Vikttråden 2013 nr 2

Sv: Vikttråden 2013 nr 2

59.7 kg stod vågen på i dag. Har 60 som övre gräns för mitt eget välbefinnande. Känns skönt att kroppen är sig själv igen efter semestern.

2/9 79,6 kg
9/9 80,3 kg

Inte så överraskad. Känns som att jag har ett stort känslomässigt hål som jag försöker döva med mat, konstant hungrig hela tiden. Jag fattar inte i våras gick det hur bra som helst kände mig inte ens hungrig eller sugen och nu konstant vrålhungrig. Spelar ingen roll om jag tänker samma tankar som i våras när jag blev sugen, det känns som att det är viktigare med den snabba tillfredställelsen av en glass, godis eller vad det nu är istället för tillfredställelsen att leva sunt och se vågen minska i vikt. Nåja får se vad denna vecka har att bjuda på och får försöka stå emot så mycket det bara går och äta grapefrukt eller morot istället och fundera på hur jag ska täppa igen hålet känsomässigt.

2/9 79,6 kg
9/9 80,3 kg

Inte så överraskad. Känns som att jag har ett stort känslomässigt hål som jag försöker döva med mat, konstant hungrig hela tiden. Jag fattar inte i våras gick det hur bra som helst kände mig inte ens hungrig eller sugen och nu konstant vrålhungrig. Spelar ingen roll om jag tänker samma tankar som i våras när jag blev sugen, det känns som att det är viktigare med den snabba tillfredställelsen av en glass, godis eller vad det nu är istället för tillfredställelsen att leva sunt och se vågen minska i vikt. Nåja får se vad denna vecka har att bjuda på och får försöka stå emot så mycket det bara går och äta grapefrukt eller morot istället och fundera på hur jag ska täppa igen hålet känsomässigt.

Men från 79.6 till 80.3 så är det ju mindre än ett kilo! Såpass mycket varierar vikten beroende på vart i menscykeln man är, normalt att väga mest precis innan mens. Salt binder vätska så har man glufsat i sig en 200 g påse salta popcorn så är det lätt att tro att man gått upp 1/2 kilo än fast man inte gjort det. Bröd binder vätska så äter man en hel pizza och tror att man gått upp ett helt kilo bara för det så stämmer det inte riktigt... För tre dagar senare väger man nästan som innan den där pizzan! Och det utan att ha hårdbantat.

Nu väger jag 82.5 och det verkar som om jag fastnat på den vikten. Idealet är 75 och dit känns det hemskt långt. Men tror det blir ännu svårare att gå ned i vikt till vintern mest för att huset jag bor i inte är något vidare varmt. Är jag det minsta hungrig fryser jag lätt. För övrigt så är det effektivt för mig att motionera så att jag får upp pulsen, värmen och därmed förbränningen.

Håller med föregående talare, det där är ju inte ens ett kilo! Det kan ju vara typ ett toabesök som skiljer... :D På't igen bara, det där fixar du!

Jag vägde i söndags in mig på målvikt! 64,9 kg, så otroligt härligt. :) Skulle dock gärna bli av med kanske 3 kg till så jag kör på eftersom min kropp inte verkar vilja hålla alldeles för hårt i kilona ändå.

-11 kg så här långt.

Jag vet att det inte är särskilt mycket att noja över. Dessutom hade jag ett rejält viktras från 81,7 (19/8) till 80,1 (26/8) som jag inte behövde jobba särskilt hårt för, så viktmässigt är det ingen katastrof. Utan det är mest känslan av hunger och att den snabba tillfredställelsen som godis och fikabröd ger är värd så mycket jämfört med i våras då den långsiktiga tillfredställelsen som normalvikt ger vägde så högt att det inte var några som helst problem att avstå snask. Jag vill hitta tillbaka till känslan jag hade i våras.

Zassoo härligt att nå målvikten och att det känns så bra att du kör ett tag till.

2/9 79,6 kg
9/9 80,3 kg
16/9 79,1 kg

Nu går det nedåt igen, men jag saknar fortfarande en bra känsla. Det är väl bara att inse fakta att det är nu som slitgörat börjar och det går att gå ned i vikt trots bristande känsla och att det kommer med all säkerhet att vända någon gång.

Kl
Hej hej! Här hoppar jag gärna in.
Jag är en tjej på 24 år. Började förra tisdagen 10/9 med att än en gång skärpa mig med kalorier in/kalorier ut. Jag har haft MÅNGA starter på det här med att gå ner i vikt. Så jag är en riktig jojo bantare och har testa väldigt många dieter. Men att räkna kalorier har jag insett är det bästa för mig. Jag måste gå på en diet där jag kan äta ALLT.

Startvikt 10/9 78kg
Idag 16/9 76.5 kg
Målvikt 69 kilo

Så jag har gått ner 1,5 kilo senaste veckan och det är jag nöjd med :)
Hoppas jag nu kan hålla motivationen uppe och skärpa mig ända in i mål!
7,5 kilo kvar!

Ja jag är förhoppningsvis med åter på banan igen. Det tar på krafterna med arbetet nu. Försöker dock motionera varje dag med powerwalk, men inte alltid lätt att få till.

Tycker med det är svårt att få till det med motionen. Hade jätte gärna gjort något varje dag men det hinns inte riktigt med :( Visst jag kan ut och gå med barnen i vagnen men det är såååå tjatigt nu! Jag vill kunna göra varierad träning! Men det är väll bara att kämpa på och ta tillfällena som ges och träna då.

2/9 79,6 kg
9/9 80,3 kg
16/9 79,1 kg
23/9 79,6 kg

Tja lite uppåt sedan nedåt och så lite upp igen, nåja huvudsaken är att det går nedåt i det långa loppet.

Kl
Imorse va det knappt att jag vågade ställa mig på vågen. Förra veckan såg ut såhär..
Måndag-fredag eftermiddag: nyttigt och helt enligt min diet med att räkna kcal.
Fredag kväll-söndag kväll: Onyttigt!!
Hela helgen har bestått av kalas och bortbjudningar. Så imorse tänkte jag nästan hoppa över vägandet. Men eftersom jag bestämt mig för att väga mig på måndagar tog jag tag i det och vägde mig iallafall. -0,3 kilo! Typ ingenting men jag blev så glad ändå! Det va ju inte plus iallafall som jag förväntat mig.
Så det kändes bra :)

*KL*

Det finns många mantran vi lärt oss tro på som sanningar:

”Kalorier som kalorier, det spelar ingen roll varifrån de kommer.”

”Allt handlar om balansen mellan kalorier in och kalorier ut.”

”Folk är feta för att de inte rör på sig tillräckligt.”

”Frukost är dagens viktigaste mål.”

– Självklart är det inte så. Sådant här nonsens har bara skapat dåligt samvete hos människor med viktproblem. Som om allt skulle handla om att de har dålig karaktär. För många innebär ett stort intag av fett att man blir ordentligt mätt, att man står sig längre och har mindre behov av att äta stup i kvarten. Mätt blir man däremot inte av kalorier från Coca Cola eller nästan fettfri, nyckelhålsmärkt fruktyoghurt med mängder av socker. Visst är motion bra på många sätt, men att lägga om kosten är det som verkligen påverkar vikten.

I rapporten konstateras: ”fysisk aktivitet för personer med fetma har en, om någon, marginell effekt på viktnedgång.

Skippa den (frukosten) om du kan! Det är ett vanebeteende, men kroppen har inget behov av näring direkt vi kliver upp om du ätit mycket fett till middagen dagen före. Man gör socker själv av protein som finns lagrat, och det kostar nog en del kalorier att tillverka detta socker själv, det kan vara en anledning att lågkolhydratkost ger bra viktnedgång. Skippa även mellanmål och alla lightprodukter. Om det var meningen att vi skulle småäta lågfettkost hela dagarna hade vi inte utrustats med en gallblåsa. Om du äter två mål mat om dagen, med lite kolhydrater och mycket bra fett, så står du dig utmärkt. Gör som människorna kring Medelhavet. Nöj dig med en kopp kaffe på morgonen."

...säger professorn och överläkaren Fredrik Nyström, en av experterna i SBU (Statens beredning för medicinsk utvärdering) som i måndags kom med sin rapport "Mat vid fetma" efter att ha granskat all aktuell forskning på området.

Hela artikeln kan du läsa HÄR.

Ursäkta mig, men vilket humbug! Du länkar till en artikel som gör en mycket selektiv och besynnerlig tolkning. Ett yttrande som, fritt citerat, "man kan lika bra äta smågodis som potatis" är ju ett skämt för varenda en som har något som helst hum om näringslära.

Här kan du istället läsa sammanfattningen av slutsatserna man kunnat dra. Direkt från SBU och inte förvrängt av någon tomte.

Om man har läst näringslära så känner man förhoppningsvis till att:

"Potatis innehåller en hel rad av glukosmolekyler som omvandlas till socker i tarmen. Sådan kost gör att blodsockret och hormonet insulin skjuter i höjden."

Exakt vad är det som du inte tycker överensstämmer med rapporten och vem är det du kallar tomte? Fredrik Nyström?!

Senast ändrad:

Jag håller med, läs hela rapporten och dra era egna slutsatser.

I förrgår vägde jag 69 kg. Jag började i januari på 96 kg, så det är nästan 30 kg det. Och då ska jag få ta bort lös hud som jag antar väger en hel del, det känns så i alla fall, så jag är faktiskt nästan normalviktig nu. Mycket konstig känsla måste jag säga, det är som att få en helt ny kropp och ett helt nytt liv. Häromdagen när jag höll på med dammsugning så skulle jag gräva fram några leksaker under trappan och jag kunde böja mig ner och plocka upp dom och kom inte på mig själv förrän efteråt att det hade jag aldrig kunnat göra för 1 år sen när jag nästan vägde 100 kg. Maten går det väldigt bra med, jag äter mina mellanmål som jag ska och mina grönsaker, känns inte svårt alls. Jag är mycket nöjd och glad för att jag har lyckats gå ned i vikt. Och jag har börjat köpa kläder och jag känner mig NÖJD när jag ser mig i spegeln. Vilken känsla.

Kl
Jag ser det så som att för vissa funkar gi för vissa lchf eller kcal eller något helt annat. Man måste hitta det man TRIVS med! Och det som funkar in i sitt liv. Jag tänker inte smuts kasta någon diet eller påstå att någon gör fel som tex följer lchf (eller vilken som) Gör då det! Man gör som man vill. Jag räknar kcal men tänker absolut inte försöka få folk runtomkring mig att börja med det. Jag låter folk hitta sitt eget sätt. Men visst om någon undrar så säger jag vad jag tycker om mitt sätt att gå ner i vikt. Jag går hellre ner i vikt lite långsammare än att hålla på med något jag inte trivs med.

*KL*

Får man vara med här? Jag är STOR som tusan och nu blivit med en unghäst så han är min morot att gå ner. Vill ner på tvåsiffrigt innan jag sitter på honom om vi säger så. Vilket är långt bort :o Så vore skönt vara med i en tråd med andra som jobbar med vikten och träning.

Självklart får du vara med och välkommen till dig också KajsaNW.

Jag håller med dig KajsaNW jag använder också hellre en metod jag trivs med än något som skulle kännas konstlat.

Ackio, en unghäst låter som en fantastisk morot för viktnedgång. Min morot är att kunna göra rörliga saker med mina barn när de blir lite större ex turridning, cykelturer, paddla, spela fotboll osv. Allt detta kan man ju göra som överviktig också men jag tror att motivationen blir lägre och jag vill ge mina barn en aktiv fritid, inte bara TV/soff-mys och datorspel.

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med... 11 12 13
Svar
244
· Visningar
31 094
Senast: EmmaW
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare... 2
Svar
25
· Visningar
7 501
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 222
Senast: skuggi
·
Hundhälsa (Långt)Och jag har riktigt svårt att se på de få bilder som finns från den våren/sommaren, så himla svårt att tänka mig att min...
Svar
9
· Visningar
3 169
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Bästa fysiska ridsportbutiken?