Vikttråden 2014:2

Hejsan. Jag hoppar in här eftersom jag tagit itu med min vikt nedgång igen. Jag väger just nu 74 kilo till mina 164 cm och har gått ned cirka 6 kilo de senaste två månaderna. Jag har som sikte att gå ned runt 0,5 kg per vecka och räknar kalorier via Myfitness appen, brukar väga mig (och mäta mig) cirka varannan vecka. Nuvarande målet är 65 kg.

Här hemma äter vi 5:2 vilket jag tycker funkar bra (och då inte bara ifrån viktminskningsperspektivet, jag har blivit mindre sötsugen och tycker att det är enklare att planera mitt ätande bättre) och jag försöker att träna cirka 6 timmar i veckan på gym (både styrka och kardio) och utöver det ett par rejäla promenader och ibland ett par yogapass hemma utöver det. Jag äter framförallt växtbaserad mat och även om det slinker ned lite mejerivaror och ägg (oftast max 10% av mitt energiintag på en vecka), så blir det ytterst lite kött/kyckling/fisk (kanske 6-10 gånger om året totalt).

Just den här veckan har kosten varit hyfsat horribel och motionen obefintligt med först en flerdagars migrän och nu har jag drabbats av halsont och förkylning :( Jag som vill gå till gymmet och träna :cry:.

Liten fråga bara:
Brukar ni "kompensationsäta" de brända kalorierna efter träning? Jag ligger på runt 4300 kcal underskott i veckan utan träning och brukar äta mer de dagarna jag har bränt mer men äter sällan upp hela summan (litar inte riktigt på beräkningarna).

Alltså kompensationsäta är fel ord, men oftast blir det något extra efter träningen som jag inte brukar, en frukt eller en bar. Annars kan jag inte sova. Likaså ibland om jag vet att vi ska äta onyttigare än vanligt så tränar jag lite mer.

Tack för era tankar @Gnist , @Philosophia och @Rumpnissen . Jag brukar träna sen eftermiddag/tidig kväll så det blir naturligt med middag som första mål efter och det är nog ganska vanligt att jag slänger i lite extra bönor eller serverar t.ex. både naan-bröd och ris. Jag brukar äta ganska stora frukostar (när det inte är fastdag) och de står jag mig på fram till eftermiddagen. Försöker att pilla i mig något lunch/mellanmålsaktigt 1-2½ timmar innan träning.

Om jag räknar med "kompensationsätningen" men räknar bort fastedagarna så snittar jag nog på ett dagligt intag som ligger vid mitt "break even" om jag vore stillasittande hela dagen så det blir ju fortfarande ett rejält underskott. När jag kommer ned till 70 så kommer jag att satsa på att sänka viktminskningstakten till ca 0,25 kg i veckan baserat på kosten eftersom det hela tiden krävs mindre kalorier att hålla igång mig och personligen går min smärtgräns för hur lite jag tycker att det är vettigt att äta vid de siffrorna (på en växtbaserad kost iaf, om jag levde på fettfri kvarg, ångad broccoli och kyckling så skulle jag nog kunna hålla mig nöjd på färre kalorier rent hungersmässigt).

Igår lite upp.
Idag lite ner (mer än upp igår men inte ner till i förrgårs vikt).

Idag är jag hungrig igen :crazy:

Bara ett par dagar kvar till inskrivning men inte nervös än.

Kall om händerna och får lätt sockerdricka i de. Sover väl konstigt.

Det mest intressanta är den totala frånvaron av huvudvärk! Jag trodde det skulle bli dagligen och gärna någon släng av migrän också. Men icke.

Tror jag ska träffa dietist på onsdag också, jag hoppas jag får matlistor för de första dagarna så jag slipper tänka själv!

Lite upp igen :(

Har gått ner 3kg på två veckor med pulver.

Lite högre tempo i början hade man väl kanske hoppats på.

Totalt kraschat i helgen. Känsloätit onormalt stora mängder.
Äta vid ångest ger mer ångest. Magen ser ut som en fotboll.
Varför äter man för att döva känslor? Varför är lagom svårt?
Det är väl bara att göra om och göra rätt antar jag.

Vi har haft en helg i Göteborg med tillhörande besök på Liseberg, gissa hur bra den helgen var mat/godismässigt!
Inte så värst bra!
Men det är bara att ta nya tag och idag har vi en fastedag igen!

Jag lånade kompisarnas våg för jag fick inte fart på våran i fredags och det såg ganska bra ut. Ska bara väga mig hemma på fredag innan jag är säker på att jag faktiskt har gått med i vikt.

Philosophia du läser som en kratta;) jag snittar på ungefär 500 gram per vecka... Men igår red jag barbacka för första gången på ett år. Jag vågade mig upp på kompisens häst. Det var stort, men oxå lite fusk för vi har sagt(Jag har sagt först vid 90 kilo kan jag rida) Men det var ett mysigt avslut på en fin inkörningsrunda.

Philosophia du läser som en kratta;) jag snittar på ungefär 500 gram per vecka... Men igår red jag barbacka för första gången på ett år. Jag vågade mig upp på kompisens häst. Det var stort, men oxå lite fusk för vi har sagt(Jag har sagt först vid 90 kilo kan jag rida) Men det var ett mysigt avslut på en fin inkörningsrunda.

Ja det gör jag uppenbarligen. :D Jag läste centimetrarna istället för kilo. Men i varje fall så har du minskat 7 cm på mindre än en månad. Det är inte fy skam!

Inne på vecka tre nu.

Första veckan - 2 kg andra -0,5, gick först ner 1 kg, men gick upp 500 gram lagom till mensen kom. Helt ok ändå, i snitt är det ju 1,25 kg/v ner, och på sikt vill jag ligga på 0,5-1kg/v.

Viktväktarkassen är riktigt bra och jag har kunnat unna mig lite ibland också.

Efter lön tänkte jag dra igång morgonsim igen också. :)

Man är ju så otålig och vill att allt ska gå snabbt. Sen är sockrvärdena fortfarande inte i balans, men det kan ju ta sin tid. Tack för peppning!

Kl
Fastar idag och har haft en hemsk dag på jobbet, men tog tag i mig själv och simmade 1 km efter jobbet. Nu är det dags att orda lite mat också innan jag får gå och lägga mig :p

Man är ju så otålig och vill att allt ska gå snabbt. Sen är sockrvärdena fortfarande inte i balans, men det kan ju ta sin tid. Tack för peppning!

Ja man vill helst nå sitt mål imorgon, men det gäller att fokusera på rätt saker. :) Lätt för mig att säga som bara kört seriöst 2 v nu, ska gå tillbaka här o kolla när det blir motigt. ;)

Min onda hals kändes bättre igår så jag gick på promenad, totalt 8 kilometer varav 4 med fullpackad ryggsäck. Idag har det blivit en kortare promenad i regnet och fastande. Eftersom halsen känns fortsatt bra idag så blir det en sväng till gymmet imorgon :bump:!

Lite upp igen :(

Har gått ner 3kg på två veckor med pulver.

Lite högre tempo i början hade man väl kanske hoppats på.

Och lite ner.

Den digitala ligger och svajar runt 98 sen ett par dagar. Aptrist att få så dålig utdelning på pulverkur :(

Det blir tunna kläder imorgon...

Varit lite frånvarande, men idag hoppar jag av lycka!

Efter två månaders fusk - duktig - fusk - duktig och därtill knappt några resultat alls, har jag kommit tillbaka på banan och kunde imorse konstatera att jag har bytt förstasiffra, woho!:banana: Så nu väger jag 79,2, bara 9 kg kvar till målvikt nu!:bump:

Detta med övervikt är en ständig kamp mot kilo och socker.
Undrar om det finns någon här som gått ner till sin idealiska vikt och sen lyckats att behålla den?
Själv var jag ju nere på den, men tappade ju kontrollen över godissuget igen och jobbar nu på att ta kontroll över mig själv igen och tappa dom kilona som sprang på mig.....
Skillnaden är nog att den här gången reagerade jag snabbare och har nu tre kg att gå ner igen istället för 30......
Känns just nu som en livslång kamp mot kilona.

Detta med övervikt är en ständig kamp mot kilo och socker.
Undrar om det finns någon här som gått ner till sin idealiska vikt och sen lyckats att behålla den?
Själv var jag ju nere på den, men tappade ju kontrollen över godissuget igen och jobbar nu på att ta kontroll över mig själv igen och tappa dom kilona som sprang på mig.....
Skillnaden är nog att den här gången reagerade jag snabbare och har nu tre kg att gå ner igen istället för 30......
Känns just nu som en livslång kamp mot kilona.

Jag förväntar mig inte att kunna slappna av, någonsin. Däremot så bör operationen göra det lättare att kontrollera den totala mängden och undvika de sämsta valen.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är... 2
Svar
27
· Visningar
6 097
Senast: Cocos
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 781
Senast: Hedinn
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
18 381
Senast: Brandgul
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 513
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka