Viktigt - 1 januari behöver du uppge anläggningsnummer till veterinären

Bukefalos 30 år!

Från och med första januari 2026 blir det krav på veterinärer att rapportera in uppgifter om utförda behandlingar på häst till jordbruksverket. Du som hästägare kommer, när du får besök av veterinären, att behöva ange anläggningsnumret för det stall där din häst står.

Även för digitala veterinärmöten antar jag?
Det är läkemedelsbehandling av något slag som utlöser att att veterinären måste rapportera anläggningsnumret. Så ja skriver de på distans ut t ex avmaskningsmedel så behövs det även för videomöte. Om det enbart ges råd eller enbart undersöks men inga läkemedel är inblandade så behövs det inte

Mest intressant tycker jag är att ingen verkar veta vad som händer om djurägaren inte kan uppge anläggningen. Eller djuret inte är registrerat på anläggning. Får veterinären inte behandla djuret då? Eller drabbas veterinären av sanktion om hen behandlar men inte kan rapportera?

Det är ju fortfarande enormt många anläggningar som inte är registrerade. Och som inackorderad är du helt beroende av att stallägaren faktiskt registrerar din häst på anläggningen. Så blir jävligt avigt om ev misstag slår på djurägaren eller djuret som blir utan vård.

Ahhh ..... Såklart !

Avgift för registrerade anläggningar​

Årsavgiften för en registrerad anläggning under 2025 är 120 kronor. Du får i början av varje år en faktura med avgiften för de anläggningar som du hade registrerade under föregående år. Du får fakturan hemskickad till dig eller till din digitala brevlåda i Kivra om du är ansluten dit.

Glöm inte att avregistrera anläggningen om du inte längre håller djur eller avelsmaterial på platsen. När du avregistrerar en anläggning får du en faktura för det året och avgiften är 120 kronor oavsett när under året som du avregistrerar anläggningen.

Det är läkemedelsbehandling av något slag som utlöser att att veterinären måste rapportera anläggningsnumret. Så ja skriver de på distans ut t ex avmaskningsmedel så behövs det även för videomöte. Om det enbart ges råd eller enbart undersöks men inga läkemedel är inblandade så behövs det inte

Mest intressant tycker jag är att ingen verkar veta vad som händer om djurägaren inte kan uppge anläggningen. Eller djuret inte är registrerat på anläggning. Får veterinären inte behandla djuret då? Eller drabbas veterinären av sanktion om hen behandlar men inte kan rapportera?

Det är ju fortfarande enormt många anläggningar som inte är registrerade. Och som inackorderad är du helt beroende av att stallägaren faktiskt registrerar din häst på anläggningen. Så blir jävligt avigt om ev misstag slår på djurägaren eller djuret som blir utan vård.
Okej tack för du förtydligar!
Är ju ganska vanligt man får medel utskrivet digitalt i alla möjliga former. Då gäller det att börja bearbeta stallägaren att dela ut sitt anläggningsnummer då så man är redo. Tänk om man får tex en sårskada 1 januari o inte en veterinär får behandla för att jag inte kan numret O_o

Okej tack för du förtydligar!
Är ju ganska vanligt man får medel utskrivet digitalt i alla möjliga former. Då gäller det att börja bearbeta stallägaren att dela ut sitt anläggningsnummer då så man är redo. Tänk om man får tex en sårskada 1 januari o inte en veterinär får behandla för att jag inte kan numret O_o
Min stallägare är fårbonde också och vet inte om det påverkar att hon är van med det här med anläggningsnummer mm tidigare. Men hon gav oss numret så fort hon fick höra om nya reglerna.

Sett många veterinärer rekommendera att det skrivs i kontrakt och på stallets anslagstavla med så det verkligen finns tillgängligt när det behövs. Så verkar inte vara så hemligt eller innebära några risker att dela med sig av?

Dock lär det var panik för alla som inte registrerat anläggning och inte heller tilläggsregistrerat sina importer. De kommer nog inte hinna innan årsskiftet
(Hästen måste vara tilläggsregistrerad för att kunna hämtas ur centrala registret in på anläggning)

Alltså jösses, alla med andra djurslag har en skylt på dörren med sina anläggningsnummer så DET måste vara ett litet problem ;)

Men tack Alexandra för upplysningen om att man måste tilläggsregistrera, det hade gått mig förbi! Ja alltså inte att man måste utan för att få in dem i registret.

Min stallägare är fårbonde också och vet inte om det påverkar att hon är van med det här med anläggningsnummer mm tidigare. Men hon gav oss numret så fort hon fick höra om nya reglerna.

Sett många veterinärer rekommendera att det skrivs i kontrakt och på stallets anslagstavla med så det verkligen finns tillgängligt när det behövs. Så verkar inte vara så hemligt eller innebära några risker att dela med sig av?

Dock lär det var panik för alla som inte registrerat anläggning och inte heller tilläggsregistrerat sina importer. De kommer nog inte hinna innan årsskiftet
(Hästen måste vara tilläggsregistrerad för att kunna hämtas ur centrala registret in på anläggning)
Nej det är inget hemligt.. :)

Gick in nu och såg att ingen häst var registrerad på min gård. Däremot var båda tydligen registrerade någon annanstans.
Jag har ägt en drygt 6 år och den andra snart 9 år så det kändes konstigt.

IMG_7026.webp

Hm, det blir många ansökningar framöver…..🤨😂

Gick in nu och såg att ingen häst var registrerad på min gård. Däremot var båda tydligen registrerade någon annanstans.
Jag har ägt en drygt 6 år och den andra snart 9 år så det kändes konstigt.

Var såg du det? Jag har inte kunnat se att någon häst jag registrerat in skulle vara registrerad någon annanstans?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar