Viktgräns.

Status
Stängd för vidare inlägg.
På turridningen jag jobbar tar vi emot alla slags ryttare för en 2-timmars ridtur (skritt för nybörjare och trav om dom vill. Galopp enbart för erfarna ryttare samt alla erbjuds att sitta på sin häst barbacka i havet, vi går djupt till ca 10-20cm under mankhöjd ungefär, detta är den sk höjdpunkten på ridturen).

Vi har en viktgräns på 90kg och vi har två clydies och en stor quarterhäst som är dömda att alltid ta dessa.
Sedan har vi 3-4 hästar till vi kan sätta 80-85kg på och resten är okej att bära runt 65-75-80kg. Några sätter vi aldrig mer än 65kg på av olika anledningar.

När det är lågsäsong kan vi tumma på 90-kg-gränsen samt om ryttaren är erfaren eller 'bara lång'.

Men nu närmar sig skolloven och högsäsong och vi har märkt att vi får fler och fler tyngre människor som vill rida. Nybörjare.
Dom tar reda på viktgränsen och sedan bokar dom in sig som 90kg.
När de väl kommer dit och fyller i papper är det många som fyller i 93, 95, 96 kg osv...

Hur tusan ska vi hantera det här? Och hur strikt ska man vara?

Jag och ägaren har den här diskussionen varje vecka.

Jag tycker att vi ska sätta en våg på kontoret och be att alla som kommer MÅSTE ställa sig på vågen. Och om de väger över 90 så får de inte rida, no $ refunds heller (speciellt under högsäsong när hästarna jobbar varje dag).

Men hur hanterar man detta i verkligheten? Om någon kommer in, har betalt i förskott och sedan väger 92kg?

Jag skulle hata att behöva tala om för en överviktig människa att den är för tung för våra hästar. De tittar ut och ser en stor clydie och tänker liksom VA?
Men det är ju att våra stora hästar är de som jobbar hårdast. Såklart de kan ta 110kg om de måste, men inte två ggr om dagen varje dag...
Överviktiga människor som aldrig ridit förut och skumpar överallt på deras ryggar. Icke flexibla heller när det gäller att ta sig av hästarna.. (vi har höga pallannordningar som alla använder när de kliver upo på hästarna... men att ta sig av brukar vara en annan osmidig historia...

Vi brukade ha en viktgräns på 95 men då hade vi många som vägde över 100 som kom som hade ljugit om sin vikt vid bokning...

Vad gör man?
 

@Speedway @cirkus Av egen erfarenhet så rider de långa, muskulösa och ofta sportiga tyngre människorna bättre än de som är kortare med mer fett på kroppen. De flesta lär sig rida lätt under första traven och har inga problem att resa sig upp och ner i sadeln till skillnad från de mer runda ryttarna. Igen, inte alla, men generellt.

Nu pratar jag nybörjare som knappt suttit på en häst förut.

Vi har haft många erfarna ryttare med övervikt och där har vi tagit ryttare upp emot 100kg förut och det är ingen fara.

När vi pratar om vikt dessutom så som ni säger. Någon som väger in på 90kg hemma står väl oftast halvnaken på vågen. Plussa på kläder, skor, hjälm och en westernsadel på 15-20kg..
 
@Speedway @cirkus Av egen erfarenhet så rider de långa, muskulösa och ofta sportiga tyngre människorna bättre än de som är kortare med mer fett på kroppen. De flesta lär sig rida lätt under första traven och har inga problem att resa sig upp och ner i sadeln till skillnad från de mer runda ryttarna. Igen, inte alla, men generellt.

Nu pratar jag nybörjare som knappt suttit på en häst förut.

Vi har haft många erfarna ryttare med övervikt och där har vi tagit ryttare upp emot 100kg förut och det är ingen fara.

När vi pratar om vikt dessutom så som ni säger. Någon som väger in på 90kg hemma står väl oftast halvnaken på vågen. Plussa på kläder, skor, hjälm och en westernsadel på 15-20kg..

Jag tycker det är en rätt sunkig inställning faktiskt - att förutsätta att otränade tjocka människor är sämre för hästar än muskulösa sportiga människor - för mig är det ren fatshaming. Även om du säger att det är egen erfarenhet så håller jag inte med det minsta. Jag tycker ofta att de muskölsa och sportiga tvärt om är har en kroppskontroll som direkt motverkar hästen och de försöker snarare kuva än följa, om vi nu ska prata om fördomar alltså.

Hur tänker du att ni ska hantera att tjocka människor inte får rida om de väger över tex 90 kilo men de muskulösa får?
 
Jag tycker det är en rätt sunkig inställning faktiskt - att förutsätta att otränade tjocka människor är sämre för hästar än muskulösa sportiga människor - för mig är det ren fatshaming. Även om du säger att det är egen erfarenhet så håller jag inte med det minsta. Jag tycker ofta att de muskölsa och sportiga tvärt om är har en kroppskontroll som direkt motverkar hästen och de försöker snarare kuva än följa, om vi nu ska prata om fördomar alltså.

Hur tänker du att ni ska hantera att tjocka människor inte får rida om de väger över tex 90 kilo men de muskulösa får?

Det är inte min inställning det är av erfarenhet oavsett vad du tycker.

Jag har inte sagt någonting om vem som får rida och vem som inte får. Jag diskuterar olika förslag, olika lösningar på ett problem och så långt har vi nog kommit i diskussionen att vi (ranchen) bör ha EN vikt för alla oavsett kroppsform, så just det du skriver har vi redan kommit förbi.
 
Fast det är ju en jätteskillnad mellan att låta en för tung ryttare rida en stund någon enstaka gång, jämfört med att hästen ska bära en för tung ryttare ett par timmar och ofta.

Med tanke på de hälsoproblem du beskrivit gällande din häst i andra trådar är jag rätt övertygad om att det är olämpligt att belasta din häst ofta och mycket med för tung ryttare, ca 95kg är mycket för regelbunden belastning av häst med ledproblem. Rent allmänt.

Det är det absolut! :up:

Nej, alltså det var för flera flera år sedan nu, och jag skulle väl inte låta någon 95 kg rida regelbundet på honom nu längre. Nu är det ju bara jag som rider honom regelbundet, men även i ett teoretiskt perspektiv skulle jag inte ha något problem med kring 80-85 kg beroende på rutinerad/orutinerad ryttare.

Dock, det som jag flera gånger argumenterat för är att dessa clydes borde klara 1/7 av sin vikt även på mer regelbunden basis.
 
Det är det absolut! :up:

Nej, alltså det var för flera flera år sedan nu, och jag skulle väl inte låta någon 95 kg rida regelbundet på honom nu längre. Nu är det ju bara jag som rider honom regelbundet, men även i ett teoretiskt perspektiv skulle jag inte ha något problem med kring 80-85 kg beroende på rutinerad/orutinerad ryttare.

Dock, det som jag flera gånger argumenterat för är att dessa clydes borde klara 1/7 av sin vikt även på mer regelbunden basis.
Läste du att sadeln väger 15-20 kg?
 
Jag tycker det är en rätt sunkig inställning faktiskt - att förutsätta att otränade tjocka människor är sämre för hästar än muskulösa sportiga människor - för mig är det ren fatshaming. Även om du säger att det är egen erfarenhet så håller jag inte med det minsta. Jag tycker ofta att de muskölsa och sportiga tvärt om är har en kroppskontroll som direkt motverkar hästen och de försöker snarare kuva än följa, om vi nu ska prata om fördomar alltså.

Hur tänker du att ni ska hantera att tjocka människor inte får rida om de väger över tex 90 kilo men de muskulösa får?
Fast vänta nu lite. Hon säger ingenstans att det är fel att vara tjock? Eller att de generellt är sämre ryttare? Hon pratar om nybörjare och hennes erfarenhet från att jobba med dessa är att vältränade människor finner sig snabbare i sadeln? Inget annat?
Det finns hur mycket studier som helst som säger samma sak, är man otränad har man sämre förmåga att använda sig av musklerna (som, igen, är mindre tränade). Ingenting om hur tjock eller hur stor man är, bara att man har mer koll på musklerna och kan använda de korrekt snabbare om man är van att göra det i andra situationer (TS säger tydligt i inlägget du citerade att erfarna ryttare klarat sig fint och vägt mer än gränsen). Jag kan också flika in att jag har samma erfarenhet av mig själv, när jag går på gymmet är jag en bättre ryttare än när jag är otränad. Även om jag inte tränat någon ridning.

Jag tycker du drar det på tok för långt geom att anklaga TS för fatshaming för att du läser in någon annat i det hon säger. Hon pratar om fakta baserat på erfarenheter inom sitt yrke, det är inga känslor involverade alls i hennes argument till skillnad från dina. Jag tror inte TS menade att trampa på några ömma tår hos dig eller andra.
 
Har du vägt den på våg än? Jag är 100% säker på att din häst ser utmärglad ut när den väger 530 kg.

Om jag inte minns helt fel är @Dressyrtjejen_97 häst i samma stl som min d v s 162-163? Min häst är vägd på klinik och vägde då 543 kg. Då såg hon ut så här. Sen kan vi ju förvisso ha lite olika typ av häst men jag tror inte att en normalbyggd häst i den storleken hade sett utmärglad ut vid 530 kg.

Allmänt:
När den här bilden togs var min vikt ca 82-83 kg + utrustning blir det säkert en bit över 90 kg men det har min häst med lätthet sprungit runt med både på terrängbanan och på andra ställen.

10636256_10203515714626024_6449526526200981111_n.jpg
 
Om jag inte minns helt fel är @Dressyrtjejen_97 häst i samma stl som min d v s 162-163? Min häst är vägd på klinik och vägde då 543 kg. Då såg hon ut så här. Sen kan vi ju förvisso ha lite olika typ av häst men jag tror inte att en normalbyggd häst i den storleken hade sett utmärglad ut vid 530 kg.

Allmänt:
När den här bilden togs var min vikt ca 82-83 kg + utrustning blir det säkert en bit över 90 kg men det har min häst med lätthet sprungit runt med både på terrängbanan och på andra ställen.

10636256_10203515714626024_6449526526200981111_n.jpg

Herr Häst är 162 cm, så du har helt rätt! :)

Nej, jag håller med dig! Har för mig att jag sett/läst i något papper från när han skulle säljas som 4 åring, att han då vägde 480 kg till sina 162 cm. Har sett några bilder från den tiden också. Då var han "unghästslimmad" och rätt så omusklad, men absolut inte utmärglad. Åt andra hållet ser han ut som en spärrballong över 570 kg, och när han (vilket f.ö. vägdes upp på klinik och är det mesta han mig veterligen vägt!) som konvalecent vägde 593 kg, ska vi inte ens prata om hur han såg ut.... :(

Vad det beträffar ryttarens storlek tycker jag för det första att du ser alldeles lagom ut på din häst! :)
Sen håller jag med dig ang. Längd/vikt. Nu ska jag inte uttala mig allt för definitivt, men mig veterligen har alla H.Hs förevarande ryttare, åtminstone de stadigvarande/ägarna, varit mellan ca. 170 cm/70 kg och 190 cm/95 kg. Vilket jag förövrigt inte tror är någon slump direkt. :grin: Mig veterligen är jag den första stadigvarande ryttaren som varit under 170 cm/70 kg. När mamma, som red i 20 år som ung (alltså ingen total nybörjare), och är 172 cm/ca. 65 kg, ridit på honom, har t.om. hon tyckt att han känts "i större laget" för henne. Jag skulle säga att ca. 185 cm/75-80 kg är det mest optimala storleksmässigt på honom. Och ca. 155-160 cm/50 kg vara den undre gränsen för när man kan rida honom "ordentligt" och inte bara åka med.
(Jag är förövrigt 162 cm/ca. 55 kg, kan förtydligas).
 
Om jag inte minns helt fel är @Dressyrtjejen_97 häst i samma stl som min d v s 162-163? Min häst är vägd på klinik och vägde då 543 kg. Då såg hon ut så här. Sen kan vi ju förvisso ha lite olika typ av häst men jag tror inte att en normalbyggd häst i den storleken hade sett utmärglad ut vid 530 kg.

Allmänt:
När den här bilden togs var min vikt ca 82-83 kg + utrustning blir det säkert en bit över 90 kg men det har min häst med lätthet sprungit runt med både på terrängbanan och på andra ställen.

10636256_10203515714626024_6449526526200981111_n.jpg
Min är mindre, smäckrare och såg fruktansvärd ut då han vägde 530. Väger nu 50kg mer o ser ok ut. Då vill jag ändå ha slimmade hästar
 
Jag tycker det är en rätt sunkig inställning faktiskt - att förutsätta att otränade tjocka människor är sämre för hästar än muskulösa sportiga människor - för mig är det ren fatshaming. Även om du säger att det är egen erfarenhet så håller jag inte med det minsta. Jag tycker ofta att de muskölsa och sportiga tvärt om är har en kroppskontroll som direkt motverkar hästen och de försöker snarare kuva än följa, om vi nu ska prata om fördomar alltså.

Hur tänker du att ni ska hantera att tjocka människor inte får rida om de väger över tex 90 kilo men de muskulösa får?

Fast är det fatshaming att tänka sig att idrottsmän/kvinnor generellt har bättre kroppskontroll, balans och styrka än helt otränade människor som aldrig idrottat?

Det är för mig orimligt. Självklart har det effekt när man tränar en massa. Jag antar t ex att en professionell dansare har bättre balans, koordination och kroppskontroll än jag, som aldrig tagit ett danssteg. Jag tror att maratonlöpare har bättre kondition än jag, som jobbar på kontor och aldrig springer.

Ridning är en idrott. Självklart hjälper det om man är vältränad.
 
Herr Häst är 162 cm, så du har helt rätt! :)

Nej, jag håller med dig! Har för mig att jag sett/läst i något papper från när han skulle säljas som 4 åring, att han då vägde 480 kg till sina 162 cm. Har sett några bilder från den tiden också. Då var han "unghästslimmad" och rätt så omusklad, men absolut inte utmärglad. Åt andra hållet ser han ut som en spärrballong över 570 kg, och när han (vilket f.ö. vägdes upp på klinik och är det mesta han mig veterligen vägt!) som konvalecent vägde 593 kg, ska vi inte ens prata om hur han såg ut.... :(

Vad det beträffar ryttarens storlek tycker jag för det första att du ser alldeles lagom ut på din häst! :)
Sen håller jag med dig ang. Längd/vikt. Nu ska jag inte uttala mig allt för definitivt, men mig veterligen har alla H.Hs förevarande ryttare, åtminstone de stadigvarande/ägarna, varit mellan ca. 170 cm/70 kg och 190 cm/95 kg. Vilket jag förövrigt inte tror är någon slump direkt. :grin: Mig veterligen är jag den första stadigvarande ryttaren som varit under 170 cm/70 kg. När mamma, som red i 20 år som ung (alltså ingen total nybörjare), och är 172 cm/ca. 65 kg, ridit på honom, har t.om. hon tyckt att han känts "i större laget" för henne. Jag skulle säga att ca. 185 cm/75-80 kg är det mest optimala storleksmässigt på honom. Och ca. 155-160 cm/50 kg vara den undre gränsen för när man kan rida honom "ordentligt" och inte bara åka med.
(Jag är förövrigt 162 cm/ca. 55 kg, kan förtydligas).
Men riktigt sådär är det inte, jag är snäppet mindre än vad du är och har ridit hästar på 175+ ordentligt. Beroende på häst så märks det ju ibland att man är liten, men sååå mycket svårare är det inte nödvändigtvis.
 
Jag vet inte, jag.
Jag har en kbl-travare som en kompis fick rida en sväng på. Skapligt tränad häst, ca 160cm i mkh och alltså ett kallblod. Ca 500-600kg häst. Kompisen vägde då ca 110kg.
Hästen var synbart påverkad av att kompisen satt upp.
Så att använda hästar i verksamhet, vilket innebär dagligt jobb för hästen, med så tunga nybörjare är inte juste.
Visst, en enstaka ridtur, men
(edit; hann inte skriva färdigt)
hästar som går som turhästar jobbar mycket mer än vad min privathäst gör. Och om den privathästen var märkbart påverkad av att gå med för tung ryttare en gång så är det inte OK att använda turhästar på det sättet, gång på gång.
Jag tycker lite tvärt om.

En häst ska vara tränad för uppgiften, om din häst är van att bära 60 kg (eller vad du nu väger) och sedan får upp nästan det dubbla så är det klart att hästen blir påverkad. Det är det samma som om du är van vid en 15 kg ryggsäck och utan träning ska bära 30 kg. Det kommer att vara skittungt, men tränar du på det så kommer du att fixa det utan problem. Klart att det är vettigt att anpassa din tur lite, undvika de värst backarna och ta det lite lugnare. Sen kanske din häst inte är stark nog för vikten även om den blir tränad, det är en annan variabel.

En häst som fått muskla sig och vant sig in vid att bära tungt klarar det långt bättre än en som inte tränats till det oavsett om det är en privathäst eller turhäst. Sen bör man givetvis ha viktgränser och inte lasta hur mycket som helst eller att hästen arbetar hårt vart pass.
 
Fast är det fatshaming att tänka sig att idrottsmän/kvinnor generellt har bättre kroppskontroll, balans och styrka än helt otränade människor som aldrig idrottat?

Det är för mig orimligt. Självklart har det effekt när man tränar en massa. Jag antar t ex att en professionell dansare har bättre balans, koordination och kroppskontroll än jag, som aldrig tagit ett danssteg. Jag tror att maratonlöpare har bättre kondition än jag, som jobbar på kontor och aldrig springer.

Ridning är en idrott. Självklart hjälper det om man är vältränad.
Fast det är det inte frågan om här. TS vet rimligen inte hur vältränade eller välbalanserade personerna är baserad på den upplevda övervikten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp