P
prallan
Sv: Vikttråden 2013
KL
Stod still denna vecka, vilket jag befarade efter en veckas dekadens
Haft sportlov 
KL
Stod still denna vecka, vilket jag befarade efter en veckas dekadens
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kl
Alltså... Det är ju inte min vägdag idag... Men, jag kände på mig att jag borde väga mig idag då jag i måndags (vägdag) kände mig svullen. Så jag vägde mig idag. Elva gånger närmare bestämt. I tre olika rum. Vågen visade samma siffra varje gång faktiskt...
![]()
Jag kan inte förstå att det är sant!![]()
![]()
1 januari: 79.9 kg
6 mars: 69.8 kg
![]()
![]()
![]()
![]()
(även om jag förstår att det kan vara lite tillfälligt sådär, så har jag ändå aldrig ens lite yttepytte-tillfälligt varit under 70 kg på lääänge![]()
)
Det tror jag inte. Det är snarare så att du har mer vätska i musklerna eftersom du kommit igång med träningen.
Imorse visade faktiskt vågen 61,9 istället för det eviga 62,någonting.Vi får se om trenden håller i sig kommande dagarna...
Ett halvt kg är absolut ett halvt kg! Jag tycker det är en lagom viktnedgång/vecka, men jag vet att andra tycker det ska gå snabbare än så...
Vad är din målvikt?![]()
Varför går vi upp i vikt av träning?
I tidningen Hälsa & Vetenskap (Nr 2, Maj. 2011) kan man läsa att ett av svaren på frågan är att muskler väger mer än fett,.
En kubikcentimeter muskler väger ca 1 gram och fett 0,9 gram. Muskler väger mer för att de till största delen består av vatten.
Men ett annat svar är att när vi tränar ökar blodvolymen. Den som tränar uthållighetsträning som till exempel löpning kan öka sin blodvolym med upp till en liter på några månader, och en liter motsvarar ca 1 kg. Blodet behövs för att kunna försörja kroppen med syre.
Vid styrketräning kan vi öka muskelmassan, dvs. varje liten muskelcell ökar i storlek. Ökningen kan vara upp till 0,1% per dag, och på 100 dagar, ungefär tre månader blir det en ökning med 10%.
Att vi går upp i vikt när vi börjar träna kan alltså bero på olika saker – musklelmassan som ökar väger mer än fettet som förbränns, men ökad blodvolym kan också spela in.