Vikttråden 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vikttråden 2013

Jag har fortfarande inte gett upp men jag ska inte väga mig på ett tag för jag har varit riktigt dålig. Jag har blivit andfådd av ingenting när jag för två tre veckor sedan kunde jogga åtta km hyfsat obehindrat så har det känts som en omöjlighet de senaste två veckorna.

Jag har fortsatt att gå mina långpromenader men orkar bara gå i ett lugnt tempo. Dessutom har jag varit löjligt hungrig hela tiden. Flera nätter har jag vaknat illamående med hjärtklappning.
I dag låg det ett brev från vårdcentralen på hallmattan. Jag har kraftig blodbrist. Det känns så himla skönt att få ett kvitto på att någonting har varit fel. Jag som har tagit så många blodprov utan att de har hittat någonting.
Läkaren ville först remittera mig till psyk eftersom han trodde att jag led av en depression. Nu gäller det bara att fastställa varför jag har fått blodbrist.
Nu ska jag börja äta mina tabletter och förhoppningsvis snart orka mer igen.

Kul att höra och se att det går så bra för er andra!

Ojdå, hoppas ni hittar orsaken. Det är ju jättejobbigt att ha blodbrist, har själv haft otroligt låga värden (hb 52) för ca 10 år sedan. Man hittade inte orsaken trots flera undersökningar.

Krya på dig!!

Ush nu mår jag illa. Tyckte jag varit duktig o förtjänat lite lösgodis till ikväll. Tog lite mindre än jag brukar och njöt verkligen av varje bit, åh så gott det var :d Men nu mår jag inte alls bra, det kör i magen...

Åh, lösgodis! Jag har inte brytt mig om det på så länge men efter att jag (vi, det var särbons förslag att handla :p) köpte det i helgen så har suget kommit tillbaka lite. Lite skum- och fruktgodis skulle vara gott. Men det är ju inte värt att få ont i magen för.

Själv har jag lyckats äta närmare tre välfyllda skålar med min fantastiskt goda linssoppa. Jag var egentligen mätt så det räckte och blev över efter två skålar, men den är ju så goood. Nu ser magen ut att vara i sjätte månaden utav alla kolhydrater... :p

Ja tack, har haft blodbrist en gång tidigare. Då hade jag magsår och mådde riktigt pyton. Riktigt så illa är det inte den här gången men eftersom jag har haft problem med mina menstruationer, mellanblödningar och skit och haft mycket ont så är jag lite orolig att det ska vara nåt som har med det att göra. Har väntat på en remiss till gyn bra länge nu.

Nu har jag tröstätit lite men jag ska ta mig i kragen! Ingen alkohol i helgen och tidigt i säng. Jag har i alla fall jobbat i stallet i dag, slängt ner hö, mockat sju boxar och promenixat sju km.
Jag kommer tillbaka!;)

kl

I dag har jag varit jätte duktig eller riktigt dum :confused: ,vaknade med minimal smärta idag och det höll i sig så jag har promenerat ca 5km varav ca 1-2 offroad,och det var nog inte det smartaste,för nu skriker ryggen i protest.
Men skönt var det med sol i ansiktet och en glad hund vid sidan.

Dum tycker kroppen, men jag förstår dig fullt ut. Man vill passa på att njuta när man har chansen för hur ofta är kroppen smärtfri och solen lyser liksom :cry:

Hoppas smärttoppen går att få ner för dig, inte kul att ha så ont...

KL

Efter en 65-timmarsvecka på jobbet (=ingen tid till träning) hade jag en lucka imorse. Åh vad härligt det är att bli svettig och känna hur det bränner i musklerna! :love:

Nu är det ny månad, bukeväktare! Nya tag för dem som har halkat lite och bättre sving för dem som redan har tag. :bow:

(Bukeväktare eller bukeviktare? Vad kallar vi oss för, egentligen?)

Jag måste skärpa till mig rejält om jag ska kunna rida in min 11:a själv nästa år.
Har trots det väldigt svårt med motivationen.

Och jag har gått med i viktklubben för att få ett hum om vad jag äter,idag ligger jag -698 kcal av dom 1300 jag ska äta.
Undrar om jag blev tjock på luft eller svält?

Den här veckan känns bra hittills, även om jag inte tror att jag kommer att klara min utmaning att gå ner ett kilo.

Jag har:
- Gått till och från universitetet 2,5 gånger. Det är 3,5 km och jag går ganska snabbt, i snitt 9:30/km.
- Sprungit 9 km i förrgår och 5 km idag. Slog mitt "vuxenrekord" på halvmilen, 27:20. Det blir förmodligen en tur i morgon också.
- Bara slarvat lite med maten. Men ganska marginellt, det blev AW och lite godis igår. Å andra sidan var jag inte sugen på godis idag, så det enda extra blir ett par glas vin och lite ost. Jag har en godisdag i veckan.

Det är lite tråkigt nu, för det är så få ställen man kan springa på och på de längre, långsammare rundorna blir jag lite uttråkad efter ett tag. Så nu ska jag testa att springa med pratradio i stället för musik i lurarna på de passen. Jag har laddat ner massor av podcasts från Vetenskapsradion Historia. :D

Egentligen känns det viktigare att orka springa mer än att gå ner i vikt fort, så 0,5 kilo i veckan är helt OK. I höstas gick jag ner snabbare, men då tränade jag inte och det jobb jag gjorde var sånt som jag kunde utan och innan. Nu pluggar jag och har projekt på gång som kräver att jag är extra skärpt, och jag tränar mycket. Så det går inte att pressa på samma sätt.

Kl

Under januari månad har jag gått ner 1,8 kg, från 75,0 till 73,2 vilket känns superbra! :laugh: Nu är det bara att köra på och inte ge upp.
Idag blev det lite grönsaker och dipp till melodifestivalen, känns helt klart som godkänt att unna sig!

Jag har fortfarande inte gett upp men jag ska inte väga mig på ett tag för jag har varit riktigt dålig. Jag har blivit andfådd av ingenting när jag för två tre veckor sedan kunde jogga åtta km hyfsat obehindrat så har det känts som en omöjlighet de senaste två veckorna.

Jag har fortsatt att gå mina långpromenader men orkar bara gå i ett lugnt tempo. Dessutom har jag varit löjligt hungrig hela tiden. Flera nätter har jag vaknat illamående med hjärtklappning.
I dag låg det ett brev från vårdcentralen på hallmattan. Jag har kraftig blodbrist. Det känns så himla skönt att få ett kvitto på att någonting har varit fel. Jag som har tagit så många blodprov utan att de har hittat någonting.
Läkaren ville först remittera mig till psyk eftersom han trodde att jag led av en depression. Nu gäller det bara att fastställa varför jag har fått blodbrist.

Samma sak drabbade mig i vintras. För min del var orsaken till blodbristen troligtvis att jag hade mens mer eller mindre varannan vecka under ett knappt års tid.

Har nu ätit järntabletter i två månader, värdet har gått upp och jag börjar faktiskt få tillbaka lite energi. Så förbered dig på att det kan ta lite tid. Är det Duroferon du fått?

Behöver man järntillskott måste jag rek Blutsaft :d Gott, naturligt och nyttigt :laugh:

Kl Min träning går bra, kan vara med på de pass jag vill och hann tom 25 min crosstrainer innan passet imorse :banana: maten sådär under helgen..:grin:
Nya friska tag!

..................

Själv har jag lyckats äta närmare tre välfyllda skålar med min fantastiskt goda linssoppa. Jag var egentligen mätt så det räckte och blev över efter två skålar, men den är ju så goood. Nu ser magen ut att vara i sjätte månaden utav alla kolhydrater... :p

Kan man få receptet? ;)
Tycker det är så gott med linssoppa men har inte hittat något recept jag tycker är riktigt bra.

Man blir faktiskt trøtt och sliten av bara järnbrist, behøver inte ha gått så långt som att man också fått blodbrist.
Hoppas du snart piggar på dig!! :)

Ja det är dureferon. Samma som förra gången. Har också en :devil:ulsk mens men den har blivit bättre sedan spiralen ramlade ut hehe.
Det sura är att jag har varit så trött så länge men bara trott att det har varit för att jag är så otränad.
Det är surt för det tar i alla fall en månad innan det kommer att märkas om jag blir bättre.
Prallan, jag har druckit blutsaft men det räckte inte till tydligen. I går låg jag sjuk hela dagen promenerade kanske max tre km. I dag har jag gått 5.5km med barnvagn i ett raskt tempo för jag hade lite bråttom. Blir så sjukt andfådd bara.
Jag vill bli frisk fort nu för jag vill verkligen börja springa!

Kl*

Får man hoppa på tråden såhär i mitt i? :)

Har X-antal kilon att gå ned och har sedan ca 3 veckor tillbaka tagit tag i det igen. Nu tränar jag med min crosstrainer 20-30min/dag (ganska hårt tempo), utöver det har jag hästar som motioneras på olika vis - ridning, tömkörning, promenader etc. och hundar som ska ha sitt.

Har skaffat en kaloriapp (ShapeUp) och har som mål att äta mindre än 1400kcal/dag. (tillåter mig något fler kalorier på helgen = efterrätt på lördagen!)

Varken väger eller mäter mig dock, det brukar snarare ha motsatt effekt för min del - när det står still så blir jag deppig och lägger ned. :grin:
Märker redan skillnad på kroppen dock och blir mer och mer pepp för var dag som går och jag märker små skillnader.
Idag orkade jag springa bredvid sambon som fick åka lite häst och trava på min kallbloding, jag blev inte ens andfådd! :eek::banana:

Har en lång väg att gå för att nå ned till min trivselvikt, men har också en trasig kropp att anpassa mig efter så det får ta den tid det tar.

Svårast hittills är kvällsuget, jag har löst det genom att spara några kalorier till kvällen och helt enkelt kunna ta en smörgås och en kopp te, eller en frukt då. Funkar bra!

Helt amazed över hur duktiga alla är i den här tråden! Bilden med byxorna som först inte kom på alls och nu nästan är helt uppe var verkligen smart - det tror jag att jag ska apa-efter! :D

Och så en fråga - någon som vet vad en normal ostskiva väger? En sådan tunn som man hyvlar själv? :rofl: Har ingen våg och när jag googlar får jag olika svar - allt emellan 6,75g och 25g/skiva. Hjälp? :angel:

Mina ostskivor brukar väga mellan 10-15 g. 25 g är såna där tjocka färdigskurna som folk i länder där man inte använder osthyvlar köper.

Kan varmt rekommendera inköp av hushållsvåg. Jag har haft mycket nytta av min, framför allt för att få kontroll över mina bröd- ris- och brödportioner.

Mina ostskivor brukar väga mellan 10-15 g. 25 g är såna där tjocka färdigskurna som folk i länder där man inte använder osthyvlar köper.

Kan varmt rekommendera inköp av hushållsvåg. Jag har haft mycket nytta av min, framför allt för att få kontroll över mina bröd- ris- och brödportioner.

Håller med! Hushålssvåg är nästan ett måste om man vill räkna kalorier :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka