Vikttråden 2014:2

Detta med övervikt är en ständig kamp mot kilo och socker.
Undrar om det finns någon här som gått ner till sin idealiska vikt och sen lyckats att behålla den?
Själv var jag ju nere på den, men tappade ju kontrollen över godissuget igen och jobbar nu på att ta kontroll över mig själv igen och tappa dom kilona som sprang på mig.....
Skillnaden är nog att den här gången reagerade jag snabbare och har nu tre kg att gå ner igen istället för 30......
Känns just nu som en livslång kamp mot kilona.

Jag tycker verkligen att du ska lägga vikt vid hur bra gjort det är att stoppa vid tre kilo! Jag vet allt om den ständiga kampen. Är inte överviktig men jag blir irriterad när folk inte fattar hur jag sliter för det och hur fort jag skulle bli det om jag la ner kampen.
Jag är i alla fall imponerad att du har klarat dra i handbromsen i tid och är säker på att du kommer på rätt spår igen!

Skillnaden är nog att den här gången reagerade jag snabbare och har nu tre kg att gå ner igen istället för 30......

Jag tror att de flesta eller i alla fall många normalviktiga och smala i samhällen som vårt, har en hel del olika strategier för att hålla sig just normalviktiga. Det är inte så att normalviktiga håller vikten genom någon sorts under.

Däremot kan väl de där strategierna vara olika "bra", så att säga. De kan hjälpa en på mer eller mindre jobbiga sätt och på mer eller mindre lyckade sätt. De kan också vara så pass väl inarbetade att det inte känns som en kamp hela tiden. Men det ser jag i så fall egentligen som en del av de där strategierna; att man lyckas hitta sätt att förhålla sig som inte känns så himla jobbiga.

Att till exempel ta tag i det efter tre kilos viktuppgång, istället för trettio, är en sådan strategi. :)

Varit lite frånvarande, men idag hoppar jag av lycka!

Efter två månaders fusk - duktig - fusk - duktig och därtill knappt några resultat alls, har jag kommit tillbaka på banan och kunde imorse konstatera att jag har bytt förstasiffra, woho!:banana: Så nu väger jag 79,2, bara 9 kg kvar till målvikt nu!:bump:
Grattis!! Duktig du :up:.
Det är lite dom en trisslott "plötsligt händer det" ;). Jag önskar att det smittar... gärna till mig :angel::D.

Det går fortfarande inte lysande med maten, mycket för att jag fortfarande har problem med magen. Men nu har jag köpt medicin, får hoppas att den hjälper. Det är lite bättre i alla fall, i morse lyckades jag övervinna motståndet mot att äta yoghurt, så det blev yoghurt och müsli i stället för vit ostfralla. Och idag har jag ätit fullkornsmackor till lunch.

Jag har i alla fall fortsatt springa, och det gör att jag känner mig lite mer handlingskraftig och lite mindre kolhydratsugen. I går sprang jag en mil, stolleprov egentligen när jag sprungit så lite i år, men jag ville verkligen se om jag kunde. Och det var skönt att pressa sig ordentligt och gneta sig igenom de sista kilometrarna. Utmana sig själv. Men idag känns det, förstås.

Än en gång kan jag va tacksam för att motionen verkar hålla min ämnesomsättning i form. Ballade ur i fredags och har ätit potatisgratäng, pizza, chips, mycket godis, lite alkohol, mycket mat över lag, glass mm under helgens tre dagar. I dag stod vågen på ett hg plus. Jag tackar och tar emot och ska försöka att inte balla ur kommande helg,
5.3 km joggingtur i för mig hyfsat tempo i morse.

Undrar om det finns någon här som gått ner till sin idealiska vikt och sen lyckats att behålla den?
Själv var jag ju nere på den, men tappade ju kontrollen över godissuget igen och jobbar nu på att ta kontroll över mig själv igen och tappa dom kilona som sprang på mig.....

Jag har aldrig varit överviktig men jag har gått ner 7-8 kg och har inga problem att hålla vikten. Helst skulle jag slimma till mig lite mer, antingen genom att tappa lite fettprocent eller genom att träna och få snygga muskler. Men just nu orkar jag inte riktigt. :p Jag har ett lågt BMI, men har lite muskler och är istället "mjuk och fluffig", istället för vältränad.

Jag äter precis vad jag har lust med, skräpmat ibland, godis ett par gånger i veckan, rostmackor och varm choklad till frukost ibland osv. Men det blir inga mängder. Sätter inte i mig ett kg godis eller 6 stycken rostmackor med hur mycket smör som helst! Det är en balansgång för mig. Jag hatar att förbjuda mig själv från att äta vissa saker, då blir jag bara mer sugen på det. Men det är ju så att man inte kan äta hur mycket som helst om man vill hålla vikten, man får ha lite koll hela tiden. Såvida man inte är som min sambo som är smal och slim och klämmer i sig 3700-4000 kcal varje dag numera. :eek: Himla orättvist.

Känns som det är på väg åt rätt håll här igen, gått ner några gram av kg jag gick upp och då är det ändå mensvecka.
Måste bara komma igång laga mat igen, men svårt hinna med just nu. Diskamskinen är dessutom trasig och jag hatar diska för hand vilket gör att jag drar ner på matlagningen till ett minimum av den anledningen också

Radioprogrammet Kropp och skäl i P1 gjorde ett program om detta, som jag lyssnade på häromdagen. Det de talade om bekräftar vad jag tycker att verkligheten visar - det är svårare att hålla vikten efter en viktnedgång(jojo-bantningens påverkan på kroppen ska vi inte tala om!) och i synnerhet om en tidigare varit överviktig. Att det talas förhållandevis lite om detta handlar nog mycket om att det ligger så mycket pengar i bantningsindustrin, tänker jag.

Programmet hittar du här: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/125225?programid=1272

Väldigt få är det av de mer vanliga människorna som håller en konstant vikt året om. Att fluktuera +- några kilo över ett år är tämligen normalt.

Nu vet jag inte om jag älskar Buke rent generellt för att man lär sig användbara saker, eller om jag älskar @lil-sis för jag tror att det var hon som skrev om Omeprazol någonstans. Omeprazol var tydligen precis vad min mage behövde. Nu har den slutat skrika så förbaskat. Tack tack.

Nu vet jag inte om jag älskar Buke rent generellt för att man lär sig användbara saker, eller om jag älskar @lil-sis för jag tror att det var hon som skrev om Omeprazol någonstans. Omeprazol var tydligen precis vad min mage behövde. Nu har den slutat skrika så förbaskat. Tack tack.

Välkommen till omeprazolhimlen!

Hoppas bara att jag inte åker på någon av de läskiga biverkningarna de radade upp i produktbladet... :eek:

Jodå. Man kunde få typ allt möjligt utom möjligen håriga handflator. Plus utsättningsproblem. Så jag tror att jag nöjer mig med att ta dem ett par dagar och hoppas att det räcker för att det ska lugna ner sig lite i kistan.

Jodå. Man kunde få typ allt möjligt utom möjligen håriga handflator. Plus utsättningsproblem. Så jag tror att jag nöjer mig med att ta dem ett par dagar och hoppas att det räcker för att det ska lugna ner sig lite i kistan.
Jag lever med dem (eftersom mina andra piller gör min mage så förbannad) och har inte märkt något av dem. När man läser biverkningslistan är det bra att läsa hur många (eller snarare få) som får biverkningen. Gör det enklare :) Annars är ignorance bliss i det fallet :)

Jag lever med dem (eftersom mina andra piller gör min mage så förbannad) och har inte märkt något av dem. När man läser biverkningslistan är det bra att läsa hur många (eller snarare få) som får biverkningen. Gör det enklare :) Annars är ignorance bliss i det fallet :)

Jo, jag läste den delen av texten också! Men man har väl livlig fantasi! :angel:

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är... 2
Svar
27
· Visningar
6 097
Senast: Cocos
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 781
Senast: Hedinn
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
18 381
Senast: Brandgul
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 513
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka