Vikttråden 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vikttråden 2013

Här blev det ofrivillig promenad till ridklubben med hästen på grund av krångel med transporten. Så tre kilometer powerwalk dit (hästen joggade bredvid) och tre kilometer i vanligt, relativt raskt tempo hem.

Då vart ni ordentligt uppvärmda då! :D
Åh detta väckte minnen från förr. Vintertid kom vi inte upp för backen till ridhuset sen vi sålt fyrhjulsdrivna bilen, och dotterns fick rida upp, medan jag sprang bredvid. Ponnyn var fantastisk under den tiden, tror hon behövde värmas en lång stund före arbetet och jag höll formen bättre ;)

Jag tänkte också på det.. jag borde kunna ta på mig det men jag är lite glömsk så det vore dumt att säga att man gör det men glömmer :o

KL

45 minuters cardio på gymmet :banana: - det var grått och fult väder när jag gick dit men när jag öppnade ytterdörren, badande i svett, möttes jag av strålande sol och en klarblå himmel. Den vetenskapliga slutsatsen är ju helt klart att vädret blir bättre ju mer vi tränar. ;)

yey fram för mer träning hör jag :D

Jag har faktiskt dragit med mig äldsta dottern ut på promenad, 45 min, och det var såå skönt. Vi har töväder här idag och det är ljuvligt *bor på fel ställe..*

Jag känner att jag skulle behöva lite hjälp/råd om maten,efter snart en vecka börjar det kännas enformigt och dom konstigaste blandningarna uppenbarar sig på min tallrik :eek:

Dagens lunch tex,sallad på tomat,gurka,sallad,purjo,till det 1/4 dl kokt ris,en halv (viskar) burk :o morötter,och lite stekt kyckling.

Jag tillhör dom riktigt kräsna (kan nog konkurera ut matmissbrukares son i en anna tråd)
Jag äter inte fisk.
Inga sura/mögliga/gryniga mjöklprodukter.
Och sållar bland grönsakerna.
Min pappa tror att jag fortfarande bara äter makroner o korv :D

Är tex potatis ok eller inte? I min värld tillhör den dom nyttiga "grönsakerna"
Knäckebröd får man äta det?

Hjälp!

Motion har det blivit i form av rask promenad med vovven i ca 30 min,både i dag o igår,men det är så förbenat halt att man får välja vr man går.

Knäckebröd är jättebra, få kalorier per skiva och man kan lägga på en massa bra saker. Skippa smöret dock. Men du kan lägga på skinka, tomat, kalkon, lättost eller vad du nu gillar. Kaviar och mjukost funkar också om du inte kör nolltolerans mot socker. Synd att du inte gillar keso, för det är användbart på knäckebröd. Men du kanske gillar ägg? Ägg mättar.

Jag brukar ha som tumregel att undvika att ha både en stor kolhydratkälla, en stor proteinkälla och en stor fettkälla i samma måltid. Så om jag t ex vill ära en köttbit med sås tar jag helst bara lätta grönsaker till. Om jag vill ha pasta väljer jag gärna en lätt tomatsås, och undviker grädde i köttfärssåsen.

Potatis är bra mat i rimliga mängder, men det innehåller en hel del kolhydrater och stärkelse. Och du kan äta mer ris, särskilt om du äter det i en måltid där ingredienserna i övrigt är magra.

Om du inte har några problem med mjölkprotein kan du prova kesella eller någon annan kvarg, och äta det med bär. Det är som en slät tjock yoghurt, och den innehåller mycket proteiner som mättar.

Havregrynsgröt är också bra mat!

Jag kan tipsa om att äta allt som består av deg så fullkorn som tex i knäckebröd, pasta och cous cous, annars naturliga produkter som potatis, ris osv. kan du äta lugnt av, om du inte ska hålla någon LCHF-diet el liknande.
Gällande kolhydrater alltså, som alla dessa är

Senast ändrad av en moderator:

Jag känner att jag skulle behöva lite hjälp/råd om maten,efter snart en vecka börjar det kännas enformigt och dom konstigaste blandningarna uppenbarar sig på min tallrik :eek:

Dagens lunch tex,sallad på tomat,gurka,sallad,purjo,till det 1/4 dl kokt ris,en halv (viskar) burk :o morötter,och lite stekt kyckling.

Jag tillhör dom riktigt kräsna (kan nog konkurera ut matmissbrukares son i en anna tråd)
Jag äter inte fisk.
Inga sura/mögliga/gryniga mjöklprodukter.
Och sållar bland grönsakerna.
Min pappa tror att jag fortfarande bara äter makroner o korv :D

Är tex potatis ok eller inte? I min värld tillhör den dom nyttiga "grönsakerna"
Knäckebröd får man äta det?

Hjälp!

Haha du säger det :D
Bara skönt att höra att någon är värre, så kan jag tänka att det finns någon stackare där ute som har det värre än mig när jag ska försöka få i honom maten :D
Fast jag misstänker du äter snabbare än honom, idag tog frukost, lunch, och middag totalt 3 timmar för mig att mata honom. Han vägrar äta själv/har inte tid och när jag satt och försökte få i honom middagen innan ikväll så sa jag till slut: men vad vill du ha då? Svaret blev: kul
Jag och mannen min kunde inte låta bli att skratta till mitt i eländet..
Tänk ändå om man hade hans sätt att se på maten, då skulle man inte vara i den här tråden i alla fall..

Nåväl, åter till ämnet.
korvstrogaonff kanske kunde vara något om du nu äter korv. Behöver man inte ha ris till utan det går ju bra med en sallad.
Vi åt kalops ikväll. Köpt på burk ska erkännas, orkar inte tillaga sånt själv. Lite kalorier med. bara 120 kcal/100 gram i den. finns även med dillkött med samma kcalinnehåll. Är ju kanon med lite potatis till båda alternativen.

potatis innehåller 78 kcal/100 gram och ris och pasta 350/100 så jag försöker att äta mer potatis istället.

Knäckebröd finns det många som är högt kcalinnehåll i så kolla baksidan. i vissa finns det så mycket som 110 kcal per skiva och i en annan är det bara 30 per skiva. Den jag gillar ligger på 55 per skiva-den ljusa som heter frukostnågonting.

Åh,jag älskar dig!
Äter både kalopps/dillkött och så älskar jag potatis i alla former.¨
Japp jag slår sonen på farten då jag vill ha varm mat :)

Korvstroganof går oxå ner,men i den är det ju både ketchup och en skvätt grädde (i alla fall i min )

Kollar knäckebrödet i morgon,gillar vasa husman o frukostknäcke.

Vad gäller mjölkprodukter så är det bara mjölk i kaffe,potatismos eller grädde till tex efterrätter (och dom är ju banlysta) resten klara jag mig utan.

Men nu känns veckan framför mig lite lättare! Tack alla goa bukar :bow:

Åh,jag älskar dig!
Äter både kalopps/dillkött och så älskar jag potatis i alla former.¨
Japp jag slår sonen på farten då jag vill ha varm mat :)

Korvstroganof går oxå ner,men i den är det ju både ketchup och en skvätt grädde (i alla fall i min )

Kollar knäckebrödet i morgon,gillar vasa husman o frukostknäcke.

Vad gäller mjölkprodukter så är det bara mjölk i kaffe,potatismos eller grädde till tex efterrätter (och dom är ju banlysta) resten klara jag mig utan.

Men nu känns veckan framför mig lite lättare! Tack alla goa bukar :bow:

Eftersom du gillar korv kan jag tipsa om VV wienerkorv som finns i 5-pack. Bara 55 kcal per korv!
I en vanligt wienerkorv är det mellan 150-200 beroende på vilken tillverkare det är.
Dom har måltidskorv med som det heter, typ falukorv :)
Även grillkorv för den som gillar det.
kalop och dillköttet har jag enbart hittat på maxi, Willys verkar inte ha det tyvärr. Inte i stan i alla fall.
Så kan du ju äta potatismos och ketchup till :)

En sån middag blir ju bara ca 250 kcal om man räknar 2 korvar. Kan man unna sig en god middag senare på kvällen eller en chokladbit eller två.

potatis innehåller 78 kcal/100 gram och ris och pasta 350/100 så jag försöker att äta mer potatis istället.

En flaggning när det gäller potatis är att en stor anledning till att den innehåller så lite energi är att det till största delen är vatten, vilket också innebär att en relativt liten potatis väger rätt mycket.

En potatis som bara är en aning större än ett vanligt ägg väger runt 85 gram. Det går således att föräta sig även på potatis om man inte håller lite koll.

//Jenny - som älskar potatis.

Jag kan tipsa om att äta allt som består av deg så fullkorn som tex i knäckebröd, pasta och cous cous, annars naturliga produkter som potatis, ris osv. kan du äta lugnt av, om du inte ska hålla någon LCHF-diet el liknande.
Gällande kolhydrater alltså, som alla dessa är

Fast det är väldigt lätt att kalorierna sticker iväg med sån mat. Pasta är bra mat, men det gäller att hålla koll så inte portionsstorleken sticker iväg. Samma sak med övriga saker du nämner.

Vad gäller andra degvaror så är ju mjukt bröd något man får passa sig lite med. Fullkornsbröd som i danskt osötat rågbröd är svårt att äta för mycket, för det tar lång tid att tugga och mättar snabbt. Men ljusare fullkornsbröd är lättätet och där sticker kalorierna iväg.

Och sen ska vi inte tala om pizza där degen är en stor bov, även om man lägger på mager ost och fettsnålt pålägg kan man inte äta mycket mer än en slice om det inte ska ticka iväg.

En flaggning när det gäller potatis är att en stor anledning till att den innehåller så lite energi är att det till största delen är vatten, vilket också innebär att en relativt liten potatis väger rätt mycket.

En potatis som bara är en aning större än ett vanligt ägg väger runt 85 gram. Det går således att föräta sig även på potatis om man inte håller lite koll.

//Jenny - som älskar potatis.

Helt sant och jag rekommenderar att skaffa en matvåg så man lättare har koll. Man behöver ju inte räkna kcal för det men se så man inte överdoserar för det är lätt hänt! Och det gäller ju all mat tills man lärt sig väga sina portioner med ögat :)

Min erfarenhet är att det är svårt att äta för mycket av fullkornsbröd/pasta/couscous osv. Och eftersom vi strävar här efter att gå ner i vikt antar jag att Dobbis kan ränka ut själv att inte ta stor portion av det ;)

Ska bli spännande och se om det är någon ändring på vågen här imorgon, känns dock så faktiskt.

På tal om kolhydrater. Jag blir skogstokig när en vän till mig ständigt tjatar om dessa jävla kolhydrater som skall vara förbjudna. Jag gick ned sist 25 kg och jag åt bannemej kolhydrater (Potatis och pasta mm). Det gäller ju dock att inte leva på det endast...

Jag äter också kolhydrater, det skulle inte funka annars. Jag har problem med gallan, så jag kan inte äta för mycket fett. Och för stora mängder protein, framför allt från mjölk och kött, förvandlar magen till cement.

Dessutom kan jag inte leva utan pasta. :love:

Jag har såklart fått ont i halsen så jag tog det lugnt idag. Två promenader med hunden, den ena på åtta km och den andra på fyra. Lugn takt orkade inte gå fort. Jag som ska jogga i morgon! Hatar verkligen att ha ont i halsen...
Vid vägningen i morgon så tror jag inte att jag har gått ner någonting dessvärre men det ska bli spännande att se.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

Tillbaka