Vikthjälper!

Y

Yamil

En till fråga: När man rider skänkelvikning är ju vikten AO!
Skänkelvikning åt vänster, så lägger jag öven vikten dit, bla med hjälp av min blick. MEN för att "öppna" vägen så trampar jag ner i höger stigbygel lr??

Beskriv gärna enklaste sättet?

Tacksam
 
Sv: Vikthjälper!

Inte jättetjusigt, men det funkar att trampa ner i höger stigbygel. Dock har jag hört att det inte blir någon "bra skänkelvikning" när hästen "ramlar" iväg och man "öppnar" vägen genom att leda med höger tygel - om det behövs.

Så här gör jag skänkelvikning undan vänster skänkel (tror jag, har dock upptäckt att jag inte alltid vet vad jag gör ^^):

Halvhalt - (rid ev. in på diagonalen och "sitt till") - ställ hästen åt vänster, bara så mycket att du (om hästen inte har en massa pannlugg i vägen) kan skymta ögat - vänster skänkel är sidförande, höger skänkel driver framåt och parera om rumpan sladdar ut - höger tygel håller emot så hästen inte förböjer sig eller går före med framdelen samt ev. leder, ta då tygeln rakt ut (inte bakåt) och sedan tillbaka, upprepa om det behövs. Tänk på att titta dit du ska, sträcka på dig och inte vika dig i sidan!

Här är föresten en länk till en utmärkt - och väldigt detaljerad - beskrivning av hur man gör en skänkelvikning

http://positiveriding.com/PRS files/LegyieldingSE-Sec.pdf
 
Sv: Vikthjälper!

Vikten är i och för sig inte A och O i skänkelvikning eftersom man i det närmaste ska sitta mitt över hästen, dvs inte lägga vikt åt något särskilt håll..
Men - om man vill understryka den sidförande skänkelns inverkan kan man förlägga lite mera vikt på samma sidas sittben - men absolut inte hela tiden!
Och - vikten får absolut inte läggas i rörelseriktningen, då motverkar vikten/trycket från sittbenen syftet. Hästen ska alltid gå ifrån tryck, även sätets "tryck"!
Det är alltså stor skillnad på att flytta en häst åt höger i skänkelvikning, mot att vända/svänga den åt höger - i det senare fallet ska vikten läggas åt höger.
 
Sv: Vikthjälper!

När jag har tagit lektioner i klassisk dressyr för en grand prix ryttare har han sagt tvärtom, hästen ska följa tyngdpunkten, dvs den eftersträvar att våra tyngdpunkter sammanfaller, därför ska min tyngpunkt ligga i rörelseriktningen (obs, lite lite grann, bara tänk att tyngdpunkten ska vara till höger om hästens mittpunkt).
 
Sv: Vikthjälper!

Ja, jag förstod inte heller hur du kan få hästen att röra sig åt ex. vänster genom att lägga vikten till höger? Om du har en ryggsäck som är på väg att kasa åt höger så rör du dig ju åt höger för att komma in under den igen, inte åt vänster :crazy:

Men många tror att de lägger vikten åt höger när de lutar sig åt höger, och det gör de ju inte, för för att kunna sitta kvar så trycker de då ner vänster sittben och voila! hästen uppfattar en viktförskjutning åt vänster!
 
Sv: Vikthjälper!

Ja, jag förstod inte heller hur du kan få hästen att röra sig åt ex. vänster genom att lägga vikten till höger? Om du har en ryggsäck som är på väg att kasa åt höger så rör du dig ju åt höger för att komma in under den igen, inte åt vänster :crazy:

Men många tror att de lägger vikten åt höger när de lutar sig åt höger, och det gör de ju inte, för för att kunna sitta kvar så trycker de då ner vänster sittben och voila! hästen uppfattar en viktförskjutning åt vänster!

Fast det är ju precis detta som är skillnaden! Inom ridinstruktörsutbildningen (Strömsholm) har man använt tex liknelsen "ryggsäckseffekt" om vikthjälper vid vändning, dvs volter, bakdelsvändning mm - hästen ska följa din vikt precis som du beskriver - förlägg vikten till höger=vända till höger.Detta är självklart för de flesta och helt korrekt

Däremot talar de även om en "roddbåtseffekt" (tänk dig att du står i en rank roddbåt och trycker till på vänster sida av båten - då "vickar" iofs båten något, men flyter iväg ÅT HÖGER.) Denna effekt använder man i just skänkelvikning/ och framdelsvändning - men endast i sidvärtsrörelser - och BARA om det behövs, dvs punktvis! Däremot är det ett grovt fel att förlägga vikten åt samma håll som man flyttar hästen!! I skänkelvikning ska vikten vara mitt över hästen. Jämför gärna med öppna, där vikten (läs höft + sittben) ska vara förlagd på innersidan för att förstärka både böjning och den sidförande effekten. Sluta däremot är mera besläktad med "att vända" och därför läggs vikten I rörelseriktningen.

När jag talar om den här viktförändringen menar jag endast en lite ökad belastning på den sidans sittben - aldrig att luta sig åt något håll alls!! Och definitivt aldrig vika sig i midjan - då uppstår ju precis som nämnts en felaktig (inte tänkt) inverkan av vikten.

För mig är det dock även en annan skillnad på den "vändande vikthjälpen" och den "sidförande". Som TS är inne på bör man "öppna" (ge hästen utrymme) vägen för hästen i alla riktningsförändringar. Det innebär att när man vänder (svänger) så bör man flytta HELA sitt säte (om så bara nån mm) åt det håll man ska svänga. (Med helt rak rygg - axlarna i samma höjd) Då "släpper" litegrann av trycket från skänkeln åt det håll man vänder, dvs man "öppnar".
När man rider sidvärts (skänkelvikn. och ännu mera i öppna) så ska det inre sittbenet tryckas djupare ned - vilket kan göras genom att sänka det inre knät och/eller skjuta fram höften något. Då "släpper" trycket från skänkeln på UTSIDAN vilket gör att man även här "öppnar" vägen för hästen.

Denna tanke är för mig helt vedertagen och används både inom akademisk ridning, tävlingsdressyr och tex inom western - jag har hört det nämnas av tränare inom alla dessa discipliner.
 
Sv: Vikthjälper!

Här kan det röra sig om viss språkförbistring... För mig är inte ryttarens totala tyndpunkt och en vikthjälp alltid exakt samma sak. Såklart ska tyngdpunkten hos både häst och ryttare i det närmaste sammanfalla - just i skänkelvikning är det dock trycket av sittbenen som intresserar mig - menar du/din tränare verkligen att du ska belasta ytter sittben i skänkelvikning?

För mig blir det väldigt konstigt.. Däremot ska man ju egentligen INTE använda någon vikthjälp, utan sitta mitt över hästen, vilket i sig blir att innebära att man måste följa hästens tyngdpunkt åt det håll den rör sig för att kunna sitta "mitt över den" - men inte aktivt använda vikten som en signal att röra sig sidvärts.

Jag tror att vi menar samma sak men uttrycker oss olika. Jag menar ju främst att man egentligen inte ska använda vikten aktivt alls - men om det behövs använder man tekniken jag beskriver ovan.
 
Sv: Vikthjälper!

Fast det är ju precis detta som är skillnaden! Inom ridinstruktörsutbildningen (Strömsholm) har man använt tex liknelsen "ryggsäckseffekt" om vikthjälper vid vändning, dvs volter, bakdelsvändning mm - hästen ska följa din vikt precis som du beskriver - förlägg vikten till höger=vända till höger.Detta är självklart för de flesta och helt korrekt

Däremot talar de även om en "roddbåtseffekt" (tänk dig att du står i en rank roddbåt och trycker till på vänster sida av båten - då "vickar" iofs båten något, men flyter iväg ÅT HÖGER.) Denna effekt använder man i just skänkelvikning/ och framdelsvändning - men endast i sidvärtsrörelser - och BARA om det behövs, dvs punktvis! Däremot är det ett grovt fel att förlägga vikten åt samma håll som man flyttar hästen!! I skänkelvikning ska vikten vara mitt över hästen. Jämför gärna med öppna, där vikten (läs höft + sittben) ska vara förlagd på innersidan för att förstärka både böjning och den sidförande effekten. Sluta däremot är mera besläktad med "att vända" och därför läggs vikten I rörelseriktningen.

När jag talar om den här viktförändringen menar jag endast en lite ökad belastning på den sidans sittben - aldrig att luta sig åt något håll alls!! Och definitivt aldrig vika sig i midjan - då uppstår ju precis som nämnts en felaktig (inte tänkt) inverkan av vikten.

För mig är det dock även en annan skillnad på den "vändande vikthjälpen" och den "sidförande". Som TS är inne på bör man "öppna" (ge hästen utrymme) vägen för hästen i alla riktningsförändringar. Det innebär att när man vänder (svänger) så bör man flytta HELA sitt säte (om så bara nån mm) åt det håll man ska svänga. (Med helt rak rygg - axlarna i samma höjd) Då "släpper" litegrann av trycket från skänkeln åt det håll man vänder, dvs man "öppnar".
När man rider sidvärts (skänkelvikn. och ännu mera i öppna) så ska det inre sittbenet tryckas djupare ned - vilket kan göras genom att sänka det inre knät och/eller skjuta fram höften något. Då "släpper" trycket från skänkeln på UTSIDAN vilket gör att man även här "öppnar" vägen för hästen.

Denna tanke är för mig helt vedertagen och används både inom akademisk ridning, tävlingsdressyr och tex inom western - jag har hört det nämnas av tränare inom alla dessa discipliner.

För att göra en annan liknelse, så använde jag mig av den där principen när jag var barnskridskotränare för att lära barnen svänga :)

Om man glider rakt fram på ett par skridskor, så har man lika mycket vikt på båda skridskorna. Vrider man då på huvudet och tittar åt höger, så trycks höger skridsko ned och vänster lättar, men endast ytterst lite, och man svänger automatiskt åt höger :)

Därför är uttrycket "Titta dit du ska" så väldigt viktigt pga den lilla viktförskjutning som inträffar då.
 
Sv: Vikthjälper!

Aha, tack för förklaringen! Jag hade ju glömt varför man inte ska göra skänkelvikning för vikthjälpen (fast det "funkar" ju så till vida att hästen ramlar iväg åt "rätt" håll :D ) och roddbåtstekninken trodde jag var heelt förkastlig :angel:
 
Sv: Vikthjälper!

Fast med skridskorna beskriver du hur man rider en volt ;)
Öppna, eller skänkelvikning vill du ha en sidoförflyttning, inte lika lätt att göra med skridskor..
Så i en volt tittar du inåt utan att falla in och i öppna/skänkelvikning tittar du i färdriktningen!
 
Sv: Vikthjälper!

Fast med skridskorna beskriver du hur man rider en volt ;)
Öppna, eller skänkelvikning vill du ha en sidoförflyttning, inte lika lätt att göra med skridskor..
Så i en volt tittar du inåt utan att falla in och i öppna/skänkelvikning tittar du i färdriktningen!

Om du läser det jag svarade på så pratar Cha9 om "ryggsäcksseffekten" (högst upp). Samma princip, men ett annat sätt att beskriva det och bara för att poängtera att en liten förskjutning av kroppshållningen har effekt :)
 
Sv: Vikthjälper!

en ridlärare i Cetrerad ridning är duktig på sånt med kroppen.. De ser minsta lilla tryck med musklerna.
 
Sv: Vikthjälper!

För att göra en annan liknelse, så använde jag mig av den där principen när jag var barnskridskotränare för att lära barnen svänga :)

Om man glider rakt fram på ett par skridskor, så har man lika mycket vikt på båda skridskorna. Vrider man då på huvudet och tittar åt höger, så trycks höger skridsko ned och vänster lättar, men endast ytterst lite, och man svänger automatiskt åt höger :)

Därför är uttrycket "Titta dit du ska" så väldigt viktigt pga den lilla viktförskjutning som inträffar då.

Det där var ny pedagogik för mig! Ska testa den tanken imorgon. Annars brukar jag tänka balansboll (att jag sitter på).
Behöver så'na tanketrix (he he förresten) eftersom jag går i baklås om jag ska tänka höger-vänster. Rapporterar hur det kändes och blev med skridsko-tänk imorgon :)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 979
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Amanda_F
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 737
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 483
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp