Hejsan. Jag hoppar in här eftersom jag tagit itu med min vikt nedgång igen. Jag väger just nu 74 kilo till mina 164 cm och har gått ned cirka 6 kilo de senaste två månaderna. Jag har som sikte att gå ned runt 0,5 kg per vecka och räknar kalorier via Myfitness appen, brukar väga mig (och mäta mig) cirka varannan vecka. Nuvarande målet är 65 kg.
Här hemma äter vi 5:2 vilket jag tycker funkar bra (och då inte bara ifrån viktminskningsperspektivet, jag har blivit mindre sötsugen och tycker att det är enklare att planera mitt ätande bättre) och jag försöker att träna cirka 6 timmar i veckan på gym (både styrka och kardio) och utöver det ett par rejäla promenader och ibland ett par yogapass hemma utöver det. Jag äter framförallt växtbaserad mat och även om det slinker ned lite mejerivaror och ägg (oftast max 10% av mitt energiintag på en vecka), så blir det ytterst lite kött/kyckling/fisk (kanske 6-10 gånger om året totalt).
Just den här veckan har kosten varit hyfsat horribel och motionen obefintligt med först en flerdagars migrän och nu har jag drabbats av halsont och förkylningJag som vill gå till gymmet och träna
.
Liten fråga bara:
Brukar ni "kompensationsäta" de brända kalorierna efter träning? Jag ligger på runt 4300 kcal underskott i veckan utan träning och brukar äta mer de dagarna jag har bränt mer men äter sällan upp hela summan (litar inte riktigt på beräkningarna).
Alltså kompensationsäta är fel ord, men oftast blir det något extra efter träningen som jag inte brukar, en frukt eller en bar. Annars kan jag inte sova. Likaså ibland om jag vet att vi ska äta onyttigare än vanligt så tränar jag lite mer.