Vikttråden 2013 nr 2

Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Har äntligen passerat -10 kg :).
Det var många år sen jag vägde såhär lite. Känns så skönt. Nu har jag bara 2 kg kvar till min målvikt. Sen är det fortsatt träning för att fortsätta forma om kroppen.

2/9 79,6 kg
9/9 80,3 kg
16/9 79,1 kg
23/9 79,6 kg
30/9 78,6 kg
7/10 79,0 kg
14/10 77,3 kg
22/10 76,7 kg

Nöjd med dagens resultat då det varit en blandad vecka med lördagsmys med nötter och choklad samt pizza på söndagen, övrig dagar har varit bra ätmässigt.

Terwa grattis till -10 kg, bra jobbat.

Kl
Idag stod vikten på 75 kilo.. Exakt samma som förra veckan :( Känns väll mindre kul. Fusk vägde mig i veckan och då stod det 74.5 så det hade jag ju hoppats på iallafall. Tycker jag skött mig men något litet sött har slunkit ner. Men å andra sidan har jag rört mig en del tycker jag.
Suck trist men det är väll bara att ta nya tag.

Klänningen kom med förresten. Den va för stor! Så det får jag väll se som positivt. Så nu är det skickat efter en mindre.

Hej på er alla som kämpar för att gå ner i vikt!
Jag gick ner 12kg med Viktväktarna online och med stöd av ett gäng här på Buke förra året. Jag hade egentligen tänkt gå ner omkring 15kg men jag tror att jag blev lite nöjd och bekväm när jag passerade BMI 25 och blev normalviktig. Nu har vikten börjat krypa uppåt trots att jag under det sista året varje vecka bestämt mig för att fortsätta gå ner i vikt. Klarar ett par dagar men sen trillar jag dit på godis eller äter för mycket. Det är så himla svårt att behålla motivationen att hålla sig till rätt mängd mat och undvika godis. Jag vet att det sitter i skallen, såpass har viktnedgången förra året stärkt min självkänsla så jag vet att jag kan men det går trögt! Hoppas att vi kan peppa varandra i den här tråden och dela med oss av med och motgångar!

Välkommen tillbaka då :) Hur är din plan att gå ner i vikt igen? Viktväktarna eller?
Jag kan tänka mig att det där med att hålla sin vikt kan med vara klurigt. För det är ju så lätt att bli bekväm och äta för gott igen. Men klarade du det sist klarar du det nu!

Alltid roligare att skicka efter en mindre storlek än tvärtom.

Jag väger mig varje morgon, jag vet att man inte ska göra det men jag tycker det är skönt för då får jag bättre överblick att det kan gå lite upp och lite ner och nojar inte lika mycket över att jag inte kan "bokföra" nedåt resultat varje vecka. Bara man fortsätter att följa sin plan kommer viktnedgången. Att du vägde in på 75 kg kan ju bero på vätskebindning osv och sedan rasar det av dig.

Välkommen tillbaka prinsus_. Bättre att det går trögt nedåt och du lyckas bibehålla, än snabbt ned och sedan lika fort uppåt igen.

Ja jag är Viktväktare!
Fördelen när man gått ner en gång är ju att man rent mentalt vet att man kan! Jag har varit med i Viktväktarna förut men så bra som programmet är nu så går det egentligen inte att misslyckas bara man anstränger sig. Tycker att det är skönt att kunna äta allting men man vet ju att man måste begränsa mängderna. Har dock provat de flesta metoder så jag kan nog peppa LCHFare och GI:are också men 5:2, där går gränsen för mig, jag har provat men insåg att jag hellre kör 7:0 ;)

Ja jag hoppas att det beror på vätska eller något sånt för om jag inte ens kan äta lite lite onyttigt är det ju verkligen trist..

Hehe ja jag har med testa det mesta. Men inte Viktväktarna. Men jag är ung så jag hinner säker testa det med någon gång ;)

Usch idag har det varit tungt, sötsugen och hungrig konstant hela tiden. Jag skulle utan problem få i mig en 200 g chokladkaka, nötter, godis, glass, läsk och riktigt mat, men jag har verkligen försökt att bita ihop tyvärr slank det ned några paranötter och lite mandlar, men allt det andra som jag drömmer och suktar efter har jag låtit bli. Det konstiga är att jag kände mig inte nöjd förrän jag skrev ned det utan kände mig bara missnöjd över nöt/mandel intaget och att sötsuget finns där. Det är jobbigt när man har cravings, och jag känner mig misslyckad för att jag har cravings, men jag stod emot och borde vara glad och stolt i stället. Misslyckad är nog fel ord men jag känner ingen tillfredställelse när jag bara går och längtar efter det där snaskiga. Köpte mig en Hänt bild så lite snask fick jag i alla fall.

Jag har med ofta sötsug! Det är så jobbigt! Men jag tycker du ska vara nöjd med att det enda du åt va nötter. Tänk att nötter innehåller mkt nyttiga fetter som är bra för dig. Och även vitaminer, mineraler och fibrer. Och att du åt det istället för en massa socker och tillsatser är ju jätte bra :) Det kunde ju varit så att du åt det istället liksom.

Men lite nötter är ju inte så farligt, de höjer inte blodsockret och de innehåller mycket nyttigt även om de förstås är kaloritäta. Men jag förstår vad du menar, att vara sugen på en massa onyttigt är inte kul. Jag brukar äta jordnötter då och då faktiskt eller andra nötter också för jag gillar dem, och det är bättre än en massa annat. Dessutom är de bra för jag tränar mycket och de ger bra med energi till det.
Själv så har jag blivit sjuk (igen) för femtielfte gången denna höst så min träning hamnar på is. Suck och stön. Är riktigt arg för det. I övrigt ska jag göra en bukplastik inom 3 månader och är redigt nervös. Men ska bli väldigt roligt samtidigt, även fast jag är inställd på att det kommer att bli jobbigt efteråt. Jag måste dock hålla min nya normalvikt resten av livet (vilket jag sannerligen tänkt) men särskilt efter bukplastiken eftersom annars kommer min delade bukmuskel att gå upp igen, och då kommer man inte operera om det. Men men det känns som ett litet pris att betala för att slippa en stor knöl på magen och dessutom gynnar det såklart min hälsa, vilket ju är det allra viktigaste.

Kl
Idag stod vågen på 74,3 så 0,7 ner den senaste veckan. Nöjd! Helgen har inte varit så nyttig som den borde. Två bortbjudningar och igår hade jag ett Me&i party. Bjöd på frallor som iallafall är nyttigare är fika. Så jag är väldigt nöjd.

5,3 kilo kvar :)

Kl
Jag vägde in på 77,1 kg. Jag är inte förvånad att det har gått uppåt lite då förra veckan var en riktig glädje vägning. Igår åt jag och sonen kinamat. Innan har jag nästan ätit upp en hel portion. I går delade jag och sonen och det blev ändå över till sambon samt att jag var proppmätt. Jag fattar inte hur mycket jag har kunnat äta innan, det är ju inte konstigt att jag har gått upp i vikt.

Jag tror att innan man började försöka tänka på portionerna la man bara upp och så åt man upp det. Även om man egentligen va mätt så åt man upp allt. Men jag tror att det bästa är att tänka på det INNAN man lagt upp maten och helt enkelt lägga upp mindre portioner. När man va mindre skulle man ju äta upp det man lagt upp. Och det "nya" inom barn och mat är att man ska lära barnen att tänka på sin mättnads känsla. Och detta kommer vi köra på. Jag kommer inte tvinga mina barn att äta upp. Är dom mätta så tycker jag det är okej att inte ära upp allt.

Jag måste lära mig lagom. Är inte överviktig, tränar fem- sju dgr i veckan och äter bra på vardagar. Men på helgerna brakar det loss och jag känsloäter. Är inte tjock men mår illa över hur jag känner mig efter en helg. Jag kan låta bli helt men det vill jag inte. Vill kunna njuta och vara nöjd av lagom.

Jag tillhör den gamla skolan där man äter det man fått på tallriken och fick alltid beröm av kompisars föräldrar för att jag åt så bra. Jag har oerhört svårt att känna efter om jag är mätt eller inte.

Jag försöker också tänka på att uppmuntra mina barn att känna efter om de är mätt eller inte, men det är svårt när sonen ibland har satt i system att äta lite till middag och sedan innan sovdags vara så hungrig att han inte kan sova om han inte får mat. Han gynnas av det dels får han smörgås istället för mat samt att han blir vaken en stund extra, då är det svårt att inte tjata om att äta mer till middagen, trots att han hävdar att han är mätt. Vi äter vid 18-19 och sängdags vid 20-20:30 så det känns inte som att han borde bli hungrig på den tiden.

2/9 79,6 kg
9/9 80,3 kg
16/9 79,1 kg
23/9 79,6 kg
30/9 78,6 kg
7/10 79,0 kg
14/10 77,3 kg
22/10 76,7 kg
29/10 77,1 kg
4/11 77,0 kg

Haft ont i halsen hela veckan, vilket gör att jag unnat mig isglass i stora lass. Tittar jag bakåt låg jag länge runt 79 kg och sedan utan att jag vet hur det gick till vägde jag in på 77 kg och nu verkar det som att jag är någorlunda stabil här omkring, men jag vägde otroligt nog 75,6 i onsdags men då hade jag inte ätit någonting på tisdagen för utom isglass pga halsen.

Vägde mig igår och då låg jag på samma som förra veckan. Men idag ha jag fått mens så kanske va lite vätska medräknat igår. Plus att jag vet att jag inte ätit lika bra som jag brukar. Jaja inte plus iallafall :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med... 11 12 13
Svar
244
· Visningar
31 094
Senast: EmmaW
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare... 2
Svar
25
· Visningar
7 501
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 219
Senast: skuggi
·
Hundhälsa (Långt)Och jag har riktigt svårt att se på de få bilder som finns från den våren/sommaren, så himla svårt att tänka mig att min...
Svar
9
· Visningar
3 169
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31