Viktigt - 1 januari behöver du uppge anläggningsnummer till veterinären

Bukefalos 30 år!

Från och med första januari 2026 blir det krav på veterinärer att rapportera in uppgifter om utförda behandlingar på häst till jordbruksverket. Du som hästägare kommer, när du får besök av veterinären, att behöva ange anläggningsnumret för det stall där din häst står.

Det kom upp en ruta om att hästen redan var registrerad på annan gård och en fråga om jag ville flytta till min.
Aha, ok. Det var ett tag sedan jag registrerade in en ny häst så tjänsten kanske har utvecklats. Men vad konstigt ändå att din häst var registrerad där?

Detta är väl en bra grej? Sett så många som är stötta och upprörda över detta och jag förstår inte riktigt varför. Tänker att det är bra också att se vart hästarna finns så kanske det är lättare att hitta stulna hästar.

Detta är väl en bra grej? Sett så många som är stötta och upprörda över detta och jag förstår inte riktigt varför. Tänker att det är bra också att se vart hästarna finns så kanske det är lättare att hitta stulna hästar.
Tyvärr verkar det inte funka så då vi hade en stulen häst där jag står med mina och när man ringde polisen kunde de inte göra något med det chipnummer vi hade på hästen. Inte heller veterinären kunde se vart hästen hörde hemma 🙀

Svar från SJV:

”Det har nyligen upptäckts att det finns ett fel där det kommer upp detta meddelande på nya hästar som ska registreras på en anläggning för första gången. Felet är anmält och de jobbar på att lösa det.

Du kan välja att flytta över hästarna till din anläggning så de kommer in som de ska trots meddelandet.”

Det används överhuvudtaget inte på det sättet. Kommer troligen aldrig göra det heller. Hästar som stjäls brukar dessutom byta identitet.
Registret kommer heller aldrig användas för att folk ska få reda på skadehistorik. Det var en del som trodde det läste jag.

Jag hade gärna sett att det hade använts för att få reda på smittor i närområdet och inte bara afrikansk hästpest då.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar