Viktgräns.

Status
Stängd för vidare inlägg.
På turridningen jag jobbar tar vi emot alla slags ryttare för en 2-timmars ridtur (skritt för nybörjare och trav om dom vill. Galopp enbart för erfarna ryttare samt alla erbjuds att sitta på sin häst barbacka i havet, vi går djupt till ca 10-20cm under mankhöjd ungefär, detta är den sk höjdpunkten på ridturen).

Vi har en viktgräns på 90kg och vi har två clydies och en stor quarterhäst som är dömda att alltid ta dessa.
Sedan har vi 3-4 hästar till vi kan sätta 80-85kg på och resten är okej att bära runt 65-75-80kg. Några sätter vi aldrig mer än 65kg på av olika anledningar.

När det är lågsäsong kan vi tumma på 90-kg-gränsen samt om ryttaren är erfaren eller 'bara lång'.

Men nu närmar sig skolloven och högsäsong och vi har märkt att vi får fler och fler tyngre människor som vill rida. Nybörjare.
Dom tar reda på viktgränsen och sedan bokar dom in sig som 90kg.
När de väl kommer dit och fyller i papper är det många som fyller i 93, 95, 96 kg osv...

Hur tusan ska vi hantera det här? Och hur strikt ska man vara?

Jag och ägaren har den här diskussionen varje vecka.

Jag tycker att vi ska sätta en våg på kontoret och be att alla som kommer MÅSTE ställa sig på vågen. Och om de väger över 90 så får de inte rida, no $ refunds heller (speciellt under högsäsong när hästarna jobbar varje dag).

Men hur hanterar man detta i verkligheten? Om någon kommer in, har betalt i förskott och sedan väger 92kg?

Jag skulle hata att behöva tala om för en överviktig människa att den är för tung för våra hästar. De tittar ut och ser en stor clydie och tänker liksom VA?
Men det är ju att våra stora hästar är de som jobbar hårdast. Såklart de kan ta 110kg om de måste, men inte två ggr om dagen varje dag...
Överviktiga människor som aldrig ridit förut och skumpar överallt på deras ryggar. Icke flexibla heller när det gäller att ta sig av hästarna.. (vi har höga pallannordningar som alla använder när de kliver upo på hästarna... men att ta sig av brukar vara en annan osmidig historia...

Vi brukade ha en viktgräns på 95 men då hade vi många som vägde över 100 som kom som hade ljugit om sin vikt vid bokning...

Vad gör man?
 

Problemet med turridning är ju till viss del att ni inte vet hur duktig eller ej en ryttare är. Ni skulle ju kunna sätta 90 kg för nybörjare och en högre gräns för erfarna ryttare, men det är ju också nåt som gästerna och ni kan ha olika åsikter om. Men en tydlig viktgräns på hemsidan och invägning för alla vore väl trots allt lättast och rättvisast.
Och kanske ett sätt att mista många kunder. Jag vet många som inte skulle gå dit även om de väger typ 55 kg.
 
@BornAgain @Lobelia mitt "problem" med överviktiga är inte personligt mot dom eller generellt mot alla överviktiga. Alla får ju se ut som dom vill.
Folk ljuger ju oavsett kroppsform men att ljuga om sin vikt inför en aktivitet som har en viktgräns tycker jag är fult.
Ingen skulle väl ljuga om sin vikt inför tex bungyjump?

Vid trådstart bad jag om tips på hur vi kan hantera detta. Inte påhopp om att jag skulle ha en rutten syn på feta människor.

Jag har fått många bra svar i tråden och ska framföra dom till ranchägaren.

-----------

Och hur bokningarna går till idag är via telefon eller internet.
Bokar de över internet så blir det först en bokningsförfrågan där de skriver in längd, vikt, erfarenhet och önskat datum och tid för ridtur.
Vi tar emot förfrågan och kollar i vårt bokningsschema om det finns plats och om Ja, så skickar vi confirmation mail med info tillsammans med t's&c's och faktura.

Om någon skriver i sin förfrågan att de väger 95 tex så skickar vi ett e-mail tillbaka som förklarar att vår viktgräns är 90kg och varför.
Ibland kan det vara en förfrågan om 4 personer där en eller två väger över. Då skickar vi samma mail men frågar också om de två som är under fortf vill komma och rida osv..

Men även om någon som är tex 87kg skickar en förfrågan och jag kollar i schemat och ser att vi har redan tex 6 personer 80-90kg så måste jag skicka tillbaka att vi tyvärr inte har plats men föreslår en annan dag pga vårt hästmaterial.

I alla fall. Kul att läsa om andras erfarenheter. Mindre kul att bli kallad rutten och tack till de konstruktiva förslag jag fått.
 
@BornAgain @Lobelia mitt "problem" med överviktiga är inte personligt mot dom eller generellt mot alla överviktiga. Alla får ju se ut som dom vill.
Folk ljuger ju oavsett kroppsform men att ljuga om sin vikt inför en aktivitet som har en viktgräns tycker jag är fult.

Ingen skulle väl ljuga om sin vikt inför tex bungyjump?
Jag är ledsen att du upplever det som påhopp när jag talar om hur jag uppfattar ditt inlägg. Jag är inte direkt ensam om att reagera på hur du skriver om överviktiga.

Och jo det finns folk som "ljuger" och ljuger om sin vikt när det gäller bungyjump, en del vet inte och höftar och andra skäms och förskönar.



Vid trådstart bad jag om tips på hur vi kan hantera detta. Inte påhopp om att jag skulle ha en rutten syn på feta människor.
Det kan ju sammanfalla, och sen så tror ja inte någon haft för avsikt att hoppa på dig utan det är din tolkning.... Oavsett vad du har för syn på feta människor så reagerar då jag mot den attityd du visar framförallt i trådstarten men även sedan att du knappt vill kännas vid vad du skrivit.


Och hur bokningarna går till idag är via telefon eller internet.
Bokar de över internet så blir det först en bokningsförfrågan där de skriver in längd, vikt, erfarenhet och önskat datum och tid för ridtur.
Vi tar emot förfrågan och kollar i vårt bokningsschema om det finns plats och om Ja, så skickar vi confirmation mail med info tillsammans med t's&c's och faktura.

Om någon skriver i sin förfrågan att de väger 95 tex så skickar vi ett e-mail tillbaka som förklarar att vår viktgräns är 90kg och varför.
Ibland kan det vara en förfrågan om 4 personer där en eller två väger över. Då skickar vi samma mail men frågar också om de två som är under fortf vill komma och rida osv..
Nu har ni gott om bokningar och behöver inte vara smidiga, men jag skulle blivit fly förbannad på ett företag (=undvikit det och tagit det som dåligt exempel) som inte skriver ut sin viktgräns (som du säger att ni inte gör- utan bara att ni har viktgräns) och sedan nekar halva sällskapet. Det är slöseri med folks tid och sedan har folk förväntningar om att få en trevlig tur och får detta trista besked, det är inte viktgränsen som är problemet utan att ni inte anger vilken. Det tycks vara ett stort problem för dig och ett problem som ni i mångt och mycket skapar själv genom otydlighet.

Det enkla rådet när man har en viktgräns är att tydligt upplysa om den och att ni är strikta och avvisar folk som väger mer än angiven vikt utan återbetalning samt att ni kontrollerar. Vid kontroller bör ni vara generösa, några kg hit eller dit spelar mindre roll för hästarna och det är inte en lögn att väga lite mer än angivet utan normalt då omständigheterna skiljer.

Sen har ingen kallat dig rutten men det är ruttet att påstå det ;)
 
Senast ändrad:
@BornAgain @Lobelia mitt "problem" med överviktiga är inte personligt mot dom eller generellt mot alla överviktiga. Alla får ju se ut som dom vill.
Folk ljuger ju oavsett kroppsform men att ljuga om sin vikt inför en aktivitet som har en viktgräns tycker jag är fult.
Ingen skulle väl ljuga om sin vikt inför tex bungyjump?

Vid trådstart bad jag om tips på hur vi kan hantera detta. Inte påhopp om att jag skulle ha en rutten syn på feta människor.

Jag har fått många bra svar i tråden och ska framföra dom till ranchägaren.

-----------

Och hur bokningarna går till idag är via telefon eller internet.
Bokar de över internet så blir det först en bokningsförfrågan där de skriver in längd, vikt, erfarenhet och önskat datum och tid för ridtur.
Vi tar emot förfrågan och kollar i vårt bokningsschema om det finns plats och om Ja, så skickar vi confirmation mail med info tillsammans med t's&c's och faktura.

Om någon skriver i sin förfrågan att de väger 95 tex så skickar vi ett e-mail tillbaka som förklarar att vår viktgräns är 90kg och varför.
Ibland kan det vara en förfrågan om 4 personer där en eller två väger över. Då skickar vi samma mail men frågar också om de två som är under fortf vill komma och rida osv..

Men även om någon som är tex 87kg skickar en förfrågan och jag kollar i schemat och ser att vi har redan tex 6 personer 80-90kg så måste jag skicka tillbaka att vi tyvärr inte har plats men föreslår en annan dag pga vårt hästmaterial.

I alla fall. Kul att läsa om andras erfarenheter. Mindre kul att bli kallad rutten och tack till de konstruktiva förslag jag fått.
Det enda jag tycker låter galet med det där är att det inte tydligt står någon viktgräns direkt på hemsidan.

Nu har jag bara erfarenhet av ponnyridläger med viktgräns. Då låg gränsen på 60kg och det stod klart och tydligt överallt. För egen del hade jag tagit mycket mer illa vid mig om jag först fyllt i ett bokningsformulär och sedan fått veta att jag vägde för mycket, jämfört med om jag direkt på hemsidan fått se info om en viktgräns.

Kan även tilläggas att en bekant till mig åkte på nämnda ponnyridläger trots att hon vägde över 60kg. Hennes föräldrar ringde då till ridlägret, berättade om vikten och om ridvanan osv och det bestämdes att de skulle göra ett undantag, just för att hon var en van ryttare där det ansågs att hennes övervikt inte skulle påverka hästarna negativt. Så vitt jag vet blev det inget negativt prat om ridlägerarrangören pga det. När någon frågade så förklarades det rakt och tydligt varför det gjorts undantag, och då var det inga problem.
 
En person kan vara både vältränad och ha fett. Känns som att det faktumet saknas i diskussionen.

Jag hade definitivt tvekat att boka in mig på ett ställe med obligatorisk kontrollvägning faktiskt.

(Sen tycker jag viktgränsen låter låg men är ingen expert där).
 
Har inte läst tråden direkt men ridning med en maxgräns vad gäller vikt tycker jag är självklar oavsett hur bra någon rider, en häst som inte är van eller tränad för en viss vikt ska heller inte behöva ha den på sig oavsett. Vikten är ju densamma oavsett om människan rider bra eller inte.

Sen tycker jag det är så att smalare personer har lättare att rida då det är lättare att sitta rätt som "smal" och med rätt figur. Om två stycken väger samma vikt men den ena är väldigt mycket längre kan den som är kort och ha samma vikt ändå orsaka hästen problem då personen kanske inte passar i sadeln osv och trycker ner bakvalvet och därför oavsett kunnighet vad gäller ridning vara obekvämt för hästen. Med en sadel som passar är det ju en lite annan sak dock, men turridningshästar har väl sällan sadlar för olika typer av människor.
 
@Lobelia vilken attityd? Att överviktiga nybörjare har sämre balans än normalviktiga nybörjare? Jag pratar inte några kg hit eller dit.

Eller det faktum att det är skillnad på 90kg erfaren vs oerfaren ryttare? (Vikten är ingen skillnad men förmågan att kunna rida vs inte kunna rida gör skillnad för hästen).
 
@Lobelia vilken attityd? Att överviktiga nybörjare har sämre balans än normalviktiga nybörjare? Jag pratar inte några kg hit eller dit.

Eller det faktum att det är skillnad på 90kg erfaren vs oerfaren ryttare? (Vikten är ingen skillnad men förmågan att kunna rida vs inte kunna rida gör skillnad för hästen).

Men ja det är fördomsfullt att utgå från att långa personer per automatik är mer välbalanserade än överviktiga och inte att det är en tendens utan något absolut, att det är överviktiga nära viktgränsen du vill stoppa men nej det är inte fördomsfullt att utgå från att en van ryttare är bättre på att rida än en nybörjare. Det är det väl ingen som ens antytt?

Här är det du skriver, du jämställer långa ryttare med erfarna ryttare.
När det är lågsäsong kan vi tumma på 90-kg-gränsen samt om ryttaren är erfaren eller 'bara lång'.

Sen har jag redan citerat en del av det jag reagerar på, leta rätt på det inlägget och läs det om du vill. Diskussionen ger enbart i cirklar om jag upprepar mig.
 
Senast ändrad:
Jag tycker era viktgränser verkar extremt låga? När jag tog upp ridningen igen för ett par år sedan på den lokala ridskolan efter säkert 10 års uppehåll tror jag inte ens att det frågades om vikten. Jag har under dessa år ridit arabkorsningar av mindre storlek, halvblod och halvblodskorsningar. Den "grövsta" hästen är en oldenburgare. Har hela tiden vägt mellan 87-90 kg, en liten arabkorsning blev favoriten och den har jag även ridit privatlektioner med. I min första grupp hade vi också en fullvuxen karln som garanterat vägde över 100, han red halvblod utan bekymmer. Men hos er hade jag alltså blivit förpassad till en clyde? Åker regelbundet på turridning där vi är ute 3-4 timmar i ganska rejäl terräng, har ridit halvblodskorsning, liten PRE-korsning och PRE/nordsvensk.
 
Jag tycker era viktgränser verkar extremt låga? När jag tog upp ridningen igen för ett par år sedan på den lokala ridskolan efter säkert 10 års uppehåll tror jag inte ens att det frågades om vikten. Jag har under dessa år ridit arabkorsningar av mindre storlek, halvblod och halvblodskorsningar. Den "grövsta" hästen är en oldenburgare. Har hela tiden vägt mellan 87-90 kg, en liten arabkorsning blev favoriten och den har jag även ridit privatlektioner med. I min första grupp hade vi också en fullvuxen karln som garanterat vägde över 100, han red halvblod utan bekymmer. Men hos er hade jag alltså blivit förpassad till en clyde? Åker regelbundet på turridning där vi är ute 3-4 timmar i ganska rejäl terräng, har ridit halvblodskorsning, liten PRE-korsning och PRE/nordsvensk.

Vi har ju också 90 som max på ridskolan, så jag är inte förvånad över viktgränserna. Jag satt dock inte med i styrelsen när de beslutades om, men som jag förstår är de baserade på de studier som gjorts av hur mycket en häst kan/ska bära regelbundet. Dock har de inte enbart tittat på kroppsvikt hos hästarna som de flesta studierna gör, utan också till hästarna hälsohistorik och hur de arbetar. Går de mycket med nybörjare och dessutom gärna blir framtunga så har det blivit en lägre gräns än vad deras kroppsvikt annars skulle ge.
 
Vi har ju också 90 som max på ridskolan, så jag är inte förvånad över viktgränserna. Jag satt dock inte med i styrelsen när de beslutades om, men som jag förstår är de baserade på de studier som gjorts av hur mycket en häst kan/ska bära regelbundet. Dock har de inte enbart tittat på kroppsvikt hos hästarna som de flesta studierna gör, utan också till hästarna hälsohistorik och hur de arbetar. Går de mycket med nybörjare och dessutom gärna blir framtunga så har det blivit en lägre gräns än vad deras kroppsvikt annars skulle ge.

Okej. Har aldrig ridit på ridskola som har viktgräns. Om jag kikar på de grupper jag ridit med i så har ju inte varannan ryttare vägt 90 kg så jag har nog svårt att se problemet (likaså de turridningar jag varit med på). Eftersom hästarna alternerar mellan att ta tunga ryttare så blir det ju inte heller bara två eller tre som "måste" ta de tyngre hela tiden.
 
Jag tycker era viktgränser verkar extremt låga? När jag tog upp ridningen igen för ett par år sedan på den lokala ridskolan efter säkert 10 års uppehåll tror jag inte ens att det frågades om vikten. Jag har under dessa år ridit arabkorsningar av mindre storlek, halvblod och halvblodskorsningar. Den "grövsta" hästen är en oldenburgare. Har hela tiden vägt mellan 87-90 kg, en liten arabkorsning blev favoriten och den har jag även ridit privatlektioner med. I min första grupp hade vi också en fullvuxen karln som garanterat vägde över 100, han red halvblod utan bekymmer. Men hos er hade jag alltså blivit förpassad till en clyde? Åker regelbundet på turridning där vi är ute 3-4 timmar i ganska rejäl terräng, har ridit halvblodskorsning, liten PRE-korsning och PRE/nordsvensk.

Jag ger inte mycket för de undersökningar jag sett. De är gjorda på få hästar och handlar om när hästen blir påverkad, inte om påverkan är negativ (får ont/blir skadade) och inte heller verkar de ta hänsyn till om hästen är tränad att ta vikten, hur hästen är byggd etc.

Tar man fasta på undersökningarna så kan en häst bära 17-20% av sin vikt.

Mycket grovt uppskattat och hyfsat välmusklade
D-ponny - 400kg = 68 kg- 80 kg
Liten stor häst (havblodstyp) 500 kg - 85-100 kg
Medelstor häst (havblodstyp) 550 kg 93-110
Stor häst (havblodstyp) 600-700 kg 102-140 kg

Grova hästar som Clydesdale kan lätt väga ännu mer


Man kan givetvis ha skäl till att sätta vikten lägre, exempelvis ovana ryttare och ett allmänt hårt jobb eller att man bara vill. Studierna talar dock definitivt för att Clydsaler mycket väl kan bära en bra bit över 100 kg om man sen vill ha en lägre vikt är det upp till var och en.
 
Jag tycker era viktgränser verkar extremt låga? När jag tog upp ridningen igen för ett par år sedan på den lokala ridskolan efter säkert 10 års uppehåll tror jag inte ens att det frågades om vikten. Jag har under dessa år ridit arabkorsningar av mindre storlek, halvblod och halvblodskorsningar. Den "grövsta" hästen är en oldenburgare. Har hela tiden vägt mellan 87-90 kg, en liten arabkorsning blev favoriten och den har jag även ridit privatlektioner med. I min första grupp hade vi också en fullvuxen karln som garanterat vägde över 100, han red halvblod utan bekymmer. Men hos er hade jag alltså blivit förpassad till en clyde? Åker regelbundet på turridning där vi är ute 3-4 timmar i ganska rejäl terräng, har ridit halvblodskorsning, liten PRE-korsning och PRE/nordsvensk.

Nu vet ju inte jag vad man haft för sadlar i de verksamheter du refererar till men gissar engelsk sadel eftersom det trots allt är vanligast i Sverige.
En amerikansk "western"sadel väger mycket mer än en engelsk sadel, i genomsnitt.
 
@BornAgain @Lobelia mitt "problem" med överviktiga är inte personligt mot dom eller generellt mot alla överviktiga. Alla får ju se ut som dom vill.
Folk ljuger ju oavsett kroppsform men att ljuga om sin vikt inför en aktivitet som har en viktgräns tycker jag är fult.
Ingen skulle väl ljuga om sin vikt inför tex bungyjump?

Vid trådstart bad jag om tips på hur vi kan hantera detta. Inte påhopp om att jag skulle ha en rutten syn på feta människor.

Jag har fått många bra svar i tråden och ska framföra dom till ranchägaren.

-----------

Och hur bokningarna går till idag är via telefon eller internet.
Bokar de över internet så blir det först en bokningsförfrågan där de skriver in längd, vikt, erfarenhet och önskat datum och tid för ridtur.
Vi tar emot förfrågan och kollar i vårt bokningsschema om det finns plats och om Ja, så skickar vi confirmation mail med info tillsammans med t's&c's och faktura. I bladsadeln blir det inte nödvändigt att köra med lättridning, trepunktssits eller lättsits som är metoderna för att fördela vikten i en engelsk sadel och som kräver mer av ryttaren

Om någon skriver i sin förfrågan att de väger 95 tex så skickar vi ett e-mail tillbaka som förklarar att vår viktgräns är 90kg och varför.
Ibland kan det vara en förfrågan om 4 personer där en eller två väger över. Då skickar vi samma mail men frågar också om de två som är under fortf vill komma och rida osv..

Men även om någon som är tex 87kg skickar en förfrågan och jag kollar i schemat och ser att vi har redan tex 6 personer 80-90kg så måste jag skicka tillbaka att vi tyvärr inte har plats men föreslår en annan dag pga vårt hästmaterial.

I alla fall. Kul att läsa om andras erfarenheter. Mindre kul att bli kallad rutten och tack till de konstruktiva förslag jag fått.
Mitt problem handlar om ditt sätt att uttrycka dig - du riskerar att såra människor i onödan vilket är olyckligt om man jobbar med service. Det finns sämre och bättre sätt att uttrycka sig på. Tips från coachen helt enkelt. Folk kan ta all möjlig kritik - men det handlar om hur den framförs.

(Återigen se hur du själv reagerat i tråden - du har inget emot feta - men de ljuger och rider illa etc. Du är snabb som en iller upp i försvar och hävdar att det inte är fel på dig - det är fel på era kunder. Och det är en väldigt farlig attityd om man är beroende av kunderna. Å andra sidan skulle jag behövt stryka dig medhårs och anpassa mitt bemötande i tråden till att du är lättsårad)

PS en bladsadel (westernsadel, klövjesadel eller manskapssadel) är tyngre än en "engelsk" - men den hjälper ryttaren att balansera sig och fördelar vikten över hästens rygg. Den är således en del i att en liten westernhäst på 150 och 400 kg kan bära vuxen snubbe plus utrustning (ofta>90 kilo totalt) under långa dagar och stundtals ganska tufft jobb. I en engelsk sadel måste ryttaren jobba aktivt och fördela vikten - rida lätt, stå i stigbyglarna etc. Det är inte så enkelt som att det bara handlar om vikten.
 
Senast ändrad:
Nu vet ju inte jag vad man haft för sadlar i de verksamheter du refererar till men gissar engelsk sadel eftersom det trots allt är vanligast i Sverige.
En amerikansk "western"sadel väger mycket mer än en engelsk sadel, i genomsnitt.

Jag är medveten om vad en westernsadel väger och på turridningarna är dessa vanliga. Har väldigt svårt att se att utrustningen skulle vara problemet, då skulle man ju väldigt enkelt kunna byta till sådant som väger mindre.
 
Jag är medveten om vad en westernsadel väger och på turridningarna är dessa vanliga. Har väldigt svårt att se att utrustningen skulle vara problemet, då skulle man ju väldigt enkelt kunna byta till sådant som väger mindre.

Jag säger inte att utrustningen "är problemet" men att olika utrustning skulle kunna vara en förklaring till olika valda viktgränser.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp