Vikttråden 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vikttråden 2013

KL

Stod still denna vecka, vilket jag befarade efter en veckas dekadens :D Haft sportlov :p

KL

Står och trampar över 80 kg fortfarande, men mätte mig idag eftersom jag ska beställa balklänning. Och blev lite chockad :eek:

Mina mått den 18 februari:
Byst: 100cm
Midja: 86cm
Höft (dvs typ mage): 105cm
Rumpa: 107cm

Idag:
Byst: 93cm
Midja: 80cm
Höft: 101cm
Rumpa: 107cm

Wow!! Vilken skillnad! Hur många centimetrar som helst ju!! Du borde du känt att kläderna sitter lite löst nästan ;)

Mja, just klädskillnaden har jag väl inte känt av med tanke på att jag mest gått i mjukisbyxor... Det är väl jeansen jag lagt upp bild på isf. För de andra jeansen krympte i tvätten och sitter jääääkligt tight så de går inte riktigt att jämföra med :angel:

kl

Alltså... Det är ju inte min vägdag idag... Men, jag kände på mig att jag borde väga mig idag då jag i måndags (vägdag) kände mig svullen. Så jag vägde mig idag. Elva gånger närmare bestämt. I tre olika rum. Vågen visade samma siffra varje gång faktiskt...

2013-03-06_083544-1_5136f394e087c34bbda2b543.jpg

Jag kan inte förstå att det är sant! :eek: :eek:
1 januari: 79.9 kg
6 mars: 69.8 kg

:bump: :banana: :bump: :banana: :bump:

(även om jag förstår att det kan vara lite tillfälligt sådär, så har jag ändå aldrig ens lite yttepytte-tillfälligt varit under 70 kg på lääänge :D :banana: )

Grattis!!!!
Så duktigt jobbat!!!!!
Härligt med ny första siffra!

1 mars 60.5
8 mars 60.2

Besviken. Har kört relativt hård konditionträning 45 min fem dgr mot förra veckans 20 min. ( Förra veckan kände jag av förkylningen lite fortfarande)

Jag tröstar mig dock lite med att när jag vägde mig förra fredagen hade jag tränat för första gången på länge och ätit väldigt lite mat då jag inte mådde bra så jag hade antagligen gått ner riktigt mycket fram till dess. Att jag den här veckan har ätit mer är säkert orsaken till den lilla viktminskningen.

Det tror jag inte. Det är snarare så att du har mer vätska i musklerna eftersom du kommit igång med träningen.

Det tror jag inte. Det är snarare så att du har mer vätska i musklerna eftersom du kommit igång med träningen.

Jag tänkte också på det.

KL

Imorse visade faktiskt vågen 61,9 istället för det eviga 62,någonting. :bump: Vi får se om trenden håller i sig kommande dagarna...

Hur menar du?
Själv är jag ganska säker på att det beror på att jag grovt räknat har dubblat kalorierna fr förra veckan.

kl

Idag visade vågen på 75 kilo vilket är -1kg ifrån förra veckan. Med tanke på att jag är redigt förkyld och därför inte motionerat något alls den här veckan och att jag inte tränat något förra veckan (utdragen förkylning det här) så får det anses ok.

Imorse visade faktiskt vågen 61,9 istället för det eviga 62,någonting. :bump: Vi får se om trenden håller i sig kommande dagarna...

Härligt!

Själv har jag tappat ett halvt kg, men ett halvt kg är alltid ett halvt kg.

Bara 4-5 kg kvar tills jag är där jag brukar vara!

Ett halvt kg är absolut ett halvt kg! Jag tycker det är en lagom viktnedgång/vecka, men jag vet att andra tycker det ska gå snabbare än så...

Vad är din målvikt? :)

Varför går vi upp i vikt av träning?

I tidningen Hälsa & Vetenskap (Nr 2, Maj. 2011) kan man läsa att ett av svaren på frågan är att muskler väger mer än fett,.
En kubikcentimeter muskler väger ca 1 gram och fett 0,9 gram. Muskler väger mer för att de till största delen består av vatten.

Men ett annat svar är att när vi tränar ökar blodvolymen. Den som tränar uthållighetsträning som till exempel löpning kan öka sin blodvolym med upp till en liter på några månader, och en liter motsvarar ca 1 kg. Blodet behövs för att kunna försörja kroppen med syre.

Vid styrketräning kan vi öka muskelmassan, dvs. varje liten muskelcell ökar i storlek. Ökningen kan vara upp till 0,1% per dag, och på 100 dagar, ungefär tre månader blir det en ökning med 10%.

Att vi går upp i vikt när vi börjar träna kan alltså bero på olika saker – musklelmassan som ökar väger mer än fettet som förbränns, men ökad blodvolym kan också spela in.

Jo fast jag kör bara konditionträning och jag har aldrig gått upp i vikt av det. Snarare tvärsom. Som sagt är jag säker på att avstannandet av viktnedgång beror på att jag åt alldeles för lite innan förra veckans vägning.

Ett halvt kg är absolut ett halvt kg! Jag tycker det är en lagom viktnedgång/vecka, men jag vet att andra tycker det ska gå snabbare än så...

Vad är din målvikt? :)

Just nu väger jag 58,8. Jag brukar väga runt 54-55 kg när jag är nöjd så jag tänkte satsa på det.

Ja men precis, jag har inte bråttom. Vill nå mitt mål till slutet på sommaren. Jag hoppas att jag lyckas med det. :p

Varför går vi upp i vikt av träning?

I tidningen Hälsa & Vetenskap (Nr 2, Maj. 2011) kan man läsa att ett av svaren på frågan är att muskler väger mer än fett,.
En kubikcentimeter muskler väger ca 1 gram och fett 0,9 gram. Muskler väger mer för att de till största delen består av vatten.

Men ett annat svar är att när vi tränar ökar blodvolymen. Den som tränar uthållighetsträning som till exempel löpning kan öka sin blodvolym med upp till en liter på några månader, och en liter motsvarar ca 1 kg. Blodet behövs för att kunna försörja kroppen med syre.

Vid styrketräning kan vi öka muskelmassan, dvs. varje liten muskelcell ökar i storlek. Ökningen kan vara upp till 0,1% per dag, och på 100 dagar, ungefär tre månader blir det en ökning med 10%.

Att vi går upp i vikt när vi börjar träna kan alltså bero på olika saker – musklelmassan som ökar väger mer än fettet som förbränns, men ökad blodvolym kan också spela in.

Ja, muskler väger mer än fett. Men! Att bygga muskelmassa är svårt och en kvinna kan på sin höjd bygga något kilo muskelmassa per år (om hon tränar väldigt hårt och målmedvetet). Bra träning kan dessutom, som nämnts, öka blodvolymen (men det tror jag handlar om några hekto på sin höjd).

Dessutom förlorar man även muskelmassa vid viktnedgång, det man kan göra med hjälp av bra träning är att bibehålla något mer muskelmassa än om man inte tränar alls. Att öka i faktisk muskelmassa under viktnedgång är svårt, däremot kan man med bra träning göra så att balansen skifter, dvs att man får förhållandevis mer muskelmassa i kroppen. Men antalet kilo muskler, det minskar.

Så det där med att man går upp i vikt för att man bygger muskler kan förvisso vara sant men för de flesta av oss är det tyvärr mest en seglivad myt.

Däremot det som någon nämnde, att muskler som plötsligt används mer än de är vana binder kolhydrater (och kolhydrater binder vätska), det stämmer. Jag går alltid upp 1-2 kg när jag drar igång och börjar träna t.ex. efter en längre sjukperiod, men det försvinner inom ett par veckor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?

Hästrelaterat

Tillbaka