Vikttråden 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vikttråden 2013

Alla gör som dom vill :)

Å andra sidan, den sida jag ser det ifrån så ska man inte förbjuda sig något, inte ens under en viktminskning för det kan vara svårt att reglera mängden på det söta man äter senare. Det är bättre att få in en sundare bild av det söta redan på en gång. Självklart kan man kickstarta med att utesluta allt, men det gör man själv som man vill som sagt.
Detta är hur jag ser på det. Det är inte lag.

Och som jag ser det äter man inte för att det är kalas, eller för att ngn bjuder osv. Och vet dessutom att det kan vara lättare att låta bli än att ta lite.

Tacosen var :d

Det enda som är kalorifyllt i en tacos är brödet och eventuellt nötfärsen beroende på % mängden fett i den.
Så det är faktiskt inte farligt att äta den någon gång då och då. Bättre än pizza i alla fall och man känner sig inte lika tung i magen efteråt.

Imorgon blir det någon sallad av alla grönsaker som blev över med kyckling och pasta tror jag.

men gud vad du tände till då.
Gör som du vill helt enkelt. Det gör jag och jag hoppas alla andra gör det dom mår bra av.

Nej men om jag känner att jag inte vill så tar jag inte en bit för att någon annan inte ska bli besviken eller liknande. Och har man bestämt sig för att ta tag i viktminskning och har ätit mycket tidigare kan det vara lättare att fortsätta sitt positiva spår än att avvika lite.

Att som normalviktig, vilket jag förstår det som att både du och mm är (om ni inte är smalar än så) avstå från tårta på sin egen dotters födelsedag, skulle jag se som fullständigt absurt. Man är inte redo att fira sin dotter tillsammans med henne, den egna dieten är viktigare.

Det finns saker som är viktigare än viktminskning här i livet. Döttrar hör till dem.

Att som normalviktig, vilket jag förstår det som att både du och mm är (om ni inte är smalar än så) avstå från tårta på sin egen dotters födelsedag, skulle jag se som fullständigt absurt. Man är inte redo att fira sin dotter tillsammans med henne, den egna dieten är viktigare.

Det finns saker som är viktigare än viktminskning här i livet. Döttrar hör till dem.

För första gången i tråden håller jag med dig! :bow:

Det är just det där jag tänder till på. Jag kan göra precis allt för dom jag älskar och jag har heller inga problem att äta flera rejäla tårtbitar om det är för att jag vill äta det. Men att äta för någon annans skull gör jag inte. Jag förstår inte varför det är så viktigt. Om någon av mina vänner vill fika så bryr sig ju inte han eller han sig om om jag bara dricker kaffe, vi har ju lika trevligt ändå.

Dina vänner är högst troligt väldigt mycket äldre än mm:s dotter.

Fråga valfri fyraåring om hen tycker att det är lika trevligt att äta födelsedagstårta medan mamman inte äter något, som när mamman också äter av den goda tårtan. De flesta mammor vill ju dessutom att barnen är glada, särskilt på födelsedagen, så man kan inte säga på något enkelt sätt om man äter för sin egen eller barnets skull.

Jag har inga barn men ett syskonbarn. När hon fyllde fyra åt jag inte tårta. Den gången för att jag inte tyckte om just den tårtan. Men hon la inte ens märke till att jag inte åt. Vid andra tillfällen vi har firat i hop har jag bara sagt att jag är mätt och det har inte hon tyckt varit konstigt. Jag har också sagt när jag inte tyckt om saker och då brukar hon tala om något som hon inte gillar och så är det bra med det. Hon är precis som resten av min familj bara noga med att alla är närvarande.

Dina vänner är högst troligt väldigt mycket äldre än mm:s dotter.

Fråga valfri fyraåring om hen tycker att det är lika trevligt att äta födelsedagstårta medan mamman inte äter något, som när mamman också äter av den goda tårtan. De flesta mammor vill ju dessutom att barnen är glada, särskilt på födelsedagen, så man kan inte säga på något enkelt sätt om man äter för sin egen eller barnets skull.

Min dotter skulle direkt fråga varför jag inte äter av tårtan och jag vet att hon skulle bli ledsen om jag inte ville vara med och fira henne.
Så hur jag än varit i min ätstörning så har jag alltid ätit tårta på mina barns födelsedagar. Det är deras dag och jag vill minnas i framtiden att jag firade dom på det sättet jag ville, inte det sätt min ätstörning ville.

Så nä, viktminskning går inte före barnen. Aldrig.

Det handlar inte om viktminskning. Jag både äter och låter bli. Sötsaker är ingen värdemätare på kärlek för min del och jag har aldrig upplevt att någon har blivit sårad för att jag säger nej tack.

Min dotter är det som fyller år och jag sa att jag vill hålla kvar tanken vid att inte äta tårta. Har jag kvar den är det lättare att ta en liten lagom bit annars är det lätt att jag intalar mig att en bit till gör inget, då är jag där igen med att ha svårt att begränsa storleken på portionen.

Min dotter fyller 5 år och jag tror faktiskt inte att hon skulle reflektera över om jag inte äter tårtan. Det är ju inte bara hon och jag som ska fika ensamma vid bordet utan hon kommer att sitta med mormor och farmor och struntar blankt i sin mamma vid ett kalas.

Fortfarande, gör som du vill.
Jag förstår faktiskt inte ens varför du bryr dig så mycket om det. Men det är väl en fix idé eller nåt.

Har du svårt för att begränsa så ska du göra det som känns bäst för dig. Är en bit tårta en "fälla" tillbaka i sötmaträsket så ska du givetvis låta bli.
Som jag skrev innan så ska man göra på det vis man mår bra av :)

kl

Men herre jösses,varför träta om en tårtbit ?
Vill man äta den så gör man och vill man inte så låter man bli och vi tjockisar får helt enkelt låta bli att moffa i oss mer än "nöden" kräver.

Dobbis/som moffade i sig en semla helt själv,bara för att jag kunde/ville....Oooooops!

Jodå det förstod jag att du menade och jag tog inte åt mig något i er diskussion men kände att det var min "skippa tårta mantra" som drog igång er :).
Hade jag haft en dotter som lade märke till om jag åt och velat att jag skulle äta så hade jag självklart tagit en bit för att göra henne glad på hennes dag. Nu får jag se på söndag hur jag känner det om jag äter eller inte.

kl

Men herre jösses,varför träta om en tårtbit ?
Vill man äta den så gör man och vill man inte så låter man bli och vi tjockisar får helt enkelt låta bli att moffa i oss mer än "nöden" kräver.

Dobbis/som moffade i sig en semla helt själv,bara för att jag kunde/ville....Oooooops!

:eek: Inte idag igen va?

:p

Jodå det förstod jag att du menade och jag tog inte åt mig något i er diskussion men kände att det var min "skippa tårta mantra" som drog igång er :).
Hade jag haft en dotter som lade märke till om jag åt och velat att jag skulle äta så hade jag självklart tagit en bit för att göra henne glad på hennes dag. Nu får jag se på söndag hur jag känner det om jag äter eller inte.

Så bra :)
Tycker det är bra att du inte bestämmer dig nu utan känner efter i stunden. Skulle du bestämma dig nu är risken att du klankar ner på dig själv om du väljer att göra tvärtemot det du tänkte, oavsett vad du bestämmer dig för.
Å vad skönt att hon inte lägger märke till hur och vad du äter. Min lilla är som värsta spionen. Rasslar det i en påse så kommer hon springandes och frågar vad jag har där :p

Självklart äter man tårta på barnens födelsedag! Dels för att dela födelsedagsglädjen med dem, dels för att inte blanda in dem i sitt eget bantarbeteende. Sådant ska man akta sig för att överföra på små barn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka