Vikttråden 2014:2

Äntligen börjar det röra på sig igen - åt rätt håll dessutom, neråt :up:.
Förra veckan tog jag alla chanser till icke-träning, dvs jag säger alltid JA till sonen när han vill ha sällskap på studsmattan, sparka boll eller cykla... :idea::D.
Tänker fortsätta med den typen av icke-träning jag :angel:.

De påstår att en vanlig biverkning vid pulverdiet är att man fryser.

Det gör inte jag.

Jag svettas floder.

Men jag tror det är omställningen till "fettdrift" som är bökig för min kropp. Verkar som att den startar utan större problem iaf.

Är inte hungrig längre men lite "svag". Undviker matlagningsprogrammen :p

Nästa vecka blodprov och EKG (igen) på vårdcentralen och veckan efter inskrivning och sen smäller det :nailbiting:

Och jag mår illa av pulvret men funderar på om det är en släng magkatarr, så den får lite omeprazol.

Och jag mår illa av pulvret men funderar på om det är en släng magkatarr, så den får lite omeprazol.
Kan tänka mig att magen mår tjyvens av bara pulver (du blandar det till en dryck antar jag?) om den är van att få vanlig mat som den kan "jobba" med.
Hoppas det löser sig med medicin!

De påstår att en vanlig biverkning vid pulverdiet är att man fryser.

Det gör inte jag.

Jag svettas floder.

Men jag tror det är omställningen till "fettdrift" som är bökig för min kropp. Verkar som att den startar utan större problem iaf.

Är inte hungrig längre men lite "svag". Undviker matlagningsprogrammen :p

Nästa vecka blodprov och EKG (igen) på vårdcentralen och veckan efter inskrivning och sen smäller det :nailbiting:

Jag är verkligen impad! Hållet tummarna för att allt flyter på.

Jag är verkligen impad! Hållet tummarna för att allt flyter på.

Ja det flyter :rofl: ;)

Det är rätt läskigt, tankarna kommer i vågor om allt jag inte kommer kunna göra i matväg. Och eg är det inte så mycket om man ser på resten av livet men kortsiktigt är ju skillnaden enorm.

Men det uppvägs naturligtvis av allt jag kommer att kunna göra i hästväg osv.

Ja det flyter :rofl: ;)

Det är rätt läskigt, tankarna kommer i vågor om allt jag inte kommer kunna göra i matväg. Och eg är det inte så mycket om man ser på resten av livet men kortsiktigt är ju skillnaden enorm.

Men det uppvägs naturligtvis av allt jag kommer att kunna göra i hästväg osv.
Hmm gbp på g eller?

Är själv kallad till förundersökning och information i slutet av månaden. Mycket tankar mycket rädslor. Men hoppas fördelarna väger upp.

Hmm gbp på g eller?

Är själv kallad till förundersökning och information i slutet av månaden. Mycket tankar mycket rädslor. Men hoppas fördelarna väger upp.

Ja, fick en återbudstid i måndags så det blev flytstart direkt. 29/9 så opereras jag.

Har haft en för att vara Uppsala mycket snabb utredning. Remissen skickades i slutet av januari och jag var på infomötet i början av april.

Normal tid är minst ett år.

Ja, fick en återbudstid i måndags så det blev flytstart direkt. 29/9 så opereras jag.

Har haft en för att vara Uppsala mycket snabb utredning. Remissen skickades i slutet av januari och jag var på infomötet i början av april.

Normal tid är minst ett år.
Segt. Min remiss försvann ett år återupptogs i somras. nekades på landskorna pga för långa köer. och nu är jag i simrishamn.
Får se vad dom säger efter den 26e. Är det mer än ett första möte för utredningen? Eller vad händer efter första info / läkar dietist samtalet?

I övrigt för föja upp tråden. Är ner ungefär 7kg sedan jag började kämpa igen. Men känner typ ingen skillnad oh har svårt att glädjas åt dessa kilo. =(

Senast ändrad:
Segt. Min remiss försvann ett år återupptogs i somras. nekades på landskorna pga för långa köer. och nu är jag i simrishamn.
Får se vad dom säger efter den 26e. Är det mer än ett första möte för utredningen? Eller vad händer efter första info / läkar dietist samtalet?

I övrigt för föja upp tråden. Är ner ungefär 7kg sedan jag började kämpa igen. Men känner typ ingen skillnad oh har svårt att glädjas åt dessa kilo. =(

Det är olika i olika landsting.
I Uppsala är det
Gruppinfo
Besök hos sjuksköterska
Besök hos dietist
Provtagning
Besök hos läkare
Besök hos kirurg och om den säger ja besök hos sjuksköterska samma dag
Provtagning
Inskrivning inkl nya blodprover
Operation

Tiden mellan de första fyra besöken är upp till 3 månader (mellan varje besök) och sen kan det dröja tre månader till innan op. En del behöver göra sömnutredning eller träffa dietisten flera gånger.

Idag är det tufft.
Vrålhungrig och sugen.
Går bra på jobbet men svårt här hemma. Är såpass matt och yrslig att jag inte vill leka med ponnyerna för att fördriva tiden heller.

Gnäll gnäll :p

Gick precis på toa utan att behöva knäppa upp byxorna, hehe. De satt som korvskinn förra veckan. Snällt av min mage att dea ihop sig så lydigt!

Tvåsiffrigt på MIN våg och borde inte behöva oroa mig för viktmålet innan op men hur ska jag kunna låta bli det? Min våg är lite hm sisådär.

Ska till VC el provtagning på Ackis på tisdag, får be om att bli vägd då!

Skulle fastat igår men gick sådär p.g.a. träningsvärk och trötthet då jag tagit ett extra dagpass på jobbet och var jetlaggad. Åt en kebabsallad (åt dock inte upp), så får fasta idag istället. Har dock simmat 1 km idag så det känns bra :)

Vi hade fasta igår och skulle träna men mitt humör toksjönk när jag insåg att det braiga receptet jag hade hittat inte var så bra. Det slutade med att det inte blev nån träning och stackars maken fick försöka laga mat efter egen förmåga för att få så lite kalorier i som möjligt.

Om jag ligger lågt inom normalvikten enligt BMI, får jag oroliga förfrågningar av vänner om hur jag mår och om jag äter som jag ska.

BMI är ett mått som avser grupper, inte individer.
Jag förstår att man försöker inkludera vikter för de som är väldigt graciöst byggda men det känns ganska farligt att bmi normaliserar så låg vikt. Hade jag varit ung och funderat över vad "smal" betyder så hade nog risken varit stor att jag hade velat ligga i underkant av bmi. Jag håller på att gå ner mina trivselkilon och började räkna på mitt bmi. Jag kan tydligen väga min målvikt -10 kg och ändå ligga inom bmi, och då drar jag ändå ledigt 36:a i kläder när jag ligger på min målvikt. Att bmi:et definierar mig som normalviktig om jag väger 10 kg mindre verkar inte helt klokt med tanke på dagens vikthets.

Har gått ner några hekto, och tränar väldigt försiktigt. Så här var det ingen spännande uppdatering :p

Dock samlar jag vätska och känner mig lagomt fluffig :D "Känslan" av att vara "uppsvälld" är inte så kul, spec inte när det syns i ansiktet. :rage: (Sömnmedicinbiverkning).

Jag förstår att man försöker inkludera vikter för de som är väldigt graciöst byggda men det känns ganska farligt att bmi normaliserar så låg vikt. Hade jag varit ung och funderat över vad "smal" betyder så hade nog risken varit stor att jag hade velat ligga i underkant av bmi. Jag håller på att gå ner mina trivselkilon och började räkna på mitt bmi. Jag kan tydligen väga min målvikt -10 kg och ändå ligga inom bmi, och då drar jag ändå ledigt 36:a i kläder när jag ligger på min målvikt. Att bmi:et definierar mig som normalviktig om jag väger 10 kg mindre verkar inte helt klokt med tanke på dagens vikthets.
Nu är jag inte alls garciöst byggd, utan har ganska breda axlar och höfter och utskjutande höftkammar. Jag kan så sett "dölja" ganska många kilon utan atg se tjock ut. Och jag blir lite väl knotig bitvis även som normalviktig.

Om BMI hade varit lika vedertaget när jag var ung och ätstörd, hade det helt klart kunnat ge mig vatten på min kvarn. Så jag tror att du har rätt. Det är olyckligt att BMI används av individer som ett mått på individer.

Dock verkar folk uppleva det mindre personligt att säga sitt bmi än sin vikt. Jag vet inte riktigt varför.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är... 2
Svar
27
· Visningar
6 097
Senast: Cocos
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 780
Senast: Hedinn
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
18 380
Senast: Brandgul
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 512
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka