Viktökning vid graviditet

Status
Stängd för vidare inlägg.

amalia

Trådstartare
Jag och sambon diskuterar hett vad som är "normalt" att gå upp vid en graviditet... Han säger att en cirkus 5-10 kg är väl normalt allt annat beror på att man äter för mycket... Jag säger att det är väldigt individuellt hur mycket man går upp punkt slut...

Så nu undrar jag hur mycket gick ni upp när ni var gravida?
 
Sv: Viktökning vid graviditet

Det är väldigt individuellt, och varier även från gång till till gång... Första graviditeten gick jag nog upp en 15 20 kg och denna gång nu i v. 36 har jag gått upp enbart 7 kg...

Enligt några kompisar så går man upp mer om man är smal pga att kroppen anser sig behöva lite reserver men det vet jag inte om det finns några vetenskapliga fakta för.

Så länge man äter någorlunda hyfsat och rör sig normalt är det nog ingen större fara, en hel del vikt på slutet kan ju även bero på att man har samlat på sig vätska i kroppen...
 
Sv: Viktökning vid graviditet

Extremt individuellt! För _mig_ är det normalt att gå upp 25-30 kilo och jag går ned allt snabbt igen. Jag känner alla sorters kvinnor: De som gått upp lite men ändå sitter med kilon kvar ett år efteråt, de som gått upp extremt mycket och gått ned allt i ett nafs och allt däremellan.

Du har ju en fast vikt i fråga om barnets vikt, moderkaka, fostervatten och så. Uppepå det lägger de flesta på sig en fettreserv inför amning och många samlar på sig enormt med vatten (som jag) vilket gör sitt till på vågen.

Det går alltså inte att säga vad som är normalt eftersom det dels varierar så mycket och dels är rättså ointressant. Det enda som är intressant är vad som är normalt för dig, och det vet du ju inte förrän du står där med facit i handen. Ser så otroligt många som nojar sig för vikten under graviditet och jag tycker inte det känns speciellt sunt. Ok, det är väl på sin plats att kanske inte äta pizza och kakor varje dag och "skylla" på graviditeten, men det finns ingen anledning till noja om man för ett någorlunda normalt liv.
 
Sv: Viktökning vid graviditet

Tack till er båda! Har läst era svar på sambon och han gruffade lite men erkände sedan att jag hade "rätt" dvs man kan gå upp mer än 10 kg utan att man för den sakens skull proppar i sig hur mycket som helst!

Ja... vi får väl se hur det blir för mig... Nu har vi inte planerat barn ännu på några år men när den tiden kommer så lär vi bli varse ;)

Trevlig midsommar kväll !!
 
Sv: Viktökning vid graviditet

Under mina tre graviditeter har jag gått upp 16, 14 och 12 kg, vilket jag gått ner igen på några veckor efter förlossningen.
Man ska komma ihåg att barnet äger en del, moderkakan likaså plus fostervattnet. Jag har hört lite olika siffror, men nånstans mellan 7-10 kg räknar man med försvinner direkt efter förlossningen pga detta. Sen är det många som samlar på sig en attans massa vatten under sista delen av graviditeten.

Äter man bara "normalt" så behöver man inte gå upp särskilt mycket i vikt bara för att man är gravid. Jag kan ju ta mig själv som exempel: kanske hade jag gått upp ännu mindr om jag låtit bli att gluffa i mig chips flera ggr/månad, massor av choklad och pizza minst en gång i veckan... :p Och ÄNDÅ gick ajg int eupp mer än jag gjorde, kanske för att jag åt bra i övrigt..
 
Sv: Viktökning vid graviditet

Jag är i v.40 och väntar bäbis vilken dag som helst. Jag har gått upp 17 kg. Vägde från början 56-57 kg. Har absolut inte ätit mig till några kilon. Har avskytt allt vad chips, glass, godis, fet mat och sådant heter under graviditeten. Gick ner ca 3-4 kg första tiden och har sedan ätit precis som vanligt, som när jag inte är gravid. Har bara varit mer noga med att verkligen äta frukost varje dag (fil och flingor + en smörgås) vilket jag inte gjort lika duktigt innan.

Så det är nog väldigt individuellt. Har dessutom en bekant som tävlar i aerobics på elitnivå. Hon har gått upp ca 30 kg under båda sina graviditeter och det har inte varit pga matintag eller godis. Hon väger inte mkt men har rusat iväg under graviditeten
 
Sv: Viktökning vid graviditet

Tydligen så är mellan 12-18 kg medelsnittet! Jag gick upp 15 kg förra gången. 5 kg var borta när barnet kom ut, 5 kg vatten 1 vecka senare och 5 kg övervikt tog några månader. NU är jag i vecka 18 och gick upp 4 kg vid vecka 10 men har sedan dess stått still så jag tror jag kommer gå upp max 10 denna gång, pga av att fettreserver, det har jag redan :smirk:
 
Sv: Viktökning vid graviditet

Tjugo procent av sin kroppsvikt eller 12-13 kg är två varianter på "önskvärd viktuppgång" jag stött på i vänta barn-litteraturen. Själv var jag väldigt medelmåttig och gick upp precis så. Men det är ju som sagt väääldigt olika...
 
Sv: Viktökning vid graviditet

Din karl har fel. 11-12 kg är vad man går upp bara i bäbis, ökad blodmängd osv. Men sen finns det andra anledningar än att man äter för mycket (även om det självklart är det vanligaste) om man blir tung, t.ex att man samlar mycket vätska, hormonbalanser osv.

Fånigt att jämföra alls, man går upp det man går upp. Vet man med sig att man äter för mycket onyttigt så kan man ju skärpa till sig, men å andra sidan så varför skulle en karl som inte ens behöver vara gravid lägga sig i???
 
Sv: Viktökning vid graviditet

Är i vecka 27, har gått upp ca åtta kilo än så länge. :angel:
 
Sv: Viktökning vid graviditet

Jag gick upp 12 kg totalt. Jag var ganska smal då så jag tyckte det var mycket. Men jag ska tillägga att jag hade turen att allt satt på magen så efteråt syntes ingenting.
 
Sv: Viktökning vid graviditet

Gick upp från 63 till 86 kg, åt inte speciellt mycket mer än vanligt och skötte /höll igång alla hästarna till 3 timmar innan vattnet gick :p
Alltså jag var mkt rörlig och fysisk, men STOR
 
Sv: Viktökning vid graviditet

Jag tycker inte heller att man ska jämföra... Men ville bara få lite nuffror från de som varit gravida så jag hade lite fakta bakom mitt sätt att se på saken. Min karl är ofta så säker på att han har rätt och man måste då helst överbevisa honom (kan det bero lite på att han är vädur???) ;) Han var tvärsäker på att det var så enkelt att de som går upp mer än cirka 10kg stoppar i sig för mycket under graviditeten, medan jag i min tur påstod att det är väldigt individuellt!

Men nu är han överbevisad (fasen vad skönt det känns :angel: )!
 
Sv: Viktökning vid graviditet

Tack till er kära bukefalister som delat med sig i denna tråd! :bow:
 
Sv: Viktökning vid graviditet

Din sambo har ju redan fått svar på er diskussion men vill bara säga att det även finns dom som går NER i vikt under en graviditet pga illamående exempelvis. Själv gick jag upp 17 kg utan att ha ätit särskilt onyttigt. 10 kg försvann i ett nafs då bebben i sig vägde fem kg. Lägg till fostervatten och moderkaka på det och de 10 kilona är borta. Blod och övrig vätska samt amningsfett och vips så ligger det 7 kg till på kroppen. Idag, fyra veckor efter förlossningen har jag gått ner mina 17 utan att ha gjort ett jota.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 836
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 089
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
216
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp