Vikttråden 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vikttråden 2013

Håller med MarieJ. Har sett flera som gjort operation och sen kommit igång med motionen och blivit fanatiska med den. Om de hade använt energin de lägger på motion nu, på viktnedgång tidigare så hade op troligtvis inte behövts. Det är min åsikt men jag har ju själv inte varit i den sitsen så hade jag vägt mycket mer så hade mina tankar säkert sett annorlunda ut.

Men visst finns det de som behöver en op för att fixa nedgången av olika skäl, det håller jag med om.

Heja MarieJ, nu är du på G.

Blev en liten vända för mig igår kväll men orkade jogga 1,2km utan att gå. Det är benen som tycker det är jobbigt, flåset är bättre än jag trott.

Ja, jag vet ju att den senaste omgången av övervikt beror bland annat på graviditeten, men främst på kosten. Jag har ätit mig till min vikt, men jag skulle aldrig göra en op. Vet många som fått bekymmer senare.

*kl*
är lite +-O på vågen just nu även om nya skärpet är på sista hålet och gamla skärpet behöver ett nytt

Är lite i ofas med maten känner jag, så skärpning där

Firar min födelsedag på lördag (om vi hinner städa tills dess) och mina gäster får tåla att det inte blir någon traditionell tårta, så det så :cool:

Veckans vikt är 71.9, alltså +0.1 kg. Inte så farligt med tanke på allt jag åt i helgen. Skulle önska att jag hade lite karaktär när det gäller onyttigheter men varje helg så är det samma visa. Jag motionerar mycket men äter desto mer... Nu börjar vårvädret komma och det kanske ger lite motivation. Sommaren är inte långt borta och då vill jag kunna klä mig som jag vill utan att skämmas.

Jag är i en sorts fas och har varit ett tag nu. Jag tycker det går så förbenat sakta att gå ned i vikt. Jag har liksom inget tålamod (Det försvann förra året). Vill komma i toppform helst igår. Men samtidigt vet mitt sunda förnuft att viktnedgång tar sin lilla tid och man för göra det bästa av situationen.

Välkommen i klubben, fy vad trögt det går. :(

Denna vecka har det dock haft sina förklarliga orsaker. Min mans bästa vän har varit här i en vecka och ett av deras gemensamma intressen är "fransk matlagning" med gigantiska mängder smör, grädde och rödvin.

Lägg till ett par spruckna revben = inte mycket motion.

Men nu blir det nya tag!

Startvikt (10/1): 66,2 kg
Delmål 1: 64 kg (uppnått)
Delmål 2: 63 kg
Slutmål: <62 kg

16/1: 65,8
22/1: 65,0
31/1: 65,0
7/2: 65,3
14/2: 64,4
21/2: 63,7
28/2: 63,5
- 0,2 kg

Totalt: - 2,7 kg

Äsch då, inte alls så bra som jag hade hoppats på. Men med tanke på min utsvävarhelg, plus att det gick ner lite skräpmat i tisdags, så får jag väl vara nöjd med att det åtminstone är en minskning denna vecka. Dock ser jag resultat på kroppen; framförallt magen är plattare.

I morse kände jag mig som en levande död när jag vaknade: Huvudvärk, uttorkad och trött. Så jag somnade om och vaknade alldeles för sent för att hinna sticka ut och springa som jag hade tänkt. I kväll vet jag inte heller om jag hinner. Jag ska försöka få till en promenad på väg till eller från uni iaf.

Fast det är nog mest jag som är rastlös. Det låter ingen höjdare med spruckna revben, hoppas det läker sig fort!

Ush spruckna revben, krya på dig!

Jag håller mig på min målvikt, eller 1 kg under tom så det känns bra. Varit hemma och vabbat idag med dottern så blev sugen på att baka lite. Konstigt varför blir man alltid sugen på att baka när man försöker vara nyttig :angel:

Gjorde en drömtårta och några chokladmuffins som jag hoppas a resten av familjen sätter i sig innan jag gör det...

För att baka något nyttigt till mig själv så rörde jag ihop fiberhavregryn med lätt creme fraische och bakpulver, gjorde några bullar och in med dem i ugnen. Har räknat ut att de innehåller 122 kcal per bulle så det är väl inte hela världen. Men jag vet inte om de såg så goda ut där bredvid chokladmuffinsen...

Nu har jag gjort en abort :-(. Men jag hade en ruskig tur, var bara i 5e v så det gick ganska smärtfritt. Har ingen järnbrist längre heller så nu har jag inga ursäkter längre. Har gått upp en hel del i vikt snyft... Men nu ska jag köra igång igen. Har promenerat en mil idag dock i lugnt tempo men min kondition är usel så nu får jag smygstarta försiktigt.
Börjar väga mig på nytt nu på måndag så får vi se...

KL*

Jag känner mig happy idag! Insåg med en liten chock att jeansen som jag köpte till nyår inte alls är tighta längre - tvärt om! Måste dra åt skräpet två hål extra för att inte tappa dem! ^^

Alltsa_det_hander_grejer_D_Brallorna_nykopta_vid_nyar_och_da_tighta_nu_sahar_stora_I_lajk.jpg

Bara på den här bilden syns det hur stora de är, men än större blir de om jag håller ut dem från magen och inte från höften (men då kunde jag inte fota. :angel:)

Men jag ifrågasatte ju det faktum att MarieJ uttalade sig så generellt, att alla som är så pass överviktiga kan göra något åt vikten själv utan OP. Att kunna motionera är ju en förutsättning och kan man inte det så är det ju inte så enkelt att bli av med övervikten. Du skriver ju själv att du håller med om att det finns dom som faktiskt behöver OP ;).

Nog om det.

Så skönt att kunna träna igen efter både ryggkrångel och förkylning, jag känner mig piggare och gladare än på länge. Kan iof ha med jobbsituationen och solen att göra också :D

Nixehen:

Bra jobbat, skönt att både se och känna skillnaden!! :D

Om man är överviktig kan man gå ner i vikt även utan motion. Och det finns någon form av motion för dom allra flesta. Det jag som sagt tycker är att det OFTAST (som jag också skrev) finns psykologiska skäl till ätandet och att det ju faktiskt inte försvinner med en operation. Därför uttalar jag mig generellt.

KL. Efter att ha växlat halsont, hosta och förkylning hela 2013 trodde jag att sista hostan var på väg bort. Och det var den också men då kom en ny omgång med halsont på andra sidan av halsen. Jag skulle kunna gråta.

*kl*

Gjorde några inspirationsbilder till mig själv, och jag blev så sjukt pepp av att se! :D Nog för att jag alltid tyckt att jag själv ser bra ut (Man kan göra det fast man är fet :p ) Men nu har jag hamnat i ett läge där jag frivilligt är med på bild, haha.

Här är jag i varierande storlek, de två åt vänster som "störst" och den högra i somras.

797fe521-355d-49ee-89cc-58f335058fa2_zps22edbdfe.jpg

Här är jag nu :cool:

Skaumlrmavbild2013-02-28kl213348_zpsbaf382af.png

Jag inbillar mig inte om jag tycker det faktiskt hänt nått va? :d

Bra jobbat! En stor skillnad! Och det är så kul att ha såna här bilder för sig själv för ibland ser man ingen skillnad när man står framför spegeln!

Själv hoppas jag att nå denna form igen lagom till sommaren.

Bild2168.jpg

Får jag hoppa in i tråden? :o

Egentligen handlar det inte för mig så mkt att gå ner i vikt, utan snarare att forma kroppen, leva mer sunt, samt att bli starkare och smidigare! :D Så jag kan ju nästan snarare gå upp i vikt. :angel:

Främst har jag problem med kosten, så det är prio ett just nu. Är en hopplös gottegris. Äter för oregelbundet och för mkt "skit" (dvs godis, choklad, bakelser...), plus att jag för det mesta hoppar över frukosten. Har nu påbörjat första "etappen" mot en mer sund kosthållning. Den innebär inga konstigheter mer än att undvika sötsaker, speciellt i veckorna. Helgen har jag tänkt att jag ska kunna unna mig något gott, inte i överdrift men någonting sött är helt ok. Har funderat på att gå på en sträng GI-diet direkt, men har insett att det är inget för mig i dagsläget. Det blir liksom för mkt på en gång. :p

Prio två är träning. Rider 2 ggr i veckan + att jag har stalltjänst de dagarna. Det ser jag åtminstone till att sköta. Däremot behöver jag lägga till annan träning som komplement för att få en mer allsidig träning. De träningsformer som är aktuella just nu är: längre promenader, lättare löpning, styrketräning, yoga och skidåkning (beroende på hur länge snön ligger kvar). Pga att jag studerar på heltid och har begränsad ekonomi så utför jag all träning hemma. Tänkte försöka klura på ett realistiskt träningsprogram som jag planerar för varje vecka, då har jag iaf en plan. Någonting måste jag utgå ifrån, annars blir ingenting gjort! Nackdelen med mitt upplägg är att jag kommer träna mest själv, men hoppas på att kanske kunna hitta en träningskompis som vill löpträna lite nu när det vankas vår.

Kortsiktigt mål: Att sluta äta sötsaker i veckorna + träna ngt annat 2 ggr i veckan utöver ridningen.

Wish me luck! :bump:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Atletix
Tillbaka