vilken ryttare. Ägaren/ansvarig för på plasts för hästarna ser till att matcha häst efter ryttare.

Det går bra att ha en "brasklapp på hemsidan vid bokningen" där det står tydligt att viktgränsen är till för hästarnas och verksamhetens väl. Viktgränsen skall respekteras! Att ni har rätt att neka tjänsten på plats om ryttaren överstiger viktgränsen.
Jag tycker också att man kan ge information om är man över viktgränsen så går det att ordna men efter överenskommelse, om ni nu kan tänka er det?
 
1. I inlägg #11 på första sidan skrev jag vad för slags sadlar vi har.

2. Problemet är att vi har en viktgräns men folk ljuger om sin vikt. Har inte det framgått i mina inlägg?
Jag uppfattar det som att de är ärliga om sin vikt när de kommer till er och uppger en högre vikt än er gräns. Här torde det snarare vara en informationsfråga att folk inte uppfattat viktgränsen, eller att ni varit släpphänta med den så att ryktet säger att det inte är så noga. Eller väger ni personerna och ser att vikten (signifikant och med hänsyn till kläder/mat-vätskeintag ligger högre en diff på upp till 5 kg kan du räkna med) beror på annat än lögn? De flesta väger sig på morgonen innan frukost och utan kläder.

Är det ett problem med många som väger för mycket och ljuger om det är det bara att bestämma hur man ska göra, hur hård man ska vara och anpassa informationen kring detta. Ljuger folk får ni antingen acceptera det eller väga folk eller acceptera lögnen.

3. Vilket problem ligger hos mig?
Att du verkar ha problem med överviktiga och att informera dessa om att de är för tunga. Det är ditt problem, inte den som väger över er viktgräns. Det är också ditt problem att skicka bort folk så en korrekt och tydlig info är av vikt, det lär vara direkt trist att neka någon som åkt långt och missat viktgränsen.

Jag har skrivit flera ggr att jag håller med om att vi bör ha en vikt som gäller alla oavsett kroppsform.
Och i dina kommentarer så framgår det tydligt att du anser de som är överviktiga som är problemet. Det är motsägelsefullt

4. Jag förstod inte nåt i detta stycke du skrev... övervikt? Kraftig övervikt? Fetma?
Vilka turridningar tittar du på? Pma gärna länkar för jag mailar gärna till andra turridningar och frågar om de har problem och om så, hur de hanterar det :)

Det är olika klassificeringar av övervikt, googla på dem. Övervikt kan handla om 1 kg så väl som 150 kg. Och nej jag kan inte uppge vilka turridningar det rör sig om det är allmänna observationer vid diverse turridningar i och utanför Sverige, i nutid och historiskt några årtionden tillbaks.
 
Vi har tidigare haft invägning i början av varje termin på ridskolan där jag rider. Inga siffror på vågen utan bokstäver som motsvarade t.ex 60-65 och sen hade varje häst en bokstav som visade deras max. Har för mig att intervallen också tog hänsyn till några kilo utrustning.

Jag tyckte det var jobbigt då jag låg precis på gränsen för att få rida en del av de stora ponnyer som jag trivdes bäst med och just då hade vi inga små hästar på typ 150-155 cm och jag är rädd för att rida större hästar. Men samtidigt så kunde instruktörerna vara flexibla med mer erfarna ryttare med motiveringen att 65 kg i bra balans sliter mindre än 60 kg som studsar omkring mer. Och i slutänden är jag för viktgränser på verksamhetshästar.

Problemet med turridning är ju till viss del att ni inte vet hur duktig eller ej en ryttare är. Ni skulle ju kunna sätta 90 kg för nybörjare och en högre gräns för erfarna ryttare, men det är ju också nåt som gästerna och ni kan ha olika åsikter om. Men en tydlig viktgräns på hemsidan och invägning för alla vore väl trots allt lättast och rättvisast.
 
Men varför inte köpa större quarterhästar? Har sett många och grova sådana här i Sverige. Iallafall när jag var ute i svängen. Som vanliga nordsvenskar fast med lite smalare ben typ. Borde väl finnas där ni bor också? Den jag red förr var iallafall 160cm och bred som en ladugård större att sitta på. Men det var 10+år sedan.
Jag håller med, förr, 10+, var quarterhästar väldigt viktbärande och ridhästar till för att användas och inte bara sprattla med benen. Jag ser mest countryhästar på horse and country tv nuförtiden och då är det väl "eliten" , de ser ut att fått en väldigt låg huvudställning nuförtiden vilket också borde gynna att de är vintbärande.

@Seabaz varför köper ni i tro mer quarterhästar, clydesdale är ändå draghästar? Fast på Wikipedia stod ett att clydesdale byggde Australien så starka är de. Fortfarande konstigt att ni inte kör. Det brukar vara uppskattat når det är turiste som är handikappade och äldre.
 
Jag skrev beroende på hur man är tränad så behöver man inte alls vara följsam. Personer med mycket muskelmassa får mjölksyra snabbare då det går åt mer syre till en större mängd muskelmassa, är man då inte tränad passande för uppgiften utan gör arbete musklerna inte är vana vid så kan det bli smärtsamt = att man spänner sig. Detta gäller såklart inta ALLA tränade personer som jag skrev men beroende på hur man tränat så vänder jag mig emot att alla tränade automatiskt skulle rida bättre än tjocka för att de är tränade. Man har två (eller egentligen tre men jag förenklar) typer av muskelfibrer, ägnar man sig åt konditionsidrott så får man mer av den uthålliga typen av muskelfibrer (som passar bättre i ridning) ägnar man sig åt kraftsport så får man snabba och explosiva typen av muskelfibrer som klarar hårt arbete men bara en kort stund. Har man mestadels den senare typen av muskelfibrer så kan det innebära att man får mjölksyra snabbt då den typen av fibrer inte van vid det lågintensiva längre arbetet ridning innebär.
Men stämmer det verkligen att man får mer mjölksyra av att ha större muskler? Jag tänker att det snarare är så att den som spänner sig och jobbar med fel muskler (de explosiva) får mjölksyra. Och det oavsett hur man är tränad.

Självklart är det så att den som krampaktigt sitter och kniper sig fast på hästen med muskelstyrka både får mjölksyra och är obekväm för hästen att ha på ryggen - oavsett hur mycket eller lite muskler personen ifråga har.

Att folk med vältränade, explosiva muskler skulle vara mer benägna att krampaktigt knipa sig fast vet jag inte riktigt. Det har nog med annat att göra.
 
En grej, @Seabaz, för företag att ta hänsyn till är hur kunderna beter sig. Bokar de en och en? Som familj? I gäng?

Bokar de som ett gäng: ska alla åka hem för att hen som bokade missbedömt vad någon av hens vänner väger? Tänk er t.ex. en möhippa där det blir offentlig vägning, någon bedöms för fet och får betala en vacker slant för att sitta på en sten och glo i två timmar... Jag skulle ta mycket, mycket illa vid mig om det hände någon i ett sällskap jag tillhörde.

Om det är gäng: hur många procent av era kunder tappar ni om det på er hemsida står att det är offentlig vägning och ingen refund ifall någon väger för mycket. Skulle ni själva ställa er på en våg inför era kompisgäng? Skulle ni boka ridning till ett kompisgäng under de förutsättningarna? Jag skulle inte boka ett sådant ställe - speciellt inte för t.ex en möhippa där jag kanske inte ens träffat alla på länge (tänk om någon blivit tung t.ex. efter en graviditet :o).

Vilka kunder har man idag och hur kan man anpassa sig till dem - eventuellt finns andra kunder och hur attraherar man dem? Om omtanken med hästarna är det viktigaste, så kanske lösning är att inte låta dem gå två turer per dag eller se till att de är bättre grundridna (=starkare med bättre egen balans)? Om de orkar era kunder under lågsäsong, så är det kanske arbetsbelastningen i stort och inte ryttarnas vikt som är det stora problemet. Era hästar kanske inte ska gå 4 timmar om dagen?

PS jag reagerar också på hur du uttrycker dig - som att det är just övervikt och fetma som är ditt problem och att omtanken med hästarna är sekundär. Turridning är en service och även om kunden inte alltid rätt måste man alltid vara noga med sitt bemötande. Så läs t.ex. vad Lobelia skriver och fundera på hur du kan uppfattas och hur du vill uppfattas. (Föreställ dig tråden översatt och utlagd på Tripadvisor - skulle ni vara nöjda?)

De viktgränser ni sätter för en clydsdale är de viktgränser som svenska turridningar sätter på islänningar och baskirhästar
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp