Bukefalos 28 år!

Viktig fråga om ostbågar

De bästa är Flaming Hot Cheeze Cruncherz! De vanliga smakar alltid för lite!
Jag tycker de är riktigt oätliga (klart kasst köp den enda gången ) men jag tycker nog att de håller den konsistens som TS efterfrågar i ursprungsinlägget

Själv tycker jag smala långa krokar med svag böj men krispiga är de bästa och pga tråden var jag tvungen att skrapa en lott och nog var det perfekt standard på just denna ! Däremot är bilden på påsen av riktigt feta och breda små krokar med stark böj….
 
Det är en jäkla sport att köpa en vattenmelon som är mogen, söt och god när du kommer hem och öppnar den.
Det har skämtats länge om hur en bedömmer detta genom skalet i butiken. Men också seriösa guider i matmagasin om hur en kan få en aning om vilken melon en vill ha med sig. Populär rekommendation har varit att smiska melonen och lyssna efter rätt ljud i klatchen. Fanns någon sketch om hur syrianska pappor örfilar vattenmeloner så det hörs över hela stan.

Om det är samma förfarande som gäller för att bedömma ostkrokar, så borde det finnas guider även till det, tänkte jag. Hur en klämmer rätt på påsen för att hitta de krokar en vill ha efter tyck och smak. Gärna i tidningen.
Andra typer av meloner brukar jag lukta på. Om de luktar sött och gott genom skalet så är de mogna! Undrar vad andra kunder tänker när de ser mig plocka upp en honungsmelon, sätta näsan vid den och dra in ett djupt andetag... :D ???
 
Det är en jäkla sport att köpa en vattenmelon som är mogen, söt och god när du kommer hem och öppnar den.
Det har skämtats länge om hur en bedömmer detta genom skalet i butiken. Men också seriösa guider i matmagasin om hur en kan få en aning om vilken melon en vill ha med sig. Populär rekommendation har varit att smiska melonen och lyssna efter rätt ljud i klatchen. Fanns någon sketch om hur syrianska pappor örfilar vattenmeloner så det hörs över hela stan.

Om det är samma förfarande som gäller för att bedömma ostkrokar, så borde det finnas guider även till det, tänkte jag. Hur en klämmer rätt på påsen för att hitta de krokar en vill ha efter tyck och smak. Gärna i tidningen.
🤣 som ickeköpare av hela meloner är detta en värld som jag helt saknar insikt i, inser jag!
 
🤣 som ickeköpare av hela meloner är detta en värld som jag helt saknar insikt i, inser jag!
And now it can´t be unseen, klapp och smisk i melondisken hela sommarn... :cool:

Vi sa väl i en tråd att vi skulle behöva skugga en italiensk Tia för att komma över hemligheten med en autentisk gelato, och nu gäller väl att hela sommaren ligga i bakhåll på Frukt&Grönt i jakt på en målmedveten iransk Baba på jakt efter affärns bästa melon. Studera nogsamt, ta anteckningar... och efter en veckas studium - en försiktig approach med en lågmäld förfrågan om handgripliga tips.

Och jag får väl ta rygg på dig i jakt på ostkrokar? :idea::up:
 
Andra typer av meloner brukar jag lukta på. Om de luktar sött och gott genom skalet så är de mogna! Undrar vad andra kunder tänker när de ser mig plocka upp en honungsmelon, sätta näsan vid den och dra in ett djupt andetag... :D ???
Jag brukar lukta på äpplen. Viktigt att de luktar färskt, jag vill ha såna som är krispiga.
Luktar även på persikor, så att jag inte köper övermogna/omogna.
 
Jag har noterat samma fenomen och jag önskar också de smalare, krispiga med mkt smak. På det temat saknar jag de varianter som fanns ett tag med bla prästostsmak. Ordentlig ostsmak där. 😋
 
Det är samma med linsbågar! Ibland får man en påse med smala, lite hårdare. Blir så SJUKT besviken!!! Vill ha dem tjocka och lite fluffiga liksom. 😅
 
Andra typer av meloner brukar jag lukta på. Om de luktar sött och gott genom skalet så är de mogna! Undrar vad andra kunder tänker när de ser mig plocka upp en honungsmelon, sätta näsan vid den och dra in ett djupt andetag... :D ???
Nejdå, det är så man köper frukt och grönt, vissa sorter. Man luktar men många meloner klämmer man även lite vid fruktfästet så man inte köper någon gul, smaklös och hård brasilianare. 🤮
 
Andra typer av meloner brukar jag lukta på. Om de luktar sött och gott genom skalet så är de mogna! Undrar vad andra kunder tänker när de ser mig plocka upp en honungsmelon, sätta näsan vid den och dra in ett djupt andetag... :D ???
Jag har fått lära mig att knacka på dem, så jag är definitivt den där personen som står och "knack knack knack" när det ska väljas melon. Brukar försöka göra det lite diskret sådär men det är säkert massor av människor som sett mig och undrat vad jag väntar mig för svar när jag knackar :o
 
Andra typer av meloner brukar jag lukta på. Om de luktar sött och gott genom skalet så är de mogna! Undrar vad andra kunder tänker när de ser mig plocka upp en honungsmelon, sätta näsan vid den och dra in ett djupt andetag... :D ???
Här är en till fruktluktare.

Fick en utskällning på en fruktmarknad i München när jag luktade på ett äpple. Tydligen nästan helt förbjudet att ens lyfta i frukten själv och framförallt att föra näsan mot den!
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 704
Senast: Ajda
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 163
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 703
Senast: ako
·
Äldre Ibland händer det att jag tar någon av mina löpturer i skog och mark, problemet är bara det att jag inte har några riktigt bra skor...
Svar
11
· Visningar
675
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp