Vikttråden 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vikttråden 2013

Min erfarenhet är att det är svårt att äta för mycket av fullkornsbröd/pasta/couscous osv. Och eftersom vi strävar här efter att gå ner i vikt antar jag att Dobbis kan ränka ut själv att inte ta stor portion av det ;)

Vi kanske helt enkelt använder olika uttryck på olika sätt, när jag ser skrivet att "det är lugnt" att äta en viss grej tolkar jag det som att det är fritt fram.

Och sen finns det som sagt fullkorn och fullkorn. Det är ju svårt att äta för mycket sån fullkornspasta som är som gamla skosnören i konsistensen och bröd som är tuggigt som gammalt läder. Men sen finns det fullkornsprodukter som är nästan lika lättätna som motsvarande "vita" varianter och som inte mättar särskilt mycket bättre.

Delvis kl

LYCKA TILL ALLA SOM HAR INVÄGNING IMORGON!!

Man ska ju göra det man tror på själv och det är säkert olika vad som är lättast från person till person men för min del är daglig motion viktig både ur viktsynpunkt, övrig fysisk hälsa och psykiskt välmående. Jag har också lättare att äta bra om jag tränar. Sen tror jag inte på att utesluta saker utan att minska. Om pasta är det man älskar, ät fullkornspasta men kanske inte enligt tallriksmodellen utan mer av proteinet och grönsaker. Även om maten ska vara bränsle vill jag kunna njuta av maten.

Då ska jag precisera mig, när jag pratar om fullkorn, menar jag icke raffinerade produkter.
Sen om du inte gillar naturligt fullkorn är det ok :)
Om man äter ett högkvalitativt fullkorn i pasta så blir man mätt bättre och snabbare än om man äter pasta som kommer från raffinerat mjöl. Det kan vara svårt att vänja sig vid fullkorn om man är van vid vitt mjöl men det är nästan idiotsäkert i viktnedgångssammanhang.

Man ska ju göra det man tror på själv och det är säkert olika vad som är lättast från person till person men för min del är daglig motion viktig både ur viktsynpunkt, övrig fysisk hälsa och psykiskt välmående. Jag har också lättare att äta bra om jag tränar. Sen tror jag inte på att utesluta saker utan att minska. Om pasta är det man älskar, ät fullkornspasta men kanske inte enligt tallriksmodellen utan mer av proteinet och grönsaker. Även om maten ska vara bränsle vill jag kunna njuta av maten.

Precis man måste ju finna sitt sätt. Jag skulle tröttnat fort om jag inte fick mina kära potatisar :D

Vad det gäller pasta/potatis/ris så gör som som föreslaget tidigt i tråden,normal portion och så bort med hälften,det funkar för mig psykologiskt,för då vet jag att jag inte kommer att svälta ihjäl.
Dock äter jag inte fullkornspasta eller fullkorn någonting "kräksymbol" inte heller bröd med fågelfrö...så brödintaget är en skiva kavring om dagen.
Ja och så var det dom där jäkla nötmuffinsarna som jag har 3 kvar av.....:angel::love:

Men med lite hjälp av er så får jag nog ihop det.

Försök kanske då skippa pasta, ta potatis el ris ist :idea: Vita mjölet- raffinerade produker såsom även vanligt vitt socker, är enligt mig en stor orsak till viktproblemen idag.

Tyvärr har jag själv svårt att leva som jag lär :p

Är nöjd med dagen. 50 min promenad och 30 min Crosstrainer ikväll och min man knäckte ur sig någon kommentar om vilka väldefinierade muskler jag har-då blev jag glad även om det inte är helt sant enligt mig.
Unnade mig lite pistagenötter efter träningen tillsammans med vanliga kvällsmaten.
Är väldigt stolt över att jag inte såg åt kladdkakan jag gjorde till dom andra familjen idag. Smakade inte ens smeten.

Lycka till alla imorgon på vägningen! :)

Du är så duktig och inspirerande :) Visst är det en härlig känsla när man lyckas hålla sig från att ta och smaka! Nu befinner vi oss på helt olika träningsnivåer inser jag ju när jag ser vilka tider du motionerar men jag blir taggad av ditt motionerande :D jag gick ut och gick 45 min igår kväll, det kanske jag skrev. Faktiskt härligt trots att jag inte tänkt gå ut igår. Men idag blir det förhoppningsvis roddmaskinen på jobbet på lunchen. Eller cykel. Får se vad som är ledigt.

alla är vi ju olika, kolhydrater är en fettbomb för mig. nästan så jag tror att min kropp är allergisk mot kolhydrater :D men framför allt mår jag inte så bra när jag äter mycket av det. Jag mår bättre av bröd bakat på dinkelmjöl än vetemjöl, bättre av att äta broccoli till kycklingen än ris. Min mage ser ut som att jag är höggravid när jag äter pasta, vitt bröd, potatis etc. Och tarmen lever sitt egna liv. Då är det enkelt att faktiskt äta LCHF-light.

Nu blir det trådkap :D Har ngn testat yinyoga? Jag tycker det är helt fantastiskt. Och även om man har massa kilos övervikt är det jättehärligt att sträcka ut muskler, leder, vävnad utifrån egna förutsättningen. Rekommenderas! Och man kommer längre och längre i sträckningen snabbt så man ser resultat på kort tid vilket sporrar en ännu mer :D

*kl*

Till skillnad mot många andra väger jag mig varje dag - jag tycker det är väldigt skönt att se hur kurvan rör sig stadigt neråt även om det ibland blir platåer och lite viktuppgång. Så idag väger jag in på 66,8 kg. Ny vecka, nu kör vi! Idag blir det aerobics, ska bli jätteskönt att komma iväg till träningen igen.

Jag väger mig också varje dag, det hjälper mig att hålla mig på mattan med kvällsätandet när jag vet att jag ska upp på vågen på morgonen.

Varken upp eller ner för mig denna vecka, och med tanke på hur mycket godis, chips, goda ostar och vin jag har klämt i mig får jag nog vara ganska nöjd med det!

Nu är det dock slut på godsakerna i skåpen hemma, så man kanske kan hoppas att viktkurvan vänder neråt denna vecka. Det skulle vara skönt att bryta godissuget före helgen eftersom jag ska åka bort då, det blir lättare att inte hamna i semesterfällan då.

Jag hoppas kunna springa ett par pass nu i veckan också så att jag är så bra igång som möjligt innan vi åker. Det är barmark dit vi ska, och jag skulle gärna vilja utnyttja det till att springa ett par långa pass. Ju fler såna jag lyckas få i kroppen under vintern, desto bättre kan jag komma igång i vår.

jag väger mig oxå varje dag, varannan eller var tredje eller så.. när jag känner för att tjuvväga mig :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka