Vikttråden 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vikttråden 2013

kl

-0,3 kg denna veckan... Jag trooor dock att det egentligen är liite till, för jag är jättesvullen idag. Men men, oavsett så har det ju gått lite neråt iallafall. :) Nu står vågen på 70,4 kg. Om 400 gram så har jag gått ner 10 kg :banana: :bump:, det borde jag ju ha kunnat ordna till nästa måndag :banana:

Jo men du har helt rätt, men det är så fruktansvärt svårt att låta bli skyfflandet in i munnen. Och som vissa andra här också säger så känsloäter jag också. Mestadels för att jag vantrivs något fruktansvärt med tillvaron just nu.

Men just hetsätningen är något jag borde jobba mer med och kanske försöka göra som du tipsade om.
Nu när jag tänker på det så känns det faktiskt som att jag hetsäter i ren frustration?

Jag är lite platt och ytlig av mig, är jag rädd :p, så jag tänker nog oftast att det är mer framgångsrikt att ta ett krafttag för att ändra på de beteenden som man ser som felbeteenden hos sig själv, än att lägga oceaner av tid på att förstå och analysera dem. Nu handlar det ju inte heller om ett väldigt komplext och mångfacetterat felbeteende, utan bara att du kastar i dig maten.

Det vill säga, det spelar kanske inte så stor roll varför du har lagt dig till med den dåliga vanan att kasta i dig maten, men troligen skulle det vara en viktminskningsfaktor för dig om du kunde sluta med det.

En del lägger ner besticken mellan varje tugga, men jag föredrar metoden att se till att tugga ur munnen innan jag tar upp ny mat på gaffeln, utan att lägga ner besticken hela tiden.

Att kasta i sig maten är ju heller inte särskilt socialt trevligt när man äter tillsammans med andra. Det är ju inte så roligt att bjuda på mat, och så kastar gästerna i sig maten på två sekunder utan att ens hinna småprata mellan tuggorna. Det brukar skramla väldigt mycket om besticken och porslinet när man äter på det viset också, tycker jag.

kl

-0,3 kg denna veckan... Jag trooor dock att det egentligen är liite till, för jag är jättesvullen idag. Men men, oavsett så har det ju gått lite neråt iallafall. :) Nu står vågen på 70,4 kg. Om 400 gram så har jag gått ner 10 kg :banana: :bump:, det borde jag ju ha kunnat ordna till nästa måndag :banana:

Härligt! :bump: Tio kg är ju hur bra som helst. Har du tänkt fira den bedriften på något sätt?

Egentligen borde jag väl inte banta alls i de här tillståndet men vikten skenar uppåt hela tiden och sen jag blev sjuk så har jag gått upp 11kg. Så för min egen skull måste jag göra något nu trots mitt tillstånd.

Jag skulle vilja säga att p g a din sjukdom är det ju extremt viktigt att se till att få i sig rätt bränsle. Det går inte att läka sig själv om inte grundläggande förutsättningar finns på plats.

Att äta nyttigt och regelbundet i lagom stora portioner är en grundläggande del av hälsan. Går du upp i vikt tycker jag det är ett tydligt tecken på att du äter fel utifrån dina förutsättningar.

Se det som en del i att bli frisk - mediciner och sjukskrivning hjälper inte om inte grunden är rätt.

:D Jag "firade" genom att köpa en crosstrainer :rofl:, den var menad som belöning, men jag köpte den när jag var 700 gram ifrån målet för jag hittade en sån bra :banana:, så... ja :D

Jo men så är det. Eftersom jag mestadels ligger på soffan och vilar utom när jag försöker röra på mig utan att falla tillbaka igen så går ju vikten upp. Det är ju sjukt tråkigt att inte kunna träna och göra saker man vill och då trötsäter jag istället, hetsäter stora portioner och blir sämre på kuppen när magen pajar. Jag vet ju nu att hetsätningen beror mestadels på frustrationen. Jag vill så mycket, men kan inte göra nåt.

Det är ju därför jag lagt om vanorna nu att jag äter lite men hela tiden så magen inte pajar hela tiden och att jag slipper gå hungrig och vara sugen på nåt. På det sättet har jag nästan fått slut på hetsätningen sen igår iaf. Får väl se hur länge de håller i sig eftersom jag inte fått sova alls på två dygn så kommer jag antagligen försöker hetsa i mig mat bara för att jag är irriterad :/

Hursom.. maten har funkat bra än så länge iaf. Får se hur länge de håller i sig...:)

Äntligen händer det något igen efter 2 v stillestånd 0,8kg ner till 74,2kg,så snart 6kg totalt.
Funderar på om jag ska vara en härmapa och ta fram mina nya Jordache jeans som jag importerade från USA i jan men inte fick på mig (och svindyra var dom oxå :devil: )

Jag är dock lite konfunderad,vikten visar mindre men måttbandet visar inte lika mycket mindre,varför??

Jag har tappat fett på lite konstiga ställen dobbis, sånna som oftast inte mäts. Jag har tex tappat vikt just över fotleden och på vissa ställen av ryggen och baksidan av nacken.

- 1 kilo nu idag visade vågen. Så totalt 7,2 kg sen jag började vid nyår. Firade dock dagen med att åka till tandläkaren som blåste bort min lagning. Ja jag skojar inte utan blåste bort den som satt löst så nu har jag en glugg men roten och botten av tanden är täckt med provisorisk lagning som ett lock över.

Jag har tappat fett på lite konstiga ställen dobbis, sånna som oftast inte mäts. Jag har tex tappat vikt just över fotleden och på vissa ställen av ryggen och baksidan av nacken.

Det har jag kommit på,det första stället jag märkte det på var handleden då klockan började snurra.

KL

Haha ja nog verkar fettet försvinna på de mest konstiga ställen. På mig brukar det gå uppifrån ner. Märks först i ansikte, hals, överkropp, mage o.s.v.. :P

Det där med klockan har jag också märkt! Den sitter lösare än förut, brukade aldrig glida runt.

Idag fick jag förresten en kommentar om att jag ser smalare ut i ansiktet, tänk att där hade jag aldrig trott att det skulle synas! :)

kl*
Jag hann inte väga mig idag men efter min onyttiga helg så lär jag ha gått upp lite igen :(.
Har tyvärr inte blivit någon promenad sen i fredags heller och idag är jag så trött så hade kunnat somna nu.

Någon utav er som jobbar oregelbundet som har några förslag på hur ni äter?

kl*
Jag hann inte väga mig idag men efter min onyttiga helg så lär jag ha gått upp lite igen :(.
Har tyvärr inte blivit någon promenad sen i fredags heller och idag är jag så trött så hade kunnat somna nu.

Någon utav er som jobbar oregelbundet som har några förslag på hur ni äter?

När jag jobbade oregelbundna tider så försökte jag äta så pass regelbundet som möjligt ändå. Jag arbetade dock aldrig natt, utan slutade som senast 24 och började som tidigast kl 6. Försöker äta frukost runt 7-8, lunch runt 12-13, middag runt 19. Om jag började kl 6 åt jag något litet när jag gick upp men åt inte riktiga frukosten förrän vanlig tid.

4/2 30.0kg från målvikt :crazy:
11/2 28.2kg från målvikt, - 1.8
18/2 28.5kg från målvikt, + 0.3
25/2 30.0kg från målvikt, + 1.5 :cry:
4/3 29.0kg från målvikt, -1.0
Mellan 18-25/2 så skötte jag mig ändå "bra". Har slutat med p-sprutor och det blev totalt hormonkaos nästan på en gång. Har haft världens huvudvärk i flera dagar, varit fruktansvärt trött, ena timmen vrålhungrig och nästa illamående med magont.

Idag, helt utan förvarning, så satte mensen igång, med besked kan jag ju lugnt säga... Jag hoppas att det hjälper till att släppa på en del av vätskan jag har samlat på mig, är uppblåst som en ballong och har fått ont i knän, handleder och fotleder :crazy:

Betalade medlemskap i VV idag, kör på online och ska försöka vara petig med att föra in allt, inkl mjölken i teet.

Svårt att säga, jag började med p-spruta för en himla massa år sedan, då var jag normalviktig.
Jag har även hypotyreos som verkar vara lite svårinställd, vissa dagar mår jag jättebra och andra dagar så mår jag bajs. När den är "dålig" så blir jag oändligt trött och lägger på mig vikt av mer eller mindre luft.

Förra gången jag slutade med sprutorna så gick jag ner 15-20kg i ett svep men då började jag samtidigt medicinera med levaxin.

Jag tror att det är både sprutorna, hypotyreosen och mitt hopplösa godissug i samverkan som har gett mig övervikten.

Sedan årsskiftet jag har gått upp mer än tio kilo, det är helt absurt för så mycket äter jag inte. Jag mår dessutom rätt ofta illa.

Min tanke nu är att försöka tappa en del vikt rätt snabbt och sen vara hyfsat stabil, det är meningen att vi ska utöka familjen och det är ju inte plättlätt eller jättesmart att gå ner mycket i vikt när man är gravid.

Jag använder också p-spruta. Men strax efter att jag började ta sprutan började jag av en tillfällighet att motionera regelbundet. Jag gick ner några kilo i vikt och håller mig ungefär där fortfarande. Det är ju omöjligt att säga om jag hade varit ngt kilo lättare om jag inte tagit sprutan så mitt inlägg är ju rätt värdelöst men tänkte att jag skriver ändå.

Hmm jag har för mig jag läste en artikel om p-spruta och viktuppgång. Var själv inne på att skaffa det, men avstod.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka