Vikttråden 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vikttråden 2013

Tack!
Har ju faktiskt problem med att jag äter så fort att det liksom blir hetsätning av det, har alltid gjort. Mamma har ofta fått säga att "hetsa inte i dig" när vi ätit tillsammans, för jag sväljer i princip bara. Som en maskin i turbofart :p tar Max 5 min för mig att äta en hel pizza t.ex.

Men nu när jag fotar maten, så "måste" jag ju laga ordentlig mat så att det blir gott, och lägga upp det snyggt så att det ser bra ut, och sedan fota. Detta gör ju att det tar lite tid från att jag lagt upp maten tills jag äter den, och jag har märkt att det tagit bort hetsätningen. Det är som att matstressen liksom försvinner, så jag tar en mindre tugga, tuggar ordentligt, lägger ibland ned besticken och väntar lite, äter lugnt osv. Känns jättebra!

Det låter ju toppen :) Jag tror som sagt det är en jättebra idé. Man känner nog mättnad snabbare o.s.v. om man inte slänger i sig maten (då hinner man ju inte känna efter liksom).

Jag skulle lägga upp lunchen fint idag, men blev mest en enda röra. Haha!

gryta_zps30f4fc92.jpg

Tycker för övrigt att gryta är toppenbra mat - enkelt att göra, gott, man står sig länge och ändå kalorisnålt (denna portion är cirka 440 kcal och det är ändå en redig portion).

Jag äter också fort. Har alltid gjort och tänker inte lägga ngn större vikt vid att ändra på det.

I dag åt jag en halv laxbit som blev kvar sen i går och sallad till.

kl

Här går det inget vidare med viktminskningen, jag har varit förkyld i två veckor och därför inte kunnat träna ordentligt. Jag har också jobbat ganska mycket senaste månaden och då ätit pedagogiskt på jobbet vilket tyvärr blir väldigt kolhydratbaserat och inte heller följer min naturliga "ätrytm"

Här är det hur som helst hyfsat väder idag så nu ska jag ta en promenad till födelsekalaset jag ska till, blir nog till och med att ta med mig solglasögonen :laugh:

KL

-2kg på vågen denna vecka!

Provade också byxorna som inte gick över rumpan i januari, så här sitter de nu:

mat001_zps6120bb7d.jpg

Dagens middag blev bulgursallad med skaldjur och ägg:

mat_004_513213df9606ee33278015fb.jpg

Jo, men ändå, närmare 1 kg per vecka tycker jag är en BRA bedrift! Det är ju inte heller som att du har massor av övervikt, det känns ju som att det är "finlir" du jobbar med :)

Det där med att inte lägga in frukt och grönsaker är sunt tror jag, jag gör likadant! Fick tipset i Beach-tråden i somras. Om jag räknat med frukt och grönt så skulle jag gjort som du säger, välja bort frukt för mer onyttigare alternativt :angel:

Ja, det har gått så bra jag räknar med ett bakslag snart ;) Ska snart gå och köpa lite glass som ska avnjutas med nougatsås:d Kommer absolut att överskrida 1400 kcal idag men ibland får man lyxa till det lite.

Och delvis knapplån:

Gillar verkligen alla inspirerande bilder, såväl på mat som byxor som är på väg att passa! :)

Promenad på en mil i dag. Har slarvat bort vågen hehe så jag kan inte väga mig men jag känner att det är precis lika mycket kvar av mig som det brukar vara. Nästa vecka ska jag sätta fart igen. P-pillerna gör mig på väldigt dåligt humör men jag får väl ge dem en chans i alla fall...

KL

Tror jag hoppar in här eftersom jag ändå inte kan göra mycket annat om dagarna. Jag måste ner i vikt pga hälsan men eftersom jag har utmattningssyndrom sen 3 nov så kan jag inte träna eller motionera överhuvudtaget. Max en halvtimmesrunda i långsamt tempo.

Egentligen borde jag väl inte banta alls i de här tillståndet men vikten skenar uppåt hela tiden och sen jag blev sjuk så har jag gått upp 11kg. Så för min egen skull måste jag göra något nu trots mitt tillstånd.
Mina planer är att äta mindre men regelbundet eftersom både hunger och mättnad gör mig sämre (har både ibs och magkatarr)

Startvikten: 97kg (fy)
Målvikt: 60kg

Ser att det är fler som också äter för fort eller hetsäter. Jag har tyvärr också det problemet pga tidigare jobb där vi inte riktigt haft tid att äta eller ha rast. Allting skulle gå undan och nu sitter ju den vanan kvar.

Det är nästan så jag vill ha sån där hundmatskål med hinder i vägen så jag inte kan kasta i mig maten...haha

Jag tillhör ju inte Senior, men jag ser att det är några från UÄ här så jag tänkte att jag kunde gå med ändå.
Det har blivit runt fem kg för mycket som jag ska bli av med.

Själv har inte problem med att äta fort/hetsätning, mitt problem är snarare att jag inte gillar så mycket olika sorters mat så att istället för att
äta riktig mat så äter jag vitt bröd och yoghurt istället.

Själv är jag en känsloätare. Så fort det är jobbigt så vill jag äta...massor! Mat och annat har haft en lugnande effekt på mig. Men nu har jag kommit in i rutin igen efter graviditeten och inte äter även om allt känns jobbigt!

Själv är jag en känsloätare. Så fort det är jobbigt så vill jag äta...massor! Mat och annat har haft en lugnande effekt på mig. Men nu har jag kommit in i rutin igen efter graviditeten och inte äter även om allt känns jobbigt!

Åh, så jag känner igen mig! Det värsta är ju att maten ändå har ångestdämpande effekt...

Ser att det är fler som också äter för fort eller hetsäter.

Du kan ju testa att tänka på att inte ta upp ny mat på gaffeln förrän du har tuggat ut den förra tuggan. Istället för att bara skyffla in, menar jag.

Du får ju troligen mer ont i magen av att äta så där fort också, än om du äter långsamt.

Äter man långsammare känner man oftast mättnaden bättre - innan man har hunnit proppa i sig för mycket av bara farten - och dessutom noterar hjärnan bättre att man äter, vilket har visat sig ge mindre sug och hunger i "förtid", enligt studier.

KL

-2kg på vågen denna vecka!

Provade också byxorna som inte gick över rumpan i januari, så här sitter de nu:

mat001_zps6120bb7d.jpg

Dagens middag blev bulgursallad med skaldjur och ägg:

mat_004_513213df9606ee33278015fb.jpg

Vad duktiga alla är här inne!
Inspirerande att se bilderna!
Kul också att vi blir fler!

Denna veckan har varit som en berg och dalbana.
Blir steloperation av ländryggen förmodligen i april.
Mkt tankar och en hel del som ska ordnas med 2 hästar som är i tävlingskondition,men tror att det ska reda upp sig.
Ryggdoktorn trodde inte på ridning före årsskiftet,men det tror och hoppas jag! Men minst 4-5 månader utan ridning väntar,lite skillnad när man har ridit 2 /dag innan.

Hoppas och tror dock att jag ska bli av med smärtorna och kunna leva mer aktivt efter!
-0,1kg denna vecka,så i alla fall på rätt håll!

Fortsatt trevlig helg på alla!

Jo men du har helt rätt, men det är så fruktansvärt svårt att låta bli skyfflandet in i munnen. Och som vissa andra här också säger så känsloäter jag också. Mestadels för att jag vantrivs något fruktansvärt med tillvaron just nu.

Men just hetsätningen är något jag borde jobba mer med och kanske försöka göra som du tipsade om.
Nu när jag tänker på det så känns det faktiskt som att jag hetsäter i ren frustration?

Kl

Har fortfarande ont i axeln = jogga :) Har nu mätt med Runkeeper och sträckan är 5,4 km. Har även varit på promenad tillsammans med dottern när hon red ut i detta härliga solsken! Upp och ner över stock och sten :D

Förtjänade min underbart goda lunch, indiskinspirerad kikärtsgryta :d och mangochutney :love:

KL
Har dålig koll på min vikt just nu. Den pendalar nåt otroligt från dag till dag. Ena dagen 68 och nästa 71:confused:.
Tur jag vet att konditionen bättrar sig och ju bättre den blir desto bättre och mer orkar jag ju. Och förhoppningsvis kommer kroppen att forma om sig också.
Har gått från 58 minuter till 39 minuter på min 4,8km sträcka som jag kör.
När jag orkar jogga hela den har jag tänkt utöka sträckan men just nu känns den lagom.

Så märkligt. Väger du dig samma tid varje dag? (Bäst är väl innan frukost men efter morgonkiss, för att få ett jämnt resultat).

Första passet på gymmet på flera veckor. Gick över förväntan. 45 min i hyfsat tempo och utan att känna mig döfärdig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka