Viktökning och svinn med fri tillgång på grovfoder

Numera är det vanligt att försöka öka hästens ättid på fler sätt än genom att dela upp fodergivan i många små mål, vilket kanske var det vanliga förr. Några trivs med fri tillgång på grovfoder medan andra använder olika typer av utfordringsrutiner eller utrustning för att den vanliga fodergivan ska ta längre tid att äta upp. I tre nya studier har forskare jämfört några strategier för att förlänga hästarnas ättid.
 
Jag är glad att de nämner det potentiella problemet med hästens ätställning i slutet av artikeln, och att mer forskning behövs på det. Jag har funderat mycket över det där med hönät (slowfeed) och markätande i relation till ättid vs ergonomi. Svårt att veta vad som är bäst när ingen forskning finns. Om hönätet (med onaturlig höjd och rycket som krävs för att få ut hö) är ergonomiskt halvkasst kan man tänka sig att det är katastrof på sikt när ättiden blir så lång (vilket ju annars är väldigt positivt). Det vet man ju själv – att stå i tolv timmar och göra en lite dålig rörelse belastar kroppen något vedervärdigt.

Det hade varit en dröm att hitta ett sätt att mata hästarna långsamt men ergonomiskt.
 
Min gamla valack som åt iaf sista året ur hönät fastsatt i träd (dvs hög ätställning med ryck) fick kraftigare nackmuskulatur och var väldigt spänd i hela halsen. Det var när jag upptäckte det som jag slutade lovorda hönät. :(
 
For att losa atpositionen men honat sa ha rmin kompis har byggt en stor tralada i boxen, dar ett honat satts fast i botten. Kanterna pa ladan ar ganska hoga, sa det ar inte latt/naturligt for hasten att satta i hov/fot i ladan, aven om jag ar saker pa att det inte ar omojligt.
Vad jag vet har hon inte haft nagra problem med hastar som kliver i ladan, ar dock ganska saker pa att bada hennes hasstar ar oskodda, sa det ar mindre chans att de skulle fastna i honatet om de tar ett steg in.
 
Det är ett stort dilemma.
Övervikt och olika typer av välfärdssjukdomar hos häst ökar.
Idag står allt fler hästar på lösdrift, vilket är en positiv utveckling. Problemet är att olika typer av hästar behöver olika mycket mat.

Det allra enklaste är fri tillgång. Men, det är betydligt dyrare i längden och många hästar klarar inte av fri tillgång.

Det bästa är 4-5 utfodringar per dag, men hur ska man praktiskt lösa det? En jag känner gjorde någon form av teknik lösning i hagen som släppte ner hö vid en viss tidpunkt.

Hönät är också ett dilemma. I sig en bra uppfinning, men inte naturligt för hästarna och kan leda till olika typer av skador.

Om jag blir rik någon gång och köper häst igen kommer jag att bygga någon form av teknisk lösning som släpper ner en lagom giva hö, helst flera gånger per dag.
 
Det är ett stort dilemma.
Övervikt och olika typer av välfärdssjukdomar hos häst ökar.
Idag står allt fler hästar på lösdrift, vilket är en positiv utveckling. Problemet är att olika typer av hästar behöver olika mycket mat.

Det allra enklaste är fri tillgång. Men, det är betydligt dyrare i längden och många hästar klarar inte av fri tillgång.

Det bästa är 4-5 utfodringar per dag, men hur ska man praktiskt lösa det? En jag känner gjorde någon form av teknik lösning i hagen som släppte ner hö vid en viss tidpunkt.

Hönät är också ett dilemma. I sig en bra uppfinning, men inte naturligt för hästarna och kan leda till olika typer av skador.

Om jag blir rik någon gång och köper häst igen kommer jag att bygga någon form av teknisk lösning som släpper ner en lagom giva hö, helst flera gånger per dag.

"Vi" fodrar åtta gånger/dygn. Det är en vanlig höhäck där det köpts till ett system som går att ställa in på upp till tolv fodringar/dygn.
 
Det är ett stort dilemma.
Övervikt och olika typer av välfärdssjukdomar hos häst ökar.
Idag står allt fler hästar på lösdrift, vilket är en positiv utveckling. Problemet är att olika typer av hästar behöver olika mycket mat.

Det allra enklaste är fri tillgång. Men, det är betydligt dyrare i längden och många hästar klarar inte av fri tillgång.

Det bästa är 4-5 utfodringar per dag, men hur ska man praktiskt lösa det? En jag känner gjorde någon form av teknik lösning i hagen som släppte ner hö vid en viss tidpunkt.

Hönät är också ett dilemma. I sig en bra uppfinning, men inte naturligt för hästarna och kan leda till olika typer av skador.

Om jag blir rik någon gång och köper häst igen kommer jag att bygga någon form av teknisk lösning som släpper ner en lagom giva hö, helst flera gånger per dag.
Det går ju att ha grindar med timer som öppnar sig efter en viss tid, och där man kan lägga ut fodret i en annan hage i förväg. Så löstes nattfodring i en lösdrift jag stod.
 
Det är ett stort dilemma.
Övervikt och olika typer av välfärdssjukdomar hos häst ökar.
Idag står allt fler hästar på lösdrift, vilket är en positiv utveckling. Problemet är att olika typer av hästar behöver olika mycket mat.

Det allra enklaste är fri tillgång. Men, det är betydligt dyrare i längden och många hästar klarar inte av fri tillgång.

Det bästa är 4-5 utfodringar per dag, men hur ska man praktiskt lösa det? En jag känner gjorde någon form av teknik lösning i hagen som släppte ner hö vid en viss tidpunkt.

Hönät är också ett dilemma. I sig en bra uppfinning, men inte naturligt för hästarna och kan leda till olika typer av skador.

Om jag blir rik någon gång och köper häst igen kommer jag att bygga någon form av teknisk lösning som släpper ner en lagom giva hö, helst flera gånger per dag.
Timerlösningarna verkar ju dock medföra andra problem, enligt artikeln:

”När de hade foderautomat åt de kortare tid, runt hälften så länge, och ägnade sig i stället mer åt att lukta på marken, stå stilla eller äta bajs, så kallad koprofagi. Under perioden med foderautomat visade hästarna också mest aggressioner gentemot varandra, däremot såg man ingen skillnad i kortisolvärdena mellan de olika perioderna.”
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Numera är det vanligt att försöka öka hästens ättid på fler sätt än genom att dela upp fodergivan i många små mål, vilket kanske var det...
Svar
0
· Visningar
532
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
1 901
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Hej! vi har ett problem i det nya stallet jag har flyttat till.:eek: Hästarna går på fri tillgång på hösilage ute. Det är 4 hästar...
2
Svar
25
· Visningar
2 332
Senast: Ubbe R
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 503
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp